Gå til innhold

Er ordet at på vei bort?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig vekk at folk dropper ordet at og det gjør meg fortvilet. Det knyter seg i magen når jeg lese: vi spiste lunsj etter vi var ute, bommen gikk ned etter vi kjørte eller han gikk etter jeg sa hadet. Flere som har lagt merke til det?

Anonymkode: c85b2...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke egentlig. Jeg bruker "at"til alt mulig slik at folk skjønner hva jeg sier. Men det skal sies at man ikke trenger å bruke "at" ved feks "bommen gikk ned etter vi kjørte" eller "han gikk etter jeg sa hade", men jeg synes at "vi spiste lunsj etter vi var ute" høres litt mangelfullt ut. :P

Anonymkode: efeae...065

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser stadig vekk at folk dropper ordet at og det gjør meg fortvilet. Det knyter seg i magen når jeg lese: vi spiste lunsj etter vi var ute, bommen gikk ned etter vi kjørte eller han gikk etter jeg sa hadet. Flere som har lagt merke til det?

Anonymkode: c85b2...403

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke egentlig. Jeg bruker "at"til alt mulig slik at folk skjønner hva jeg sier. Men det skal sies at man ikke trenger å bruke "at" ved feks "bommen gikk ned etter vi kjørte" eller "han gikk etter jeg sa hade", men jeg synes at "vi spiste lunsj etter vi var ute" høres litt mangelfullt ut. :P

Anonymkode: efeae...065

Det er ikke bare at som mangler i den setningen, for å si det slik. Jeg skjønner ikke helt hva som menes. Mener de at de spiste lunsj etter (at) de hadde dratt ut eller etter (at) de hadde vært ute? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.3.2016 at 21.52, AnonymBruker skrev:

Jeg ser stadig vekk at folk dropper ordet at og det gjør meg fortvilet. Det knyter seg i magen når jeg lese: vi spiste lunsj etter vi var ute, bommen gikk ned etter vi kjørte eller han gikk etter jeg sa hadet. Flere som har lagt merke til det?

Anonymkode: c85b2...403

Jeg har den samme greien med, "Jeg vet", i stedet for "jeg vet det", blir som om noe som mangler.

Anonymkode: d8708...c90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har den samme greien med, "Jeg vet", i stedet for "jeg vet det", blir som om noe som mangler.

Anonymkode: d8708...c90

I samme gate er vel også "Fin du er", "Feiler deg?" osv. Ufullstendige setninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fireproof skrev:

Har eg ikkje lagt merke til. 

Det har eg ikkje lagt merke til. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
3 minutter siden, Arabella skrev:

Det har eg ikkje lagt merke til. :)

Eg er jo grunnen til at småord forsvinner frå det norske språk😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fireproof skrev:

Eg er jo grunnen til at småord forsvinner frå det norske språk😭

Dette forstod jeg ikke. Hva mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Arabella skrev:

I samme gate er vel også "Fin du er"

Nei, det er ei fullstendig setning. Snu på orda til: "Du er fin!". Det har du sikkert hørt ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
1 minutt siden, Arabella skrev:

Dette forstod jeg ikke. Hva mener du?

Eg skriver nesten berre ufullstendige setninger, la eg plutselig merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Vox_populi skrev:

Nei, det er ei fullstendig setning. Snu på orda til: "Du er fin!". Det har du sikkert hørt ofte?

Jeg forstår selvfølgelig hva folk mener. Jeg ville ha sagt "så fin du er", "hva feiler det deg". Bare for å ha sagt det, jeg snakker aldeles ikke korrekt i alle sammenhenger. :ler:

Det er ingen som sier til meg at jeg er fin :grine:. Jeg er et anonymt null.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg forstår selvfølgelig hva folk mener. Jeg ville ha sagt "så fin du er",

Du ville ha sagt det på en annen måte, og det får du lov til.
Men du brukte det grammatiske begrepet "ufullstendig setning", og jeg påpekte at det var ukorrekt. "Fin du er" inneholder subjekt og predikat (som atter består av uselvstendig verb og predikativ). Mer trengs ikke for å få en fullstendig setning etter grammatikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Du ville ha sagt det på en annen måte, og det får du lov til.
Men du brukte det grammatiske begrepet "ufullstendig setning", og jeg påpekte at det var ukorrekt. "Fin du er" inneholder subjekt og predikat (som atter består av uselvstendig verb og predikativ). Mer trengs ikke for å få en fullstendig setning etter grammatikken.

Du har rett. Jeg var upresis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Margit Spat

Tilbake til problemstillingen i hovedinnlegget:
Spesielt i én sammenheng har jeg lagt merke til at mange utelater «at», og det er etter forkortelsen pga. Pga. betyr jo bare «på grunn av», og ikke «på grunn av at».
Setninger som «Hun kunne ikke komme pga hun var syk» får det til å svartne for øynene mine. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margit Spat: Godt å høre at det ikke bare er jeg som reagerer på slikt ;-) 

Anonymkode: c85b2...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...