Gå til innhold

Hva kan man jobbe med som helsefagarbeider


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurdere og utdanne meg som helsefagarbeider.

Så lurte på hva man kan jobbe med? :-)

Noen som jobber som helsefagarbeider som kan gi meg litt info :-)

Anonymkode: 43766...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jobber man med eldre mennesker eller mennesker med funksjonshemninger. 
Du kan jobbe på sykehjem, bolig for pleietrengende, gamlehjem osv. :) 

Anonymkode: 27d02...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra sykehjem, sykehus, bolig for funksjons- eller utviklingshemmede, hjemmetjeneste osv. :) Kanskje rus & psykiatri også?

Anonymkode: 12732...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omsorgsarbeider (helsearbeider) og jobber som assistent på skole. Har også jobbet i bhg, sykehjem og bolig for psykiskutviklingshemmede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi det var mange muligheter. da er nok dette noe jeg kommer til og sjekke ut nærmere.

er 35 år gammel så da kan vel ta dette som voksenopplæring.

siden jeg ikke har noen erfaring fra yrket så må jeg vel gå helse og sosial vg1?

ser nå at det er mulighet for nettbasert utdanning som voksenopplæring

 

Hilsen Ts

Anonymkode: 43766...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare vær oppmerksom på at mulighetene for å få en stor nok stilling til å leve av er liten, du konkurrere med mange som allerede har flere års erfaring. Sjansen for å få jobb noe annet sted enn sykehjem og hjemmesykepleie er også liten i starten, det er generelt få stillinger andre steder.

Dessverre er helsefagarbeider en yrkesgruppe som blir misbrukt mtp stillingsstørrelser og arbeidssted. De blir lovet mye, men det er få store stillinger der ute.

Anonymkode: 2d8d1...19a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil på det sterkeste fraråde deg å utdanne deg til helsefagarbeider. I teorien kan du får jobb på både sykehus, sykehjem og boliger, men i realiteten er det få steder man ansetter helsefagarbeidere/hjelpepleiere lenger. Mange kommuner oppfordrer voksne ta teorien til helsefagarbeider, og så må de jobbe 100% i 5 år etterpå før de kan ta fagprøven og faktisk BLI helsefagarbeider. Det er selvsagt ingen ufaglærte som blir ansatt i full stilling, og de fleste må derfor ta de ekstravaktene de kan få (typisk ubekvemme vakter som kvelder og helger/helligdager), og slite for luselønn i årevis. Har ennå ikke hørt om noen som har klart å samle nok timer til å kunne ta fagprøven på denne måten, og synes det vitner om grov utnyttelse av billig arbeidskraft.

 

Vil heller anbefale deg å få studiekompetanse og deretter ta sykepleien hvis det er den veien du ønsker å gå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsefagarbeider :-) Har tatt voksenopplæring. Jobber med eldre mennsker på en omsorgsbolig+ med psykisk utviklingshemming. Stortrives. Jeg har aldri hatt noe vanskelig med å få jobb.

Vil anbefale deg å jobbe fast helg.og ha ekstra.vakter.ved sidna. Det gjorde jeg, begynte med fast helg og fikk.mer og mer fast selv om jeg ikke.var ferdig ennå. 

Jobba to steder og sto på og til slutt fikk jeg fagbrevet :-) Jobba hver sommer for da kunne jeg jobbe fullt :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tok voksenopplæring hadde du da noen erfaring? Har ingen erfaring.

Hva gjør en miljøarbeider innenfor psykiatrisk og rus? Arbeidsoppgaver?

Anonymkode: 43766...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan også bli barnepleier

Anonymkode: 38e73...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest litt ang voksenopplæring ser at vis du har liten erfaring så må du gå vgs helse og sosial 6 mnd etter hva jeg kan se. Men hva med ingenting erfaring?

Anonymkode: 43766...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

man kan også bli barnepleier

Anonymkode: 38e73...d3c

Det kan neppe sies å være noe annet enn en teoretisk mulighet. Ingen sykehus ansetter helsefagarbeidere på føde/barsel nå til dags. Og om de lyser ut så går stillingen til en som har vært vikar de siste 30 årene. 

Anonymkode: 76b2c...b12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil også fraråde deg fra å utdanne deg til helsefagarbeider, da det kreves såpass mye praksis før du kan ta fagprøve og få fagbrev. Innen den tid vil du ha jobbet for lav lønn i lang tid, og lønnen som helsefagarbeider er heller ikke noe å bli feit av. Da lønner det seg heller å gå 3 år på høgskole og bli sykepleier. Da er praksisen inkludert i de 3 årene, og du kan gå rett ut i en greit betalt stilling som sykepleier. I kommunehelsetjenesten er det ikke noe problem å få fast 100% stilling. På sykehusene er det vanskelig å få fast fulltidsstilling, men pga. fravær kan man få mange ekstravakter. 

Anonymkode: e02b0...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bli sykepleier så må man vel gå vgs 1og 2 for generell studiekompetanse så 3 år på sykepleier?

 

 

Anonymkode: 43766...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal man bli sykepleier så må man vel gå vgs 1og 2 for generell studiekompetanse så 3 år på sykepleier?

 

 

Anonymkode: 43766...e96

Ja, hvis man ikke har videregående fra før av må man ta dette for å få generell studiekompetanse, enten man går på yrkesfag eller allmennfag.

Anonymkode: 76b2c...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du tok voksenopplæring hadde du da noen erfaring? Har ingen erfaring.

Hva gjør en miljøarbeider innenfor psykiatrisk og rus? Arbeidsoppgaver?

Anonymkode: 43766...e96

Ja jeg hadde erfaring før jeg helsefagarbeider. Det anbefales, er lettere å forstå stoffet.

Skjønner ikke at de.andre er klager på den utdannigen. Jeg stortrives, er ikke alle som kan bli sykepleier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...