Perelandra Skrevet 12. mars 2016 Forfatter #21 Del Skrevet 12. mars 2016 10 timer siden, Linaria skrev: Studerer også kinesisk og det er mye lettere enn gælisk, hittil i hvert fall. Det er svært lite grammatikk, men tonene kan være vanskelige. Noe av det tøffe med det er å hoppe ut i det og tørre å uttale tonene selv om man føler at man høres dum ut. Første timen sa kinesisklæreren vår "if you get the tones wrong, Chinese people will think you're stupid and laugh at you".. så det var en oppmuntrende start Jeg har hørt at hvis man ser bort i fra språk som ligner eget morsmål, er kinesisk noe av det ekleste fordi de i liten grad bøyer ordene, men heller setter til ekstra ord. Dette har blant annet blitt nevnt i NRK Språkteigen. Det som er vanskeligst med kinesisk, å lære er skriftspråket med alle tegnene. Jeg går også ut i fra at tonene er vanskelig å lære, men kanskje vi i Norge er en fordel? Som vidt jeg har forstått, er norsk og svensk de eneste europeiske språkene som bruker ulike tonelag. Klikkespråkene fascinerer meg. Er det noen her på KG som kan Xhosa eller andre beslektete språk? Her er en mann som forklarer lydene. Sangeren Miriam Makeba brukte lydene som et rytmeinstrument i musikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 12. mars 2016 #22 Del Skrevet 12. mars 2016 2 timer siden, Perelandra skrev: Jeg har hørt at hvis man ser bort i fra språk som ligner eget morsmål, er kinesisk noe av det ekleste fordi de i liten grad bøyer ordene, men heller setter til ekstra ord. Dette har blant annet blitt nevnt i NRK Språkteigen. Det som er vanskeligst med kinesisk, å lære er skriftspråket med alle tegnene. Jeg går også ut i fra at tonene er vanskelig å lære, men kanskje vi i Norge er en fordel? Som vidt jeg har forstått, er norsk og svensk de eneste europeiske språkene som bruker ulike tonelag. Klikkespråkene fascinerer meg. Er det noen her på KG som kan Xhosa eller andre beslektete språk? Her er en mann som forklarer lydene. Sangeren Miriam Makeba brukte lydene som et rytmeinstrument i musikken. Ja, det var overraskende hvor enkel kinesisk grammatikk var da jeg først begynte, etter et halvt år med gælisk der det ikke finnes enkle måter å si noe på ("jeg elsker deg" = "tha gaol agam ort" = "det er kjærlighet jeg har på deg". "jeg er en student" = " 's oileanach a th' annam" = "det er en student som er i meg"). På kinesisk er alt veldig rett fram. Når du kan verbet, og tegnet for verbet, så trenger du sannsynligvis ikke lære noen andre former. Nå er det jo ikke nødvendigvis SÅ enkelt da det f.eks. er en del substantiv som plutselig kan oppføre seg som verb osv., men jeg føler mye mer at jeg kan bruke logikk til å tenke meg fram til en setning som jeg aldri har hørt før. Jeg synes også klikkespråkene er utrolig spennende. Tok fonetikk som fag i fjor og da måtte vi lære å høre forskjell på de ulike klikkene, og lære å uttale dem. Det var morsomt når hele klassen satt der og lagde klikkelyder. Det høres også utrolig vakkert ut (når folk som kan det gjør det). Tror alle som studerer språk har en fascinasjon for disse lydene. Har du sett klippet fra QI der Trevor Noah synger Miriam Makeba-sangen og Sandi Toksvig og Stephen Fry får lingvistisk orgasme? Kjenner den følelsen svært godt, haha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anastasha Skrevet 13. mars 2016 #23 Del Skrevet 13. mars 2016 Den 6.3.2016 at 18.34, EvaLena skrev: Jeg må si jeg sleit veldig med norsk i går kveld etter noen Irish Coffee, enda det er morsmålet mitt. Morsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 13. mars 2016 Forfatter #24 Del Skrevet 13. mars 2016 Den 12.3.2016 at 14.59, Linaria skrev: Jeg synes også klikkespråkene er utrolig spennende. Tok fonetikk som fag i fjor og da måtte vi lære å høre forskjell på de ulike klikkene, og lære å uttale dem. Det var morsomt når hele klassen satt der og lagde klikkelyder. Det høres også utrolig vakkert ut (når folk som kan det gjør det). Tror alle som studerer språk har en fascinasjon for disse lydene. Har du sett klippet fra QI der Trevor Noah synger Miriam Makeba-sangen og Sandi Toksvig og Stephen Fry får lingvistisk orgasme? Kjenner den følelsen svært godt, haha Dette klippet? Herlig å se reaksjonen til Steven Fry . Jeg er mest imponert over Q-klikkene, det høres mer ut som lyden av banking i tre enn noe som kommer fra et menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 13. mars 2016 #25 Del Skrevet 13. mars 2016 6 minutter siden, Perelandra skrev: Dette klippet? Herlig å se reaksjonen til Steven Fry . Jeg er mest imponert over Q-klikkene, det høres mer ut som lyden av banking i tre enn noe som kommer fra et menneske. Jepp, den videoen! Jeg vet! Det er den jeg aldri fikk til i fonetikktimene. Den er så merkelig! Høres utrolig kult ut da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 15. mars 2016 #26 Del Skrevet 15. mars 2016 Russisk, Thai, Arabisk, Mongolsk, Kinesisk tror jeg er ganske vanskelige spraak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå