Gå til innhold

Barnehageansatt med eget barn på avdeling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt skal begynne i barnehage til høsten, på samme avdeling skal også sønnen til hun som skal være ped.leder gå. Hun har ønsket seg til samme avdeling som sønnen sin så de kan være mer sammen. Kjenner jeg er veldig skeptisk! Skjønner ikke hvordan hun skal klare å skille de to rollene på jobb. Vi har vært i samme barselgruppe og inntrykket jeg har av henne fra der hjelper ikke akkurat, så egentlig har jeg lyst til å ringe styreren å spørre litt rundt dette. 

Er det noen med erfaring rundt dette? Positiv? Negativ?

Anonymkode: 86ff3...f3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe erfaring, men er grunnleggende skeptisk merker jeg. Spesielt hvis motivasjonen er at de skal få være mer sammen? Nei, det ringer noen alarmklokker.

Anonymkode: bb564...8a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noe erfaring, men er grunnleggende skeptisk merker jeg. Spesielt hvis motivasjonen er at de skal få være mer sammen? Nei, det ringer noen alarmklokker.

Anonymkode: bb564...8a5

Det synes jeg er litt rart også, blir bare feil for alle parter. Ser mange utfordrende situasjoner for både henne, sønnen, resten av personalet og barna. Klarer egentlig ikke se noen store fordeler med det heller. 

Ts

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen jeg jobber i skifter foreldre avdeling for å unngå å få egne barn på avdelinga. Jeg trodde det var vanlig praksis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der min datter går har ene pedagogen sin egen sønn der. Ser ut som det fungerer bra der hvertfall. Men tror hun veldig bevisst på at sønnen er på lik linje med de andre barna og hun en av de voksne i barnehagen. Ser ikke ut som de har et mor/sønn forhold i bhg(om det går an å si det slik)

Anonymkode: 525fa...c97

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo hende det kommer til å fungere bra, men jeg ser ikke hvordan en 1-åring skal klare å skille mellom "jobb og privat", i hvert fall ikke når mammaen vil være på samme avdeling som han for å være mer sammen. Jeg kjenner mammaen litt, men jeg vet ikke hvordan hun reagerer om jeg begynner å stille spørsmål om dette, hun kommer fort i forsvarsposisjon.. 

Vet ikke om jeg skal la tvilen komme henne til gode, eller om jeg skal spørre styreren om hvordan de har tenkt dette. Vil ikke være hun mammaen som kommer og er negativ på forhånd, dessuten er det mye mitt inntrykk av henne som gjør at jeg er skeptisk. Blir litt dumt å baksnakke henne til sjefen hennes.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der min datter går har ene pedagogen sin egen sønn der. Ser ut som det fungerer bra der hvertfall. Men tror hun veldig bevisst på at sønnen er på lik linje med de andre barna og hun en av de voksne i barnehagen. Ser ikke ut som de har et mor/sønn forhold i bhg(om det går an å si det slik)

Anonymkode: 525fa...c97

Kjenner jeg blir litt usikker på hvordan det er for et barn å plutselig skulle være "et av mange barn" for sin egen mamma. Må da være fryktelig forvirrende for en 1-åring! Personlig ville jeg aldri jobbet på avd hvor mitt barn gikk, nettopp fordi mitt barn er mitt barn, og jeg ville syntes det var veldig vondt å liksom skulle behandle ham/henne på en profesjonell måte! 

Anonymkode: 69514...26d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo lovlig, og noe som skjer ofte. Dog pleier foreldre å foretrekke å ikke være på avdeling med sine egne barn,

nettopp fordi det er for vanskelig å skille rollene. På barneskolen til mine barn er en mor også lærer for sine egne barn.

Og dette enda dette ikke er en liten barneskole, men faktisk den største barneskolen i distriktet, med mange lærere å ta av.

Anonymkode: 59bea...391

Skrevet

Kanskje litt OT, men nevner det alikevel. 

Da jeg gikk i min første barnehage, hadde vi to "barnehagetanter", som var veldig flinke og ålreite. Husker jeg likte de veldig godt! 

Hun ene hadde sønnen sin i samme gruppe som oss. Det gikk helt knirkefritt. Faktisk merket vi ikke noe til det, var ingen forskjellsbehandling. Var bare en ene gruppen/avdelingen, så det var ingen flere "tanter" å forholde seg til. 

Skrevet

Hvorfor tenker du at dette er negativt for ditt barn? Det forstår jeg virkelig ikke.

Hun er da en forholdsvis oppegående dame som selv må holde orden på rollen sin. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke din sak om hun har eget barn på avdeling. Du vet ingenting om hvordan hun er i jobben sin. Å dømme folk ut fra hvordan hun var i barselperm er bare fjollete. Dette er en personalsak, og jeg regner med at styrer har tenkt at dette går greit siden hun har plassert barnet der. Jeg ville ikke startet foreldresamarbeidet med å tvile på profesjonaliteten til ped. leder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dette først og fremst er uheldig for moren og barnet det gjelder, i alle fall hvis moren klarer å forholde seg profesjonelt til barnet på jobb, det må være veldig forvirrende for et lite barn.

Da jeg gikk i barnehagen hadde også avdelingslederen datteren sin på avdelingen, og hun ble tydelig favorisert absolutt hele tiden. Alt hun sa i samlingsstund ble f.eks. fremhevet som så fantastisk flott, alt hun gjorde var nærmest revolusjonerende, og i konflikter var det alltid vi andre som fikk skylda. Men det verste var jo at denne jenta ikke fikk noen venner i barnehagen siden vi andre ble så irritert på henne pga favoriseringen. Men nå var dette 4-6-åringer da, så kanskje ikke så veldig sammenlignbart.

Anonymkode: 276ee...ec2

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel lov...?? Har hørt om det før iallfall. 

Anonymkode: b2761...484

Nei, et foreldreutvalg og kommunen ville garantert ha reagert og sørget for at en ansatt ikke har sitt eget barn på teamet - hvis de får høre om det!

Dette ville aldri ha vært mulig i de barnehagene jeg kjenner til. Hadde som forelder ikke ha godtatt det! 

Anonymkode: ec392...863

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, atropos skrev:

Det er ikke din sak om hun har eget barn på avdeling. Du vet ingenting om hvordan hun er i jobben sin. Å dømme folk ut fra hvordan hun var i barselperm er bare fjollete. Dette er en personalsak, og jeg regner med at styrer har tenkt at dette går greit siden hun har plassert barnet der. Jeg ville ikke startet foreldresamarbeidet med å tvile på profesjonaliteten til ped. leder. 

Det er faktisk uetisk og inhabilt. Her i vårt barns private barnehage er dette forbudt. 

Skrevet

Eg syns du kan la dette ligge til ditt barn faktisk går i barnehagen, og du ser om dette er uheldig for ditt barn, dei andre barna eller andre tilsette i barnehagen. Då tek du det opp med styrar.

I mine barns barnehage har to av dei tilsette hatt eigne barn i barnehagen. Eitt av barna er like gammalt som eitt av mine, og me har ikkje hatt negative erfaringar med det (det var på småbarnsavdeling). Det har faktisk vore heilt uproblematisk for alle partar, av det eg har sett.

Men eg har ei venninne som hadde eget barn på egen avdeling, som bytta avdeling fordi det var vanskelig. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk uetisk og inhabilt. Her i vårt barns private barnehage er dette forbudt. 

Hvorfor er det det? I mitt barn private barnehage der jeg også jobber er det ikke forbudt. Men jeg har ikke ønsket å ha mitt barn på avdeling fordi jeg mener vi har godt av å være fra hverandre noen timer. De fleste velger det vel slik. Men jeg vil ikke si at det er uetisk og inhabilt å ha barn på egen avdeling. Men det krever en profesjonalitet av den ansatte foresatte og de øvrige ansatte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, atropos skrev:

Hvorfor er det det? I mitt barn private barnehage der jeg også jobber er det ikke forbudt. Men jeg har ikke ønsket å ha mitt barn på avdeling fordi jeg mener vi har godt av å være fra hverandre noen timer. De fleste velger det vel slik. Men jeg vil ikke si at det er uetisk og inhabilt å ha barn på egen avdeling. Men det krever en profesjonalitet av den ansatte foresatte og de øvrige ansatte. 

Forstår du virkelig ikke det?!

Det er ikke ok i forhold til de andre barna og foreldre. Det skaper stress! 

• Liker 1
Skrevet

Urelevant til tråden:

Hvordan klarer et lite barn å skille mammas to roller? I bhg er hun barnehagetante/voksenperson og hjemme er hun mamma. Er dette problematisk for barnet?

• Liker 2
Skrevet

Hun er jo mamma i barnehagen også men unger skjønner som oftest at i barnehagen er det barnehageregler og hjemme er det andre regler.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du virkelig ikke det?!

Det er ikke ok i forhold til de andre barna og foreldre. Det skaper stress! 

Nei, jeg forstår virkelig ikke det. Jeg vil gå ut fra at når en styrer sier ja til at mor og barn skal gå sammen på avdeling, så er det fordi styrer mener mor er skikket til det. Jeg vil forvente at de har hatt en samtale om det. Øvrige foreldre har da ingenting med saken og gjøre. Og hvis du går rundt og tror at barn ikke blir favorisert av ikke-biologiske barnehageansatte her i landet så tar du feil. Det er fullt av barnehager som sliter med at ansatte favoriserer eller misliker et barn mer enn de øvrige. Det trenger ikke å ha noe med biologien å gjøre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...