Gå til innhold

Frivillig arbeid i utlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er ei jente på 21 som trenger et nytt lyspunkt i livet. Kjenner at jeg ønsker å jobbe frivillig på barnehjem i Afrika.

Jeg har aldri reist noe særlig utenlands før og aldri alene!  Noen som vet hvordan jeg går frem på sikrest måte? 

Takk 

Anonymkode: 9a14f...802

Skrevet

Vær oppmerksom på at frivillig arbeid i utlandet ikke nødvendigvis bidrar til noe godt. Du tar jobber fra folk som trenger dem, og ved arbeid med barn knytter barna seg til deg for en kort stund, for så å aldri se deg igjen. Frivillig arbeid handler altfor ofte om å kjøpe seg god samvittighet, og lite annet. Vil du gjøre noe godt vil det som regel være mer effektivt å donere pengene som en slik tur ville ha kostet deg.

• Liker 5
Skrevet
Den 4.3.2016 at 19.20, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er ei jente på 21 som trenger et nytt lyspunkt i livet. Kjenner at jeg ønsker å jobbe frivillig på barnehjem i Afrika.

Anonymkode: 9a14f...802

Hva med å bare jobbe med barn på det lokale asylmottaket i steden? Det blir så klart ingen kul historie å fortelle folk du møter på i Norge om hvordan du som hvit kvinne reiste fra Vesten, og ordnet opp i de tilbakestående buskmennenes savanneland der nede i Afrika. Men folk i nød er folk i nød samme om det er hjemstedet ditt i Norge eller Afrika eller?

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med kommentarene over. Både frivillig arbeid som er beregnet på dyr eller barn kan ofte gjøre vondt verre, særlig fordi dyrene og barna knytter seg til personene. I noen tilfeller er det frivillige arbeidet et skalkeskjul for at bedriften skal tjene penger på turister, hvor pengene da går andre bedrifter som gjerne ikke behandler dyrene like godt (canned farming er et eksempel).

Men dersom du fremdeles ønsker å dra på frivillig arbeid, anbefaler jeg deg å undersøke stedene nøye for å forsikre deg om at de faktisk er gode, og samtidig være der en stund, gjerne en måned, hvis du har muligheten til det. Det er mulig å f.eks være med på å bygge skoler, bygge områder for dyrene osv (da kommer man gjerne ikke i kontakt med dyrene og barna i samme grad, men man hjelper dem, og det er jo tross alt det viktigste!)

AnonymBruker
Skrevet

Www.aiesec.no 

Anonymkode: 8e427...893

Skrevet

Hvorfor ønsker du dette?"Trenger et lyspunkt I livet"?..du kan alltids gi 50.000kr til en org,reise ned,leke med barna,ta noen fb bilder og føre det opp på CV-en,men det synes jeg er ganske selvsentrert gjort.

Ta heller en ferietur som turist en uke eller to,kjøp noen fotballer eller andre leker,ta med klær e.l...Nei du får ikke ført opp "frivillig arbeid"på CV en,men det er en bedre måte å hjelpe på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...