Gå til innhold

Velproporsjonert=fin? Ikke proporsjonert=MÅ slanke seg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det vært mange tråder her om "veier jeg for mye?" og lignende. 

Jeg har sett i flere av trådene at en del skriver "slank deg" osv. Men når jeg selv har sett på bildene, så er dette jenter som gjerne veier lit for mye, men det er ikke jenter som jeg tenker må slanke seg umiddelbart. 

Er det virkelig slik at folk her tenker at jente på 50-55kg er ok og fin, mens en jente på 60kg er "formfull" og en jente på 70-85kg "MÅ slanke seg"/er betydelig overvektig?

Selv tenker jeg at de som er 90kg + er en del overvektige, mens at de under 85kg har selvfølgelig noen ekstra kg. Men noen ekstra kg kommer jo an på hvordan kroppen ser ut. Jeg vet om flere som veier 80-85kg som ser bra ut. De har former, og er velproporsjonert. 

Bare se på Ashely Graham for eksempel. Hun veier 91kg (i følge en kilde på nettet). Hun ser jo bra ut. Så er det slik mange her synes det kommer an på kroppen? At hvis den er velproporsjonert så er alt ok? Mens hvis hun feks har slanke ben, men utstående mage og grevinneheng, så er hun ikke slank nok?

Når jeg skriver, tenk at jeg tar utgangspunkt i jente som er 1.70høy (så det ikke blir diskusjon om BMI til ulik høyde osv....)

Anonymkode: 0573b...89f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har det vært mange tråder her om "veier jeg for mye?" og lignende. 

Jeg har sett i flere av trådene at en del skriver "slank deg" osv. Men når jeg selv har sett på bildene, så er dette jenter som gjerne veier lit for mye, men det er ikke jenter som jeg tenker må slanke seg umiddelbart. 

Er det virkelig slik at folk her tenker at jente på 50-55kg er ok og fin, mens en jente på 60kg er "formfull" og en jente på 70-85kg "MÅ slanke seg"/er betydelig overvektig?

Selv tenker jeg at de som er 90kg + er en del overvektige, mens at de under 85kg har selvfølgelig noen ekstra kg. Men noen ekstra kg kommer jo an på hvordan kroppen ser ut. Jeg vet om flere som veier 80-85kg som ser bra ut. De har former, og er velproporsjonert. 

Bare se på Ashely Graham for eksempel. Hun veier 91kg (i følge en kilde på nettet). Hun ser jo bra ut. Så er det slik mange her synes det kommer an på kroppen? At hvis den er velproporsjonert så er alt ok? Mens hvis hun feks har slanke ben, men utstående mage og grevinneheng, så er hun ikke slank nok?

Når jeg skriver, tenk at jeg tar utgangspunkt i jente som er 1.70høy (så det ikke blir diskusjon om BMI til ulik høyde osv....)

Anonymkode: 0573b...89f

Nå er ikke jeg en av dem som pleier å anbefale folk å slanke seg - men proporsjoner har nok en del å si. De som har en typisk epleform, med mye fett rundt magen, burde nok slanke seg før damer med eventuelt pæreform eller timeglassfigur. Dette er på grunn av det farlige magefettet. Når det gjelder sånn rent estetisk sett (og nå høres jeg kanskje fæl og kynisk ut - men jeg vil først si at dette er ikke noe jeg aktivt tenker over eller dømmer folk for) er det heller ikke alle som er like heldige med figuren sin. Dette gjelder både slanke og overvektige, men gjelder kanskje oftere overvektige folk. Jeg tror egentlig det er magen som har noe  å si, og kanskje sosiale konstrukter om hvordan idealene skal være spiller en rolle.

Ashley Graham har jo kurver, men formene hennes har ikke utelukkende konsentrert seg til magen. Så ja, det er noen som kler å ha mer fett på kroppen, mens flesteparten ikke gjør det. Overvektige folk bruker gjerne plus size-modeller som rollemodeller, og det skal de få lov til (alle skal få lov til å se opp til noen som får dem til å føle seg vel), men flesteparten av de overvektige har ikke samme kroppsfasong som Ashley Graham. De fleste har dette farlige magefettet, og en god del av dem vil jeg ikke anse som "curvy", selv om de har mer fett på kroppen. Jeg ser mange overvektige med lite definerte hofter og midjeparti.

Men det samme gjelder slanke folk. I dag skal man jo gjerne være slank, med stor rumpe og store pupper, gjerne med muskeldefinisjon også. Det er kun et fåtall slanke som har det av natur, og mange tyr til plastisk kirurgi for å oppnå dette. Så, for mange overvektige er det urealistisk å ha fettet konsentrert på hofter og pupper, med relativt slank mage - fordi dette handler om genetikk. Og for mange slanke er det urealistisk å være slank med store bryster og stor rumpe fordi dette også handler om genetikk/plastisk kirurgi. Noe jeg ser ofte i medier er at slanke modeller ofte blir anklaget for å være for tynne, men så har du Emily Ratajkowski og andre kjempetynne modeller som har svære pupper, blir ikke anklaget for å være anorektisk eller altfor tynne. Jeg tror det ligger veldig mye i proporsjonene.

Anonymkode: 77c83...815

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...