Gå til innhold

Klippe vekk hemoroide selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en plagsom utvendig hemoroide. Den er ikke kjempestor, men den er plagsom og jeg føler det er vanskelig å bli ordentlig ren.

Hemoroidekrem fungerer ikke siden jeg har hatt denne i over 3 år. 

Hva skjer dersom jeg klipper den vekk selv? Må man sy? Eller kan jeg ta en tråd å surre rundt?

Jeg lurer på hvilken tråd leger og slik brukere. Man kan jo fjerne vorter selv. Tror kanskje det er best å bruke tråd. Jeg tør ikke å gå til legen med rumpehullet mitt. Er det egentlig farlig å gjøre det selv? 

Jeg er forresten ikke sikker på om det er en hemoroide engang..Jeg googlet og de så ut som multebær. Min er bare et utstikkende hudflak som jeg på en måte ikke kan ''poppe''

Anonymkode: 3c5fd...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må IKKE klippe den vekk selv! Dra til legen. Grunnen til at det kan være som et hudflak er at den er tom for blod, om du klipper kommer du til å begynne å blø, det må du ikke finne på å gjøre.

Anonymkode: 6f8cf...a55

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og atter nei. Er det en hemoroide vil du kunne blø ekstremt mye etter et slikt "inngrep" Bestill time til legen så vurderer han hva som er best å gjøre. Fastlegen ser rumper hver dag og kommer ikke til å tenke noe som helst annet enn medisinsk rundt rumpehullet ditt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv skriver er det ikke sikkert det er en hemoroide.Slike skin tags (flak) er ganske vanlige.Det er uansett ikke å anbefale å klippe bort noe selv.Selve vinkelen gjør at du har dårlig kontroll med hva du gjør når du klipper,og du kan risikere å ikke slutte å blø etterpå,eller ende opp med infeksjon.Da vil du likevel være nødt til å dra til legen til slutt.

Så lenge du ikke har smerter ville jeg bare akseptert denne utveksten.Godt mulig den blir mindre med årene.

Anonymkode: 80030...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, ikke klipp i noe du ikke vet hva er. Dra til legen du...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klippe den bort selv prøver du bare ikke på. Å unngå infeksjon av det alvorlige slaget i den enden hermoroider befinner seg kreve r ikke wå helt lite, i tillegg vil det blø, rikelig. 

Knytte tråd rundt kan du imidlertid prøve. Da bruker du vokset tanntråd, og knyter til slik at blodtilstrømningen stanses. Da vil hermoroiden langsomt dø, og falle av, om du er heldig. Tråden sitter neppe godt, og vil lett falle av og da er det å begynne forfra igjen. Så enten bør du få legehjelp eller så får du leve med elendigheten. Egenkirurguerering er således frarådet. 

Anonymkode: df6f7...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klippe den bort selv prøver du bare ikke på. Å unngå infeksjon av det alvorlige slaget i den enden hermoroider befinner seg kreve r ikke wå helt lite, i tillegg vil det blø, rikelig. 

Knytte tråd rundt kan du imidlertid prøve. Da bruker du vokset tanntråd, og knyter til slik at blodtilstrømningen stanses. Da vil hermoroiden langsomt dø, og falle av, om du er heldig. Tråden sitter neppe godt, og vil lett falle av og da er det å begynne forfra igjen. Så enten bør du få legehjelp eller så får du leve med elendigheten. Egenkirurguerering er således frarådet. 

Anonymkode: df6f7...25d

Ville absolutt IKKE gått for å knyte på noe, for å stoppe blodtilførselen så vevet kan dø, uten at det er en lege som knyter på dette..

Man vil utvikle et sår og det vil gå langsomt og man kan få koldbrann og blodforgiftning.

Spesielt når dette er i rumpa...

 

T.S Ring legen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tøytigern skrev:

Ville absolutt IKKE gått for å knyte på noe, for å stoppe blodtilførselen så vevet kan dø, uten at det er en lege som knyter på dette..

Man vil utvikle et sår og det vil gå langsomt og man kan få koldbrann og blodforgiftning.

Spesielt når dette er i rumpa...

 

T.S Ring legen.

men det finnes slike kremer som gjør at de skal falle av. Er det farlig? Litt rart siden de selger det i butikker. Altså slik som gjør at den tørker ut, blir svart, og faller av.

Anonymkode: 3c5fd...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Da jeg leste innlegget ditt husket jeg et annet innlegg fra tråden "Hva er det mest smertefulle du noensinne har opplevd?". Jeg siterte innlegget nedenfor, til deg, så kan du jo vurdere det etter å ha lest det. Mitt svar er åpenbart NEI. 

Den 26.10.2015 at 14.10, AnonymBruker skrev:

Hadde en tom hudtapp etter en utvending hemoride som var i veien. Den var ca 3 cm lang, og megairriterende. For ikke å snakke om stygg å se på. Jeg hadde lest at man i noen tilfeller knytter strikk om hemorider, så de dør og faller av. Det jeg ikke hadde fått med meg var at man gjorde dette kun på innvendige hemorider. Så jeg knyttet tanntråd stramt rundt denne hudtappen. Gikk fint de første par timene. Så gikk det ikke så fint lenger, den ble fylt med blod som ikke kom seg noen veier. Etter mange søvnløse timer, tidlig om morgenen, var jeg i sånn smerterus at jeg tok en saks og klippet opp det som var blitt en utsprengt, blodfylt drue. Lettelsen var enorm, men jeg svimte av der på badegulvet. 

Tanntråden var jeg så flink til å knyte stramt at den fikk jeg ikke av. 

Gikk jeg til legen? Nei, skammen var for stor. 

Det tok 14 smertefulle dager med sårvæske og blod piplende hele tiden før den falt av. Heldigvis greide jeg å unngå betennelse, og rævhullet mitt er atter vakkert (jeg er en idiot). 

Neste gang jeg får en slik lur ide, så skal jeg la det være med ideen.

Jeg har født barn uten bedøvelse, hatt tromboserte hemorider, operert visdomstenner som har fått meg til å gråte av smerte etterpå, og ingenting kan sammenlignes med denne smerten. Og den var i høyeste grad selvpåført. Jeg sier det gjerne igjen. Jeg er en idiot!
Anonymous poster hash: 87b51...569

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men det finnes slike kremer som gjør at de skal falle av. Er det farlig? Litt rart siden de selger det i butikker. Altså slik som gjør at den tørker ut, blir svart, og faller av.

Anonymkode: 3c5fd...d30

Sorry, as. Men da handler det om vorter og ikke om hemorrider, som er store utposninger med blodårer.

Klipper man i den selv vil man få en blødning man kanskje ikke får stoppet uten legehjelp og kirurg..

Og snører man av blodårer selv uten å ha peil på hvor og hvordan man skal knyte, er man usmart og vil seg selv veldig vondt... Leger bruker forresten strikk. Den er steril. Det er ikke en tanntråd man knyter på sjøl, og man vil få infeksjoner.

 

Hvorfor pokker har folk så vondt for å ta telefonen sin og taste en sms til legen og få bestilt en tid?

That's beyond me.

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg må bare le. Dette er jo galskap. En ting er å ta en "Emil i Lønneberget" og prøve trekke ut egne tenner som allerede er på veg ut, men dette her? :laugh: INSANE!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Evilposelos skrev:

Sånn som dette? Det er kreft da. 

 

Synes ikke du skal gi TS unødvendig engstelse her, mest sannsynlig er det ikke noe farlig. 

Anonymkode: 6f8cf...a55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du klare å utføre "inngrep" på deg selv i det området der uansett?

Hallo! Bruk fastlegen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke du skal gi TS unødvendig engstelse her, mest sannsynlig er det ikke noe farlig. 

Anonymkode: 6f8cf...a55

Hvorfor ikke, da går hun sikkert til legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en slik tom hemoroide, marisk kalte legen det. Det er som en liten hudtapp. Det var ikke flaut å gå til legen for å få den sjekket. Han sa jeg kunne prøve Alcos Anal daglig i 6 uker, om den ikke var blitt mindre kunne han få meg henvist til kirurgi. Også la han til at det trolig var smertefullt i ettertid og at det ikke var noen garanti for at jeg ikke fikk flere nye. Har valgt å bare beholde min frem til at det blir smerter eller andre plager som er verre. Har lært meg hvordan jeg blir ren, og synes ikke lenger det er så stort problem. Hatt den i snart 7 år.

Anonymkode: 0b20e...e3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Nei, kom deg til legen. 

Tenk på alle de rare tingene legen har sett. Du kan ta et google søk før du går til legen så er jeg sikker på at du går inn og tenker at det du skal ta opp er verdens mest naturligste og normale ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen her skriver, så er det en marisk,  altså en hemoroide som er "ut av drift". Har selv en sånn som er 1 cm lang, og har hatt den i ni år. Nå for ikke så lenge siden gikk jeg til legen med den, for så å få henvisning til gyn/kirurg. Hun jeg kom til avgjorde at jeg ikke trengte å fjerne den fordi den var så liten, jeg ikke var plaget med sårhet og fordi smertene etterpå kunne være ganske fæle. Dessuten hadde jeg en innvendig hemoroide som kunne komplisere fjerningen.    

Dette er visstnok så vanlig at 1/3 kvinner har det, men om det plager deg er det bedre å dra til legen enn å fjerne den selv. ;-) Kjenner jeg har fått et mer avslappet forhold til min etter å ha fått vite hvor mange som har det. 

Er sammen med en lege, og han har aldri nevnt den. Tenkte lenge at den var elefanten i rommet, men det var faktisk bare det at han var klar over hvor vanlig det var, og derfor ikke brydde seg. 

Marisker, altså. 

Anonymkode: 527da...2e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for potensielt helseskadelige råd, samt svar til dette.

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen


Yvonne (mod)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...