AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Føler meg så deprimert uten dyr, sliter med depresjon grunnet sykdom og er mye hjemme alene grunnet dette. Har alltid elsket dyr og vokst opp med dyr. Hunden min døde dessverre for noen år siden og jeg savner henne helt ekstremt, og savnet etter en ny hund er alt for stort. Drømmer om at vi får en valp av den rasen vi ønsker, hver eneste natt, og gleder meg til vi får hund hver dag. MEN så leier vi da, og her er det ikke lov med hund. katt var lov, men samboeren min er veldig allergisk mot katter. Jeg tror kanskje vi kunne overtalt huseier til at vi får lov til å ha hund etter å ha bodd her noen år, men det er nylagt veldog fin parkett, og jeg tør ikke tenke på hvordan den kommer til å se ut :/ hadde ikke brydd meg om vi eide, men når vi leier så... Slik det ser ut nå får vi nok ikke kjøpt hus før om mange mange år, og jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal klare meg så lenge. Føler nesten en form for sorg, jeg vet det er tåpelig, men det er slik jeg føler. Noen ganger har jrg nesten lyst til å gjøre det slutt med samboer slik at jeg kan flytte hjem til foreldrene mine for å skaffe meg en hund... (Men gjør jo så klart ikke dette). Vi hadde to tamrotter, og selv om de var veldig søte og koselige ble det liksom ikke helt det samme. De kom alltid løpende når vi ropte på dem, klatret på oss osv., men man kunne ikke ligge å kose dem akkurat. Jeg utviklet veldig sterk allergi mot dem også, så etter de dessverre døde har vi levd uten dyr siden. Er det noen som har noen tips til hva slags dyr vi kan skaffe oss? Har tenkt litt på kanin, men leiligheten er ganske liten og vanskelig å sikre, og vil aldri la den sitte i et standard kaninbur hele natten og mens vi er borte, så den hadde fått en stor binge den kunne vært i når vi ikke er hjemme. Men jeg er redd det bare blir en erstatter for hund, slik at jeg fremdles har savnet etter hund og ikke klarer å knytte meg ordentlig til kaninene, og jeg føler det blir veldig feil. (Jeg gir så klart dyrene så godt lov som mulig uansett,men det hjelper ikke på depresjonen min). jeg får nok bare beskjed om å skjerpe meg, og jeg skjønner det godt, slik er det bare nå, men jeg sliter dessverre litt med å takle følelsene mine jeg går til psykolog grunnet depresjonen og sykdommen (fysisk sykdom), men føler ikke det hjelper noe mot akkurat denne delen, føler jeg aldri blir hel før jeg har en hund i livet mitt igjen... Anonymkode: bfc3d...e72
Tvist Skrevet 4. mars 2016 #2 Skrevet 4. mars 2016 Hva med å "låne" en hund, spørre om å gå på tur med hunder i nabolaget, eller om det er et omplasseringssenter som har hunder i nærheten av dere?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #3 Skrevet 4. mars 2016 2 timer siden, Tvist skrev: Hva med å "låne" en hund, spørre om å gå på tur med hunder i nabolaget, eller om det er et omplasseringssenter som har hunder i nærheten av dere? Takk for svar har tenkt på det, men jeg er veldig sjenert og syntes det er skummelt å skulle ta kontakt med folk.. er en del hunder i blokken vår så kan jo prøve å bli kjent med dem! (Eierne altså). Ingen omplasseringssentre dessverre, vi har noen, men de er over en times reisevei unna, og det blir for langt for meg :/ Føler meg litt bedre i dag da, var veldig langt nede i går, så hjalp å få det litt ut, har så klart savnet etter hund, men føler meg ikke like deprimert hvert fall. Anonymkode: bfc3d...e72
Okapi Skrevet 4. mars 2016 #4 Skrevet 4. mars 2016 Vil du ha et kosedyr finnes det egentlig ikke noe godt alternativ til hund og katt, dessverre. Noen få kaniner og marsvin liker å sitte i fanget, men de aller fleste stikker av ganske fort. På den annen side, om du liker å se på dem og oppsøke dem på deres egne premisser, kan det være mye selskap i smådyr.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #5 Skrevet 4. mars 2016 19 minutter siden, Okapi skrev: Vil du ha et kosedyr finnes det egentlig ikke noe godt alternativ til hund og katt, dessverre. Noen få kaniner og marsvin liker å sitte i fanget, men de aller fleste stikker av ganske fort. På den annen side, om du liker å se på dem og oppsøke dem på deres egne premisser, kan det være mye selskap i smådyr. Trenger ikke nødvendigvis et kosedyr, selv om det er koselig med kos også, men mer noe man kan få et nærmere bånd til da. Hadde som sagt to tamrotter, og de var alltid veldog kontaktsøkende, stelte meg, ble glade for å se meg, løp etter meg inleiligheten osv., men klarte liksom ikke å få samme bånd til dem likevel. Har veldig lyst på kanin, og tenker kanskje å adoptere to kaniner fra dyrebeskyttelsen. De er kastrerte, man hjelper dyrene med nytt hjem og man vet litt hva man får, da kan jeg jo velge en trygg og roligere kanin. Men jeg er redd for at jeg ikke klarer å knytte meg ordentlig til kaninene, at det blir mer... Siden jeg ikke kan ha hund har jeg heller dere, men innerst inne vil jeg egentlig ha hund. Og det gir meg veldig dårlig samvittighet :/ (Om vi skaffer oss kaniner, og så hund senere mens de fremdles lever så kommer de så klart ikke til å bli satt til side) Anonymkode: bfc3d...e72
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #6 Skrevet 4. mars 2016 Må dere bo akkurat der dere bor nå, eller kan dere finne et annet sted å leie hvor det er lov å ha hund? Eller hvis du tror det er den nye parketten som er grunnen til at dere ikke får ha hund der dere bor nå, går det an å dekke over parketten på et vis så den ikke skades? Legge et billig vegg-til-veggteppe løst over den, eller noe slik? Nå er kanskje ikke teppe og hund verdens beste kombinasjon med tanke på renhold, men siden savnet etter hund er så stort kan du kanskje leve med å måtte støvsuge og rense teppet ganske ofte? Eventuelt legge et billig laminatgulv eller belegg oppå parketten? Eller avtale med huseier at dere erstatter parketten når dere flytter ut? Anonymkode: 24d1e...663
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #7 Skrevet 4. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Må dere bo akkurat der dere bor nå, eller kan dere finne et annet sted å leie hvor det er lov å ha hund? Eller hvis du tror det er den nye parketten som er grunnen til at dere ikke får ha hund der dere bor nå, går det an å dekke over parketten på et vis så den ikke skades? Legge et billig vegg-til-veggteppe løst over den, eller noe slik? Nå er kanskje ikke teppe og hund verdens beste kombinasjon med tanke på renhold, men siden savnet etter hund er så stort kan du kanskje leve med å måtte støvsuge og rense teppet ganske ofte? Eventuelt legge et billig laminatgulv eller belegg oppå parketten? Eller avtale med huseier at dere erstatter parketten når dere flytter ut? Anonymkode: 24d1e...663 Tror ikke det er parketten som gjør at det ikke er lov til å ha dyr, tror det bare er det vanlige, de fleste huseiere vil jo ikke ha dyr. Vi slet veldig med å finne dette stedet, og ingen av de andre stedene vi var ville heller ha dyr, utenom parketten er jo i grunn en kanin større risiko sånn egentlig. De stedene som sa ja til kanin/hund var alt for høye i pris i forhold til budsjetter vårt også. Jeg har tenkt på løsningen med å legge over et billig gulv, eller tepper, men dette er samboer veldig lite begeistret for. Han har ikke lyst til å estetisk gjør eget styggere her... At vi parketten når vi flytter ut har jeg også tenkt tanken på, men igjen, samboer ønsker ikke dette,nog jeg har nok ikke råd til det på egenhånd. :/ Er jo helt klart jeg som har mest lyst på hund, samboer har også lyst på, men kan gjerne vente noen år. Jeg har til og med sett på sånne gummi neglbeskyttere fra USA, men jeg ser for meg at de faller ofte av og er veldig kronglete.. Men ja, vet jo ikke om det er parketten eller hva som er problemet, er bare den jeg ser for meg kan bli et problem om vinger lov til å ha hund! Anonymkode: bfc3d...e72
Okapi Skrevet 4. mars 2016 #8 Skrevet 4. mars 2016 Hva med å prøve med en hamster? Koster ikke stort, trenger ikke selskap av artsfrender, krever lite stell, og lever ikke lenge, så graden av forpliktelse er liten. De er generelt sett ikke spesielt lydige, og har som regel så mye å gjøre at de ikke har tid til å sitte stille, men synes ofte de bidrar med en del trivsel likevel.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #9 Skrevet 4. mars 2016 Hva med å sette ut annonnse på finn, om at du gjerne går tur med hunder? Mange som har hund, vil gjerne ha noen som kan passe på dagtid, da kan dere sende litt mailer først, slik at du blir litt kjent med de.. og de med deg.. Vil ikke anbefale kanin, for de ødelegger parkett og gulv de og. Bæsjer og tisser overalt. Anonymkode: f9abc...5a5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #10 Skrevet 4. mars 2016 9 minutter siden, Okapi skrev: Hva med å prøve med en hamster? Koster ikke stort, trenger ikke selskap av artsfrender, krever lite stell, og lever ikke lenge, så graden av forpliktelse er liten. De er generelt sett ikke spesielt lydige, og har som regel så mye å gjøre at de ikke har tid til å sitte stille, men synes ofte de bidrar med en del trivsel likevel. Det der tar jeg nesten ikke som et seriøst svar som sagt har jeg hatt to tamrotter, og uansett skaffer jeg ikke dyr for å la det sitte i bur helle dagen. Burdøren til rottene sto oppe hele dagen når vi/jeg var hjemme, og var bare stengt inne om natten eller når de var alene, og de hadde et stort bur med masse ting å gjøre. (Selv om de for det meste lå å sov som de fleste hannrotter gjør). Altså rotter er ekstremt mye mer givende, kontaktsøkende og smarte enn et hamster, så om jeg ikke følte at rotter ga meg nok (selv om jeg så klart hadde drt kjempekoselig med dem og var veldig glad i dem), hva skal et hamster gi meg da? 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å sette ut annonnse på finn, om at du gjerne går tur med hunder? Mange som har hund, vil gjerne ha noen som kan passe på dagtid, da kan dere sende litt mailer først, slik at du blir litt kjent med de.. og de med deg.. Vil ikke anbefale kanin, for de ødelegger parkett og gulv de og. Bæsjer og tisser overalt. Anonymkode: f9abc...5a5 Ja, kanskje jeg skal gjøre det jeg jobber jo litt, men folk vil kanskje være glad for 2-3 dager i uken med luftetur også? hadde jo vært veldig fint om jeg kunne finne noen i nærområdet også Vi skal i så fall ha dvergkanin, på 1,5-2 kg omtrent, kan ikke se for meg hvordan de kan ødelegge parketten ned neglene? Det er også ganske lett å dotrente kaniner, litt uhell vil jo skje, men de fleste går på doen sin. Rottene våre var også dotrente og gikk alltid på do i doen sin og holdt seg om de var ute med oss. Anonymkode: bfc3d...e72
Okapi Skrevet 4. mars 2016 #11 Skrevet 4. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der tar jeg nesten ikke som et seriøst svar som sagt har jeg hatt to tamrotter, og uansett skaffer jeg ikke dyr for å la det sitte i bur helle dagen. Burdøren til rottene sto oppe hele dagen når vi/jeg var hjemme, og var bare stengt inne om natten eller når de var alene, og de hadde et stort bur med masse ting å gjøre. (Selv om de for det meste lå å sov som de fleste hannrotter gjør). Altså rotter er ekstremt mye mer givende, kontaktsøkende og smarte enn et hamster, så om jeg ikke følte at rotter ga meg nok (selv om jeg så klart hadde drt kjempekoselig med dem og var veldig glad i dem), hva skal et hamster gi meg da? En hamster, ikke et. Tja, smak og behag. Var mye selskap i hamsteren min, og den var absolutt ikke i buret hele dagen heller.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #12 Skrevet 4. mars 2016 9 timer siden, Okapi skrev: En hamster, ikke et. Tja, smak og behag. Var mye selskap i hamsteren min, og den var absolutt ikke i buret hele dagen heller. Beklager, beklager Neinei, så klart ikke, hamstre skal jo ha minst 1 time ute av buret hver dag, men rotter er veldig mye smartere, sosiale og kontaktsøkende enn hamster. Blir liksom litt som å foreslå en person å kjøpe moped, når han alt har motorsykkel og ønsker seg en bil Anonymkode: bfc3d...e72 1
Skywise Skrevet 4. mars 2016 #13 Skrevet 4. mars 2016 Hvor mye mer skade vil en liten hund gjøre på parketten enn en kanin eller katt? Har aldri hatt parkett selv, men kjenner da andre med parkett som også har hund. Selv om en chihuahua kanskje ikke er drømmerasen, så er det knallkule hunder som man kan gjøre mye med selv om de er små.
Okapi Skrevet 4. mars 2016 #14 Skrevet 4. mars 2016 6 minutter siden, Skywise skrev: Hvor mye mer skade vil en liten hund gjøre på parketten enn en kanin eller katt? Har aldri hatt parkett selv, men kjenner da andre med parkett som også har hund. Selv om en chihuahua kanskje ikke er drømmerasen, så er det knallkule hunder som man kan gjøre mye med selv om de er små. Hunder og katter går for det meste løs på sofaen. En kanin, derimot, kan finne på å spise opp alle listene.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #15 Skrevet 5. mars 2016 Den 04.03.2016 at 13.39, AnonymBruker skrev: Ja, kanskje jeg skal gjøre det jeg jobber jo litt, men folk vil kanskje være glad for 2-3 dager i uken med luftetur også? hadde jo vært veldig fint om jeg kunne finne noen i nærområdet også Vi skal i så fall ha dvergkanin, på 1,5-2 kg omtrent, kan ikke se for meg hvordan de kan ødelegge parketten ned neglene? Det er også ganske lett å dotrente kaniner, litt uhell vil jo skje, men de fleste går på doen sin. Rottene våre var også dotrente og gikk alltid på do i doen sin og holdt seg om de var ute med oss. Anonymkode: bfc3d...e72 Ja, det vil jeg tro at folk er glade for.. Vi har kanin inne for øyeblikket, og han skraper opp parketten.. Han tasser avgårde, og hopper.. Det blir jo ikke merker hver gang, men merker at det blir små skrap. Ikke erfaring med å dotrene kanin, men han driter overalt i gangen (Heldigvis bare der) om ungene slipper han ut før vi står opp for eksempel. Har ikke erfaring med dotrening av kanin. Burde kanskje prøve det.. Anonymkode: f9abc...5a5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #16 Skrevet 6. mars 2016 Den 4. mars 2016 at 23.52, Skywise skrev: Hvor mye mer skade vil en liten hund gjøre på parketten enn en kanin eller katt? Har aldri hatt parkett selv, men kjenner da andre med parkett som også har hund. Selv om en chihuahua kanskje ikke er drømmerasen, så er det knallkule hunder som man kan gjøre mye med selv om de er små. Det er sant, men jeg ønsker dessverre ikke en liten hund. Har funnet en rase som jeg skal ha en gang i fremtiden når det passer, og vil ikke binde meg til en liten pomeranian etc., i mange år. Liker verken gemyttet deres, størrelsen, eller noe i grunn. Har nok mange dårlige fordommer grunnet udugelige hundeeiere som veldig ofte har slike raser, men det er uansett dessverre ikke noe for meg. Har dog tenkt litt på avlastningshjem til en liten hund. Altså at noen andre eier hunden, men at vi kan ha den her litt innimellom for dem. Nå aner jeg jo ikke om vi kommer til å få lov til å ha hund her uansett da. 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det vil jeg tro at folk er glade for.. Vi har kanin inne for øyeblikket, og han skraper opp parketten.. Han tasser avgårde, og hopper.. Det blir jo ikke merker hver gang, men merker at det blir små skrap. Ikke erfaring med å dotrene kanin, men han driter overalt i gangen (Heldigvis bare der) om ungene slipper han ut før vi står opp for eksempel. Har ikke erfaring med dotrening av kanin. Burde kanskje prøve det.. Anonymkode: f9abc...5a5 Ja, det er kanskje sant. Spesielt ved plutselig spinn og morsomme hopp skal visstnok være ganske greit å dotrente de, en venninne av meg har to stykk som er frittgående inne hele dagen. Hun har plassert doene under høyhekkene deres, og i starten da de ikke var dotrente enda passet hun alltid på å flytte bæsj over i doen, og tørke opp tiss med papir før vask og legge det i doen også er så klart et sjelden uhell da, og gjerne om den ligger å sover lenge i sofaen kan den tisse der innimellom Anonymkode: bfc3d...e72
Skywise Skrevet 6. mars 2016 #17 Skrevet 6. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sant, men jeg ønsker dessverre ikke en liten hund. Har funnet en rase som jeg skal ha en gang i fremtiden når det passer, og vil ikke binde meg til en liten pomeranian etc., i mange år. Liker verken gemyttet deres, størrelsen, eller noe i grunn. Har nok mange dårlige fordommer grunnet udugelige hundeeiere som veldig ofte har slike raser, men det er uansett dessverre ikke noe for meg. Har dog tenkt litt på avlastningshjem til en liten hund. Altså at noen andre eier hunden, men at vi kan ha den her litt innimellom for dem. Nå aner jeg jo ikke om vi kommer til å få lov til å ha hund her uansett da. Anonymkode: bfc3d...e72 Med tanke på hvor mange små raser som finnes med varierende gemytt, er du nok litt forutinntatt. Men å ikke ville ha en liten hund er en ærlig sak det. Jeg tror personlig at kaniner kommer til å bli som med rottene, en dårlig erstatning for hund. Om du kjøper et annet dyr, burde et være fordi du har lyst på det, og ikke fordi du ikke kan ha hund og derfor velger noe annet. Å sette opp en annonse for hundepass/lufting er nok en bedre idé, men avhengig av hvor du bor så kan det være lite behov for slikt.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #18 Skrevet 6. mars 2016 3 timer siden, Skywise skrev: Med tanke på hvor mange små raser som finnes med varierende gemytt, er du nok litt forutinntatt. Men å ikke ville ha en liten hund er en ærlig sak det. Jeg tror personlig at kaniner kommer til å bli som med rottene, en dårlig erstatning for hund. Om du kjøper et annet dyr, burde et være fordi du har lyst på det, og ikke fordi du ikke kan ha hund og derfor velger noe annet. Å sette opp en annonse for hundepass/lufting er nok en bedre idé, men avhengig av hvor du bor så kan det være lite behov for slikt. Ja, jeg vet nok at jeg er veldig forutinntatt men jeg kan bare virkelig ikke se for meg å eie en liten hund, og jeg er alt for satt på den ene spesifikke rasen også. (De blir omtrent mellom 20-30 kg, hun/han, så litt større enn 3 kg ) Jeg har alltid elsket alt av alle dyr, så er jo ikke slik at jeg ikke var glad i rottene mine, men jeg ville ha hund i tillegg til rottene på en måte da. Og jeg ønsker meg også kanin, og kan gjerne ha både hund, katt og kanin på en gang også, men hund er det kjæledyret jeg liker aller best, om det gir mening! Så selv om jeg eventuelt skaffer meg kanin siden vi ikke kan få hund nå, så ville jeg nok mer enn gjerne hatt kanin senere uansett men akkurat nå tror jeg at jeg skal gå for hundepass/lufting ^^ takk for svar til alle her inne forresten, var som sagt veldig nedfor da jeg skrev innlegget mitt, så det er litt sytete... Anonymkode: bfc3d...e72
Gjest -Tricia- Skrevet 6. mars 2016 #19 Skrevet 6. mars 2016 Jeg vil bare si at jeg forstår deg ❤️ Dyr er alt for meg også og jeg orker ikke tenke på et liv uten mine firbeinte venner. Sånn er det for oss dyreelskere. Finnes det andre steder dere kan leie, som tillater dyr? Jeg ville nok ha vurdert å bytte leilighet siden dyr er så viktig for deg, og trolig vil hjelpe deg til å få en bedre og lysere hverdag. Bare å sende meg PM hvis du vil snakke
Meij Skrevet 11. mars 2016 #20 Skrevet 11. mars 2016 Hva med Ilder? De er jo som en blanding mellom hund og katt, så fulle av personlighet at det vanskelig å ikke bli glade i!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå