Gå til innhold

hvor går din egenmeldings grense?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kjæreste som blir pjuskete når han er syk. Driter i jobb og alt annet, da er det 100% avslapping og

bare tanker om å bli frisk. Dette er uansett om det er feber, forkjølelse eller spysyke. Jeg misunner han!!

Jeg derimot klarer ikke slappe av når jeg er syk, jeg drar meg på jobb uansett og angrer men har iallefall god samvittighet.

Problemet er at jeg stresser for mye med hvem som skal få gjort mine oppgaver om jeg ikke er der og jeg ser ekstremt seriøst

på leveringsdatoer og kunder og vil ikke virke som en som lurer seg unna. Vil også beholde jobben min i disse vanskelige tider og er ekstra forsiktig nå. Jeg bruker aldri egenmeldinger og føler meg latterlig om jeg dukker opp hos legen.

Hva tror dere sjefer tenker om dette med egenmeldinger? Spesielt om du tar egenmelding i en travel periode?

Hvor går din grense på om du tar en egenmelding?

Anonymkode: 303e7...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det er smittsomme ting som omgangssyken o.l er terskelen lav. Dette vet jeg at sjefene setter pris på og da det er mer lønnsomt på alle måter at én er syk i 3-4 dager enn at det hele skal gå på rundgang hos alle ansatte. Dersom jeg bare har litt feber, ikke føler meg helt bra, er svimmel osv drar jeg alltid på jobb å gjør mitt beste, så får jeg heller dra hjem om det blir for ille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk noen av de som blir sure for at du dukker opp på jobb med bare hoste og snytepapir.

De blir redde for å bli smittet uansett, det har jeg opplevd.

Anonymkode: 303e7...85d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som leder blir jeg oppgitt når folk bruker egenmelding fordi de er tette i nesen og hoster litt. Jeg skjønner at man blir trøttere enn vanlig når man hangler litt, og at det da er deilig å være hjemme og slappe av, men tror ærlig talt at enkelte fint kunne klart å være på jobb likevel. 

 

Har man omgangssyke er det selvsagt en annen sak. 

 

Jeg tenker forøvrig som ts. Jeg er så godt som aldri borte fra jobb, og føler meg idiot de få gangene jeg har måttet bruke egenmelding eller gått til legen. 

Anonymkode: 36954...bf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man føler seg ikke helt 100% plutselig en morgen så tar man en paracet å går på jobb, oftest så går det bra, ingenting utviklet seg, men en sjelden gang går man hjem og under dyna etter lunsj eller no. Men har man feber eller omgangssyke etc, så blir man hjemme.

Anonymkode: 3241a...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg for syk til å utføre jobben min tilfredsstillende, eller er smittsom, holder jeg meg hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lærer,  og for min del handler det om jeg klarer å utføre jobben min. Når jeg er syk, henger ikke alltid hodet med, og da kan jeg ikke stå i klasserommet og undervise. Dersom hodet henger med, går jeg på jobb.

Anonymkode: 9bfb7...407

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som leder blir jeg oppgitt når folk bruker egenmelding fordi de er tette i nesen og hoster litt. Jeg skjønner at man blir trøttere enn vanlig når man hangler litt, og at det da er deilig å være hjemme og slappe av, men tror ærlig talt at enkelte fint kunne klart å være på jobb likevel. 

 

Har man omgangssyke er det selvsagt en annen sak. 

 

Jeg tenker forøvrig som ts. Jeg er så godt som aldri borte fra jobb, og føler meg idiot de få gangene jeg har måttet bruke egenmelding eller gått til legen. 

Anonymkode: 36954...bf1

Føler deg dum når du er syk? Hva er det for en tåpelig ting å si av en leder?

Jeg går på jobb når jeg er litt syk så lenge det ikke vil plage andre. Hva som er terskelen vil vel variere stort fra en sykepleier til en som sitter alene på eget kontor. De fleste har en omgang med kraftig forkjølelse, snørr, hoste og feber i løpet av året. Da er det greit å holde seg borte fra andre til det verste er over.

Man skal være syk for å holde seg hjemme, men man skal aldri ha dårlig samvittighet for å være stk.

Anonymkode: 9a065...2c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jobb er blant annet å finne vikarer for de som er syke eller borte fra jobb uansett grunn. Det er lett å mistenke at ikke alle egenmeldingsdager er like "ekte", når man får telefon eller sms mandag morgen. Det er noen som har veldig høyt fravær, og da blir i alle fall jeg skeptisk. De som er syke en gang iblant  er mer ok. En av de som jobber hos oss, var hjemme med feber, fryktelig syk og elendig. Midt på dag ble han observert på polet av en kollega med fridag. Han ble konfrontert med det, men produserte unnskyldninger i lang lang rekke. Ikke slett så lett å tro på ham neste gang han ringte og meldte fra at han var såååå syk.

For min egen del: Dersom det ikke er mulig å gå på jobb med Paracet innabords, blir jeg hjemme. Dersom det er nok å kjøre på med Paracet for å ta bort verk og lett feber, er jeg på jobb.

Anonymkode: f34fe...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve

Jeg må ligge dausjuk for å være borte fra jobb eller ha migrene. Der går min grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med å gå på jobb når jeg er syk, er at man kan smitte andre. Det har skjedd hos oss på jobb flere ganger, og det er uheldig. Hadde jeg kunnet jobbe hjemmefra hadde jeg omtrent ikke hatt fravær. 

Jeg har utrolig dårlig immunforsvar og blir syk flere ganger i året. Bare se på meg når du er syk, så blir jeg smittet med det du har :fnise: Skal ikke le av det, egentlig. Det er utrolig trist for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kommer jo an på hvilken jobb man har og da... Om man skal sitte på et kontor eller gå ute hele dagen i en friluftsbarnehage. 

Ved smittefare holder jeg meg hjemme uansett. Viktig å tenke på hensynet til andre. Er jeg i tvil om jeg er frisk nok så prøver jeg heller å gå på jobb enn å bli hjemme. 

Anonymkode: a76e6...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva som feiler en og hva en jobber med, både mtp. hvor fysisk krevende den er, hvem man kan smitte("bare" kolleger eller pasienter osv), nivå av smittefare osv. Klarer jeg å utføre jobben min uten å være smittsom så drar jeg på jobb og armerer meg selv med ibux, nesespray eller hva jeg nå måtte trenge. Er jeg smittsom så holder jeg meg hjemme fremfor å smitte både ansatte og brukere. Så å komme på jobb når en er veldig sjuk er bare idioti, både kort- og langsiktig. Så jeg tenker folk må bruke litt sunn fornuft egentlig, både arbeidstaker men også leder; noen ledere presser folk på jobb når de egentlig ikke har noe der å gjøre.

Anonymkode: 02605...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...