Gå til innhold

Syk og jobbsøker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å se meg om etter en ny jobb da jeg ikke får noen utviklingsmuligheter i den jobben jeg er i pr i dag. Jeg tjener atskillig mindre enn jeg hadde gjort i en tilsvarende bedrift, og gjør en del oppgaver jeg egentlig er overkvalifisert for. Det som har holdt meg i stillingen er et godt miljø og ganske fleksible arbeidstider. Så lenge man gjør det man skal er det ingen som teller timer. 

Greia er at jeg har en "usynlig" sykdom (psykisk) og jeg er usikker hvordan jeg vil klare meg i en ny jobb. Den siste tiden har arbeidsbelastningen vært veldig stor, og det begynner å tære på. Jeg kjenner at jeg snart ikke klarer mer, og har vært nødt til å ta ut noen egenmeldingsdager for å rett og slett ikke begynne å grine på jobb. Psyken min har ikke vært så bra i vinter, men har gått på jobb fram til nå.

Vet at IA-bedrifter (som bedrifter i mitt felt stort sett er) skal ta hensyn til folk med funksjonshemninger, men det er jo kjipt å ikke klare oppgavene når man er ny i en jobb. Ille nok å føle at jeg ikke klarer den jobben jeg har nå.

Er så usikker på hva jeg bør gjøre og er ganske desperat. Noen som har noen råd?

Anonymkode: 4536e...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du tjener mindre i den jobben du har enn i en tilsvarende stilling andre steder, kan du jo vurdere å jobbe 80% f.eks? For å senke belastningen, mener jeg. 

Se på hva som gjør det tungt å henge med. Er det noen mulighet for at du kan få noen form for tilrettelegging? 

Anonymkode: cf3d5...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
Den 3. mars 2016 at 17.30, AnonymBruker skrev:

 

Synes hovedinnlegget ditt er litt selvmotsigende; du mener på den ene siden at det ikke er utviklingsmuligheter i jobben du er i nå, og at du er overkvalifisert for oppgavene, samtidig som du må sykmelde deg fordi jobben er for krevende? Skjønner dette med lønna, om du kan finne en stilling som gir bedre betalt (det ønsker jo de fleste av oss) - men på hvilken måte mener du en ny jobb og nye utfordringer som gir deg utviklingsmuligheter - vil la seg kombinere med at du sliter psykisk og føler du ikke klarer jobben du gjør nå (dine egne ord..)  ? Kanskje bør du søke en jobb som er mer forutsigbar (men da heller ikke nødvendig ka har særlige muligheter for utvikling).. Du må kanskje prioriterere at det er stabilt og forutsigbart fremfor spennende og utviklende, da det ene kan være mindre psykisk belastende for deg..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du tjener mindre i den jobben du har enn i en tilsvarende stilling andre steder, kan du jo vurdere å jobbe 80% f.eks? For å senke belastningen, mener jeg. 

Se på hva som gjør det tungt å henge med. Er det noen mulighet for at du kan få noen form for tilrettelegging? 

Anonymkode: cf3d5...b4f

Takk for svar :) Har vurdert 80% men samtidig syns jeg det er litt kjipt at jeg skal være nødt til å jobbe "ufrivillig" deltid pga jeg har en lidelse, og tjene mindre enn jeg burde, tape pensjon osv. I tillegg har jeg egentlig ikke rett på deltid så vidt jeg vet, fordi jeg ikke har barn (dette er jeg ikke hundre prosent sikker på, men mener å ha hørt det). De jeg kjenner som jobber 80% sier at de likevel må gjøre en 100% jobb pga arbeidspresset, og de har samme utdanning som meg.

3 timer siden, cheshirecat skrev:

Synes hovedinnlegget ditt er litt selvmotsigende; du mener på den ene siden at det ikke er utviklingsmuligheter i jobben du er i nå, og at du er overkvalifisert for oppgavene, samtidig som du må sykmelde deg fordi jobben er for krevende? Skjønner dette med lønna, om du kan finne en stilling som gir bedre betalt (det ønsker jo de fleste av oss) - men på hvilken måte mener du en ny jobb og nye utfordringer som gir deg utviklingsmuligheter - vil la seg kombinere med at du sliter psykisk og føler du ikke klarer jobben du gjør nå (dine egne ord..)  ? Kanskje bør du søke en jobb som er mer forutsigbar (men da heller ikke nødvendig ka har særlige muligheter for utvikling).. Du må kanskje prioriterere at det er stabilt og forutsigbart fremfor spennende og utviklende, da det ene kan være mindre psykisk belastende for deg..? 

Takk for svar :) Skjønner at dette ble rotete og sikkert ikke helt lett å forstå. Det jeg mener er: det er for mye å gjøre på jobb nå pga personalgruppa har vært halvert i flere mndr. Jeg ble forespeilet en del andre og mer spennende oppgaver enn de jeg gjør pr i dag, som faktisk hadde vært mindre anstrengende fordi jeg kunne ha styrt arbeidsdagen min selv i mye større grad. Nå har jeg ingen mulighet til det. Jeg går med en følelse av at ledelsen ikke syns jeg er flink nok og at de derfor setter meg til å gjøre de mindre spennende oppgavene. Jeg har egentlig stor arbeidskapasitet når jeg er i en god periode og er ikke "for fin" til å gjøre de enkle oppgavene også, men når jeg bare må gjøre de så mister jeg litt av motivasjonen. Vurderer å ta dette opp med ledelsen men er ganske konfliktsky av meg, dessuten går engasjementet mitt ut om noen få mndr og jeg aner ikke om jeg får det forlenget. Jeg har vært inne på tanken at jeg kanskje bare burde ha en forutsigbar og muligens litt kjedeligere jobb, men en del av meg vil kanskje ikke innse at jeg ikke klarer det samme som jeg gjorde før.

PS: jeg tar til meg alle kommentarene deres selv om det kanskje høres ut som jeg argumenterer mot rådene dere gir :) 

Anonymkode: 4536e...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* rettelse: de oppgavene jeg gjør nå er ikke "enkle" i den forstand at de er mindre slitsomme, men de er jobber som en med lavere utdanning enn meg kunne gjort.

 

Anonymkode: 4536e...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...