AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Hei, går på videregående i første klasse på helse og oppvekstfag. Alltid når jeg har et problem som jeg ikke klarer å finne på internett så finner jeg alltid svaret her, så håper jeg får svar denne gangen også :D Men uansett, jeg skjønner ikke sammenhengen mellom det å miste mensen (pga. overtrening eller spiseforstyrrelse, eller andre faktorer) og beinskjørhet. I mitt hode henger ikke skjelettet sammen med det å menstruere. Beklager hvis dette var ekkelt, men finner ikke svar på internett og det er til en skoleoppgave takk for alle svar ha en bra dag! Anonymkode: 662bd...0b8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 Det henger sammen med hormonproduksjonen i kroppen. Er mensen borte i mer enn 6 mnd. Så er man i faresonen. (Men dette gjelder ikke om mensen stoppes med prevensjon i form av spiral eller p piller, da er det andre mekanismer som jobber.) Kroppen er et kompleks samspill mellom mange mekanismer, som tannhjul i enngammel maskin.) Anonymkode: 79f99...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Det er pga hormonene ja. Når du mister mensen pga kroppslige forandringer så forandrer hormonene seg og dette kan føre til beinskjørhet. Østrogenmangel gir bla beinskjørhet, dette skjer når man blir eldre eller østrogennivået faller pga annen fysisk forandring. Anonymkode: 698e0...14c
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er pga hormonene ja. Når du mister mensen pga kroppslige forandringer så forandrer hormonene seg og dette kan føre til beinskjørhet. Østrogenmangel gir bla beinskjørhet, dette skjer når man blir eldre eller østrogennivået faller pga annen fysisk forandring. Anonymkode: 698e0...14c Dette var nå en litt dramatisk overdrivende forklaring. Beinskjørhet er et samspill mellom kalsium, Vitamin D og hormoner når kvinner blir eldre. Anonymkode: 79f99...0a1
Berit Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var nå en litt dramatisk overdrivende forklaring. Beinskjørhet er et samspill mellom kalsium, Vitamin D og hormoner når kvinner blir eldre. Anonymkode: 79f99...0a1 Nei, det er ikke overdrivende forklaring. Det er riktig at kalsium, vamin D er viktig for skjelettet. Men mangelen på østrogen uansett alder går utover skjelettet like mye. Men skjelettet tåler mer når man er ung.
Berit Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 Forts...... Viktig å ta vare på kroppen hele livet gjennom, ogå veldig viktig når man er ung.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var nå en litt dramatisk overdrivende forklaring. Beinskjørhet er et samspill mellom kalsium, Vitamin D og hormoner når kvinner blir eldre. Anonymkode: 79f99...0a1 Vitamin D er selvfølgelig veldig viktig, men østrogenet spiller også en stor rolle her. Så har man over lenger tid østrogenmangel så vil man utvikle osteoporose i yngre alder enn normalt. Og når var det å miste mensen og beinskjørhet TS lurte på, så da svarte jeg også at østrogenet spiller en viktig rolle. http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hormoner-og-nering/beinskjorhet-oversikt-1139.html?page=2 Primær osteoporoseDette er den vanligste typen og er forårsaket av hormonelle forandringer i kroppen. For kvinner gjelder dette først og fremst hormonet østrogen som kroppen slutter å produsere etter overgangsalderen. Østrogen spiller en viktig rolle i kvinners regulering av kalsium og når mengden østrogen synker øker kalsiumtapet fra knoklene. Dette er årsaken til at frem til 65-års alder er det først og fremst kvinner som får osteoporose.Etter 65-årsalderen jevner forekomsten av osteoporose seg ut blant menn og kvinner. Grunnen dette er en generell forandring i kroppens vitamin D balanse. Vitamin D spiller en svært viktig rolle for kroppens kalsium regulering og dermed også for reguleringen av beinstrukturen. Anonymkode: 698e0...14c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå