Vox_populi Skrevet 3. mars 2016 #21 Skrevet 3. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veit at flere har andre betydninger av ordet. Stopul og stuppul er vell det samme, Du burde publisere dei andre tydingane du kjenner til, her! Korleis eit slikt ord skal stavast, blir eit valg. Andre ord kan ha endå meir ulike uttalar enn dette.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #22 Skrevet 3. mars 2016 Det som i Trøndelag kalles å spøle er en dialektversjon av verbet "å spole". Svært mange på Østlandet bruker ordet spinne. Anonymkode: 36287...94d
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #23 Skrevet 3. mars 2016 9 minutter siden, Vox_populi skrev: Du burde publisere dei andre tydingane du kjenner til, her! Korleis eit slikt ord skal stavast, blir eit valg. Andre ord kan ha endå meir ulike uttalar enn dette. De som nevnt over der, altså folk bruker den de føler. For meg så betyr stuppul treg. Mens andre bruker de andre punktene som ble nevnt. ts Anonymkode: 0b298...200
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #24 Skrevet 3. mars 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme her, alltid sagt "spøler". Men skulle skrive det til ei venninne på facebook.. og da ble det rødt under (automatisk rettskrivingsprogram på chrome), og googlet det, ingen treff. Klarte ikke å komme på det riktige ordet. Er fra Trøndelag jeg også. Så tenkte det var dialekt, men kommer ikke på det riktige ordet. Å spøle... det har jeg sagt hele livet mitt, aldri hørt et annet ord for det. Bruker å si det om hunden ofte, for han spøler på gulvet når han løper. Kommer ikke opp noe på google. "Skidding" er vell det nærmeste på Englesk, men det blir oversatt til "Skrens" i google translate. Men nå er ikke akkurat det den sikreste kilden da. Bilen får skrens eller sleng er noe annet enn at bilen spøler i gjørma f.eks, eller på isen. Spoler... er ikke det å "spole igjennom filmen til den scenen jeg ønsker å se", aldri hørt det bli brukt til noe annet. Har hørt det i sammenheng med strøm, men aner ikke hvordan eller hva det er. Men når jeg høre "spole" så er det å spole igjennom en film ts Anonymkode: 0b298...200 Jeg bruker det også om hunden Er fra Troms. Anonymkode: e524d...2c5
Anastasha Skrevet 3. mars 2016 #25 Skrevet 3. mars 2016 Dersom du går noen ekstra skritt uten å komme deg av flekken har du nok brutt de fysiske lover, og burde hatt premie,så jeg tror nok at premiegange ville være det riktige ordet her, eller kanskje heller mirakelgange. A
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #26 Skrevet 4. mars 2016 20 timer siden, Anastasha skrev: Dersom du går noen ekstra skritt uten å komme deg av flekken har du nok brutt de fysiske lover, og burde hatt premie,så jeg tror nok at premiegange ville være det riktige ordet her, eller kanskje heller mirakelgange. A Skjønner du ikke hva hun mener? Anonymkode: e524d...2c5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #27 Skrevet 4. mars 2016 21 timer siden, Anastasha skrev: Dersom du går noen ekstra skritt uten å komme deg av flekken har du nok brutt de fysiske lover, og burde hatt premie,så jeg tror nok at premiegange ville være det riktige ordet her, eller kanskje heller mirakelgange. A Når du spøler så kommer du deg ikke fremover. Fordi gulvet er glatt f.eks. Da spøler du. Føttene går, men du kommer deg ikke fremover på noen sekunder. Altså du står ikke i ro. Du må på en måte løpe ekstra skritt for å komme deg fremover, da spøler du Hunden gjør ofte det, mister kontroll og spøler når han tar av i fart. Så sklir han de siste få centimeterne før han stopper, eller krasjlander med hodet først i veggen Når han da er raptus så spøler han, krasjer og flyver bortover gulvet i full fart. ts Anonymkode: 0b298...200
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #28 Skrevet 4. mars 2016 Sikkert et dialekt ord. Biler uten veigrep spinner. Bambi på isen sklir og ligger rett ut. Anonymkode: 81ad8...1c8
Anastasha Skrevet 7. mars 2016 #29 Skrevet 7. mars 2016 Den 4.3.2016 at 20.39, AnonymBruker skrev: Når du spøler så kommer du deg ikke fremover. Fordi gulvet er glatt f.eks. Da spøler du. Føttene går, men du kommer deg ikke fremover på noen sekunder. Altså du står ikke i ro. Du må på en måte løpe ekstra skritt for å komme deg fremover, da spøler du Hunden gjør ofte det, mister kontroll og spøler når han tar av i fart. Så sklir han de siste få centimeterne før han stopper, eller krasjlander med hodet først i veggen Når han da er raptus så spøler han, krasjer og flyver bortover gulvet i full fart. ts Anonymkode: 0b298...200 Mulig, men min logikk tilsier at dersom det virkelig er et skritt, så går man faktisk nødvendigvis fremover. A
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå