AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Hva er det riktige ordet?! "Å spøle", "Han spøler bortover gulvet". Altså.. du vet når bilen står fast, også går hjulene men bilen går ikke fremover, da spøler bilen. Altså du løper bortover gulvet, men du får ikke grep og føttene går i noen ekstra skritt men du rører deg ikke. Hva er det riktige ordet? Jeg kommer ikke på det! Jeg siker "Spøler" men det er feil Anonymkode: 0b298...200
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Hæ? Er det feil? Jeg har alltid sagt spøler.. de fleste jeg kjenner sier også det. Anonymkode: f7cdf...1b5
Arabella Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 (endret) Bilen spoler har jeg hørt, altså hjulene går rundt, men bilen kommer seg ikke av flekken. Spøle er et ord. Jeg så etter i Tanums store rettskrivningsordbok. Det betyr å dreie. Endret 3. mars 2016 av Arabella
Fiberhusk Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 Aldri hørt om "spøler" selv, eneste gangen jeg har sett det er når jeg skriver feil i meldinger og mente "spøker"
Fiberhusk Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 Dette fant jeg på Google i farten :http://www.nob-ordbok.uio.no/SPØLEhttp://www.ordspill.com/ord/SP%C3%98LE
PaperFlower Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 Her i Trøndelag har jeg aldri hørt noe annet en "spøler" (i den sammenhengen TS nevner selvfølgelig), men kan hende det bare er dialekt...? Hvor er du fra, TS? Når jeg tenker meg om, kan jeg ikke komme på om det heter det samme på bokmål eller ikke. Kan aldri huske å ha hørt det, eller brukt det selv. Fant også samme ordspill-link som Fiberhusk, så det er tydelig det er et ord av noe slag.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #8 Skrevet 3. mars 2016 Spøle er et dialektord, i hvert fall om man legger Språkrådets oppslagsverk til grunn, og det er strengt tatt øverste myndighet i språkspørsmål. Jeg vet at det brukes i store deler av Trøndelag, og sikkert også andre steder, men det er ikke "lov" å bruke det skriftlig i formelle sammenhenger. Talemål er ikke normert her til lands, og det skulle bare mangle at slike dialektord brukes muntlig (eller skriftlig mellom de som forstår), men det kan jo være greit å være obs på at mange nordmenn ikke nødvendigvis forstår det uten videre. Det ligner vel på å skrense og/eller spinne, eventuelt spole eller skli. Anonymkode: 7e2a1...8e0
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #9 Skrevet 3. mars 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Er det feil? Jeg har alltid sagt spøler.. de fleste jeg kjenner sier også det. Anonymkode: f7cdf...1b5 Samme her, alltid sagt "spøler". Men skulle skrive det til ei venninne på facebook.. og da ble det rødt under (automatisk rettskrivingsprogram på chrome), og googlet det, ingen treff. Klarte ikke å komme på det riktige ordet. 3 minutter siden, PaperFlower skrev: Her i Trøndelag har jeg aldri hørt noe annet en "spøler" (i den sammenhengen TS nevner selvfølgelig), men kan hende det bare er dialekt...? Hvor er du fra, TS? Når jeg tenker meg om, kan jeg ikke komme på om det heter det samme på bokmål eller ikke. Kan aldri huske å ha hørt det, eller brukt det selv. Fant også samme ordspill-link som Fiberhusk, så det er tydelig det er et ord av noe slag. Er fra Trøndelag jeg også. Så tenkte det var dialekt, men kommer ikke på det riktige ordet. Å spøle... det har jeg sagt hele livet mitt, aldri hørt et annet ord for det. Bruker å si det om hunden ofte, for han spøler på gulvet når han løper. Kommer ikke opp noe på google. "Skidding" er vell det nærmeste på Englesk, men det blir oversatt til "Skrens" i google translate. Men nå er ikke akkurat det den sikreste kilden da. Bilen får skrens eller sleng er noe annet enn at bilen spøler i gjørma f.eks, eller på isen. Spoler... er ikke det å "spole igjennom filmen til den scenen jeg ønsker å se", aldri hørt det bli brukt til noe annet. Har hørt det i sammenheng med strøm, men aner ikke hvordan eller hva det er. Men når jeg høre "spole" så er det å spole igjennom en film ts Anonymkode: 0b298...200
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #10 Skrevet 3. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spøle er et dialektord, i hvert fall om man legger Språkrådets oppslagsverk til grunn, og det er strengt tatt øverste myndighet i språkspørsmål. Jeg vet at det brukes i store deler av Trøndelag, og sikkert også andre steder, men det er ikke "lov" å bruke det skriftlig i formelle sammenhenger. Talemål er ikke normert her til lands, og det skulle bare mangle at slike dialektord brukes muntlig (eller skriftlig mellom de som forstår), men det kan jo være greit å være obs på at mange nordmenn ikke nødvendigvis forstår det uten videre. Det ligner vel på å skrense og/eller spinne, eventuelt spole eller skli. Anonymkode: 7e2a1...8e0 Skrens vil si å miste kontrollen. Skli vil si å si å miste kontrollen. Altså noe ukontrollerbart, slik som skrens. Spinne vil si at noe går og går, men rører seg ikke på flekken. Så det er det nærmeste som kommer ordet "spøle". Men samtidig så tenker jeg spinne = å spinne rundt i ring, eller et objekt som spinner. Så det er rett, men samtidig ikke. Dialekt er vanskelig Jeg trodde ordet "Stuppul" var et tulleord, viste ikke hvor jeg hadde fått det fra. Helt til jeg hørte en politimann si det på nattpatruljen. Har sagt det orde siden jeg var lita, faktisk så ville jeg kalle kaninen min for "Stuppul" da jeg var 6, men mamma sa at det fikk jeg ikke lov til. ts Anonymkode: 0b298...200
Arabella Skrevet 3. mars 2016 #11 Skrevet 3. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde ordet "Stuppul" var et tulleord, viste ikke hvor jeg hadde fått det fra. Helt til jeg hørte en politimann si det på nattpatruljen. Har sagt det orde siden jeg var lita, faktisk så ville jeg kalle kaninen min for "Stuppul" da jeg var 6, men mamma sa at det fikk jeg ikke lov til. ts Anonymkode: 0b298...200 Hva betyr "stuppul"? Det finner jeg ingen steder, hverken med én eller to p-er. Selv om du har hørt en politimann si det, betyr ikke det at det er et ordentlig ord .
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #12 Skrevet 3. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skrens vil si å miste kontrollen. Skli vil si å si å miste kontrollen. Altså noe ukontrollerbart, slik som skrens. Spinne vil si at noe går og går, men rører seg ikke på flekken. Så det er det nærmeste som kommer ordet "spøle". Men samtidig så tenker jeg spinne = å spinne rundt i ring, eller et objekt som spinner. Så det er rett, men samtidig ikke. Dialekt er vanskelig Jeg trodde ordet "Stuppul" var et tulleord, viste ikke hvor jeg hadde fått det fra. Helt til jeg hørte en politimann si det på nattpatruljen. Har sagt det orde siden jeg var lita, faktisk så ville jeg kalle kaninen min for "Stuppul" da jeg var 6, men mamma sa at det fikk jeg ikke lov til. ts Anonymkode: 0b298...200 Dialekt er vanskelig! Helt enig i at sånt er vanskelig å "oversette", det er jo ofte derfor dialektordet har oppstått i utgangspunktet også. Beskrive noe man ikke har et ord for. Men "skrens" trenger ikke nødvendigvis bety noe ukontrollert, selv om det kanskje er vanligst. Det er nok av folk som skrenser (eller sladder, det er visst også tatt inn av Språkrådet i denne betydningen) ganske kontrollert for å lage spor med bilen og svi litt gummi. Som her, fra din egen landsdel, i det som definitivt ikke var noe uhell. I rally skrenser de i svingene, altså glir sidelengs, uten at det er et uhell. Så kan det selvsagt hende at det å "skrense" har en litt smalere betydning i din del av Trøndelag, at det i din dialekt kun kan brukes om uhell. I så fall får du bruke spøle på hjemmebane og skrense/sladde på bortebane. Eller noe sånt... Anonymkode: 7e2a1...8e0 2
Pearl2.0 Skrevet 3. mars 2016 #13 Skrevet 3. mars 2016 8 minutter siden, Arabella skrev: Hva betyr "stuppul"? Det finner jeg ingen steder, hverken med én eller to p-er. Selv om du har hørt en politimann si det, betyr ikke det at det er et ordentlig ord . Stuppul betyr vel noe slik som klossmajor/klovn☺ beklager avsporing
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #14 Skrevet 3. mars 2016 Jeg bruker også "spøle". Er fra Trøndelag. Synes ikke man kan bruke noe annet ord på akkurat samme måte. Når man spøler, er jo hjulet borti noe glatt (sørpe, is, ...). man kan ikke spøle med et dekk i løse lufta (da vil jeg heller bruke "spinne", også i Trondheim). I mine ører er skrensing noe som skjer når man f.eks. bremser eller svinger, i allefall er bilen i fart, mens en bil som spøler står nærmest helt i ro. Men det kan jo sikkert også bety ulike ting i ulike deler av landet... Dialekter er gøy Anonymkode: ee977...c0a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #15 Skrevet 3. mars 2016 Jeg tror "spøler" betyr det samme som det vi sier: sladde. Anonymkode: b3de5...26f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #16 Skrevet 3. mars 2016 1 time siden, Arabella skrev: Hva betyr "stuppul"? Det finner jeg ingen steder, hverken med én eller to p-er. Selv om du har hørt en politimann si det, betyr ikke det at det er et ordentlig ord . Stuppul er noe du kaller noen, et skjellsord, men samtidig ikke. "Du er så stuppul". Sier stuppul egentlig i alle sammenhenger jeg da. Men det betyr at noen er litt treg, smådum. Brukes ofte i en humoristisk sammenheng, ikke at du står å kaller noen dum men på en litt sånn "Haha du er litt dum/treg noen ganger". http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article6843825.ece I videoen øverst. Ved 2.30 så ler han og sier "stuppul as". ts Anonymkode: 0b298...200
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #17 Skrevet 3. mars 2016 Og det er jo litt tilfeldig at en jeg ikke kjenner sier det ordet. Jeg har sagt dette ordet siden jeg var 4-5 år. Mamma fikk kommentarer fra de voksne på barnehagen om at jeg sa det så ofte. Da jeg fikk ei lillesøster da jeg var 5.. ja da skulle hun hete stuppul. Stuppul er et ord jeg har digget siden jeg var veldig lita. Russenavnet mitt var stuppul. Jeg har aldri hørt noen si det ordet før, og ingen vet hvor jeg har hørt det. DDE sier "Stubuli" som høres ut som stuppul i sangen "Bondeknøl". Pappa er en stor DDE fan og jeg vokste opp med sangene til DDE. Jeg vet ikke om det er en skrivefeil eller om de faktisk sier "Stuppul". Men noen har skrevet det feil på nett. Setningen er "En stubuli og tulling" i refrenget. Har også hørt noen bruke det ordet for å beskrive en sta person. Men jeg bruker det kun for trege folk Også litt her og der, fordi jeg digger det ordet. Fant en tråd fra 2008 her på KG hvor en person skriver stuppul. En tråd om breitrønder vs fintrønder. ts Anonymkode: 0b298...200
Vox_populi Skrevet 3. mars 2016 #18 Skrevet 3. mars 2016 Norsk ordbok har dette om å spøla: 2. (om hjul) gå rundt utan å ta tak (på is, søle osfr); spinna (2a) (Heimfestingar: Ndm, nfjells) bussain sto og spøla på velbruka sommardekk (Litterær kjelde: Driva 1981)
Vox_populi Skrevet 3. mars 2016 #19 Skrevet 3. mars 2016 (endret) Norsk ordbok om stopul (sjå spesielt 12b): stopul substantiv, hankjønn | fleirtal stoplar 12. om person, såleis a. stor og kraftig mann (el. hest) (R; Heimfestingar: Kvikne, Øyer, INdm, Trl; Litterær kjelde: Årsskr Rindal 1986,38) b. ein som er treg, klossut og tungnem (Heimfestingar: Lom, ØToten, Hall, Ndm R, Tingvoll, SFrøya, Orkd,Meldal, NeGauld, Ålen, Tiller, Byneset, Stjør, Verdal, Sørli) c. ein som er sta, tverr og vanskeleg å ha med å gjera (Heimfestingar: Va R, Trl, Senja) d. ein som er liten, dum og stakkarsleg (Heimfestingar: Dovre, Trh) e. ein som er lang og tunn (Heimfesting: Jølster) f. gamal mann (Heimfestingar: Rindal, MGauld) Endret 3. mars 2016 av Vox_populi
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #20 Skrevet 3. mars 2016 54 minutter siden, Vox_populi skrev: Norsk ordbok om stopul (sjå spesielt 12b): stopul substantiv, hankjønn | fleirtal stoplar 12. om person, såleis a. stor og kraftig mann (el. hest) (R; Heimfestingar: Kvikne, Øyer, INdm, Trl; Litterær kjelde: Årsskr Rindal 1986,38) b. ein som er treg, klossut og tungnem (Heimfestingar: Lom, ØToten, Hall, Ndm R, Tingvoll, SFrøya, Orkd,Meldal, NeGauld, Ålen, Tiller, Byneset, Stjør, Verdal, Sørli) c. ein som er sta, tverr og vanskeleg å ha med å gjera (Heimfestingar: Va R, Trl, Senja) d. ein som er liten, dum og stakkarsleg (Heimfestingar: Dovre, Trh) e. ein som er lang og tunn (Heimfesting: Jølster) f. gamal mann (Heimfestingar: Rindal, MGauld) Det er et ord jo. Veit at flere har andre betydninger av ordet. Stopul og stuppul er vell det samme, Bare endret litt, sikkert på grunn av dialekt og vandre-ting. Du vet.. en fucker opp på veien også blir det evig feil fordi folk stolte på den tullingen. ts Anonymkode: 0b298...200
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå