AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Jeg har ingen erfaring, men skal få prøvejobbe til helgen. Sjefen sa at de så på ting som hvor raskt man "plukker opp" hva som skal gjøres osv.. Kjenner jeg blir superstressa, virker ikke som det er rom for å gjøre feil..? Hvordan var din første dag? 🙈 Anonymkode: acf17...e36
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 Har erfaring fra servitør, men vet ikke helt om jeg kan ramse opp tips når jeg ikke vet hvilken type areal du skal jobb på. Jeg har servert i store lag igjennom et firma, mellom 50 og 1100 gjester Har ikke jobbet mye i restaurant, mer på storkjøkken. Anonymkode: f72ef...67b
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 Første dag var kaos uten like, men kom da meg gjennom det også Stod i oppvask, aldri sett en storkjøkken-oppvask i hele mitt liv, og der vasket jeg kuverter etter lunsj for 700 pers Anonymkode: f72ef...67b 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har erfaring fra servitør, men vet ikke helt om jeg kan ramse opp tips når jeg ikke vet hvilken type areal du skal jobb på. Jeg har servert i store lag igjennom et firma, mellom 50 og 1100 gjester Har ikke jobbet mye i restaurant, mer på storkjøkken. Anonymkode: f72ef...67b Ca 100 gjester, middagsretter Ts Anonymkode: acf17...e36
Strixvaria Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 ... Prøvejobbe? Regner med du har fått skriftlig avtale på at du får betalt for disse prøvevaktene? Jeg har dessverre sett flere eksempler på bedrifter (særlig innenfor restaurantbransjen og også enkelte klesbutikker) som driver med slik "prøvejobbing", hvor kandidatene forventes å ta hele vakter uten å få betalt (gjerne helgevakter, og til og med i hele perioder før de får noen avklaring på om de faktisk får jobben..), og gjerne også uten noen opplæring i forkant. Og det er ikke lov, ei heller noe du skal godta. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #8 Skrevet 3. mars 2016 Har du noe utdanning? Riktig bekledning, spesielt skotøy, ikke alle som har slikt for sine ansatte. Holde orden i bordene man har ansvar for, dekke, betjene, servere, avklare at alt er greit med maten, dekke av, dekke på nytt. Effektivitet er viktig. Skitten oppvask på riktig sted. Hjelpe andre ved behov. Utmerket service. Det var tips jeg kom på i farta☺️ Lykke til! Anonymkode: f72ef...67b 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #9 Skrevet 3. mars 2016 1 time siden, Strixvaria skrev: ... Prøvejobbe? Regner med du har fått skriftlig avtale på at du får betalt for disse prøvevaktene? Jeg har dessverre sett flere eksempler på bedrifter (særlig innenfor restaurantbransjen og også enkelte klesbutikker) som driver med slik "prøvejobbing", hvor kandidatene forventes å ta hele vakter uten å få betalt (gjerne helgevakter, og til og med i hele perioder før de får noen avklaring på om de faktisk får jobben..), og gjerne også uten noen opplæring i forkant. Og det er ikke lov, ei heller noe du skal godta. Nei.. Det er én dag, ikke flere vakter. Burde jeg ha kontrakt for det? :s jeg er som sagt helt uerfaren så aner ikke hvordan det funker i den bransjen. Men det skulle være én vakt hvor man får prøve seg som ny, så ser de om de vil gå videre med å ansette fikk jeg beskjed om:s at det liksom er "intervjuet".. Anonymkode: acf17...e36
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #10 Skrevet 3. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du noe utdanning? Riktig bekledning, spesielt skotøy, ikke alle som har slikt for sine ansatte. Holde orden i bordene man har ansvar for, dekke, betjene, servere, avklare at alt er greit med maten, dekke av, dekke på nytt. Effektivitet er viktig. Skitten oppvask på riktig sted. Hjelpe andre ved behov. Utmerket service. Det var tips jeg kom på i farta☺️ Lykke til! Anonymkode: f72ef...67b Ikke relevant utdanning:/ hva slags skotøy ville du anbefalt? Er litt usikker på om jeg vil kjøpe noe før jeg har fått jobben.. Tusen takk for tips:) håper man får en rask opplæring i hvor ting skal være og sånt da, følte litt at de bare kaster deg rett ut i det? Anonymkode: acf17...e36
Strixvaria Skrevet 4. mars 2016 #11 Skrevet 4. mars 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei.. Det er én dag, ikke flere vakter. Burde jeg ha kontrakt for det? :s jeg er som sagt helt uerfaren så aner ikke hvordan det funker i den bransjen. Men det skulle være én vakt hvor man får prøve seg som ny, så ser de om de vil gå videre med å ansette fikk jeg beskjed om:s at det liksom er "intervjuet".. Anonymkode: acf17...e36 Du skal ha betalt for ALT du jobber, også opplæringsvakter. Dette høres litt suspekt ut. Mener de virkelig at du skal jobbe gratis? Synes du selv det høres greit ut? Jeg har en kompis som opplevde noe lignende da han fikk seg sommerjobb i Oslo på en restaurant der i fjor - han hadde flere "opplæringsvakter" (bare at han var helt alene) som han aldri fikk betalt for. Lang historie kort så skjønte han til slutt at han hadde blitt rundlurt. Han jobbet dessverre flere uker som han aldri fikk betalt for (han fikk ikke ei krone derfra - han hadde jo ikke arbeidskontrakt..), og da var det også for sent å ordne seg annen sommerjobb. Så for din egen del, ta sånt alvorlig. Har du ikke en arbeidskontrakt eller timelister å vise til er det kjempevanskelig å få ut pengene i ettertid - for da har du ingen bevis for at du faktisk har jobbet der, noe disse bedriftene vet utmerket godt å benytte seg av. Og hvis du tenker litt over en slik "prøvedag" - hva skal de liksom se? Hvor fort du stabler tallerkener i oppvaska? Hvor mange tallerkener du greier på hendene på dag 1? Hva innebærer det egentlig å "prøve seg"? En opplæringsvakt er en vakt hvor du egentlig bare skal henge på en fast ansatt, som tar deg med gjennom alle arbeidsoppgavene; viser deg, lar deg prøve osv. i ditt tempo, det er IKKE en vakt hvor du dumpes i oppvaska mutters alene på dag 1. Hvis magefølelsen din sier deg at noe skurrer, så hør på den. Det er mitt beste tips. Jeg har jobbet mange år i den bransjen selv, og vet at det er helt utrolig hva enkelte finner på å gjøre for å lure til seg billig arbeidskraft (særlig blant ungdommer som ikke kan noe som helst om rettighetene sine, og gjerne er ganske desperate for å få sommerjobb = enkle "bytter"). Så følg med, og pass på å få arbeidskontrakt dersom de tilbyr deg jobb - og krev betalt for den dagen! 2
FantasDick Skrevet 4. mars 2016 #12 Skrevet 4. mars 2016 Det er ganske vanlig med prøvejobbing i bransjen her, men man skal selvsagt ha betalt. Er det selskap eller restaurant? A la carte? Er baren en del av oppgavene dine?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #13 Skrevet 4. mars 2016 1 time siden, Strixvaria skrev: Du skal ha betalt for ALT du jobber, også opplæringsvakter. Dette høres litt suspekt ut. Mener de virkelig at du skal jobbe gratis? Synes du selv det høres greit ut? Jeg har en kompis som opplevde noe lignende da han fikk seg sommerjobb i Oslo på en restaurant der i fjor - han hadde flere "opplæringsvakter" (bare at han var helt alene) som han aldri fikk betalt for. Lang historie kort så skjønte han til slutt at han hadde blitt rundlurt. Han jobbet dessverre flere uker som han aldri fikk betalt for (han fikk ikke ei krone derfra - han hadde jo ikke arbeidskontrakt..), og da var det også for sent å ordne seg annen sommerjobb. Så for din egen del, ta sånt alvorlig. Har du ikke en arbeidskontrakt eller timelister å vise til er det kjempevanskelig å få ut pengene i ettertid - for da har du ingen bevis for at du faktisk har jobbet der, noe disse bedriftene vet utmerket godt å benytte seg av. Og hvis du tenker litt over en slik "prøvedag" - hva skal de liksom se? Hvor fort du stabler tallerkener i oppvaska? Hvor mange tallerkener du greier på hendene på dag 1? Hva innebærer det egentlig å "prøve seg"? En opplæringsvakt er en vakt hvor du egentlig bare skal henge på en fast ansatt, som tar deg med gjennom alle arbeidsoppgavene; viser deg, lar deg prøve osv. i ditt tempo, det er IKKE en vakt hvor du dumpes i oppvaska mutters alene på dag 1. Hvis magefølelsen din sier deg at noe skurrer, så hør på den. Det er mitt beste tips. Jeg har jobbet mange år i den bransjen selv, og vet at det er helt utrolig hva enkelte finner på å gjøre for å lure til seg billig arbeidskraft (særlig blant ungdommer som ikke kan noe som helst om rettighetene sine, og gjerne er ganske desperate for å få sommerjobb = enkle "bytter"). Så følg med, og pass på å få arbeidskontrakt dersom de tilbyr deg jobb - og krev betalt for den dagen! Takk for svar! Setter stor pris på det. Jeg skal ta det opp med dem - jeg har virkelig ikke peiling på hvordan det funker i denne bransjen.. får lese meg litt opp. Men hva slags kontrakt/bevis kan jeg spørre om for prøvedagen? Mtp at jeg ikke er ansatt enda.. De sa at de først vil se hvor fort jeg plukker opp ting første dagen og anse om de mener jeg passer inn osv... Anonymkode: acf17...e36
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #14 Skrevet 4. mars 2016 1 time siden, FantasDick skrev: Det er ganske vanlig med prøvejobbing i bransjen her, men man skal selvsagt ha betalt. Er det selskap eller restaurant? A la carte? Er baren en del av oppgavene dine? Restaurant.. Kun runner i første omgang. Ikke bar. Anonymkode: acf17...e36
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #15 Skrevet 4. mars 2016 Nå føler jeg meg gammeldags, men hva er en runner? Anonymkode: ff5b5...df4 2
Strixvaria Skrevet 4. mars 2016 #16 Skrevet 4. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Setter stor pris på det. Jeg skal ta det opp med dem - jeg har virkelig ikke peiling på hvordan det funker i denne bransjen.. får lese meg litt opp. Men hva slags kontrakt/bevis kan jeg spørre om for prøvedagen? Mtp at jeg ikke er ansatt enda.. De sa at de først vil se hvor fort jeg plukker opp ting første dagen og anse om de mener jeg passer inn osv... Anonymkode: acf17...e36 Du kan hvertfall spørre etter timeliste å fylle ut slik at du vet at du får betalt for opplæringen. Da finner du også fort ut om de har forestilt seg at du skal jobbe gratis, dersom de blir overrasket over spørsmålet eller tar det ille opp at du vil ha betalt. Det er ikke vanlig å ha folk på enkeltdager på den måten der uten at noe mer rundt potensielle arbeidsforhold er avklart på forhånd; det vanlige er et normalt jobbintervju eller to, som i de fleste andre bransjer, og så en periode med betalt opplæring. Du kan sende dem en melding eller en mail så du om ikke annet får en skriftlig bekreftelse eller avkreftelse til å begynne med. Det er veldig rart at de ikke har mer konkret å gå på enn at de vil ha deg på jobb en hel dag (for vi snakker full arbeidsdag her, eller?) "for å se om du passer inn", hva nå det skal bety. Er dette en stor kjede, typ Fridays? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå føler jeg meg gammeldags, men hva er en runner? Anonymkode: ff5b5...df4 En runner er bare et annet ord for servitør. De tror vel det høres kulere ut på engelsk. Personlig synes jeg det høres mer slitsomt ut å skulle være runner enn servitør.. Slitsomt med all løpinga! 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #17 Skrevet 4. mars 2016 4 timer siden, Strixvaria skrev: Du kan hvertfall spørre etter timeliste å fylle ut slik at du vet at du får betalt for opplæringen. Da finner du også fort ut om de har forestilt seg at du skal jobbe gratis, dersom de blir overrasket over spørsmålet eller tar det ille opp at du vil ha betalt. Det er ikke vanlig å ha folk på enkeltdager på den måten der uten at noe mer rundt potensielle arbeidsforhold er avklart på forhånd; det vanlige er et normalt jobbintervju eller to, som i de fleste andre bransjer, og så en periode med betalt opplæring. Du kan sende dem en melding eller en mail så du om ikke annet får en skriftlig bekreftelse eller avkreftelse til å begynne med. Det er veldig rart at de ikke har mer konkret å gå på enn at de vil ha deg på jobb en hel dag (for vi snakker full arbeidsdag her, eller?) "for å se om du passer inn", hva nå det skal bety. Er dette en stor kjede, typ Fridays? En runner er bare et annet ord for servitør. De tror vel det høres kulere ut på engelsk. Personlig synes jeg det høres mer slitsomt ut å skulle være runner enn servitør.. Slitsomt med all løpinga! Tusen takk for tips/info Skal absolutt sende melding og høre! Og det med timelistene kan jeg selvsagt høre om også. Det den som intervjuet meg konkret sa på intervjuet var at de alltid pleide å la nye prøve seg én vakt, mens sjefen/lederen eller hva jeg skal kalle det observerte litt for å se hvordan man klarte seg.. Fikk ikke inntrykk av at det var noen opplæring, bare at de gir deg beskjed én gang om hva som skal gjøres + at man skal observere hva de andre gjør og bare kaste seg ut i det.. så er rimelig nervøs og stressa.. Det er ikke en stor kjede, har ikke så lyst å si noe mer om hvor det er.. Fikk inntrykk av at servitørene stod for kommunikasjonen med kundene, mens runnerne var "servitørens hjelper", altså en som hjelper med å bære inn og ut mat, passe på at alt er i orden/tørke opp søl osv.. runnerne er liksom de som ikke har servitørerfaring og ikke kan så mye om maten osv (enda) Anonymkode: acf17...e36 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #18 Skrevet 4. mars 2016 Det høres ut som skikkelig møkkajobb! Sørg for at du får betalt ihvertfall, resturantbransjen er kjent for å utnytte folk. Anonymkode: be5b0...9f9 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #19 Skrevet 4. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som skikkelig møkkajobb! Sørg for at du får betalt ihvertfall, resturantbransjen er kjent for å utnytte folk. Anonymkode: be5b0...9f9 Jeg har ikke "utdannelse" innen servitør.. og tror neppe gjestene hadde blitt fornøyde med meg som deres servitør, når jeg ikke vet noen verdens ting Kommer til å forlate dem med én gang om de ikke vil sette opp kontrakt osv før jeg starter å jobbe. TS Anonymkode: acf17...e36 1
Strixvaria Skrevet 5. mars 2016 #20 Skrevet 5. mars 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tips/info Skal absolutt sende melding og høre! Og det med timelistene kan jeg selvsagt høre om også. Det den som intervjuet meg konkret sa på intervjuet var at de alltid pleide å la nye prøve seg én vakt, mens sjefen/lederen eller hva jeg skal kalle det observerte litt for å se hvordan man klarte seg.. Fikk ikke inntrykk av at det var noen opplæring, bare at de gir deg beskjed én gang om hva som skal gjøres + at man skal observere hva de andre gjør og bare kaste seg ut i det.. så er rimelig nervøs og stressa.. Det er ikke en stor kjede, har ikke så lyst å si noe mer om hvor det er.. Fikk inntrykk av at servitørene stod for kommunikasjonen med kundene, mens runnerne var "servitørens hjelper", altså en som hjelper med å bære inn og ut mat, passe på at alt er i orden/tørke opp søl osv.. runnerne er liksom de som ikke har servitørerfaring og ikke kan så mye om maten osv (enda) Anonymkode: acf17...e36 Så du skal rydde bord, mer eller mindre? Og det skal de ha en "prøvedag" på?? Må være noe av det rareste jeg har hørt. Skal de stå med stoppeklokka da eller? Har de ellers skissert noe om lønn, f.eks. timelønn og hva den evt. vil være på sånn ca.? For meg høres det ut som om de kanskje differensierer mellom servitører og disse såkalte runnerne, og det ville ikke forundre meg nevneverdig dersom de også mente at runnerne ikke skulle ha noe særlig betalt. Eller overtid, kveldstillegg osvosv. Om du får arbeidskontrakt skal alle disse tingene stå i kontrakten - så vær nøye med å sjekke ut alt før du skriver under på noe så du ikke blir lurt! 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke "utdannelse" innen servitør.. og tror neppe gjestene hadde blitt fornøyde med meg som deres servitør, når jeg ikke vet noen verdens ting Kommer til å forlate dem med én gang om de ikke vil sette opp kontrakt osv før jeg starter å jobbe. TS Anonymkode: acf17...e36 Høres fornuftig ut. Jeg har for øvrig heller ikke utdannelse innenfor servitør- eller kokkefaget, men det er noe man lærer under opplæringsfasen. De forventer neppe at du skal kunne alle franske vindistrikter når du ikke har fagbrev, men noe så banalt som å bære tallerkener, stå i oppvaska og servere kan alle klare med litt veiledning. Skriv gjerne hvordan det har gått på den opplæringsdagen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå