Gå til innhold

Kjøpe leilighet uten barnerom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er på leilighetsjakt i Oslo, med et ønske om 3-roms. Økonomien vår er tilstrekkelig for å skulle ha råd, men etter å tape igjen og igjen og igjen i budrunder begynner jeg å gi opp. Vi ønsker oss barn snart, men jeg ønsker ikke kjøpe noe uten eget barnerom. Samboer mener jeg ikke må være kresen og at "mange" sover med barn (baby) på soverommet sitt. Er dette sant? Noen her som ikke har eget rom til baby? Jeg er en av de som føler alt må "være på stell" før eventuell graviditet. Kanskje jeg burde senke skuldrene..

Ønsker gjerne å høre fra dere som bor i 2-roms, eventuelt 1-roms, eller bare har sterke meininger her. 

 

Anonymkode: 23b8a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å unngå å tape på forkjøpsrett, har du medlemskap i bbl? 

Ett år eller to går det greit med baby på soverommet, men så står du der og trenger det 3. rommet, som du nå er på jakt etter. Tiden går fort, spørsmålet er om dere vi ha et sted å nli boende en stund eller en mellomstasjon før noe større? Det koster å selge, igjen....

Anonymkode: 1a31b...df6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i to roms og er prøver nå. Vi har bodd her 1år og regner med å bli boende et par-tre år til. Regner med det går greit med en liten tass på opp til to år på vårt rom. Det sagt; hadde vi vært på boligjakt med de baneplaner vi har i dag så hadde vi sett oss om etter noe større. 

Anonymkode: 112a9...abe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å unngå å tape på forkjøpsrett, har du medlemskap i bbl? 

Ett år eller to går det greit med baby på soverommet, men så står du der og trenger det 3. rommet, som du nå er på jakt etter. Tiden går fort, spørsmålet er om dere vi ha et sted å nli boende en stund eller en mellomstasjon før noe større? Det koster å selge, igjen....

Anonymkode: 1a31b...df6

Har medlemskap ja, men hjelper ikke stort når ting går 600 000 over takst. På gråten hver gang vi har vært i en budrunde. Ikke kan vi flytte langt ut av Oslo pga jobb. Da må vi eventuelt skifte jobb samtidig, hvis ikke pendle rundt 2-2,5 timer om dagen. Dessverre for meg vil samboeren absolutt bo i Oslo og vil ikke ha barn før vi har kjøpt noe. Føler jeg sitter fast. Prøver å forklare at vi må kjøpe noe vi kan bo i noen år. Ikke bare 1-2. 

Anonymkode: 23b8a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har medlemskap ja, men hjelper ikke stort når ting går 600 000 over takst. På gråten hver gang vi har vært i en budrunde. Ikke kan vi flytte langt ut av Oslo pga jobb. Da må vi eventuelt skifte jobb samtidig, hvis ikke pendle rundt 2-2,5 timer om dagen. Dessverre for meg vil samboeren absolutt bo i Oslo og vil ikke ha barn før vi har kjøpt noe. Føler jeg sitter fast. Prøver å forklare at vi må kjøpe noe vi kan bo i noen år. Ikke bare 1-2. 

Anonymkode: 23b8a...062

Da må dere tenke alternativt. Du skal ganske langt unna byen om du skal pendle 2-2,5timer per dag.

Sjekk ut leiligheter i nærheten av tog. Lillestøm f.eks bruker man 10 min med tog til sentrum. 

 

 

Edith.. så nå at kjæresten din ikke ønsker seg ut av oslo.

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom vi har hatt rom til barna våre, så har de lagt inne hos oss de første 3-5 mnd. Minste lå inne hos oss i 4,5 mnd. Men vet om flere som har hatt baby på sitt rom inntil babyen var 12 mnd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Magnifiq skrev:

Da må dere tenke alternativt. Du skal ganske langt unna byen om du skal pendle 2-2,5timer per dag.

Sjekk ut leiligheter i nærheten av tog. Lillestøm f.eks bruker man 10 min med tog til sentrum. 

 

 

Edith.. så nå at kjæresten din ikke ønsker seg ut av oslo.

Mente sammenlagt 2-2,5 timer. Da også med rushtrafikk. Eksempelsvis Drammen, opp forbi Skesmo, nedover mot Moss osv. Med trafikk hver vei blir det fort 2 timer om dagen (eller mer). I min jobb er jeg avhengig av bil, samboer kan ta t-bane. Prisene i Lillestrøm, Strømmen o.l har blitt rimelig høye de også..

Anonymkode: 23b8a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mente sammenlagt 2-2,5 timer. Da også med rushtrafikk. Eksempelsvis Drammen, opp forbi Skesmo, nedover mot Moss osv. Med trafikk hver vei blir det fort 2 timer om dagen (eller mer). I min jobb er jeg avhengig av bil, samboer kan ta t-bane. Prisene i Lillestrøm, Strømmen o.l har blitt rimelig høye de også..

Anonymkode: 23b8a...062

Hva er det max dere kan gi for en leilighet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er på leilighetsjakt i Oslo, med et ønske om 3-roms. Økonomien vår er tilstrekkelig for å skulle ha råd, men etter å tape igjen og igjen og igjen i budrunder begynner jeg å gi opp. Vi ønsker oss barn snart, men jeg ønsker ikke kjøpe noe uten eget barnerom. Samboer mener jeg ikke må være kresen og at "mange" sover med barn (baby) på soverommet sitt. Er dette sant? Noen her som ikke har eget rom til baby? Jeg er en av de som føler alt må "være på stell" før eventuell graviditet. Kanskje jeg burde senke skuldrene..

Ønsker gjerne å høre fra dere som bor i 2-roms, eventuelt 1-roms, eller bare har sterke meininger her. 

 

Anonymkode: 23b8a...062

I Oslo er det MANGE som bor i 2-roms leilighet (dvs 1 soverom) med 1 barn. Slik kan man bo inntil barnet blir 2-4 år. 

Etterhvert bør barnet få et eget rom.

Våre barn har hatt eget rom fra de ble født men har hørt om andre i Oslo som startet med en 2-roms også flyttet de med årene over i en større eller til Bærum.

Oslo vest sentralt er et meget dyrt område! 

Anonymkode: 266bb...d70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange som har baby på foreldrenes soverom i hvertfall det første året, så hvis ikke soverommet er bittelite, og det er plass til en lekekrok i oppholdsrommet, så kan man godt bo på en toroms  i to (tre) år fra man oppdager at man er gravid. Og mange bor på toroms enda lenger.

Det er andre kvadratmetetre og fasiliteter som er viktigere når man har baby, enn barneroms-kvadratmetrene. At badet er stort nok til at man kan snu seg med en stor mage / skifte bleie / ha plass til  en badebalje er kanskje viktigere (men man klarer seg uten det også..). Og et kjøkkenbord med plass til to stoler og en barnestol rundt er et pluss. Og at det er oppbevaringsplass til leker og klær og stæsj som man får når man har baby. Og at det er hyggelig å være der, også med besøk, fordi man er mye mer hjemme i den nye livssituasjonen enn man ofte er som ung og barnløs.

Skal dere kjøpe noe dere vet dere ikke skal bo i kjempelenge, kan det være fint å kjøpe i borettslag osv hvor man ikke må betale dokumentavgift til staten når man kjøper, for denne må betales hver gang man kjøper nytt, og det kan bli en stor ekstrautgift hvis man flytter flere ganger.  Det kan også være lurt å kjøpe noe der man ikke behøver å lage nytt bad og kjøkken, fordi dette er dyr oppussing man ikke nødvendlig vis "får igjen for" på taksten når man selger etter kort tid. Og det er slitsomt å bo gravid / med baby i lange perioder uten bad og kjøkken.. Annen overflateoppussing derimot, øker ofte  taksten mer enn man betaler for oppussingen, så det behøver man ikke være så redd for.

Jeg synes det var deilig å bo i byen når jeg var hjemme i permisjon og hadde helt små barn, men når barna ble større og nærmet seg skolealder var det fint med litt mer plass, og muligheter for utelek utenfor huset. Så jeg forstår mannen din som vil bo i byen litt til, og heller bo litt trangt, før man blir helt "Volvo - villa - vovov" etalert og "voksen".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Magnifiq skrev:

Hva er det max dere kan gi for en leilighet da?

Vi kan strekke oss til 3,2. Men i budrundene har det i det siste gått alt fra 300-400 over dette. Markedet er hett på 2-roms også, men har ikke vært borti så mange av de som går til den prisen.

Anonymkode: 23b8a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kjøpt uten barnerom når man planlegger å få barn snarlig. 

Greit nok å dele soverom når barnet er under året, men jeg hadde ikke orket å dele rom med et barn på 1+. Hva med sexlivet? 

Det er dyrt å selge, med megler og styr. Så å kjøpe for å bare ha den et par år svarer seg gjerne ikke i forhold til å leie. 

Anonymkode: 4c3e2...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, VinterSnø skrev:

Hvor i Oslo ser dere? Og hva er budsjettet?

Vi ser alt utenfor ring 2. Både vestover, østover, nordover og sørover. Jeg, personlig, er villig til å flytte lengre. Type Drammen, Moss osv. Men som sagt, det er ikke min mann som gjerne ønsker seg mulighet for t-bane.

Anonymkode: 23b8a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Cottontail skrev:

Det er veldig mange som har baby på foreldrenes soverom i hvertfall det første året, så hvis ikke soverommet er bittelite, og det er plass til en lekekrok i oppholdsrommet, så kan man godt bo på en toroms  i to (tre) år fra man oppdager at man er gravid. Og mange bor på toroms enda lenger.

Det er andre kvadratmetetre og fasiliteter som er viktigere når man har baby, enn barneroms-kvadratmetrene. At badet er stort nok til at man kan snu seg med en stor mage / skifte bleie / ha plass til  en badebalje er kanskje viktigere (men man klarer seg uten det også..). Og et kjøkkenbord med plass til to stoler og en barnestol rundt er et pluss. Og at det er oppbevaringsplass til leker og klær og stæsj som man får når man har baby. Og at det er hyggelig å være der, også med besøk, fordi man er mye mer hjemme i den nye livssituasjonen enn man ofte er som ung og barnløs.

Skal dere kjøpe noe dere vet dere ikke skal bo i kjempelenge, kan det være fint å kjøpe i borettslag osv hvor man ikke må betale dokumentavgift til staten når man kjøper, for denne må betales hver gang man kjøper nytt, og det kan bli en stor ekstrautgift hvis man flytter flere ganger.  Det kan også være lurt å kjøpe noe der man ikke behøver å lage nytt bad og kjøkken, fordi dette er dyr oppussing man ikke nødvendlig vis "får igjen for" på taksten når man selger etter kort tid. Og det er slitsomt å bo gravid / med baby i lange perioder uten bad og kjøkken.. Annen overflateoppussing derimot, øker ofte  taksten mer enn man betaler for oppussingen, så det behøver man ikke være så redd for.

Jeg synes det var deilig å bo i byen når jeg var hjemme i permisjon og hadde helt små barn, men når barna ble større og nærmet seg skolealder var det fint med litt mer plass, og muligheter for utelek utenfor huset. Så jeg forstår mannen din som vil bo i byen litt til, og heller bo litt trangt, før man blir helt "Volvo - villa - vovov" etalert og "voksen".

Veldig bra innlegg! 

Vi bodde med ett soverom i fire år, da hadde andremann akkurat blitt ett år og eldstemann var fire. Gikk helt greit, sovesituasjonen var ikke det verste, det var lagringsplass som tilslutt var slitsomt. Vi klarte faktisk å få en enkeltseng, en dobbeltseng og en sprinkelseng inn på soverommet, og da var det kort vei for å trøste om natten :D

Så dere kan fint kjøpe leilighet slik Cottontail beskriver over her, borettslag og med litt plass på kjøkken/bad. (vi hadde relativt lite bad, men med badebalje gikk det og, på et vis).

Så ikke stress, nyt heller sentralt i oslo de årene dere kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri kjøpt uten barnerom når man planlegger å få barn snarlig. 

Greit nok å dele soverom når barnet er under året, men jeg hadde ikke orket å dele rom med et barn på 1+. Hva med sexlivet? 

Det er dyrt å selge, med megler og styr. Så å kjøpe for å bare ha den et par år svarer seg gjerne ikke i forhold til å leie. 

Anonymkode: 4c3e2...00e

Va er ditt forslag når man ikke har råd til 3-roms? Ikke få barn? 

Anonymkode: 23b8a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Va er ditt forslag når man ikke har råd til 3-roms? Ikke få barn? 

Anonymkode: 23b8a...062

Leie mens man sparer til å få det. Eller se på ting lengre unna. Jeg personlig ville aldri orket å dele soverom med et større barn, og ville heller ikke kjøpt en leilighet jeg antageligvis ikke ville orket å bo i i minst fire år. 

Det er ikke verdens undergang å leie. Det kan til og med svare seg økonomisk framfor å kjøpe en bolig man kun skal bo i i kort tid. 

Anonymkode: 4c3e2...00e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at boligmarkedet er så usikkert, hadde jeg ikke kjøpt en bolig dere ikke kan se for dere å bo i, i minst 5 år. Vi kjøpte en stor tre-roms for tre år siden (i Oslo), og for å være ærlig, kunne jeg aldri tenkt meg å få barn uten eget rom til babyen. Nå er vi ikke prøvere, og blir det ikke på en stund - og jeg ønsker faktisk helst å flytte til noe større først. 

Hvilke områder ser dere på? Har flere venner som har kjøpt i området Ryen/Manglerud i det siste, mange av disse er priset til 2,5 ifølge dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, LucyLiu skrev:

Med tanke på at boligmarkedet er så usikkert, hadde jeg ikke kjøpt en bolig dere ikke kan se for dere å bo i, i minst 5 år. Vi kjøpte en stor tre-roms for tre år siden (i Oslo), og for å være ærlig, kunne jeg aldri tenkt meg å få barn uten eget rom til babyen. Nå er vi ikke prøvere, og blir det ikke på en stund - og jeg ønsker faktisk helst å flytte til noe større først. 

Hvilke områder ser dere på? Har flere venner som har kjøpt i området Ryen/Manglerud i det siste, mange av disse er priset til 2,5 ifølge dem. 

Hvordan klarer folk å bo der? Da kan du likesågodt dra til Lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Hvordan klarer folk å bo der? Da kan du likesågodt dra til Lillestrøm.

Ikke spør meg, ikke jeg som bor der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...