AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Det er endel gravide på jobb nå, og registrerer at faktisk alle er sykemeldte. Langtids sådan. Lurer derfor på om graviditet er en sykdom? Anonymkode: 4c606...e10
Fiberhusk Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 Graviditet er ingen sykdom (det vet du), men man kan få mange plager under graviditeten. Google det da vel 7
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Det var da svært så sokratisk holdning du hadde der, da.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 Nei det er ingen sykdom men kan føre til div plager. F.eks noen spy og spyr og flere mnd. Vil du ha en kollega på jobb som spyr flere ganger i timen? Som er helt utslitt pga klarer ikke å holde på maten, som legen mener at må ligge i ro, som ikke kan bidra i det hele tatt på arbridsplassen og som bare er i veien? Er det ikke bedre at den personen da er hjemme og man leier inn en vikar om det går an? Selv jobbet jeg i barnehage når jeg ble gravid. Der er man veldig aktiv, man er mye ute, man står går, bøyer seg mye ned, sette seg på huk, og så opp igjen. Jeg jobbet på småbarn hvor man må løfte en del på barna. Allerede i svangerskapsuke 6 fikk jeg bekkensmerter kun av å gå rundt. I uke 9 fikk jeg låsninger på natten, kom meg knapt ut av sengen for å tisse og om morgenen når jeg skulle stå opp. Fra uke 15 var bekkenet så låst at jeg kunne knapt gå og fikk time hos en manuellterapeut. Han fikk låst opp bekkenet men det viste seg at jeg hadde kraftig bekkenløsning i tillegg til låsningen. Så jeg fikk hjemmeøvelser. Men innen uke 20 var bekkenløsningen så ille at jeg knapt kunne gå, låsningen kom ikke tilbake før fødselen. Jeg prøvde bekkenbelte på jobb og atbeidgiver prøvde all mulig tilrettelegging men pga skiftende stillinger annenhvert minutt så var det fysisk mulig. Jeg ble verre og fikk valget mellom sykemelding eller krykker på jobb, krykker på jobb i barnehage?? Valgte sykemelding. Ungen er 2.5 år og jeg har ennå daglige smerter, litt låsninger innimellom men ikke så ille. Fysioterspeuter har gitt meg opp, hjemmeøvelser hjelper kun der og da som smertelindring. Som gravid fikk jeg en sjelden tilstand som jeg ikke orker å legge ut om fordi den er så sjeldent at jeg kan bli gjenkjent. Men den er ganske alvorlig, jeg kunne dødd. Har fått en varig skade. I tillegg har jeg fått en kronisk hormonforstyrrelse utløst av svangerskapet, den er sjelden og gir meg STORE plager i hverdagen. Å blir gravid igjen kan bli et mareritt, altså at jeg som gravid blir sengeliggende i 9 mnd + heftige bekkensmerter igjen. Ja og den sjeldne tilstanden kan og dukke opp igjen, så er kanskje lurt å ikke få et barn til Mens andre har ingen plager i 9 mnd. Anonymkode: 400bd...065 1
ajarRun Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er endel gravide på jobb nå, og registrerer at faktisk alle er sykemeldte. Langtids sådan. Lurer derfor på om graviditet er en sykdom? Anonymkode: 4c606...e10 Min sjef fra videregående sa til meg ca 300 ganger i løpet av tiden jeg jobbet der: "Graviditet er ingen sykdom". Synes det er synd at kvinner misbruker sykemeldinger slik, det er jo derfor man ikke vil ansette verpeklare damer.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 18 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Min sjef fra videregående sa til meg ca 300 ganger i løpet av tiden jeg jobbet der: "Graviditet er ingen sykdom". Synes det er synd at kvinner misbruker sykemeldinger slik, det er jo derfor man ikke vil ansette verpeklare damer. Hvordan misbruker gravide? Leger sykemelder ikke kun pga gravid, det må en diagnose til som f.eks svangerskapskvalme som innebærer spying eller kraftig bekkenløsning og arbeidsgiver kan ikke tilrettelegge. Nav godtar ikke sykemeldinger uten en diagnose. Anonymkode: 400bd...065 3
ajarRun Skrevet 3. mars 2016 #8 Skrevet 3. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan misbruker gravide? Leger sykemelder ikke kun pga gravid, det må en diagnose til som f.eks svangerskapskvalme som innebærer spying eller kraftig bekkenløsning og arbeidsgiver kan ikke tilrettelegge. Nav godtar ikke sykemeldinger uten en diagnose. Anonymkode: 400bd...065 "Jeg er kvalm" "Jeg spyr masse" "Jeg har bekkenløsning" Så enkelt er det å få en diagnose. Hvis man vil ha en sykemelding får man det jo, det er jo bare å be om det.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #9 Skrevet 3. mars 2016 Nei, graviditet er ingen sykdom, men man kan bli syk når man er gravid. Anonymkode: 8ccea...e84 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #10 Skrevet 3. mars 2016 Selvsagt skjønner jeg at enkelte kan ha mer plager enn andre og ikke klarer hverdagens utfordringer, men at samtlige gravide er sykemeldte nesten før snoppen er tatt ut og ut svangerskapet er merkelig. Det er det som får meg til å stille spørsmål om graviditet er en sykdom, ikke disse enkelt tilfellene med ekstreme plager. ts Anonymkode: 4c606...e10
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #11 Skrevet 3. mars 2016 2 timer siden, Fiberhusk skrev: 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er endel gravide på jobb nå, og registrerer at faktisk alle er sykemeldte. Langtids sådan. Lurer derfor på om graviditet er en sykdom? Anonymkode: 4c606...e10 Graviditet er en tilstand og ingen sykdom. Men tilstander kan gi tilleggsplager som kan defineres som sykdom, og dermed utløse muligheter formsykemeldinger. Anonymkode: f275a...e08 2
Fiberhusk Skrevet 3. mars 2016 #12 Skrevet 3. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Graviditet er en tilstand og ingen sykdom. Men tilstander kan gi tilleggsplager som kan defineres som sykdom, og dermed utløse muligheter formsykemeldinger. Anonymkode: f275a...e08 Du trenger ikke rette på meg, for jeg er gravid og jeg vet hva det går ut på
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #13 Skrevet 3. mars 2016 29 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Min sjef fra videregående sa til meg ca 300 ganger i løpet av tiden jeg jobbet der: "Graviditet er ingen sykdom". Synes det er synd at kvinner misbruker sykemeldinger slik, det er jo derfor man ikke vil ansette verpeklare damer. Jeg har vært dårlig siden dag 1 i graviditeten, men valgte å gå på jobb (barnehage). Kastet opp 1-4 ganger hver dag og var veldig dårlig i 4 uker. Hadde fint fått det inn at graviditet ikke er en sykdom, og sykemelding har jeg aldri hatt. Plutselig en dag på jobb falt jeg sammen i smerte. Sterke mensensmerter, strålinger i lårene og ekstremt vondt i nedre del av magen. Da var det slutt på arbeid og min hverdag har siden bestått at senga innenfor husets fire vegger. Om noen ønsker å sjekke om jeg faktisk ikke kan gå på jobb, er de hjertelig velkommen til å hjelpe meg å gå på do, så det slipper å gjøre så vondt å bevege seg. Hater å være sengeliggende og skulle gjort ALT for å gå på jobb. Om noen faktisk misbruker sykemelding når de er gravid, bør de ha jævlig dårlig samvittighet! Anonymkode: 6d03e...e18 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #14 Skrevet 3. mars 2016 For å si det sånn, hadde menn gått gravide så hadde det garantert gått under "sykdom". Og det ville vært noe som het graviditetspermisjon, 9 mnd. fri før fødselspermisjon Anonymkode: 556e7...ba2 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #15 Skrevet 3. mars 2016 1 minutt siden, Fiberhusk skrev: Du trenger ikke rette på meg, for jeg er gravid og jeg vet hva det går ut på Det er da vel ingen som har rettet på deg. Selv om du er gravid og vet hva det går ut på, så kretser faktisk ikke hele verden om deg. Jeg er ikke gravid nå, men jeg har født barn, og på den tiden så jobbet de fleste av oss fram til fødselen - i motsetning til nå som det virker som at de fleste sykemeldes ganske tidlig i svangerskapet. Anonymkode: 4c606...e10 1
Lykkerusen Skrevet 3. mars 2016 #16 Skrevet 3. mars 2016 Nei, graviditet i seg selv er ingen sykdom. Men spør deg selv; om du var konstant utslitt, sov 2-3 timer om natta, hadde vondt om du stod oppreist i mer enn 3-4 timer, var kvalm og svimmel hele tiden - hadde du da reist på jobb? Hadde du dratt på jobb om du lå over toalettskåla og spøy opp frokosten din hver eneste morgen? Sannsynligvis hadde de aller fleste arbeidstakere tatt seg noen dager fri eller bedt om en sykemelding dersom formen var såpass redusert. Desverre så virker det som om mange mener at man skal tåle mer enn hva en gjennomsnitlig arbeidstaker tåler nettopp fordi man er gravid og graviditet ikke er en sykdom. Selv har jeg vært sykemeldt 25% fra uke 10 i svangerskapet mitt grunnet sterke smerter i hode, rygg og bekken, kvalme, svimmelhet og søvnproblemer. Liker jeg at jeg er sykemeldt? overhode ikke! Men slik det er for meg i dag er det faktisk ikke et alternativ å jobbe fullt. Så for å svare på spørsmålet ditt igjen; nei, graviditet er ikke en sykdom Men man kan være utrolig uheldig å få en rekke "bivirkninger" av graviditeten som gjør at man blir såpass redusert at det like gjerne kunne vært en sykdom.. 2
Fiberhusk Skrevet 3. mars 2016 #17 Skrevet 3. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er da vel ingen som har rettet på deg. Selv om du er gravid og vet hva det går ut på, så kretser faktisk ikke hele verden om deg. Jeg er ikke gravid nå, men jeg har født barn, og på den tiden så jobbet de fleste av oss fram til fødselen - i motsetning til nå som det virker som at de fleste sykemeldes ganske tidlig i svangerskapet. Anonymkode: 4c606...e10 Nei herregud jeg er da veldig glad ikke verden kretser seg omkring meg. Det hadde vært slitsomt! Hvor har du det ifra at jeg mener det? Dessuten, jeg jobber jeg også. Så jeg er ikke en av de hatobjektene dine som du vil spy skiten din utover, beklager.
Gjest Timber Skrevet 3. mars 2016 #18 Skrevet 3. mars 2016 Bor folk under steiner i dette landet? Siden de ikke får med seg hvor mange plager gravide kan få?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #19 Skrevet 3. mars 2016 Merkelig at det idag er så mange bivirkninger av graviditet som det tydeligvis ikke var for bare noen få år siden. Anonymkode: 4c606...e10 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #20 Skrevet 3. mars 2016 21 minutter siden, ambivalentReaction skrev: "Jeg er kvalm" "Jeg spyr masse" "Jeg har bekkenløsning" Så enkelt er det å få en diagnose. Hvis man vil ha en sykemelding får man det jo, det er jo bare å be om det. Nei det er ikke så enkel men du får leve i trua Anonymkode: 400bd...065
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå