AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Del Skrevet 3. mars 2016 Er "joda" et negativt, positivt eller nøytralt ord? Eksempel: A: "Var middagen god?" B: "Joda" A: "Var bilen god å kjøre?" B: "Joda" Hva legger dere i det hvis noen svarer sånn. Er "joda" bare akkurat det samme som "ja"? Anonymkode: c6934...cdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorn Skrevet 3. mars 2016 #2 Del Skrevet 3. mars 2016 Jeg forventer egentlig at "joda" blir etterfulgt av et "men", enten det er et mentalt eller uttalt "men": "Var middagen god?" - "Joda (men det kunne godt vært litt mindre salt)" "Var bilen god å kjøre?" - "Joda (men ikke så bra som den andre)" For meg er ikke "ja" og "joda" det samme. Om andre folk tolker det på samme måten er slett ikke sikkert! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2016 #3 Del Skrevet 3. mars 2016 I de sammenhengene du setter som eksempel syns jeg "Joda" er litt negativt ladet. Etter "joda" kommer det ofte et "men" Og et "joda" er ikke et definitivt ladet ord slik som "ja". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cheshirecat Skrevet 3. mars 2016 #4 Del Skrevet 3. mars 2016 Joda = greit nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 3. mars 2016 #5 Del Skrevet 3. mars 2016 Jo er svar på et nektende spørsmål eller utsagn. Sml. "Er du enig?": Ja/nei kontra "Er du ikke enig?": Jo/nei. Et svar "jo da" betyr det samme som "jo", men kan være en svak forsterkning: "Det vet ikke du noe om!" "Jo da!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #6 Del Skrevet 3. mars 2016 I slike sammenhenger tolker jeg det som "greit nok". "Ja" hadde betydd godt, men om man ikke er helt fornøyd, ville jeg sagt joda i stedet. Anonymkode: d3d86...ee9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå