Gå til innhold

Hva er galt meg kroppen min?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er litt langt!

Jeg er mye syk og skjønner ikke hva det skyldes. Jeg er ei 19 år gammel jente og har gjentatte ganger vært hos fastlege for å prøve og finne ut hva som feiler meg. Føler likevel at han ikke tar meg seriøst, da han mener dette er helt normalt for folk på min alder. Han har heller ikke vist stor interesse rundt det å henvise meg videre, men ønsker oppfølgningssamtaler hvor vi prater om det samme mens tilstanden er uendret. 

Hovedproblemet er at jeg er konstant sliten. Uavhengig av antall timer søvn, våkner jeg sliten og gjerne med smerter i muskler og ledd. Jeg er gjerne stiv og sliter med å bevege meg de første timene. Jeg har som oftest vondt i hoftene og det gjør vondt å bevege seg. Søvnen føles ikke komplett og jeg våkner ofte. Sover likevel tungt når jeg først sovner, men føler meg langt fra uthvilt. Dette har jeg ikke hatt problemer med tidligere. Innsovningsfasen er det verste. Kan ligge lenge før jeg får sove. Problemer som å gå på do, lage mat og løfte ting er svært slitsomme - ting jeg aldri har hatt problemer med tidligere. Det har vært episoder hvor samboeren har vært nødt til å bære meg til do. Jeg sitter som oftest i dusjen da jeg ikke orker å stå. Matlysten er så og si borte og jeg må alltid ha det mørkt. Lys gir meg hodepine og ubehag, så det er som oftest lite lyst på i leiligheten. Jeg har også begynt å mislike retter som jeg tidligere elsket.. Nå blir jeg bare kvalm av det fordi smakene blir for overveldende. 

Jeg er ofte kald, eller veldig varm. Jeg reagerer veldig på ekstrem varme eller hvis det er svært kaldt. Det skal sies at jeg fryser mer enn jeg svetter, men svetter gjerne når jeg skal sove. Jeg kan også våkne og føle jeg har feber, noe som er utrolig slitsomt. Jeg har ofte hodepine. Legen tror jeg har migrene, og har fått medisiner for dette uten at de har fungert veldig bra. Hodepinen er dessuten annerledes enn tidligere. Jeg vet jeg har lavt blodtrykk og sliter veldig med at det slår inn når jeg reiser meg. Da blir alt svart og svimmelheten slår inn, i tillegg til hjertebank som føles skremmende. Dette kan også skje etter at jeg har stått/vært i aktivetet en stund. Tidvis besvimer jeg.

Jeg går på skole og har et stort ønske om å få fullført VGS. Det er likevel alt for tungt å være på skolen. Konsentrasjonen har blitt et problem og jeg glemmer fort ting. Jeg blir veldig sliten av lydene og generelt støy på skolen. Jeg har valgt å fjerne fag for å utvide skolegangen slik at sjansen for at jeg klarer det er større. Alt jeg ønsker er å kunne gå på skolen som normalt, treffe venner og vise hvor god jeg er faglig. Dette får jeg da ikke til fordi jeg er sengeliggende. Dette gjør meg trist fordi livet suser forbi mens jeg blir liggende. Legen har mistenkt depresjoner, men det har jeg slitt med tidligere og vet godt at jeg er lykkelig og har det bra, men at dette er veldig kjedelig og trist nå som livet er bra igjen. Jeg har slitt med dette siden i høst, men opplever egentlig at det er blitt verre. Prøvde å overse det og presse meg i starten, men det resulterte i at jeg ble liggende en uke. Det tar så lang tid før alt "leges" når jeg gjør noe, og dette føles uvant, da jeg har vært vant til å trene og være i god fysisk form. Jeg kjenner ikke igjen min egen kropp, og det føles veldig ubehagelig og usikkert. 

Jeg kan nevne at alle blodprøver så fine ut, at jeg ikke har underskudd på vitaminer, mineraler eller sporstoffer. Det er ikke stoffskiftet eller depresjon. Jeg vet ikke hva grunnen til dette er, for jeg har ikke vært syk foruten en ekkel bihulebetennelse i sommer, hvor det gradvis har gått nedover. Det kan være et tilbakeslag av "psykisk traume" om det går an å si, etter flere år med depresjoner, famille-, venne- og kjærlighetsproblemer, samt selvmordsforsøk... At dette har belastet meg og kroppen min så mye at nå som jeg har det bra slår det tilbake. 

Noen som kjenner seg igjen eller aner hva dette kan være og hva jeg bør gjøre? :-)) Trenger desperat hjelp!

Anonymkode: 38d33...e7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen. Det var ingenting galt med meg. Bare slapp av, VGS må være det enkleste jeg noen gang har gjort. Hadde sikkert 40% fravær, gjorde ikke lekser og satt bare å spilte CS i timene. VGS kan du gjøre mens du er drita i halvsøvne. Ikke bekymre deg så mye.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

for jeg har ikke vært syk foruten en ekkel bihulebetennelse i sommer, hvor det gradvis har gått nedover. Det kan være et tilbakeslag av "psykisk traume" om det går an å si, etter flere år med depresjoner, famille-, venne- og kjærlighetsproblemer, samt selvmordsforsøk... At dette har belastet meg og kroppen min så mye at nå som jeg har det bra slår det tilbake. 

Noen som kjenner seg igjen eller aner hva dette kan være og hva jeg bør gjøre? :-)) Trenger desperat hjelp!

Har du sagt dette til legen din?

Har du snakket med legen om henvisniong til psykolog?

Anonymkode: 1b293...2bc

• Liker 3
Skrevet

Er blodprøvene av en nyere dato?
Har det blitt tatt en utvidet blodprøve?

Jeg ønsker ikke og komme med spesifikke årsaker da jeg ikke selv er noen lege, men dersom blodprøvene ikke er av svært ny dato og/eller utvidet ville jeg startet der + gjerne urinprøve også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det akkurat slik du beskriver når jeg har depresjon. Det føles veldig fysisk, og det påvirker jo kroppen fysisk, så det er ikke så rart. 

Anonymkode: e5de2...5a5

• Liker 2
Skrevet

Det første du må gjøre er å bytte fastlege. Du må ha en lege som tar deg seriøst, som ønsker å finne ut av ting og som henviser deg videre, om det så er til psykolog eller til videre undersøkelser.  

Det er tøft å gå rundt å føle seg dårlig uten å vite hva grunnen er. Jeg håper du finner ut av det snart. Masse god bedring!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en diagnose jeg slenger ut i hytt og pine, men dette høres veldig ut som ME. Helt klassiske ME-symptomer alt sammen ned til minste detalj. 

Anonymkode: 59c29...2f0

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Sapientia skrev:

Er blodprøvene av en nyere dato?
Har det blitt tatt en utvidet blodprøve?

Jeg ønsker ikke og komme med spesifikke årsaker da jeg ikke selv er noen lege, men dersom blodprøvene ikke er av svært ny dato og/eller utvidet ville jeg startet der + gjerne urinprøve også.

Blodprøvene er fra desember og da ble alt sjekket, samt at jeg tok urinprøve. Det var ingenting å finne. Legen er veldig flink til å få tatt blodprøver når han føler behovet.

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig ut som ME. Bytt fastlege og/eller krev utredning. Psykiske ting (du nevner at det kan være traumer) kan sette seg i kroppen.

Anonymkode: b7f2c...4ae

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en diagnose jeg slenger ut i hytt og pine, men dette høres veldig ut som ME. Helt klassiske ME-symptomer alt sammen ned til minste detalj. 

Anonymkode: 59c29...2f0

Fastlegen har nevnt dette som en mulighet, men han har vel ikke autoritet til å slenge ut diagnosen. Selv sier venner og bekjente rundt meg at det virker slik, og undrer på hvorfor fastlegen ikke henviser videre. 

Jeg er redd det er ME, i og med at det ikke er noen kur eller medisiner for sykdommen. Det hadde vært enklere med noe som det gikk an å få behandling for. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, bailey skrev:

Det første du må gjøre er å bytte fastlege. Du må ha en lege som tar deg seriøst, som ønsker å finne ut av ting og som henviser deg videre, om det så er til psykolog eller til videre undersøkelser.  

Det er tøft å gå rundt å føle seg dårlig uten å vite hva grunnen er. Jeg håper du finner ut av det snart. Masse god bedring!

Jeg ønsker dette, men føler det er litt "frekt" å bytte midt i en utredning? Ønsker jo en lege jeg føler tar meg seriøs og ikke klaprer på tastaturet og skravler om egne barn. 

Jeg har gått til psykolog, fikk ingenting ut av det. Ble sjekket for AD-HD selv om jeg slett ikke har det. Det tror jeg de også så når resultatene ble lagt sammen. Kunne likevel trengt en nå når det er tungt og jeg føler jeg går tom for tid, når livet bare suser forbi og jeg blir hengende så langt bak.

Skrevet

Ta deg en tur til Balderklinikken, det koster dessverre endel, men de gjør underverker med saker som fastlegen ikke skjønner seg på, av en eller annen merkelig grunn.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker dette, men føler det er litt "frekt" å bytte midt i en utredning? Ønsker jo en lege jeg føler tar meg seriøs og ikke klaprer på tastaturet og skravler om egne barn. 

Jeg har gått til psykolog, fikk ingenting ut av det. Ble sjekket for AD-HD selv om jeg slett ikke har det. Det tror jeg de også så når resultatene ble lagt sammen. Kunne likevel trengt en nå når det er tungt og jeg føler jeg går tom for tid, når livet bare suser forbi og jeg blir hengende så langt bak.

Når det kommer til ens egen helse så spiller det liten rolle hva som er "frekt" og ikke. Jeg startet på utredning hos min tidligere lege, men jeg følte ikke han tok meg seriøst. Dette var også noe jeg fortalte han, men selv etter det ville han ikke gjøre stort. Personlig så likte jeg legen veldig godt, vi hadde en god tone og før jeg ble syk hadde jeg ikke noe vondt å si om han, men det viste seg at han rett og slett ikke hørte på meg. Jeg skiftet lege relativt fort, og har nå en fastlege som jeg trives godt med. 

Det kan være så mangt som feiler deg, om det så er fysisk eller psykisk, og det er jo nettopp dette fastlegen skal prøve å finne ut av. Om han avfeier plagene dine ved å si at det er normalen, så tar han deg tydeligvis ikke seriøst. Ja, det er normalt å være sliten og lei til tider, men det er ingen friske mennesker som må bli bært inn i dusjen fordi de er så utmattet. 

Så bytt lege. Det er fort gjort å gjøre på nett, og gjør du det i løpet av marsmåned så har du ny fastlege 01.04. Kontakt sentralbordet hos ditt nåværende legekontor og få de til å sende over journalen din. Verre er det ikke. Det er ingen som stiller noe spørsmålstegn til hvorfor du bytter lege.

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du nok mat?

Anonymkode: 83f91...209

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sagt dette til legen din?

Har du snakket med legen om henvisniong til psykolog?

Anonymkode: 1b293...2bc

Ikke si at du tror det er psykisk, da kommer du aldri til å bli tatt alvorlig om det er noe fysisk som ligger i grunn. Har selv en eks som ble ufør pga psykiske lidelser, men han hadde egentlig en udiagnostisert fysisk sykdom med mye smerter, trøtthet o.l. Og nei, dette var ikke skalkeskjul, vi var veldig nær og åpne om alt. Han gikk aldri tilbake til lege for å finne ut hva det var pga hvor dårlig han ble behandlet i helsevesenet. Han ville ikke oppleve det igjen, og sannsynligvis hadde han en sykdom som ikke kan kureres uansett (han var ganske sikker på hva han hadde).

Kanskje du burde utredes for autoimmune sykdommer og den slags?

Anonymkode: 673e7...f7d

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser du nok mat?

Anonymkode: 83f91...209

Etter jeg ble dårlig så har jeg mistet matlysten. Spiser vanligvis en liten brødskive til frokost og noen gafler med middagsmat. Mer orker jeg ikke og har heller ikke lyst på. Det har heldigvis tatt seg opp litt den siste uken, da jeg spiser litt mer normalt. Har foreldre som blir bekymret siden jeg har gått litt ned i vekt, men jeg passer på å få i meg mat og spise det jeg har lyst på når ingenting frister.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, bailey skrev:

Når det kommer til ens egen helse så spiller det liten rolle hva som er "frekt" og ikke. Jeg startet på utredning hos min tidligere lege, men jeg følte ikke han tok meg seriøst. Dette var også noe jeg fortalte han, men selv etter det ville han ikke gjøre stort. Personlig så likte jeg legen veldig godt, vi hadde en god tone og før jeg ble syk hadde jeg ikke noe vondt å si om han, men det viste seg at han rett og slett ikke hørte på meg. Jeg skiftet lege relativt fort, og har nå en fastlege som jeg trives godt med. 

Det kan være så mangt som feiler deg, om det så er fysisk eller psykisk, og det er jo nettopp dette fastlegen skal prøve å finne ut av. Om han avfeier plagene dine ved å si at det er normalen, så tar han deg tydeligvis ikke seriøst. Ja, det er normalt å være sliten og lei til tider, men det er ingen friske mennesker som må bli bært inn i dusjen fordi de er så utmattet. 

Så bytt lege. Det er fort gjort å gjøre på nett, og gjør du det i løpet av marsmåned så har du ny fastlege 01.04. Kontakt sentralbordet hos ditt nåværende legekontor og få de til å sende over journalen din. Verre er det ikke. Det er ingen som stiller noe spørsmålstegn til hvorfor du bytter lege.

Jeg tror jeg skal gjøre det. Han har aldri tatt meg seriøs med mindre det er noe han ser med det blotte øyet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...