Gå til innhold

Solbrille med eller uten styrke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller begge deler?

Jeg bruker linser, er litt nærsynt og har skeive hornhinner. Skal kjøpe nye solbriller, har egentlig tenkt å kjøpe uten styrke.  Men så kom jeg til å tenke på at kanskje styrke er bra likevel? Hva om man skal kjøre bil og ikke kan bruke linser? Noen som vet om dersom man har solbriller med styrke, kan man bruke desse selv om man har på seg linser? Det ville jo vært helt perfekt. Kan jo også tenkes at jeg ikke har lyst å gå med linser hver dag, kanskje heller med solbriller bare (jeg er jo forsåvidt ikke helt blind heller, og kan klare meg uten linser om jeg må, bortsett fra å kjøre bil da).

Så, dere som bruker linser, bruker dere med eller uten styrke til bilkjøring, og andre aktiviteter der det er naturlig å bruke solbriller?

Anonymkode: 59bf6...a03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Solbriller med styrke;
Fordeler;
Brilleglass korrigerer mer korrekt enn linser, med mindre du har en sånn bang-on styrke.
Bedre kvalitet på solbrillene, gjerne fordi du bruker noen kroner ekstra når det er et par du kommer til å ha en stund

Ulempe;
Du må ha med deg det vanlige brilleparet hvis du skal inn et sted det ikke er flombelysning.
Du bør bytte til det vanlige brilleparet i tuneller hvis du kjører, noe som kan være vanskelig å få til.
Det koster det dobbelte å bytte glass i brillene når styrken endrer seg fordi solbrillene bør byttes i samtidig.
Det er kjipt hvis du roter bort, mister eller knuser solbrillene fordi du potensielt står "uten syn".
Du ser ut som en dott hvis du har glemt det vanlige brilleparet og må vimse rundt på kjøpesenteret med solbrillene på. (Evt denne under fordeler og du kan leke Stevie Wonder.)

Solbriller uten styrke;
Fordeler;
Du kan kjøpe et billig par og det gjør ingenting om de blir borte/ødelagt.
Du kan svippe av deg brillene i tunneller og se like godt.
Du trenger ikke å koste på deg glassbytte i solbrillene når styrken endrer seg.
Du trenger ikke ha med deg det vanlige brilleparet over alt.

Ulemper;
Du må bruke linser når du vil bruke solbrillene.

Sikkert en hel haug med flere fordeler og ulemper her, men det var de jeg kom på.
Jeg bruker linser hver gang jeg vil ha på meg solbrillene fordi jeg orker ikke å drasse med meg et ekstra sett briller over alt. Kan likegjerne bruke linsene liksom.
I tunnell tar jeg av solbrillene og holder dem fast mellom tennene etter den ene stanga frem til lyset i enden av tunnellen blir sterkt nok til at jeg kan ta dem på igjen.
HrMinya bruker ikke linser og har et solbrillepar med styrke liggende i bilen. Han bytter mellom briller og solbriller når det trengs, ved sterk sol og evt tunneller.

Gjest Sisti
Skrevet

Hvis man bytter på å bruke linser og briller er det greit å ha begge deler. Jeg elsker mine solbriller med styrke! Men du kan jo ikke bruke både linser og solbriller med styrke samtidig, så hvis du sjelden bruker briller er det nok kanskje litt bortkastede penger med solbriller med styrke? 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen har et par solbriller som han setter utenpå brillene. Altså de er tilpasset for å settes på briller, det er ikke glass man detter på men hele briller. Har aldri sett sånne før. Det er ikke det du spørr om. Men jeg ville bare kjøpt vanlige solbriller om du foretrekker å bruke linser. Han foretrekker å bruke briller, derfor har han sånne solbriller. Han har linser men bruker de 3 ganger i året. 

Anonymkode: 8063c...7e4

AnonymBruker
Skrevet

Uten.

Anonymkode: 34ebf...065

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...