Gå til innhold

Steking av aubergine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er så mye god mat som krever at du skjærer aubergine i skiver, salter, skyller, tørker og steker i olje før du kan putte dem oppi forma sammen med masse annet godt, men dette er jo tidenes drittjobb. 

Er det flere enn meg som er så late at de skjærer i skiver, legger takstenslagt på stekeplate og ringler over olje før alt settes i ovnen til det faller sammen og får farge? Jeg synes dette blir nesten like godt, og i alle fall når man tenker på all jobben man sparer. Bedre kontroll på oljemengden har man også. 

Er dette helligbrøde som ville fått enhver italiensk eller gresk husmor til å korse seg, eller er det en akseptabel snarvei? :) 

Anonymkode: 38f81...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ennasus

Har gjort det selv mange ganger, har også bare skult de og hatt de i mikro til de blir bløte også hatt det i formen/gryta jeg skal bruke det til :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare meg, altså. Godt å høre. :) (Ikke at jeg hadde kommet til å slutte uansett, altså.)

Jeg er nok lat nok til at jeg kunne brukt micro'n jeg også, men jeg liker at de får litt farge, så da blir det uaktuelt. Men stekeovnen funker bra. 

Anonymkode: 38f81...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker også i skiver i ovnen på stekeplate med bakepapir og litt olivenolje. Snur skivene etter 10 minutts tid så de får farge på begge sider. 

Synes også rettene auberginen skal inngå i blir mye mindre fettholdige på denne måten - auberginer suger jo til seg veldig mye olje som kan gi en for tung smak.

Anonymkode: 4652d...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎02‎.‎03‎.‎2016 at 18.25, AnonymBruker skrev:

Det er så mye god mat som krever at du skjærer aubergine i skiver, salter, skyller, tørker og steker i olje før du kan putte dem oppi forma sammen med masse annet godt, men dette er jo tidenes drittjobb. 

Er det flere enn meg som er så late at de skjærer i skiver, legger takstenslagt på stekeplate og ringler over olje før alt settes i ovnen til det faller sammen og får farge? Jeg synes dette blir nesten like godt, og i alle fall når man tenker på all jobben man sparer. Bedre kontroll på oljemengden har man også. 

Er dette helligbrøde som ville fått enhver italiensk eller gresk husmor til å korse seg, eller er det en akseptabel snarvei? :) 

Anonymkode: 38f81...7cc

Er det ikke sånn oppskriften sier du skal gjøre det da? :klo:

Altså, den "legge på panne"-biten er en nordeuropeisk tilpasning. Å steke auberginen i ovn, helst sammen med kveldens langtidsstekte kjøttbit, eller gryterett er helt normalt.

 

En helt normal tapasrett er aubergin kappet i tykke skiver, saltet, pepret og tilsatt olivenolje og stekt 30-40 min til de er karameliserte. Den spises knapt i Norge (hvem vet hvorfor) og den er virkelig smakfull.

Anonymkode: 6f9f6...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke sånn oppskriften sier du skal gjøre det da? :klo:

Altså, den "legge på panne"-biten er en nordeuropeisk tilpasning. Å steke auberginen i ovn, helst sammen med kveldens langtidsstekte kjøttbit, eller gryterett er helt normalt.

 

En helt normal tapasrett er aubergin kappet i tykke skiver, saltet, pepret og tilsatt olivenolje og stekt 30-40 min til de er karameliserte. Den spises knapt i Norge (hvem vet hvorfor) og den er virkelig smakfull.

Anonymkode: 6f9f6...128

Jeg har faktisk aldri sett en oppskrift på melanzane parmigiana eller moussaka som foreslår å steke auberginen i ovnen før retten settes sammen i form/gryte. Jeg har sett en del andre retter der auberginen stekes i ovn ("imamen besvimte", auberginedip/-saus m.m.), men stort sett virker det som alle retter der den legges i lag med andre godsaker "krever" prosessen med salting, skylling, tørking og steking i panne. 

Anonymkode: 38f81...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...