Gå til innhold

Bmi og overvekt - blogginnlegg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

http://m.sjokoladeilomma.blogg.no/1400147607_jeg_nekter.html

Jeg kom over dette blogginnlegget, og jeg må si jeg reagerte på mye av det hun skriver. Mye av det er unyanserte påstander uten bruk av kilder. Blogginnlegget er langt, så jeg orker ikke å skrive alt jeg reagerer på, men her er noe:

Hun sier blant annet at noen er "designet" til å ha en bmi på 30, mens andre er "designet" for å ha en bmi på 19. 

Her er også et utdrag: 

Jeg lurer på om det er jeg som har lite peiling på temaet, eller om jeg har rett i at mye av det er tull?  Hva dere tenker om påstandene? Husk å diskutere sak og ikke person her.

Anonymkode: 0a6f3...e8e

Innlegget er ryddet for brudd på opphavsrett. 

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke sammenligne en enkelt liten cheeseburger med et lasagnemåltid.

En porsjon toro lasagne er ca 400 kcal - 280g
http://www.stabburet.no/Merker-Produkter/Kategori/Middag/Ovnsretter/Toro-Fullkorn-Lasagne-Fami.-303-g

Fikk ikke opp info for cheeseburger, men en bigmac som nok er mer vanlig og sammenlignbar i vekt er ca 500 kcal. 

http://www.mcdonalds.no/content/no/menu/mat_detail.100002.200011.big-mac.html

Ellers så ligger vel burgeren dårligere an på sammensetningen av næringsinhold. 

Men vel så viktig er jo hva man har til. En burger er jo som regel del av en meny, pommes frittes her er jo ganske vanlig og en stor pommes frittes  dobler kaloriinnholdet totalt. Om man legger på en sukkerholdig brus så er det en energirik kombo.

Lasagnen blir jo gjerne supplert med sunnere tilbehør.

Resten er en slik vridning av fakta at det er vanskelig å ta stilling til.  "I følge en mengde studier, blir ikke folk større på grunn av økt matinntak..." skal nok være "I følge en mengde studier, blir ikke folk større BARE på grunn av økt matinntak". Økt energiinntak er nok fremdeles viktigste grunnen.

Høy vekt fører ikke til sykdom... Vel, saken er vel at usunn livsstil fører til høy vekt og sykdom. Det er ikke slik helt uten sammenheng. Og man kan vel spise på seg diabetes 2:

http://www.diabetes.no/%C3%85rsaker+til+diabetes.b7C_wlnGZ7.ips

At det er så mange overvektige amerikanere fordi det er mange som forsøker å slanke seg? Her er vel årsakssammenhengen reversert. Og forsøker man å slanke seg 5 ganger i året, så har man vel ikke helt skjønt konseptet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oida.. Jeg er selv overvektig og vet godt at overvekt er mer kompleks en kalorier inn og ut, men jeg tror hun har misforstått veldig mye her. Det, og at hun ordlegger seg rart. Det at noen er "designet" til å ha bmi 30 og bmi 20 er vel at det ligger i genene. Noen legger på seg svært raskt, mens andre har kjempe høy forbrenning. Kosthold, trening, hormoner, gener og sykdommer spiller inn på overvekt. Kom over en artikkel her om dagen om tarmflora og overvekt.

http://bramat.no/vekt/overvekt/2144-kan-tarmbakterier-pavirke-vekten

Anonymkode: 18da0...344

AnonymBruker
Skrevet

Legger til at jeg synes lasagne går inn under usunn mat, eller kosemat. Sunnere enn en burger er det jo da.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg reagerte også på sammenligningen mellom lasagne og cheeseburger. Er sjeldent at man kun kjøper en liten burger. Folk flest bli i alle fall ikke ordentlig mett av det, i motsetning til lasagne. Og så er ikke lasagne sunt heller...

En annen ting jeg tenkte på var det der med kalorioversikt på restauranter. Jeg tror det er en god idé så vi kan se hva vi får i oss. At mennesker med anoreksi kan bli sykere av det synes jeg er et dårlig argument. De sykeste der har nok oversikt over hva de bør velge uansett.

Godt å se at det ikke bare er jeg som er dum her.

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen er "designet" for fedme. 

Anonymkode: f658d...d16

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun skriver: "Ikke kom her og påstå at det jeg skriver er feil uten å faktisk henvise til skikkelig forskning"

Jeg er ikke akkurat noen referanseliste i slutten av hennes innlegg som støtter opp under alle påstandene hun selv kommer med heller. Skulle likt å ha sett "skikkelig forskning" på disse utsagnene hennes:

"Mange (i USA) må betale ''Fat Tax'' (ekstra skattebetaling for ''de feite'') for å ''redusere overvekt-epidemien''."  - Aldri hørt om? Har hun bare skummet noen oversikter og dratt sine egne konklusjoner. Alt jeg finner på google er "fat tax" på fettholdig mat, ikke fettholdige mennesker.

"Mange blir nektet (helt vanlig) legehjelp på grunn av kroppsvekt (på samme måte som røykere, fordi ''det er deres egen skyld''). " - Hva er helt vanlig legehjelp? Er det noen som ikke har fått behandling for lungebetennelse fordi de er overvektige? Eller er det kanskje mennesker med slitne kneskåler og tung pust som får beskjed om at vektnedgang vil hjelpe på disse plagene? For jeg har aldri hørt om førstnevnte. Sistnevnte er derimot direkte knyttet til overvekt og kan og skal behandles av nettopp det å gå ned i vekt. 

"Like mange mennesker med BMI 20-25 har dårlig helse" - Like mange? Få se henvisning til denne "skikkelige forskningen" da

"Mennesker har ulik vekt naturlig. Dersom en person naturlig har en BMI på 30, er ikke personen overvektig: H*n er jo faktisk ikke OVER sin naturlige vekt" - Gi meg gjerne også "skikkelig forskning" på at mennesker kan ha en naturlig BMI på 30 uten at livsstil spiller inn.

"Dersom jeg ender opp med en BMI på 28 er det helt ok, fordi det da betyr at jeg er ''designet'' for å ha nettopp BMI 28" - "Skikkelig forskning", please

"Det virker som det blir oversett at vekt er nesten like arvelig som høyde" - "Skikkelig forskning", please

"Faktum er at fastfood i flere tilfeller inneholder færre (!) kalorier enn såkalt ''sunn'' mat" - ??? Med ulike porsjonsstørrelser, ja, så klart.

"Ifølge en mengde studier, blir ikke folk større på grunn av økt matinntak eller flere tilgjengelige ''fristelser'', men av andre årsaker. Blant annet mindre fysisk aktivitet, hormonhermende stoffer (parabener), stress, dårlig søvnkvalitet, økonomiske bekymringer, kjemikalier, lav forbrenning, tidligere slankeepisoder, etc." - "Skikkelig forskning", please. Og er det mulig at disse mengdene med studier snakker om "andre årsaker" som kan spille litt inn? Og ikke at disse er de egentlige, og mest avgjørende årsakene?

"Høy vekt fører ikke til sykdom" - Neivel?

"Kroppsvekt er 77% arvelig" - Jaha?

Jeg ser bare en haug med påstander? Og elendige sammenligninger, og forståelse av forskning og grunnleggende fysikk. 

Og btw -- lasagne vs. cheeseburger? Begge deler består av fett(ost), kjøtt og raske karbohydrater (hvitt brød eller pasta). Haha, jeg må le. Ikke rart hun sliter med vekten hvis lasagne er et eksempel på sunn mat i hennes hode.

Dette er ren skjær fornektelse. Jeg kan forstå punktene hennes som omhandler "diskriminering" (dog de fleste punktene hun nevner faller vel mer under "fordommer" eller lignende, enn diskriminering) og at man skal behandle folk bra, men alt det andre er ren skjær svada. Hun prøver å trøste seg selv, og de eneste som lider av å tro på dette tullet er hun selv og andre overvektige som lurer seg selv til å tro at de har det bra i stedet for å prøve å få det bra.

Anonymkode: 70485...9e3

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver: "Ikke kom her og påstå at det jeg skriver er feil uten å faktisk henvise til skikkelig forskning"

Jeg er ikke akkurat noen referanseliste i slutten av hennes innlegg som støtter opp under alle påstandene hun selv kommer med heller. Skulle likt å ha sett "skikkelig forskning" på disse utsagnene hennes:

"Mange (i USA) må betale ''Fat Tax'' (ekstra skattebetaling for ''de feite'') for å ''redusere overvekt-epidemien''."  - Aldri hørt om? Har hun bare skummet noen oversikter og dratt sine egne konklusjoner. Alt jeg finner på google er "fat tax" på fettholdig mat, ikke fettholdige mennesker.

"Mange blir nektet (helt vanlig) legehjelp på grunn av kroppsvekt (på samme måte som røykere, fordi ''det er deres egen skyld''). " - Hva er helt vanlig legehjelp? Er det noen som ikke har fått behandling for lungebetennelse fordi de er overvektige? Eller er det kanskje mennesker med slitne kneskåler og tung pust som får beskjed om at vektnedgang vil hjelpe på disse plagene? For jeg har aldri hørt om førstnevnte. Sistnevnte er derimot direkte knyttet til overvekt og kan og skal behandles av nettopp det å gå ned i vekt. 

"Like mange mennesker med BMI 20-25 har dårlig helse" - Like mange? Få se henvisning til denne "skikkelige forskningen" da

"Mennesker har ulik vekt naturlig. Dersom en person naturlig har en BMI på 30, er ikke personen overvektig: H*n er jo faktisk ikke OVER sin naturlige vekt" - Gi meg gjerne også "skikkelig forskning" på at mennesker kan ha en naturlig BMI på 30 uten at livsstil spiller inn.

"Dersom jeg ender opp med en BMI på 28 er det helt ok, fordi det da betyr at jeg er ''designet'' for å ha nettopp BMI 28" - "Skikkelig forskning", please

"Det virker som det blir oversett at vekt er nesten like arvelig som høyde" - "Skikkelig forskning", please

"Faktum er at fastfood i flere tilfeller inneholder færre (!) kalorier enn såkalt ''sunn'' mat" - ??? Med ulike porsjonsstørrelser, ja, så klart.

"Ifølge en mengde studier, blir ikke folk større på grunn av økt matinntak eller flere tilgjengelige ''fristelser'', men av andre årsaker. Blant annet mindre fysisk aktivitet, hormonhermende stoffer (parabener), stress, dårlig søvnkvalitet, økonomiske bekymringer, kjemikalier, lav forbrenning, tidligere slankeepisoder, etc." - "Skikkelig forskning", please. Og er det mulig at disse mengdene med studier snakker om "andre årsaker" som kan spille litt inn? Og ikke at disse er de egentlige, og mest avgjørende årsakene?

"Høy vekt fører ikke til sykdom" - Neivel?

"Kroppsvekt er 77% arvelig" - Jaha?

Jeg ser bare en haug med påstander? Og elendige sammenligninger, og forståelse av forskning og grunnleggende fysikk. 

Og btw -- lasagne vs. cheeseburger? Begge deler består av fett(ost), kjøtt og raske karbohydrater (hvitt brød eller pasta). Haha, jeg må le. Ikke rart hun sliter med vekten hvis lasagne er et eksempel på sunn mat i hennes hode.

Dette er ren skjær fornektelse. Jeg kan forstå punktene hennes som omhandler "diskriminering" (dog de fleste punktene hun nevner faller vel mer under "fordommer" eller lignende, enn diskriminering) og at man skal behandle folk bra, men alt det andre er ren skjær svada. Hun prøver å trøste seg selv, og de eneste som lider av å tro på dette tullet er hun selv og andre overvektige som lurer seg selv til å tro at de har det bra i stedet for å prøve å få det bra.

Anonymkode: 70485...9e3

Enig i alt, frem til det siste. Har forstått det som at hun har slitt med anoreksi, så det handler ikke om å unnskylde overvekt. Du har veldig gode poeng ellers da!

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg reagerte også på sammenligningen mellom lasagne og cheeseburger. Er sjeldent at man kun kjøper en liten burger. Folk flest bli i alle fall ikke ordentlig mett av det, i motsetning til lasagne. Og så er ikke lasagne sunt heller...

En annen ting jeg tenkte på var det der med kalorioversikt på restauranter. Jeg tror det er en god idé så vi kan se hva vi får i oss. At mennesker med anoreksi kan bli sykere av det synes jeg er et dårlig argument. De sykeste der har nok oversikt over hva de bør velge uansett.

Godt å se at det ikke bare er jeg som er dum her.

TS.

Ja, det var veldig rart.

Jeg synes også det er en god ide, men jeg kan også skjønne at mennesker med anoreksi (og bulimi) kan bli påvirket av det. Jeg sliter selv med spiseforstyrrelse og er opphengt i kalorier da :ph34r:

De andre svarene i tråden er jeg ikke helt enig med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...