Gå til innhold

forbedre karakterer


Twix1010

Anbefalte innlegg

jeg ligger på omtrent 4 i snitt på vgs.  har lyst å bli bedre noen som har gode tips til hvordan lære seg ting og studieteknikker? er villig til å bruke mye av fritiden på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo veldig hvilke fag du vil forbedre deg i da. Kan jo fortelle deg hva som funket for meg da jeg tok opp fag etter vgs. I spansk, så funket det best for meg å pugge bøyninger og skrive tekster. Hadde en "dagbok" som jeg skrev i på spansk, og som ble levert inn til læreren hver uke. Det var veldig nyttig! 

I geografi, historie, religion og samfunnsfag funket det best bare å skrive sammendrag fra pensum. Bruke overskrifter, deloverskrifter og var også veldig nøye på å jobbe ut fra læremålene. Nå jobbet jeg veldig eksamensrettet, ettersom jeg skulle ha eksamen i alle fag, men vil tro det funker som stuedieteknikk til prøver også.

I norsk brukte jeg mye tid på å få oversikt over språkhistorie og litteraturhistorie. Finnes noen sånne "i et nøtteskall"-type bøker om språk- og litteraturhistorie, de funket veldig bra og jeg fikk veldig god oversikt. Ellers er det å øve på hva essay, kåseri, artikkel osv er, og hvordan man skriver det på en god måte. 

Håper du fikk noen tips hvertfall! Det er jo ofte individuelt hva som funker best for en, og det er jo ikke alle fag man bør jobbe likt med, noen er f.eks mer praktiske enn andre og noen fag krever mer forståelse enn andre. Det er bra du vil gjøre en innsats for å bli bedre, det er veldig viktig hvis man skal få det til. Lykke til :) 

Anonymkode: 29b97...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjelder egentlig for alle fag man har på studie på samfunnsfagl linjen

matte,norsk, historie, sosilogi

norsk er et fag jeg ligger på 3 og vet ikke helt hvordan jeg kan øve i det for å bli bedre har lyst på iverfall 4 i det.

matte er jo så mye, så vet ikke hvor jeg skal begynne, vil ha 5/4 og ligger på 3 nå,

historie får jeg 4 men vil se om jeg kan få 5

sosilogi får jeg 4 men mener jeg har det som skal til for 5, fikk 5 i samfunnsfag i fjor

er villig til å legge inn veldig mye innsats men vet ikke helt hvordan jeg skal begynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2 Mar 2016 at 10.52, Twix1010 skrev:

gjelder egentlig for alle fag man har på studie på samfunnsfagl linjen

matte,norsk, historie, sosilogi

norsk er et fag jeg ligger på 3 og vet ikke helt hvordan jeg kan øve i det for å bli bedre har lyst på iverfall 4 i det.

matte er jo så mye, så vet ikke hvor jeg skal begynne, vil ha 5/4 og ligger på 3 nå,

historie får jeg 4 men vil se om jeg kan få 5

sosilogi får jeg 4 men mener jeg har det som skal til for 5, fikk 5 i samfunnsfag i fjor

er villig til å legge inn veldig mye innsats men vet ikke helt hvordan jeg skal begynne

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les godt gjennom stoffet, ta notater i timene, skriv et sammendrag hvor du mixer inn stoff fra boken og notatene, skriv gjerne ned refleksjoner så har noen solide puggeark. Har fungert veldig bra for meg selv uten mye innsats før de siste dagene før prøven. (ikke at jeg anbefaler skippertak)

Men om du gjør dette på fag som RLE, Historie, Geografi, Sosiologi osv. så tipper jeg at du klarer å dra inn endel 6'ere om ikke annet 5'ere. 

Matte derimot er det som regel regning av massevis av oppgaver som hjelper for de fleste ;) 

På norsk burde du fokusere på språket ditt, spør gjerne lærer om kommentarer om du ikke får det. Er bare å luke ut mest mulig feil og dårlig språk, sette deg inn essay, artikkel osv. så skal du nok klare en god karakter der også (Sammendrag metoden burde også fungere på litteraturhistorie osv.)

Prøv ellers å være presis vis at du forstår sammenhengen og klarer å reflektere omkring temaet på prøver så skal det nok gå bra. :) 

Anonymkode: 5779a...1eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. mars 2016 at 10.52, Twix1010 skrev:

gjelder egentlig for alle fag man har på studie på samfunnsfagl linjen

matte,norsk, historie, sosilogi

norsk er et fag jeg ligger på 3 og vet ikke helt hvordan jeg kan øve i det for å bli bedre har lyst på iverfall 4 i det.

matte er jo så mye, så vet ikke hvor jeg skal begynne, vil ha 5/4 og ligger på 3 nå,

historie får jeg 4 men vil se om jeg kan få 5

sosilogi får jeg 4 men mener jeg har det som skal til for 5, fikk 5 i samfunnsfag i fjor

er villig til å legge inn veldig mye innsats men vet ikke helt hvordan jeg skal begynne

Bare se på dette innlegget. Hvis du vil bli bedre i norsk, anbefaler jeg deg å konsekvent bruke punktum, komma, og stor bokstav. Øv deg på å skrive setninger med bedre sammenheng. Spør norsklæreren om hen ukentlig kan lese tekster du skriver, og gi deg tilbakemeldinger. For å bli bedre i språk, må man bruke språket så ofte som mulig, og så korrekt som mulig. Mener jeg. ;) 

Anonymkode: bd699...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan fortelle deg at fristen for å melde seg opp til å ta opp fag som privatist har gått ut for dette semesteret og åpner igjen 1.september. :)

Jeg har forbedret en del karakterer, de tyngste realfagene har jeg hatt undervisning i på privatskole. De andre har jeg lest meg opp til selv. har selvfølgelig tatt utgangspunkt i kompetansemålene, deretter lest meg opp og skrevet notater. Har vært veldig godt forberedt på eksamen og fått gode karakterer. 

Av de fagene du har nevnt er det vel lettest å ta sosiologi og norsk på egenhånd. Historie er et stort fag (både eldre og nyere historie) og de krever at du kan mye, matte er det jo ok å følge undervisning i med mindre du er flink og disiplinert. Anbefaler altså å ha undervisning i historie og matte =) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Plexus skrev:

Kan fortelle deg at fristen for å melde seg opp til å ta opp fag som privatist har gått ut for dette semesteret og åpner igjen 1.september. :)

Jeg har forbedret en del karakterer, de tyngste realfagene har jeg hatt undervisning i på privatskole. De andre har jeg lest meg opp til selv. har selvfølgelig tatt utgangspunkt i kompetansemålene, deretter lest meg opp og skrevet notater. Har vært veldig godt forberedt på eksamen og fått gode karakterer. 

Av de fagene du har nevnt er det vel lettest å ta sosiologi og norsk på egenhånd. Historie er et stort fag (både eldre og nyere historie) og de krever at du kan mye, matte er det jo ok å følge undervisning i med mindre du er flink og disiplinert. Anbefaler altså å ha undervisning i historie og matte =) 

Jeg tror hun fortsatt går på skole.

Anonymkode: 26f25...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare se på dette innlegget. Hvis du vil bli bedre i norsk, anbefaler jeg deg å konsekvent bruke punktum, komma, og stor bokstav. Øv deg på å skrive setninger med bedre sammenheng. Spør norsklæreren om hen ukentlig kan lese tekster du skriver, og gi deg tilbakemeldinger. For å bli bedre i språk, må man bruke språket så ofte som mulig, og så korrekt som mulig. Mener jeg. ;) 

Anonymkode: bd699...f93

Jeg er norsklærer på VGS. Jeg skulle gjerne ha takket ja til å gjøre dette, men med totalt 120 elever lar det seg vanskelig gjøre, selv om det bare er en eller to som spør. Det TS derimot kan gjøre er å ta opp de tilbakemeldingene han eller hun får. Får hun nok? Skjønner hun tilbakemeldingene? Vil hun få vurderingen på en annen måte, med et annet fokus eller andre formuleringer? Noen vil gjerne ha rettet opp alle feil, andre vil ha en "prioriteringsliste" der man får pekt ut det man Må jobbe mest med til neste gang. 

Øv deg i å føre språket bevisst, også i uformelle sammenhenger (som facebook og internettfora). Språklige uvaner smitter lett, så jeg ville forsøkt å fokusere på å skrive korrekt uansett. Du blir også bedre til å skrive av å lese. Litt er bedre enn ingenting. 


Et godt tips i lesefag er å skrive en oppsummering av alt du leser- for eksempel en setning som oppsummerer hvert avsnitt. Det du har bemerket deg som viktig er sannsynligvis det. Da får du sortert tankene dine underveis. Da jeg studerte pleide jeg alltid å ta en tenkepause etter forelesninger eller etter å ha lest nytt stoff. Den var ikke så lang, men jeg konkretiserte hva jeg hadde fått med meg og hva jeg lurte på, sånn at jeg visste bedre hva jeg egentlig måtte jobbe med. Generelt: når det gjelder lese- og skriveferdigheter trenger man mengdetrening. Når det gjelder å forstå stoff handler det mer om å forstå det du tar inn. Da er det lurt å notere for hånd, tegne tankekart og reflektere underveis enn å lese hele boka fire ganger. 

Anonymkode: 1d0f7...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Twix1010 skrev:

Ja jeg går fortsatt på skole og er mann ikke kvinne

Hva med å prøve å trekke ut konteksten i innleggene? Kjønnet ditt er faktisk ikke så relevant. Jeg ville heller ha sett litt på tipsene som gis i stedet for å henge meg opp i at noen har omtalt deg som "hun". 

Anonymkode: c0e23...513

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å prøve å trekke ut konteksten i innleggene? Kjønnet ditt er faktisk ikke så relevant. Jeg ville heller ha sett litt på tipsene som gis i stedet for å henge meg opp i at noen har omtalt deg som "hun". 

Anonymkode: c0e23...513

Jeg har sett tipsene og skal bruke dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...