Gå til innhold

elgkjøtt

Fremhevede innlegg

Gjest Colargol
Skrevet

Hjelp

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

har fått 10 kilo elgkjøtt

:o :o :o :o :o :o :o :o :o

noen som har noen gode oppskrifter å dele med meg

har fått suppekjøtt og steik

har også leir gryte som jeg har tekt å bruke til steika på et eller annet vis

:):):):):):):):):):)

Videoannonse
Annonse
Gjest Titti74
Skrevet

Kjøp sånn pose med jegergryte, bruk både rømme og fløte, -snadder med elgkjøtt!!! Enkelt og såååå godt!

Gjest Anonymous
Skrevet

høres supert ut

thanks

flere forslag ??

:):):):):):):)

Skrevet

Surr som stek - stikk i steketermometer og stek som roastbeef - 130 grader til kjernetemp er 55 grader...

Gni gjerne steika inn med salt, peper og enebær - det gir god smak på kjøttet.

Server med rosenkål, gulrot, kokt potet og fløtesaus. Nam!

Skrevet

Elggryte (6 pers.)

1,5 kg rent elgkjøtt

1 liten løk

1 ts timian

salt/pepper

1 nett småløk

250 g frisk skogsopp eller champignon

2 gulrøtter

1 liten sellerirot

½ flaske rødvin

½ liter god kraft

2 ss maisenna

frisk spinat etter smak

Skjær kjøttet i store terninger og brun dem i litt smør. Tilsett hakket løk og krydder og la det frese ned. Hell på vin og la det koke noen minutter. Ha i kraft og kok kjøttet mørt. Sil av kraften og rør inn maisenna (utrørt i litt vann). Kok opp og la sausen koke noen minutter. Legg i kjøtt og smak til med salt og pepper. Skjær gulrøtter og sellerirot i passe stykker og kok dem møre i lettsaltet vann. Rens småløk og kok den mør. Rens sopp og skjær i biter. Stekes gylne med løken. Ha sopp, gulrøtter og sellerirot i gryten. Forvell spinat i smørvann til den faller sammen og bland ned i gryten. Smak godt til. Server med mandelpoteter og tyttebær.

Elgrulade med eplegodt

8 tynne skiver elgkjøtt

2 ts fransk sennep

100 g bacon

½ hakket løk

5 dl kantareller eller annen sopp

salt/pepper

2 dl buljong

2 dl eplecider eller eplejuice

1 ss maisenna

1 dl tyttebær

2 epler

2 ss rognebærgelé

Legg de tynne kjøttskivene flatt utover en fjøl. Smør litt sennep over skivene og fordel finsnittet baconbiter og finhakket løk over.

Fres finhakket sopp i varm panne med litt smør og fordel den jevnt over kjøttskivene.

Rull dem til rullader og fest med en tannpirker u/smak.

Varm opp smøret i en jerngryte og brun rulladene godt.

Dryss over salt og nykvernet pepper. Hell buljong og eplecider eller eplejuice over. La ruladene koke forsiktig under lokk i ca. 40–50 min. eller til de er møre

Løft opp rulladene og hold dem varme.

Visp inn maisenna som er rørt ut i kaldt vann. Legg rulladene tilbake i sausen og hold alt varmt.

Varm smør i en stekepanne, legg i tyttebærene, epler skåret i båter og rognebærgelé. La det surre i 2-3 min. Server med brokkoli og potetmos.

Elgbiff m/kremet sherrysaus (4 p.)

700-800 g elgfilet

2 ss olivenolje

2 sjalottløk

2 ss usaltet smør

1 dl hvitvin

5 dl lys kraft

2 dl kremfløte

1 ts maisenna

salt/pepper

3 ss tørr sherry

2 ss usaltet smør

Begynn med sausen. Hakk sjalottløken og fres den blank i smør. Hell på hvitvin og kok inn til en tredjedel er igjen. Tilsett kraft og kok inn til halv mengde. Spre med fløte, og la sausen småkoke i fem-seks minutter. Smak til med salt og pepper. Jevn sausen med maisenna utrørt i 3 ss kaldt vann. Sil den. Varm opp sausen like før servering, og rør inn sherry og kaldt smør. Kjør sausen glatt med stavmikser.

Skjær kjøttet i porsjonsstykker. Dryss over salt og pepper. Brun det i olivenolje i en stekepanne. Etterstek kjøttet i ovn ved 180

grader i 5-10 minutter. Kjøttet er da rosa inni. La kjøttet hvile i ti minutter før det deles i to og anrettes.

Server med hasselback-poteter og smørdampet asparges og gulrøtter.

Elgstek (6 pers.)

1,5 kg elgstek

1-2 hele løk

2-3 ss smør eller margarin

1 ts salt

¼ ts pepper

8 dl vann

60 g smør eller margarin

60 g hvetemel

6 dl sjy

2 dl seterrømme

Stek kjøtt og løk brune i smør. Trekk gryten tilside fra platen. Dryss salt og pepper på kjøttet og hell kokende vann ved siden av kjøttet i gryten. La steken trekke under lokk på svak varme i ca 90 minutter. Snu den etter halve koketiden.

Brun smør eller margarin og melet til sausen kanelbrunt i en gryte. Mål opp sjyen og spe først halvparten i sausen, deretter resten i et par omganger. Rør godt mellom hver gang så det ikke blir klumper. Visp rømmen i og la sausen småkoke i 5-10 minutter. Smak til.

Skjær kjøttet i tynne skiver og legg på fat. Skjær den helstekte løken i biter og legg dem oppå kjøttet på fatet.

Server kokte poteter, kokte gulrøtter, rosenkål og erter til.

Skrevet
Elgkjøtt er nam! :sikle:

Å ja! Og jeg har fryseren full :sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet

:o :o :o :o :o :o :o

så mange svar jeg har fått så kjapt

tusen takk

jeg har aldri laget noe med elgekjøtt før jeg

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Skrevet

Elgkjøtt er utrolig godt. Spiste elg-gryte forrige helg faktisk. 1. gang jeg spiser elg. Det var helt utrolig nydelig..

Skrevet

Elg er fabelaktig - elghakk er nammnam det også, men mer hverdagskost.

Gjest Anonymous
Skrevet

sånn

fikk logga meg inn med vanlig nick

:-)

er ikke mest glad i elgkjøtt men her var noen oppskrifter som så utrolig godt ut og mannen min liker det så jeg får vel overraske han med noen seriøse elg middager

hvis jeg får det til da

:oops: :-) :-)

Skrevet
høres supert ut

thanks

flere forslag ??

:):):):):):):)

Du kan jo dele litt med meg.....!? :tunge1:

Elgkjøtt er helt vanvittig godt synes jeg. Du har jo fått noen gode oppskrifter her ser jeg.

Elgstek synes jeg er veldig godt om du lager viltsaus til. For å lage den enkel, kan du bruke en ferdigpose fra toro. Bruk stekesky istedet for vann, og tilsett rømme og krydder etter smak.

Server med rosenkål, gulerøtter, poteter og stekt bacon. Nam nam :sikle:

Det er også godt å lage frikasè av elgkjøtt. Kok kjøttet mørt og godt. Lag en hvit saus der du bruker kraften fra kjøttet. Tilsett det du ønsker av krydder og masse løk.

Løken kan evt. kokes og serveres ved siden av. Server med poteter og gulerøtter.

Og til sist Elg-i-kål. :-) Hjemme hos meg har vi aldri spist mye fårekjøtt, men alltid hadde vi mye elgkjøtt. Så da bytta vi ut fårekjøtt med elgkjøtt, og det var like godt spør du meg.

(kjedelig å bo såååå langt i fra mamman sin, og alle de gode middagene..... :veldigsur: :tunge1: )

Gjest Toro_Jenta
Skrevet

Ja jeg har fått mange

Tusen takk allesammen

gleder meg til å prøve

av en eller annen grunn starter jeg nok med jegergryta

:oops: :oops: :oops: :oops:

Skrevet

Du kan bruke elgkjøtt på akkurat samme måte som oksekjøtt. Bruk elg isteden for okse 1 for 1 i de oppskriftene du har. Spaghetti med kjøttsaus laget på elg, for eksempel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...