Gjest Balian de Ibelin Skrevet 2. mars 2016 #1 Skrevet 2. mars 2016 (endret) Før i tiden ble de fattige og arbeidsløse sent til arbeidshus\fattighus. Er dette noe noe vi heller burde gjøre istedenfor å gi folk trygd\sosialhjelp ? Er dette noe vi burde begynne med igjen ? Personlig synes jeg ikke det. Siden ut i fra hva jeg har lest om arbeidshus\fattighus så var det en direkte grusom skjebne som jeg ikke ønsker et annet menneske. Men er det noen her som mener at det ville vært en bra ting å innføre arbeidshus\fattighus igjen i Norge ? Endret 2. mars 2016 av Aegon Targaryen
Insanomanical Skrevet 2. mars 2016 #2 Skrevet 2. mars 2016 Nei, trygd og sosialhjelp er samfunnstabliserende uten dem øker kriminaliteten betraktelig. 3
Arabella Skrevet 2. mars 2016 #3 Skrevet 2. mars 2016 Fattighus er allerede etablert for flere år siden i de større byene her i landet, i hvert fall. Men det er kanskje ikke disse du tenker på, TS.
Jerry Lee Skrevet 2. mars 2016 #4 Skrevet 2. mars 2016 Nei! I tidligere tider var det for tvangs/slavearbeid å regne. Og stigmatiserende og nedverdigende. Slik må det ikke bli i moderne tid! 2
Jerry Lee Skrevet 2. mars 2016 #5 Skrevet 2. mars 2016 2 minutter siden, Arabella skrev: Fattighus er allerede etablert for flere år siden i de større byene her i landet, i hvert fall. Men det er kanskje ikke disse du tenker på, TS. Noe helt annet enn tidligere tiders "fattighus"... I dag får man mat og klær der. Fint! Før levde de fattige i fornedrelse på Fattighusene. 2
Arabella Skrevet 2. mars 2016 #6 Skrevet 2. mars 2016 (endret) Her hvor jeg bor, har vi "varmestue". Det er en mer forsonende betegnelse enn "fattighus", synes jeg. Men den har vel ikke helt samme funksjon som "fattighus". Endret 2. mars 2016 av Arabella
Jerry Lee Skrevet 2. mars 2016 #7 Skrevet 2. mars 2016 (endret) 6 minutter siden, Arabella skrev: Her hvor jeg bor, har vi "varmestue". Det er en mer forsonende betegnelse enn "fattighus", synes jeg. Varmestuene er et fantastisk tiltak jeg støtter. Men hverken de eller dagens "fattighus" må sammenlignes med de opprinnelige Fattighusene. Usikker nå på hva TS mener med fattighus.... Men innbiller meg at det menes de der de fattige faktisk bodde i tidligere tider. Uverdige, nedverdigende forhold. Astrid Lindgren beskrev det faktisk i "Emil i Lønneberget". Endret 2. mars 2016 av Jerry Lee 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #8 Skrevet 2. mars 2016 Mormor har sagt at det var en SKAM å gå til "Fattigkassen", eller hva hun kalte det for. Hun var en klok dame! Anonymkode: c5f8b...1f4
Antoinette Skrevet 2. mars 2016 #9 Skrevet 2. mars 2016 (endret) KG er virkelig en ansamling av kunnskapsløse idioter eller bare tullinger som ønsker å provosere. Innfør heller eutanasi enn fattighus, det er ihvertfall en barmhjertig død. Endret 2. mars 2016 av Antoinette 2
PeeWee Skrevet 2. mars 2016 #10 Skrevet 2. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mormor har sagt at det var en SKAM å gå til "Fattigkassen", eller hva hun kalte det for. Hun var en klok dame! Anonymkode: c5f8b...1f4 Hvorfor var det klokt å mene det? 4
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 2. mars 2016 #11 Skrevet 2. mars 2016 8 timer siden, Arabella skrev: Fattighus er allerede etablert for flere år siden i de større byene her i landet, i hvert fall. Men det er kanskje ikke disse du tenker på, TS. Nei jeg tenker på slik som på 1800 tallet. Du vet som det man i Victoriatidens England kalte for " The Workhouse" https://en.wikipedia.org/wiki/Workhouse
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 2. mars 2016 #12 Skrevet 2. mars 2016 1 time siden, Antoinette skrev: KG er virkelig en ansamling av kunnskapsløse idioter eller bare tullinger som ønsker å provosere. Innfør heller eutanasi enn fattighus, det er ihvertfall en barmhjertig død. 9 timer siden, Balian de Ibelin skrev: Personlig synes jeg ikke det. Siden ut i fra hva jeg har lest om arbeidshus\fattighus så var det en direkte grusom skjebne som jeg ikke ønsker et annet menneske.
Gjest Badebuksa Skrevet 2. mars 2016 #13 Skrevet 2. mars 2016 1 time siden, Antoinette skrev: KG er virkelig en ansamling av kunnskapsløse idioter eller bare tullinger som ønsker å provosere. Innfør heller eutanasi enn fattighus, det er ihvertfall en barmhjertig død. Godt du har sjølinnsikt da.
Gjest Badebuksa Skrevet 2. mars 2016 #14 Skrevet 2. mars 2016 56 minutter siden, PeeWee skrev: Hvorfor var det klokt å mene det? Alle mormorer er kloke vet du
Jerry Lee Skrevet 2. mars 2016 #15 Skrevet 2. mars 2016 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Mormor har sagt at det var en SKAM å gå til "Fattigkassen", eller hva hun kalte det for. Hun var en klok dame! Anonymkode: c5f8b...1f4 "Fattigkassa" var et folkelig begrep for Sosialkontoret. Den delen av NAV i dag som yter nødhjelp til livsopphold...slik de alltid har gjort. Min bestemor sa det samme. Men hva skulle/skal folk gjøre når de er langt nede og ikke har andre muligheter? Langt mindre skam forbundet i dag kontra tidligere tider..slik det bør være. Endret 2. mars 2016 av Jerry Lee 1
Jerry Lee Skrevet 2. mars 2016 #16 Skrevet 2. mars 2016 5 timer siden, Balian de Ibelin skrev: Nei jeg tenker på slik som på 1800 tallet. Du vet som det man i Victoriatidens England kalte for " The Workhouse" https://en.wikipedia.org/wiki/Workhouse Umenneskelig, nedverdigende og grusomt. Utnyttelse, misbruk, vold/voldtekter. Og barna arvet "statusen". De aller fleste kom seg aldri ut av dette "livet". 2
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 2. mars 2016 #17 Skrevet 2. mars 2016 Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev: Umenneskelig, nedverdigende og grusomt. Utnyttelse, misbruk, vold/voldtekter. Og barna arvet "statusen". De aller fleste kom seg aldri ut av dette "livet". Ja jeg vet at det var slik det var.
Arabella Skrevet 2. mars 2016 #18 Skrevet 2. mars 2016 Plutselig står "Oliver Twist" friskt i min hukommelse . 2
Jerry Lee Skrevet 2. mars 2016 #19 Skrevet 2. mars 2016 Et øyeblikk siden, Arabella skrev: Plutselig står "Oliver Twist" friskt i min hukommelse . Ikke sant?! Og ingen må tro at det var stort bedre i de fantastiske landene Skandinavia! En historisk skamplett.
Arabella Skrevet 2. mars 2016 #20 Skrevet 2. mars 2016 1 minutt siden, Jerry Lee skrev: Ikke sant?! Og ingen må tro at det var stort bedre i de fantastiske landene Skandinavia! En historisk skamplett. Ja, det er sant. Slike forhold får vi inderlig håpe ikke oppstår igjen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå