Gå til innhold

Studerer du i helgene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student og sliter med å ta meg studiefri i helgene med god samvittighet. Det er jo alltid noe som må gjøres eller noe å lese på. Hvordan er dine helger som student, fri eller studier (Hvis du ikke har jobb)?

Anonymkode: 9fc6a...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skulle ønske jeg var mer som deg. studerer hverken i ukedagene eller i helgene.. bare når det nærmer seg eksamen, men følger veldig god med under forelesning da.. har dessverre fungert veldig bra hittil, så blir nok å fortsette med det:P

Anonymkode: 4c111...d5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg studerer i helgene også. Men det er for å rekke over alt, ikke for å være "ekstra flink". Men prøver å sette av noen timer hver dag som jeg har HELT fri. Det skulle vel vært mulig å bruke tiden bedre slik at man får fri i helgene om man ønsker, men kjenner igjen den at det alltid er mer man kunne gjort. Fri med dårlig samvittighet smaker ikke særlig godt uansett, så jeg tar sikte på å nyte sommerferien helt ekstremt isteden😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, muffinshaker skrev:

Ja, jeg studerer i helgene også. Men det er for å rekke over alt, ikke for å være "ekstra flink". Men prøver å sette av noen timer hver dag som jeg har HELT fri. Det skulle vel vært mulig å bruke tiden bedre slik at man får fri i helgene om man ønsker, men kjenner igjen den at det alltid er mer man kunne gjort. Fri med dårlig samvittighet smaker ikke særlig godt uansett, så jeg tar sikte på å nyte sommerferien helt ekstremt isteden😀

Hva studerer du siden du har så mye at ukedagene ikke rekker? :) høres ut som et tøft studie 

Anonymkode: d017b...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva studerer du siden du har så mye at ukedagene ikke rekker? :) høres ut som et tøft studie 

Anonymkode: d017b...93e

Vil si de fleste studier er sånn jeg men

Anonymkode: 02620...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

skulle ønske jeg var mer som deg. studerer hverken i ukedagene eller i helgene.. bare når det nærmer seg eksamen, men følger veldig god med under forelesning da.. har dessverre fungert veldig bra hittil, så blir nok å fortsette med det:P

Anonymkode: 4c111...d5f

samme her, haha...

Anonymkode: 73665...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn deg et arbeidssted som ikke er hjemme. Jeg hadde alt på universitet. Da ble hjemmet en fysisk frisone, jeg hadde jo ikke det jeg trengte for å jobbe der uansett :) 

Anonymkode: e5d76...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Går på vg2, men svarer likevel: Hvis det trengs, så gjør jeg det. Hvis jeg ikke gjør det må jeg gå rundt med en gnagende følelse i magen. 

Foreslår faktisk å ikke gjøre skolearbeid der du bor, men heller på et bibliotek, på skolen eller lignende. Mye lettere etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder studerer jeg i helgene også. Stort sett for å jobbe meg frampå for å kunne ta fri i andre perioder. Når det er mye å gjøre har jeg seks dager skole i uka, så har jeg kanskje bare to-fire dager andre uker. I eksamensperioden er jeg på skolen hver dag, men har ikke så lange dager.

Anonymkode: a8edb...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske sist gang jeg studerte i en helg :fnise: Men skulle ønske jeg kjente presset litt mer, tror jeg er litt for laidback og vil tro jeg kunne prestert bedre dersom jeg gikk litt mer "all in". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke pleid å gjøre det, men ser nå at jeg må begynne å ha som hovedregel å lese en dag i helgen. Jeg har falt bakpå til hver eksamen og må ta noen grep for å snu skuta. Rekker ikke over alt om jeg ikke bruker helgen også. Første året jus 

Anonymkode: 0406a...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg drar på skolen for å lese når jeg har tid og ikke føler at jeg trenger en fridag. Om det er en mandag eller en søndag spiller ikke så mye rolle, men det er fint og rolig på campus i helgene og det setter jeg pris på. Har heller ingen samvittighetskvaler om jeg tar meg fri på en torsdag. Friheten til å lage min egen timeplan slik jeg kan som student får jeg aldri tilbake, så jeg nyter det egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Raindrops skrev:

Jeg drar på skolen for å lese når jeg har tid og ikke føler at jeg trenger en fridag. Om det er en mandag eller en søndag spiller ikke så mye rolle, men det er fint og rolig på campus i helgene og det setter jeg pris på. Har heller ingen samvittighetskvaler om jeg tar meg fri på en torsdag. Friheten til å lage min egen timeplan slik jeg kan som student får jeg aldri tilbake, så jeg nyter det egentlig. 

Off topic, men det skal du ikke være så sikker på :) 

Anonymkode: 9ad42...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Off topic, men det skal du ikke være så sikker på :) 

Anonymkode: 9ad42...89d

Godt poeng, man kan alltids håpe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Å studere hele tiden er sannsynligvis ingen god ide. De fleste blir mindre effektive av det, og vi trenger pauser. Blir du ikke sliten av å studere hver dag? Et studium skal ikke være et evig slit eller mas, og har man normal intelligens, burde man komme igjennom det uten å jobbe i helgene hele tiden.

Selv synes jeg det er greitt å ikke være så konsekvent på det, noe helger studerer jeg, andre ikke, det er frihet for meg, men synes ellers de som tar seg helt fri i helgene også er ganske smarte. 

Kanskje du har for få hobbyer og kanskje heller skulle more deg mer, så kanskje du blir mer effektiv?

Eller ta deg en studierelatert jobb, slik at du forstår hva som er viktig å lære og hva som muligens er litt mindre viktig.

Livet skal ikke være bare plikt!

Og hvor sosial blir du egentlig av å lese så mye?

Med tanke på senere jobb kan det også være lurt å lære seg å ta fri, og heller konsentrere seg om å jobbe effektivt mens man er på jobb/skole.Med mindre du ser for deg å jobbe dobbelt er det jo ikke vanlig å være påkoblet på læring/yting hele tiden.

Øv deg på effektivitet, belønn deg selv når du har kommet i mål med noe, så kanskje det går fortere?

Har du ikke tatt eksamen ennå? Da vil du jo få en pekepinn på hva som kreves for å få hvilke karakterer.

Orienter deg også om hva som trengs for å få den jobben du ønsker deg.

Bruker man hele livet på å slite og streve er det slett ikke sikkert man får uttelling for det, men du sier jo ingenting om hvor gøy du faktisk synes det er å studere.

Studietiden er ellers en tid der man kan ha mye frihet dersom man klarer å organisere/strukturere seg selv.

Og noen både jobber, tar doble studiepoeng og har sikkert også tid til en fest, kanskje du kunne lære noe av dem?

Lykke til

A

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ser også ut til at du kunne trenge å jobbe med den dårlige samvittigheten din, hvem har lært deg at du skal være så pliktoppfyllende hele tiden?

Er ikke den dårlige samvittigheten plagsom, hva med å leve mer etter lystprinsippet?

Søk råd/hjelp/veiledning hos venner, familie, studieveileder eller psykolog/terapeut dersom du trenger det.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...