Gå til innhold

Er det noen som har gode erfaringer med antidepressiva?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (og legen, selvfølgelig) vurderer om jeg skal begynne på antidepressiva. Jeg kjenner jeg er skeptisk, siden nesten alle kun snakker om bivirkningene. Men i og med at bruken av dette er så utbredt, så må det vel føre noe positivt med seg? Jeg hadde satt pris på å høre fra dere som har gode erfaringer med medisiner :-) 

Anonymkode: 7493c...20c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gode erfaringer, kombinerte det med psykologtimer da for å få bukt med årsaken til depresjonen. Og nå er jeg frisk. Hadde ikke bivirkninger som gav noe problemer før jeg trappet ned på dem, da hadde jeg mye vondt i hodet en stund.

Anonymkode: 33b2e...f99

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom meg ut av mørket mye takket være antidepressiva. Ja, det er noen bivirkninger, men for meg var det verdt det. Er frisk på mitt tredje år nå og gikk vel i overkant av et år på antidepressiva. 

Anonymkode: 0534e...d8b

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg (og legen, selvfølgelig) vurderer om jeg skal begynne på antidepressiva. Jeg kjenner jeg er skeptisk, siden nesten alle kun snakker om bivirkningene. Men i og med at bruken av dette er så utbredt, så må det vel føre noe positivt med seg? Jeg hadde satt pris på å høre fra dere som har gode erfaringer med medisiner :-) 

Jeg har gode erfaringer. Av bivirkninger følte jeg meg litt fjern/utafor de første par ukene, men det gikk over når kroppen ble vant til tablettene. Så har jeg gått litt opp i vekt med dem, men det kommer nok av at jeg har fått økt apetitt. Du får spørre deg selv om du vil ha depresjon eller bivirkninger. Det er verd å forsøke. :) Har du ikke den psykiske helsa på plass, har du ingenting mener jeg, så jeg går heller for bivirkninger og bedre humør!

Anonymkode: 16d1c...6c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Godt å høre noen solskinnshistorier også!

Det dårlige humøret mitt ødelegger ikke bare for meg, men også for familien min. Så jeg er enig i at bivirkninger kan være å foretrekke, om jeg skulle få noen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk fullstendig i kjelleren i forbindelse med et samlivsbrudd, og endte til slutt opp med antidepressiva. Det var helt riktig for meg der og da. Jeg fikk lettet såpass på trykket at jeg klarte å spise igjen, fikk sove (tok sovemedisin i tillegg i en kort periode), og ikke minst greide jeg å ta opp trening igjen. Sistnevnte var virkelig en innertier!  Merket ikke noe til bivirkninger. Jeg kombinerte samtaleterapi med antidepressiva i et halvt års tid, og kuttet deretter ut medisinene. Det gikk helt greit. Jeg vil si at erfaringene mine er med antidepressiva er utelukkende positive, i den situasjonen jeg var i. Medisinene hjalp meg ut av det sorte hullet jeg befant meg i, og bidro til at jeg maktet å ta grep om livet mitt igjen. 

Anonymkode: 87ac9...8ab

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble henvist til DPS etter et selvmordsforsøk. Og etter et halvt år hos psykolog hvor ting ikke ble noe bedre begynte jeg på antidepressiva i tillegg. Selv om det ikke var noe mirakelkur, følte jeg at det hjalp meg mye. Jeg trorat det gjorde meg mer mottakelig for terapien, ved at jeg ble bedre i stand til å si i mot mine egne tanker (kognitiv terapi). Selvmordstankene minket. I tillegg gjorde det meg generelt sett ganske trøtt, noe som gjorde at jeg fikk sove om nettene. Jeg tror den bedrede søvnen i seg selv gjorde mye for humøret. Og videre gjorde det meg litt mer avslappet i sosiale situasjoner, som var et problematisk område for meg. Mange snakker om at man blir zombie av slike medikamenter, men jeg følte det ikke sånn. Det sløvet meg kanskje litt ned på flere områder, men det opplevdes positivt. Av bivirkninger så er det vel trøtthet som var det mest tydelige og kanskje også vektøkning. Tenkte ikke noe på vektøkningen på det tidspunktet, men etter å ha sluttet har jeg gått ned 10 kg. Konklusjon: veldig fornøyd. Jeg ser ikke noe grunn til å ikke prøve det hvis terapi ikke hjelper alene, fungerer det ikke så kan man jo slutte. 

Skrevet

Brukte det i ca 10 mnd rett og slett for å komme meg opp et hakk og få mer utbytte av terapi. Var veldig skeptisk, men (Gud forby) ender jeg der nede igjen ville jeg startet opp uten å tvile et sekund! For meg var det starten på vei opp. La vel på meg litt, og hadde en del hodepine/støt lignende følelse i hodet når jeg trappet ned/sluttet, men verdt det! Anbefales fra meg ved siden av annen hjelp! Lykke til og god bedring! 

Skrevet

jeg har gått på antideppressiva i 10 år og har god nytte av disse. Jeg har slitt med tilbakevennende depresjoner siden tenåringsalderen og vil si medisinen har hjulpet meg slik at jeg har kommet meg på overflaten igjen. jeg fungerer i jobb og ellers i fritiden. jeg kan fremdeles ha dårlige perioder fordi om jeg går på antideppressiva men jeg går ikke helt i kjelleren forde. En mp regne med å gå opp noen kili og en blir litt trøtt og bryr seg kansje litt mindre om ting som en gjorde før, men det er bare posisitv.

Heller det en å ha det jævlig og være supertrist hele tiden. Jeg selv har planer om å slutte men da må flere ting være på stell først.  Jeg har også flere venninner som har gått antideppressiva en liten periode i ca ett til to år. greide fint å slutte etter dette.

Skrevet
Den ‎01‎.‎03‎.‎2016 at 13.49, AnonymBruker skrev:

Samboeren min prøvde mange, og fikk veldig mye problemer med alt han prøvde. Alt fra at han ble hypoman og suicidal, til å bli helt lamslått og sengeliggende med utmattelse og kronisk trøtthet. Men da han fant Sertralin, så traff han blink! Fungerer veldig bra, og har ikke opplevd en eneste bivirkning! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Antidepressiva alene vil trolig ikke hjelpe på ditt dårlige humør. Der må du også jobbe med deg selv, gjerne sammen med en terapeut, men antidepressiva kan være en god krykke.

Selv har jeg forsøkt fire antidepressiva og jeg har delte erfaringer. Jeg har opplevd å få ingen effekt, ingen effekt og bivirkning og god effekt, men medisinsk fatale bivirkninger og den jeg går på nå virker supert og har ingen bivirkninger. Den er også blant de nyeste på markedet og er kjent for å ha få bivirkninger.

Flere antidepressive medisiner (SSRI) hjelper også på ulike typer angst. Noen medisiner gir døsighet, andre gjør at du føler deg mer opplagt. Noen fører til vektoppgang, noen ikke og noen vektnedgang. Hvilken effekt og hilken bivirkninger du vil få, får du først ved å prøve.

Anonymkode: e4f53...afb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med noen typer og dårlig erfaring med andre. Medisiner virker så individuelt. Noen la jeg på meg veldig av (vekten forsvant når jeg sluttet på de, men det var en stor påkjenning både for kropp og psyke å ryke opp 15 kg på kort tid).

De som har virket har virkelig gjort livet mitt mye bedre. Prøv deg fram sammen med legen

Anonymkode: c6cf0...2e1

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke SSRI den dårligste? Det var den jeg prøvde og jeg føler meg kronisk syk selv 3 år etter slutt. Er alltid sliten og føler ubehag i kroppen som er vanskelig å beskrive. Føles ut som om kroppen er syk. Har også ikke fått tilbake følelsene mine, er litt zombie enda. Tror noen folk må synes jeg er skummel for jeg ler og smiler nesten aldri, syns aldri noe er morsomt. Og jeg er ikke deprimert heller, føler meg bare likegyldig mesteparten av tiden. Syns heller ikke det er morsomt å være med folk lenger, føler ingenting når jeg er med de, så det blir så kjedelig

Anonymkode: e410a...9e2

Skrevet

Jeg går på sertralin nå og kan ærlig talt si at jeg hadde ikke overlevd uten! Var treg med resepten en gang og gikk ei uke uten bare for å teste, angrer på det enda. Jeg syntes ikke jeg har super duper virkning av det, men ifølge samboeren merket han for den uken jeg ikke tok de, selv om han ikke viste om det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god erfaring med Aurorix. Ingen bivirkninger annet enn at jeg ble svimmel en gang jeg ikke tok dem på noen dager.

Anonymkode: 1ab27...3bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt svært god hjelp av antidepressiva. I samarbeid med psykolog og lege har dette absolutt gitt meg gode erfaringer.

Jeg er svært utsatt for bivirkninger av alle medisiner, og de første 3 ukene var slitsomme, men jeg var klar over dette kunne komme og hadde informert både familie, venner og arbeidsgiver slik at ting kunne legges til rette. Snakk med legen og psykologen din, så finner dere sammen et merke som kan passe for deg. 

Lykke til, dette kommer til å gå bra :)

Anonymkode: 9221f...3df

AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd dersom du ikke er suicidal, er å prøve ALT annet først. Samtaleterapi, sunt kosthold, trening, mindre stress. Det følger med mange bivirkninger som kan sitte i LENGE etter slutt. Siste utvei, spør du meg.

Anonymkode: c6130...a72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...