AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #1 Skrevet 29. februar 2016 Jeg har alltid følt meg litt annerledes og ikke følt at jeg passer 'innenfor boksen'. Jeg knytter meg ikke lett til andre mennesker, og føler ofte at det er vanskelig å være meg selv blant nye folk. Jeg har gode venner, ikke en hel flokk men nok nære som jeg føler ser meg for den jeg er og kjenner meg godt. Disse sier at jeg er fantastisk, men jeg klarer alikevel ikke å se dette selv. Jeg har tatt en del personlighetstester og funnet ut at jeg har en ganske sjelden personlighetstype; blanding av INFJ og INFP. Det er vanskelig å være introvert i en verden full av ekstroverter. Jeg føler at jeg må fake at jeg er mer ekstrovert enn jeg er, og folk vil nok beskrive meg som utadvendt men litt reservert. Jeg føler aldri at jeg lever opp til forventningene folk har til meg. At de tror at jeg er reservert og uinteressant når sannheten er at det er veldig mye som foregår på innsiden som de ikke ser eller vet. Jeg har ikke behov for å snakke om vær og vind dagen lang, og har vanskelig for å engasjere meg i mennesker som jeg ser på som enklere enn meg. Jeg trives best med å snakke om mennesker, livet og har en humor som ikke alle forstår fordi den gjerne baserer seg på en ganske dyptgående forståelse av mennesker, ulike mennesketyper, hverdagssituajoner, relasjoner og hvordan mennesker er, hva som motiveter dem og verden fungerer. Samtidig som jeg bare skulle ønske at jeg var som dem av og til. Som bare pjatter seg gjennom dagen og får energi av å sosialisere seg, i motsetning til meg som blir utmattet med mindre jeg er med folk som forstår meg og som er litt like meg selv. Fordi jeg hele tiden føler at jeg må tilpasse meg alle andre. Jeg vet ikke alltid hva jeg skal si fordi mye av det jeg tenker på vet jeg at andre ikke ville forstå. Jeg hater når andre tror at det er noe galt med meg, bare fordi jeg synes det er greit å ikke snakke hele tiden. Eller fordi jeg ikke har lyst å sosialisere meg hele tiden og har nok med å være med venner 1-2ganger i uken. At jeg trives med alenetid og trenger dette for å lade opp og ha energi til å gå på jobb. For mange er det viktigste å gjøre mest mulig, og det virker som om det er vanskelig for dem å forstå at ikke alle er som dem. Samtidig er jeg utrolig opptatt av at folk rundt meg skal ha det bra, og jeg akseptere og respekterer i utgangspunktet alle. Det gjør også at jeg ofte får dårlig samvittighet når jeg ikke klarer å åpne meg helt og er redd andre skal tro at jeg ikke liker dem, dette er jo ikke tilfellet.Det gir meg veldig dårlig selvfølelse og jeg føler ar jeg ikke strekker til. Jeg skulle jo ønske at jeg bare kunne slappe av og være meg selv. Men det er så vanskelig når jeg vet at jeg er annerledes og at mange ville misforstå meg. Andre som har det slik? Hvordan takler man dette i f.eks jobbsituasjoner hvor man må forholde seg til en haug med mennesker daglig? Anonymkode: 24625...0f0 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #2 Skrevet 29. februar 2016 Aspergers? Anonymkode: 78e2f...221 1
Gjest cheshirecat Skrevet 29. februar 2016 #3 Skrevet 29. februar 2016 Du overtenker. Ingenting unormalt eller "annerledes" med deg, er nok mange som har det sånn. Er du sosial to ganger i uka synes jeg personlig det er ganske hyppig 😁 og jeg går nok under båsen "ekstrovert"...
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #4 Skrevet 29. februar 2016 Problemet mitt er at jeg ikke klarer å være meg selv. Jeg har lyst til å være åpen med alle og drite i hva andre synes. Men klarer det ikke. Og føler meg derfor falsk og uautentisk. Anonymkode: 24625...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #5 Skrevet 29. februar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt en del personlighetstester og funnet ut at jeg har en ganske sjelden personlighetstype; blanding av INFJ og INFP. Briggs-Meyers tester er på linje med astrologi, visste du det? Anonymkode: e1ec5...73f 1
Gjest Genevieve Skrevet 29. februar 2016 #6 Skrevet 29. februar 2016 Jeg er også INFJ/INFP men kjenner meg ikke veldig igjen i det du beskriver unntatt det å føle seg annerledes enn andre til tider. Selv er jeg blanding av ekstrovert og introvert noe jeg ser på som ganske vanlig da de fleste trenger alenetid. En ting som ofte forundrer meg med noen mennesker er hvordan de kan ha glede av å trykke ned andre og det å være dømmende som mennesker. Det forstår jeg rett og slett ikke da jeg ser at alle mennesker har en verdi selv om vi har forskjellige egenskaper. Jeg synes det er spennende å treffe nye mennesker som er helt forskjellige fra meg selv og få innsikt i hvordan de tenker. Det gir meg noe og jeg lærer ting om mennesker hver dag.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #7 Skrevet 29. februar 2016 Et øyeblikk siden, Genevieve skrev: Jeg er også INFJ/INFP Like meningsløst som å si at man er født i fiskene. Briggs-Meyers er kvasivitenskap, håper dere får det med dere snart. Anonymkode: e1ec5...73f 1
Version 2.0 Skrevet 29. februar 2016 #8 Skrevet 29. februar 2016 1-2 ganger i uka faktisk. Jeg er KANSKJE sosial 1-2 ganger i måneden! Det du snakker om er tanker jeg også har mange av, og jeg tror i grunnen mange tenker slik og føler seg litt unik samtidig som man egentlig ikke er det siden de aller fleste faktisk tror at de er litt unik uten å være det. It's human nature. Husk å passe deg litt for det som kalles arroganse. Er fort gjort uten at man tenker over det, i sær når man er slik du er. 1
Gjest Genevieve Skrevet 29. februar 2016 #9 Skrevet 29. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Like meningsløst som å si at man er født i fiskene. Briggs-Meyers er kvasivitenskap, håper dere får det med dere snart. Anonymkode: e1ec5...73f Jeg er også vannmannen
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #10 Skrevet 29. februar 2016 1 minutt siden, Genevieve skrev: Jeg er også vannmannen Poenget mitt er vel at Briggs-Meyers-personlighetstyper er svada på lik linje med stjernetegn. Anonymkode: e1ec5...73f 1
Gjest Genevieve Skrevet 29. februar 2016 #11 Skrevet 29. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Poenget mitt er vel at Briggs-Meyers-personlighetstyper er svada på lik linje med stjernetegn. Anonymkode: e1ec5...73f Jepp fikk det med meg.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #12 Skrevet 29. februar 2016 Dette er som å lese om meg selv. Faller også innenfor personlighetstypen INFP. Anonymkode: b0f6f...830
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #13 Skrevet 29. februar 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aspergers? Anonymkode: 78e2f...221 Hvorfor tror du det? Anonymkode: b0f6f...830 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #14 Skrevet 29. februar 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er som å lese om meg selv. Faller også innenfor personlighetstypen INFP. Anonymkode: b0f6f...830 Me too! Anonymkode: b7956...f67
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #15 Skrevet 29. februar 2016 45 minutter siden, Version 2.0 skrev: 1-2 ganger i uka faktisk. Jeg er KANSKJE sosial 1-2 ganger i måneden! Det du snakker om er tanker jeg også har mange av, og jeg tror i grunnen mange tenker slik og føler seg litt unik samtidig som man egentlig ikke er det siden de aller fleste faktisk tror at de er litt unik uten å være det. It's human nature. Husk å passe deg litt for det som kalles arroganse. Er fort gjort uten at man tenker over det, i sær når man er slik du er. Og jeg er (frivillig) sosial kanskje 1-2 ganger i året . Kanskje et par ganger til, men da er det under "tvang" og ikke noe jeg setter pris på. Anonymkode: 749e3...a79
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #16 Skrevet 29. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er som å lese om meg selv. Faller også innenfor personlighetstypen INFP. Anonymkode: b0f6f...830 Jeg er også INFP og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Anonymkode: 2b105...522
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #17 Skrevet 29. februar 2016 Har du tatt en IQ-test? Det gjorde jeg i samråd med skole på vgs, og jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Anonymkode: 41dcb...ca1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #18 Skrevet 29. februar 2016 Jeg er ikke arrogant Jeg behandler alle med respekt og jeg strekker meg ganske langt for at folk rundt meg skal ha det bra. Jeg tar avstand fra baksnakking og dersom noen sier noe som ikke er så snilt om en person er jeg rask med å si noe fint og vise at jeg ikke godtar det. Problemet mitt er at jeg føler at jeg ikke passer inn fordi jeg ikke er så lett til sinns som andre. Fordi tankene mine spinner hele tiden og jeg analyserer både meg selv og andre hele tiden. Ofte har jeg rett, mens andre ganger tror jeg at jeg trykker meg selv ned med denne følelsen av at jeg ikke lever opp til andres forventninger om å være slik som de som passer inni boksen. Og når jeg er sosial må jeg ofte presse meg selv, fordi jeg vet at jeg har godt av det. Anonymkode: 24625...0f0
Gjest ms. Underwood Skrevet 29. februar 2016 #19 Skrevet 29. februar 2016 Men altså, dette her er da ganske normalt? hørt flere mennesker dele disse personlighetstrekkene med meg. Jeg blir oppfattet som ekstrovert selv, men er venn med mange introverte. En ting som derimot pleier å irritere meg, er når mennesker tror at folk er "enklere enn dem selv". om du selv liker å holde ting inne, er det kanskje det samme med de "enkle" menneskene du snakker om? Jeg selv for eksempel kan prate om vær og vind, sminke og klær, uten at jeg da velger å dele de dypeste eller mer engasjerende sidene ved meg. folk er forskjellige, og ikke alle ønsker å vise sitt innerste til enhver tid.
Gjest Linaria Skrevet 29. februar 2016 #20 Skrevet 29. februar 2016 Ja, men tror de fleste har det sånn. Tror alle føler seg litt som en blanding av introvert og ekstrovert. De liker jo å treffe mennesker, vi er sosiale dyr, men så er det også nødvendig å bruke tid på seg selv av og til.. Og det er nok mange som ikke nødvendigvis elsker å snakke om vær og vind, men man må jo starte et sted når man treffer nye mennesker. Vil anbefale deg å finne eventer eller seminarer på universitetet som du kan dra på, som handler om ting som interesserer deg. Da er det ofte lettere å treffe mennesker som tenker likt som deg, og du slipper å tenke at de er så "enkle". Men husk også at det er ikke alltid gøy å plutselig begynne å være med mennesker som er helt like deg, eller som du føler ikke er "enkle". Da slutter du å være unik.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå