MorTil2 Skrevet 29. februar 2016 #1 Skrevet 29. februar 2016 Har følgende situasjon : Min mor døde for ett år siden, min far sitter i uskiftet bo. Han eier en bolig som tre meglere for to uker siden anslo til 6,5 - 6,7 millioner i markedsverdi. Sommer 2014 ble det utført takst av takstmann, markedsverdi ble da satt til 5,9 millioner. Min far er nå på sykehjem, og det er meget sannsynlig at han får innvilget fast plass iløpet av mars. Problemet nå , er at min bror ønsker å overta boligen, men krever å få overta til takst, som altså er ca 600 000 - 800 000 under markedsverdi som nylig er satt. Jeg nekter selvsagt å godta dette, og mener at enten må han overta ved å arve halve verdien ( kr ca 3,3 millioner), og betale meg ut resten. Eller så må boligen selges, og min far får pengene inn på sin konto og beløpet fordeles som ordinær arv ved hans død. Det foreligger også et testamente, der det uttrykkelig står at vi skal arve 50% hver. Spørsmålet blir : har andre vært i lignende situasjon, og hvordan løste dere dette ? Det er viktig å få med at forholdet mellom meg og min bror ikke er spesielt godt, så det er ikke slik at huset "blir i familien". Jeg kommer neppe til å få adgang oftere hos han enn nå, hvilket vil si hver julaften..... Jeg har lest at så lenge min far sitter i uskifte, så kan han ikke forfordele noen av oss, ergo kan ikke min bror "lure det til" ved å få min far til å skrive under på gavebrev eller lignende ? Det må jo meldes til skifteretten, og da kreves det vel en sannsynlig markedsverdi, pluss min underskrift (siden vi er to arvinger )? Er det noen som har måtte gå så langt som å hente hjelp hos advokat, og hva vil dette ca koste ? Kan jeg kreve dette dekket av vår felles arv ?
icom Skrevet 29. februar 2016 #2 Skrevet 29. februar 2016 skal den overtas til takst, så ta en NY takst. Ikke en snart to år gammel takst. ellers syntes jeg din far bør bestemme hva som er best, men veldig fint om huset kan bli i familien til rett pris - slik at ingen blir lurt. 1
Rosa Sitron Skrevet 29. februar 2016 #3 Skrevet 29. februar 2016 Bestill takst. Gjerne 2 uavhengige og bruk taksten
MorTil2 Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #4 Skrevet 29. februar 2016 Men så er det mange som sier at meglere har mer begrep om faktisk pris i det aktuelle markedet enn takstmenn. Og vi har altså hatt inne tre meglere, som alle lå på omtrent det samme. Vi var begge til stede i forbindelse med verdivurderingene, og var i utgangspunktet enige om å bruke gjennomsnittet. Men så snart det ble klart for min bror at gjennomsnittet oversteg taksten fra sommer 2014, ble han sint og mente at både jeg og meglere levde i en fantasiverden. Det er ikke enkelt ....
Testosteron Skrevet 1. mars 2016 #5 Skrevet 1. mars 2016 21 timer siden, LouiseD skrev: Min mor døde for ett år siden, min far sitter i uskiftet bo. Han eier en bolig som tre meglere for to uker siden anslo til 6,5 - 6,7 millioner i markedsverdi. Sommer 2014 ble det utført takst av takstmann, markedsverdi ble da satt til 5,9 millioner. Min far er nå på sykehjem, og det er meget sannsynlig at han får innvilget fast plass iløpet av mars. Problemet nå , er at min bror ønsker å overta boligen, men krever å få overta til takst, som altså er ca 600 000 - 800 000 under markedsverdi som nylig er satt. Jeg nekter selvsagt å godta dette, og mener at enten må han overta ved å arve halve verdien ( kr ca 3,3 millioner), og betale meg ut resten. Eller så må boligen selges, og min far får pengene inn på sin konto og beløpet fordeles som ordinær arv ved hans død. Det foreligger også et testamente, der det uttrykkelig står at vi skal arve 50% hver. Spørsmålet blir : har andre vært i lignende situasjon, og hvordan løste dere dette ? Det er viktig å få med at forholdet mellom meg og min bror ikke er spesielt godt, så det er ikke slik at huset "blir i familien". Jeg kommer neppe til å få adgang oftere hos han enn nå, hvilket vil si hver julaften..... Jeg har lest at så lenge min far sitter i uskifte, så kan han ikke forfordele noen av oss, ergo kan ikke min bror "lure det til" ved å få min far til å skrive under på gavebrev eller lignende ? Det må jo meldes til skifteretten, og da kreves det vel en sannsynlig markedsverdi, pluss min underskrift (siden vi er to arvinger )? Er det noen som har måtte gå så langt som å hente hjelp hos advokat, og hva vil dette ca koste ? Kan jeg kreve dette dekket av vår felles arv ? Dette er en sak mellom eieren av huset og den som ønsker å kjøpe det. Broren din har satt fram et tilbud til faren din om å få kjøpe huset hans for kr 5 900 000. Dette tilbudet kan faren din enten akseptere eller avslå. Broren din har ikke noe krav på å få kjøpe huset, og han kan heller ikke diktere prisen om faren din er villig til å selge. For at en avtale skal kunne inngås, må både faren din og broren din bli enige om prisen. Selv om du er arving og du ikke har fått morsarven din ennå fordi faren din overtok moren din sine eiendeler udelt da hun døde, så er ikke du part ved et eventuelt salg av eiendommen. Det kreves derfor ikke noe samtykke fra deg, men hvis du mener at faren din har solgt huset for et beløp som du mener er lavere enn markedsverdien, så kan du saksøke faren og broren din med påstand om at salget må omstøtes. Hvis retten er enig med deg, så blir salget omstøtt. Ordinære takster er bare veiledende. Det samme gjelder uttalelser fra meglere om markedsverdien. Det eneste som er bindende er såkalt skiftetakst, som avholdes av tingretten, men slike takster avholdes bare hvis salget er ledd i et skifte av uskifteboet etter moren din. I så fall kan faren din eller broren din kontakte tingretten og be om at det avholdes en skiftetakst. Salget skal ikke meldes til tingretten hvis faren din og broren din ordner dette selv. Det er bare hvis faren din går til retten og ber retten om å gjennomføre et skifte av uskifteboet at retten blir involvert. Dette kalles offentlig skifte og er ikke særlig vanlig på grunn av kostnaden. Hvis du velger å kontakte advokat for å få hjelp, så kan du ikke belaste faren din eller broren din dette. Du må betale regningen selv. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #6 Skrevet 1. mars 2016 22 timer siden, LouiseD skrev: Har følgende situasjon : Min mor døde for ett år siden, min far sitter i uskiftet bo. Han eier en bolig som tre meglere for to uker siden anslo til 6,5 - 6,7 millioner i markedsverdi. Sommer 2014 ble det utført takst av takstmann, markedsverdi ble da satt til 5,9 millioner. Min far er nå på sykehjem, og det er meget sannsynlig at han får innvilget fast plass iløpet av mars. Problemet nå , er at min bror ønsker å overta boligen, men krever å få overta til takst, som altså er ca 600 000 - 800 000 under markedsverdi som nylig er satt. Jeg nekter selvsagt å godta dette, og mener at enten må han overta ved å arve halve verdien ( kr ca 3,3 millioner), og betale meg ut resten. Eller så må boligen selges, og min far får pengene inn på sin konto og beløpet fordeles som ordinær arv ved hans død. Det foreligger også et testamente, der det uttrykkelig står at vi skal arve 50% hver. Spørsmålet blir : har andre vært i lignende situasjon, og hvordan løste dere dette ? Det er viktig å få med at forholdet mellom meg og min bror ikke er spesielt godt, så det er ikke slik at huset "blir i familien". Jeg kommer neppe til å få adgang oftere hos han enn nå, hvilket vil si hver julaften..... Jeg har lest at så lenge min far sitter i uskifte, så kan han ikke forfordele noen av oss, ergo kan ikke min bror "lure det til" ved å få min far til å skrive under på gavebrev eller lignende ? Det må jo meldes til skifteretten, og da kreves det vel en sannsynlig markedsverdi, pluss min underskrift (siden vi er to arvinger )? Er det noen som har måtte gå så langt som å hente hjelp hos advokat, og hva vil dette ca koste ? Kan jeg kreve dette dekket av vår felles arv ? Begynn med å forstå forskjellen på en takst og en meglervurdering av prisen. Hva markedsveridien av boligen er, eller vil bli er helt avhengig av 1. At det dukker opp en kjøper, 2. Hva den kjøperen som dukker o er villig til å bla opp og betale for boligen. Boligen må legges ut på markedet for salg for at man skal kunne få testet hva og om noen er villig til å betale for å kjøpe den. Markedsprisen kan faktisk ende under taksten, skal du krangle da og? Anonymkode: b9755...7da 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #7 Skrevet 1. mars 2016 Der er da så enkelt at dere bare kan skaffe ny takst. Så forholder dere dere til den. Vi hadde nylig 5 meglere som ga verdivurdering på vår bolig, forskjellen var på 800 000. Taksten ble 200 000 høyere enn laveste anslag (600 mindre enn høyeste). Anonymkode: 67f6f...659
MorTil2 Skrevet 2. mars 2016 Forfatter #8 Skrevet 2. mars 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Begynn med å forstå forskjellen på en takst og en meglervurdering av prisen. Hva markedsveridien av boligen er, eller vil bli er helt avhengig av 1. At det dukker opp en kjøper, 2. Hva den kjøperen som dukker o er villig til å bla opp og betale for boligen. Boligen må legges ut på markedet for salg for at man skal kunne få testet hva og om noen er villig til å betale for å kjøpe den. Markedsprisen kan faktisk ende under taksten, skal du krangle da og? Anonymkode: b9755...7da Jeg forstår ikke hvordan du får det til at det er jeg som krangler ??? Virkeligheten er her og nå, ikke en takst tatt for to år siden ! Når tre meglere angir mer eller mindre samme prisantydning/markedsverdi (+ at naboens hus ble solgt for 6,8 millioner i oktober 2015), vil jeg si at det er min bror som krever å skru tiden tilbake til juni 2014 som er kranglete. Selvsagt forstår jeg at meglerens prisantydning er nettopp det , en antydning. Faktisk solgt verdi kan bli både over og under. Men jeg tror neppe at tre erfarne meglere tar så feil som min bror håper på. Dessuten er det ikke så mye forskjell på en takst og en meglerpris hva sluttsum utgjør. Begge baserer seg hva lignende salgsobjekter har gått for i en viss periode, og taksten tatt i juni 2014 var ikke mer enn det en megler klarer å utføre : en visuell befaring av boligens kvaliteter og eventuelle bygningsmessige og tidsmessige mangler. Så i dette tilfelle tror jeg de kan sammenlignes.
MorTil2 Skrevet 2. mars 2016 Forfatter #9 Skrevet 2. mars 2016 23 timer siden, Testosteron skrev: Dette er en sak mellom eieren av huset og den som ønsker å kjøpe det. Broren din har satt fram et tilbud til faren din om å få kjøpe huset hans for kr 5 900 000. Dette tilbudet kan faren din enten akseptere eller avslå. Broren din har ikke noe krav på å få kjøpe huset, og han kan heller ikke diktere prisen om faren din er villig til å selge. For at en avtale skal kunne inngås, må både faren din og broren din bli enige om prisen. Selv om du er arving og du ikke har fått morsarven din ennå fordi faren din overtok moren din sine eiendeler udelt da hun døde, så er ikke du part ved et eventuelt salg av eiendommen. Det kreves derfor ikke noe samtykke fra deg, men hvis du mener at faren din har solgt huset for et beløp som du mener er lavere enn markedsverdien, så kan du saksøke faren og broren din med påstand om at salget må omstøtes. Hvis retten er enig med deg, så blir salget omstøtt. Ordinære takster er bare veiledende. Det samme gjelder uttalelser fra meglere om markedsverdien. Det eneste som er bindende er såkalt skiftetakst, som avholdes av tingretten, men slike takster avholdes bare hvis salget er ledd i et skifte av uskifteboet etter moren din. I så fall kan faren din eller broren din kontakte tingretten og be om at det avholdes en skiftetakst. Salget skal ikke meldes til tingretten hvis faren din og broren din ordner dette selv. Det er bare hvis faren din går til retten og ber retten om å gjennomføre et skifte av uskifteboet at retten blir involvert. Dette kalles offentlig skifte og er ikke særlig vanlig på grunn av kostnaden. Hvis du velger å kontakte advokat for å få hjelp, så kan du ikke belaste faren din eller broren din dette. Du må betale regningen selv. Her tror jeg faktisk du tar litt feil. Så lenge min far sitter i uskiftet bo, så er det veldig strengt regulert av arveloven hva han kan foreta seg med de verdier han forvalter. Halvparten av det han forvalter er fortsatt vår morsarv, og skal uansett deles 50/50. Hvis han hadde ønsket å selge til min bror til 5,9 millioner, og markedsverdi er antatt 6,5 millioner, ville det bety en skjevdeling av arven som jeg skulle kompenseres for. Eneste unntaket er hvis jeg signerer på at jeg godtar en slik skjevdeling. Hvilket jeg ikke gjør. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #10 Skrevet 2. mars 2016 3 minutter siden, LouiseD skrev: Her tror jeg faktisk du tar litt feil. Så lenge min far sitter i uskiftet bo, så er det veldig strengt regulert av arveloven hva han kan foreta seg med de verdier han forvalter. Halvparten av det han forvalter er fortsatt vår morsarv, og skal uansett deles 50/50. Hvis han hadde ønsket å selge til min bror til 5,9 millioner, og markedsverdi er antatt 6,5 millioner, ville det bety en skjevdeling av arven som jeg skulle kompenseres for. Eneste unntaket er hvis jeg signerer på at jeg godtar en slik skjevdeling. Hvilket jeg ikke gjør. Hvorfor spør du om råd når du vet best selv? Selv om din far sitter i uskiftet bo så må han ikke innhente samtykke for å selge boligen. Anonymkode: f1e42...0b7 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #11 Skrevet 2. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spør du om råd når du vet best selv? Selv om din far sitter i uskiftet bo så må han ikke innhente samtykke for å selge boligen. Anonymkode: f1e42...0b7 Jo, det må han. Anonymkode: e0d35...808
Rosa Sitron Skrevet 2. mars 2016 #12 Skrevet 2. mars 2016 Han kan ikke selge uten lov nei. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spør du om råd når du vet best selv? Selv om din far sitter i uskiftet bo så må han ikke innhente samtykke for å selge boligen. Anonymkode: f1e42...0b7 http://www.familierettsadvokater.no/arv/skifte-av-uskiftet-bo/
MorTil2 Skrevet 2. mars 2016 Forfatter #13 Skrevet 2. mars 2016 9 minutter siden, VinterSnø skrev: Han kan ikke selge uten lov nei. http://www.familierettsadvokater.no/arv/skifte-av-uskiftet-bo/ Takk, det var nyttig
MorTil2 Skrevet 2. mars 2016 Forfatter #14 Skrevet 2. mars 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spør du om råd når du vet best selv? Selv om din far sitter i uskiftet bo så må han ikke innhente samtykke for å selge boligen. Anonymkode: f1e42...0b7 Jeg vet ikke best. Er jo nettopp derfor jeg etterspør andres erfaringer. Heldigvis opplever en ikke slikt som dette altfor mange ganger i livet, så da blir en litt usikker. Da er det fint med slike artikler som VinterSnø vedlegger.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #15 Skrevet 2. mars 2016 Men din far kan begrense din del av farsarven til 1 000 000 kr. Så om han ønsker kan han skjevdele. Anonymkode: c87c3...ab0
Agathe Skrevet 2. mars 2016 #16 Skrevet 2. mars 2016 Så lenge faren din selger boligen til markedspris har ikke du noe du skulle ha sagt - det regnes som bytting av verdier, og forringer ikke boet. Og hva som faktisk er markedspris er veldig vanskelig å fastslå, at nabohuset gikk for 6,8 trenger ikke å bety at din fars vil gjøre det. Jeg syns det virker som at du er kranglete når du sier at: Sitat Jeg nekter selvsagt å godta dette, og mener at enten må han overta ved å arve halve verdien ( kr ca 3,3 millioner), og betale meg ut resten. Eller så må boligen selges, og min far får pengene inn på sin konto og beløpet fordeles som ordinær arv ved hans død. Du kan ikke kreve å få utbetalt noe som helst hvis boligen selges til markedspris, og du kan heller ikke forvente at pengene skal stå urørt på din fars konto frem til hans død. De kan han bruke som han vil, f.eks kan han ha et ønske om å kjøpe tjenester utenfra i tillegg til de sykehjemmet kan tilby. Men, det er klart hvis du syns dette er så innmari vanskelig så må du snakke med en advokat. 2
Testosteron Skrevet 2. mars 2016 #17 Skrevet 2. mars 2016 24 minutter siden, VinterSnø skrev: Han kan ikke selge uten lov nei. http://www.familierettsadvokater.no/arv/skifte-av-uskiftet-bo/ Siden du linker til belegger ikke påstanden din om at samtykke er nødvendig ved salg av fast eiendom. Tvert imot sier den samme som jeg skrev, nemlig at "Lengstlevende ektefelle råder i utgangspunktet som en eier over hele uskifteboet. Dette innebærer at lengstlevende ektefelle kan bruke uskifteboets midler slik han eller hun måtte ønske gjennom forbruk, låneopptak eller salg av boets eiendeler." Noe samtykke er således ikke nødvendig, men hvis eiendommen selges for mindre enn det den er verdt, så kan den arvingen som dette går ut over, saksøke selger og kjøper med krav om omstøting av salget. Det er likevel også i disse tilfellene feil å si at samtykke er nødvendig, for arvinger som dette går ut over blir bundet av sin passivitet. Hvis de ikke reiser sak, så taper de retten sin.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #18 Skrevet 2. mars 2016 35 minutter siden, Testosteron skrev: Siden du linker til belegger ikke påstanden din om at samtykke er nødvendig ved salg av fast eiendom. Tvert imot sier den samme som jeg skrev, nemlig at "Lengstlevende ektefelle råder i utgangspunktet som en eier over hele uskifteboet. Dette innebærer at lengstlevende ektefelle kan bruke uskifteboets midler slik han eller hun måtte ønske gjennom forbruk, låneopptak eller salg av boets eiendeler." Noe samtykke er således ikke nødvendig, men hvis eiendommen selges for mindre enn det den er verdt, så kan den arvingen som dette går ut over, saksøke selger og kjøper med krav om omstøting av salget. Det er likevel også i disse tilfellene feil å si at samtykke er nødvendig, for arvinger som dette går ut over blir bundet av sin passivitet. Hvis de ikke reiser sak, så taper de retten sin. Å diskutere med deg, har jeg dårlig erfaring med. Men her tar du nok feil, igjen. En perwon i uskifte bo kan ikke fritt disponere midlene, fordi han kan ikke forringen arven arvingene etter den døde ektefellen skal ha. Da må ha først skifte med arvingene slik at de får sin arv. Da kan han gjøre som han vil med sine egne saker og verdier. Det er ogå derfor man må skifte med arvingene dersom man gifter seg på nytt når man sitter i uskifte bo. Anonymkode: b9755...7da
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #19 Skrevet 2. mars 2016 Den Monday, February 29, 2016 at 19.24, LouiseD skrev: Har følgende situasjon : Min mor døde for ett år siden, min far sitter i uskiftet bo. Han eier en bolig som tre meglere for to uker siden anslo til 6,5 - 6,7 millioner i markedsverdi. Sommer 2014 ble det utført takst av takstmann, markedsverdi ble da satt til 5,9 millioner. Min far er nå på sykehjem, og det er meget sannsynlig at han får innvilget fast plass iløpet av mars. Problemet nå , er at min bror ønsker å overta boligen, men krever å få overta til takst, som altså er ca 600 000 - 800 000 under markedsverdi som nylig er satt. Jeg nekter selvsagt å godta dette, og mener at enten må han overta ved å arve halve verdien ( kr ca 3,3 millioner), og betale meg ut resten. Eller så må boligen selges, og min far får pengene inn på sin konto og beløpet fordeles som ordinær arv ved hans død. Det foreligger også et testamente, der det uttrykkelig står at vi skal arve 50% hver. Spørsmålet blir : har andre vært i lignende situasjon, og hvordan løste dere dette ? Det er viktig å få med at forholdet mellom meg og min bror ikke er spesielt godt, så det er ikke slik at huset "blir i familien". Jeg kommer neppe til å få adgang oftere hos han enn nå, hvilket vil si hver julaften..... Jeg har lest at så lenge min far sitter i uskifte, så kan han ikke forfordele noen av oss, ergo kan ikke min bror "lure det til" ved å få min far til å skrive under på gavebrev eller lignende ? Det må jo meldes til skifteretten, og da kreves det vel en sannsynlig markedsverdi, pluss min underskrift (siden vi er to arvinger )? Er det noen som har måtte gå så langt som å hente hjelp hos advokat, og hva vil dette ca koste ? Kan jeg kreve dette dekket av vår felles arv ? Når mannen er så redusert at han får fast plass på sykehjem, så er spørsmålet også om han er i stand til å forstå og til å råde over egne verdier? Det kan bli et stridstema senere. Han bør da undersøkes av lege førmdere foretar dere noe som helst med verdiene hans. Anonymkode: b9755...7da 1
Testosteron Skrevet 2. mars 2016 #20 Skrevet 2. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å diskutere med deg, har jeg dårlig erfaring med. Men her tar du nok feil, igjen. En perwon i uskifte bo kan ikke fritt disponere midlene, fordi han kan ikke forringen arven arvingene etter den døde ektefellen skal ha. Da må ha først skifte med arvingene slik at de får sin arv. Da kan han gjøre som han vil med sine egne saker og verdier. Det er ogå derfor man må skifte med arvingene dersom man gifter seg på nytt når man sitter i uskifte bo. Anonymkode: b9755...7da Du tillegger meg påstander jeg ikke har kommet med. Jeg har nemlig ikke skrevet at en person som sitter i uskiftet bo, fritt kan disponere over midlene. Jeg har tvert imot påpekt at hvis gjenlevende ektefelle som sitter i uskiftet bo, selger fast eiendom for mindre enn hva den er verdt, så kan arvingene saksøke ham med krav om omstøting av salget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå