AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #21 Skrevet 3. mars 2016 Selv om jeg er imot betegnelsen Svartingkultur, så skjønner jeg hva de mener. Så dum er jeg ikke. Anonymkode: 141ec...5e8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #22 Skrevet 3. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selv om jeg er imot betegnelsen Svartingkultur, så skjønner jeg hva de mener. Så dum er jeg ikke. Anonymkode: 141ec...5e8 Ja, det er jo der litt av problemet ligger. I stedet for å bare bruke uttrykket blir man sittende å diskutere ordlyden det har. Dette kun pga at ordet "svarting" er blitt negativt ladet opp gjennom tidene. Det er også mer korrekt å snakke om "penis" og "vagina" når man egentlig mener "pikk" og "fitte". Av en eller annen grunn klarer man ikke å snakke om tingen eller objektet, men henger seg opp i hva ord man bruker på det. For å lage litt humor ut av det, kan man si at det er blitt en "ukultur". (som da i dette eksemplet ville blitt feil) Anonymkode: 97190...a36 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #23 Skrevet 3. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette kan nok diskuteres, men jeg vil påstå at om en kommer fra et land der majoriteten av innbyggerne, eller de som etnisk stammer derfra er svarte, kan man nok si at landet har "svartingkultur". Det er da et begrep som sier noe om hva majoriteten av innvånerne består av. Som i uttrykket "popkultur". Da vet man at kulturen rundt det man omtaler er pop. Anonymkode: 97190...a36 Absolutt ikke. Majoriteten av folkene som kommer til Europa er ikke svarte, men arabere (jeg vet at det er mørke arabere, men det er også lyse slik some folk fra Syria). Det er det samme som å si at arabere har "hvitingkultur". Men det blir jo litt feil, for selv om mange arabere har lys hud, har de en annen kultur enn andre folk med lys hus, for eksempel nordmenn. Derfor hadde ikke begrepet gitt mening siden kultuerene er annerledes. Samme med "svartingkultur". Jeg antar man kan si at land har kultur basert på hudfargen, "gulingkultur", "hvitingkultur" og "svartingkultur"? Men det er litt rart å så ja kinesere har den "gulingkulturen". Anonymkode: c198f...a20 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #24 Skrevet 3. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Absolutt ikke. Majoriteten av folkene som kommer til Europa er ikke svarte, men arabere (jeg vet at det er mørke arabere, men det er også lyse slik some folk fra Syria). Det er det samme som å si at arabere har "hvitingkultur". Men det blir jo litt feil, for selv om mange arabere har lys hud, har de en annen kultur enn andre folk med lys hus, for eksempel nordmenn. Derfor hadde ikke begrepet gitt mening siden kultuerene er annerledes. Samme med "svartingkultur". Jeg antar man kan si at land har kultur basert på hudfargen, "gulingkultur", "hvitingkultur" og "svartingkultur"? Men det er litt rart å så ja kinesere har den "gulingkulturen". Anonymkode: c198f...a20 Jeg har da heller ikke nevnt noe om de som kommer til Europa. Jeg snakket om de respektive landene der kulturen er representert. Anonymkode: 97190...a36
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #25 Skrevet 3. mars 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har da heller ikke nevnt noe om de som kommer til Europa. Jeg snakket om de respektive landene der kulturen er representert. Anonymkode: 97190...a36 Synes fortsatt at begrepet er svært upresis. For det legger til grunne at alle folk som har denne brune/mørke brune fargen har samme kultur (hvordan ellers vet man hvilken kultur man snakker om når man bruker begrepet?), og det vet man ikke stemmer. For eksempel, Somalia er Arabisk med muslimske tradisjoner (hijab osv) og Arabisk språk. Etiopia ligger rett ved siden av Somalia og er majoritet et kristent land, der religiøse plagg erutbredd og vekst i bruttonasjonalprodukt på 10% årlig, mens Somalia sin kultur har ødelagt det landet totalt. Et annet eksempel er en del folk fra India med helt lik hudfarge men helt annen kultur enn de øvrige landene. Bare der er det tre forskjellige land, alle med fullstendig forskjellige kulturer, men folkene har lik hudfarge. Så når man sier svartingkulturer, mener man da muslimer fra Somalia med alt det bringer med seg? Kristne fra Etiopia og alt det bringer med seg? Folk fra deler av India? Det er rett og slett et svært upresist begrep. Anonymkode: c198f...a20 2
retorikkqueen Skrevet 4. mars 2016 #26 Skrevet 4. mars 2016 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes fortsatt at begrepet er svært upresis. For det legger til grunne at alle folk som har denne brune/mørke brune fargen har samme kultur (hvordan ellers vet man hvilken kultur man snakker om når man bruker begrepet?), og det vet man ikke stemmer. For eksempel, Somalia er Arabisk med muslimske tradisjoner (hijab osv) og Arabisk språk. Etiopia ligger rett ved siden av Somalia og er majoritet et kristent land, der religiøse plagg erutbredd og vekst i bruttonasjonalprodukt på 10% årlig, mens Somalia sin kultur har ødelagt det landet totalt. Et annet eksempel er en del folk fra India med helt lik hudfarge men helt annen kultur enn de øvrige landene. Bare der er det tre forskjellige land, alle med fullstendig forskjellige kulturer, men folkene har lik hudfarge. Så når man sier svartingkulturer, mener man da muslimer fra Somalia med alt det bringer med seg? Kristne fra Etiopia og alt det bringer med seg? Folk fra deler av India? Det er rett og slett et svært upresist begrep. Anonymkode: c198f...a20 Kunne ikke sagt det bedre selv. Jeg har ingenting imot begrepet "svarting" og i mine øyne er det ikke et negativt ladd ord. Hva jeg derimot ikke har forståelse for, er hvor upresist begrepet "svartingkultur" er, med tanke på at svarte representerer flere hundre forskjellige kulturer, væremåter, normer, religioner og verdier. Bare en idiot ville brukt begrepet "svartingkultur" for å vise til en afroamerikaner født og oppvokst i de verre områdene i Philadelphia, samtidig som en også viser til en Ghaneser født og oppvokst i Ghana for eksempel. Blir for kunnskapsløst for meg... Endret 4. mars 2016 av retorikkqueen
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #27 Skrevet 4. mars 2016 Tror nok at "svarting"-delen av begrepet er ment for å skape distanse som noe negativt og lite forenelig med personens holdninger og tankesett. Slik jeg ser det har det svært lite selve hudfargen å gjøre, men heller mer mot de holdninger og sosiokulturelle aspektene som vedkommende synes er frastøtende og lite vestlig. På den måten vil "svartingkultur" virke dekkende for alt det fjerne, enten det fra sentraleuropa, latinamerika eller Asia uten at hudfarge i seg selv er det sentrale. Anonymkode: c5dfe...b4a
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #28 Skrevet 4. mars 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes fortsatt at begrepet er svært upresis. For det legger til grunne at alle folk som har denne brune/mørke brune fargen har samme kultur (hvordan ellers vet man hvilken kultur man snakker om når man bruker begrepet?), og det vet man ikke stemmer. For eksempel, Somalia er Arabisk med muslimske tradisjoner (hijab osv) og Arabisk språk. Etiopia ligger rett ved siden av Somalia og er majoritet et kristent land, der religiøse plagg erutbredd og vekst i bruttonasjonalprodukt på 10% årlig, mens Somalia sin kultur har ødelagt det landet totalt. Et annet eksempel er en del folk fra India med helt lik hudfarge men helt annen kultur enn de øvrige landene. Bare der er det tre forskjellige land, alle med fullstendig forskjellige kulturer, men folkene har lik hudfarge. Så når man sier svartingkulturer, mener man da muslimer fra Somalia med alt det bringer med seg? Kristne fra Etiopia og alt det bringer med seg? Folk fra deler av India? Det er rett og slett et svært upresist begrep. Anonymkode: c198f...a20 Det er ikke så rart at du finner det upresist, når du ikke bruker det på rette måten. Som sagt flere ganger, uttrykket sier mer om stedet/landet/området enn direkte om folket som bor der enn omvendt. Men ikke definitivt. F.eks, ta et land som Ghana. Siden mesteparten av de som holder til der er svarte har landet svartingkultur.Her i Norge hvor majoriteten er hvite (ennå) har landet kun innslag av svartingkultur, men er ikke overrepresentert av svartingkultur. Anonymkode: 97190...a36
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #29 Skrevet 4. mars 2016 Lol, svært så mye folk legger i det ordet, og later som de ikke skjønner. Ordet er jo rasistisk ladet. Og jeg vil tro at den som brukte det syns det er ubehagelig med mange mørkhudede mennesker som snakker andre språk og har andre vaner og syn på ting enn "de hvite" (altså den gjennomsnittlige nordmann). Og vedkommende liker altså ikke dette, og har ikke noe til overs for de menneskene i det hele tatt. Jeg vil ikke tro det går an å analysere og diskutere uttrykket mer. Det er som om det bare hadde bodd asiatere der og en nordmann hadde kalt det "chinatown". Er ikke noe seriøst, er bare tull og rasistisk. Anonymkode: 892b4...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #30 Skrevet 4. mars 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lol, svært så mye folk legger i det ordet, og later som de ikke skjønner. Ordet er jo rasistisk ladet. Og jeg vil tro at den som brukte det syns det er ubehagelig med mange mørkhudede mennesker som snakker andre språk og har andre vaner og syn på ting enn "de hvite" (altså den gjennomsnittlige nordmann). Og vedkommende liker altså ikke dette, og har ikke noe til overs for de menneskene i det hele tatt. Jeg vil ikke tro det går an å analysere og diskutere uttrykket mer. Det er som om det bare hadde bodd asiatere der og en nordmann hadde kalt det "chinatown". Er ikke noe seriøst, er bare tull og rasistisk. Anonymkode: 892b4...b0b Nå er det flere steder på planeten som heter nettopp "Chinatown", uten at noen nødvendigvis mener at dette er rasisme. Navnet "Chinatown" kan godt være en betegnelse på et sted med overvekt av asiatiske mennesker. Det er til og med laget en film med dette som tittel, med Kurt Russel i hovedrollen. meg bekjent har aldri denne filmen vært ansett som rasistisk av noen. Se også: https://no.wikipedia.org/wiki/Chinatown Hvorfor du oppfatter dette som tull og rasistisk, er for meg en gåte. Anonymkode: 97190...a36
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #31 Skrevet 4. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det flere steder på planeten som heter nettopp "Chinatown", uten at noen nødvendigvis mener at dette er rasisme. Navnet "Chinatown" kan godt være en betegnelse på et sted med overvekt av asiatiske mennesker. Det er til og med laget en film med dette som tittel, med Kurt Russel i hovedrollen. meg bekjent har aldri denne filmen vært ansett som rasistisk av noen. Se også: https://no.wikipedia.org/wiki/Chinatown Hvorfor du oppfatter dette som tull og rasistisk, er for meg en gåte. Anonymkode: 97190...a36 Fordi det er brukt for å få frem et poeng. Et negativt ett. (Ironi? Sette noe på spissen? Hørt om det?) Hvis jeg hadde flytta til et nabolag der det omtrent bare bodde asiatere, og gått rundt og sagt at jeg bodde i chinatown eller gulingby, eller at nabolaget mitt hadde i overkant av gulingkultur, så hadde folk sett på meg som rasist. På samme måte som når folk flyr rundt og sier at de bor et sted der det er svartingkultur, de bor i Kenya (selv om de snakker om et nabolag i Norge), svartingby eller hva de finner på å kalle det. "Svartingkultur" er bare et rasistisk ladet begrep, ikke noe geografisk, kulturelt eller politisk. Jeg vedder på at alle dere her inne klarer å finne på andre begrep å bruke om mørkhudede enn "svartingkultur". (chinatown blir også rasistisk ladet om man bruker det for å gjøre narr av asiatere) Anonymkode: 892b4...b0b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #32 Skrevet 5. mars 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er brukt for å få frem et poeng. Et negativt ett. (Ironi? Sette noe på spissen? Hørt om det?) Hvis jeg hadde flytta til et nabolag der det omtrent bare bodde asiatere, og gått rundt og sagt at jeg bodde i chinatown eller gulingby, eller at nabolaget mitt hadde i overkant av gulingkultur, så hadde folk sett på meg som rasist. På samme måte som når folk flyr rundt og sier at de bor et sted der det er svartingkultur, de bor i Kenya (selv om de snakker om et nabolag i Norge), svartingby eller hva de finner på å kalle det. "Svartingkultur" er bare et rasistisk ladet begrep, ikke noe geografisk, kulturelt eller politisk. Jeg vedder på at alle dere her inne klarer å finne på andre begrep å bruke om mørkhudede enn "svartingkultur". (chinatown blir også rasistisk ladet om man bruker det for å gjøre narr av asiatere) Anonymkode: 892b4...b0b Ditt innlegg gir ingen mening. Hvorfor er det da ingen som ser på de stedene som heter "Chinatown" som rasistisk? Om jeg sa "jeg skal ned i Chinatown en tur", skal da folk gjette seg til om jeg bruker det rasistisk eller ikke...? Slett ikke. Navnet "Chinatown" er et forlengst akseptert og ansett ord som representerer at i den bydelen møter man et annet folkeslag og kultur enn det man gjør andre steder i samme by. Holdningene dine til navnet "Chinatown" og andre uttrykk, er jeg mer bekymret for... Anonymkode: 97190...a36
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #33 Skrevet 5. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ditt innlegg gir ingen mening. Hvorfor er det da ingen som ser på de stedene som heter "Chinatown" som rasistisk? Om jeg sa "jeg skal ned i Chinatown en tur", skal da folk gjette seg til om jeg bruker det rasistisk eller ikke...? Slett ikke. Navnet "Chinatown" er et forlengst akseptert og ansett ord som representerer at i den bydelen møter man et annet folkeslag og kultur enn det man gjør andre steder i samme by. Holdningene dine til navnet "Chinatown" og andre uttrykk, er jeg mer bekymret for... Anonymkode: 97190...a36 Du skjønner hva jeg mener. Jeg bruker ikke "chinatown" om jeg snakker om asiatere, når har jeg sagt det? Men jeg er ikke så dum at jeg går rundt og tror at når folk bruker ord som svartingkultur og chinatown og negerby eller hva folk finner på, om et nabolag i Oslo e.l, så er det ikke rasistisk ment. Du kan ikke benekte at ord kan ha en negativ konnotasjon for noen selv om du ikke har det. Poenget mitt er at ord som svartingkultur er rasistisk ladet. På samme måte som folk bruker lignende ord som jeg kom med eksempler på. Jeg har hørt ordet chinatown bli brukt rasistisk. For å snakke negativt om asiatere. Er det ikke rasistisk å bruke ordet på den måten? Og er det ikke rasistisk å bruke ordet svartingkultur når man snakker om et nabolag der det er mange utlendinger? Hvorfor ikke? Jeg syns ikke ordet beskriver noe annet enn folks holdning til hudfarge/annen kultur. Det fins bedre, beskrivende begreper enn det. Anonymkode: 892b4...b0b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #34 Skrevet 5. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner hva jeg mener. Jeg bruker ikke "chinatown" om jeg snakker om asiatere, når har jeg sagt det? Men jeg er ikke så dum at jeg går rundt og tror at når folk bruker ord som svartingkultur og chinatown og negerby eller hva folk finner på, om et nabolag i Oslo e.l, så er det ikke rasistisk ment. Du kan ikke benekte at ord kan ha en negativ konnotasjon for noen selv om du ikke har det. Poenget mitt er at ord som svartingkultur er rasistisk ladet. På samme måte som folk bruker lignende ord som jeg kom med eksempler på. Jeg har hørt ordet chinatown bli brukt rasistisk. For å snakke negativt om asiatere. Er det ikke rasistisk å bruke ordet på den måten? Og er det ikke rasistisk å bruke ordet svartingkultur når man snakker om et nabolag der det er mange utlendinger? Hvorfor ikke? Jeg syns ikke ordet beskriver noe annet enn folks holdning til hudfarge/annen kultur. Det fins bedre, beskrivende begreper enn det. Anonymkode: 892b4...b0b Man ser at utviklingen dessverre har blitt slik at både ord som "svarting" og "neger" nå er blitt ord som automatisk forbindes med rasisme. Dessverre. Snart blir nok ord som "farget" og "mørkhudet" det også, bare pga utstrakt bruk i forskjellige retninger. Om en person er etterlyst for et eller annet, skal man f.eks ikke lenger skrive om personen var farget eller hvit. man skal kun oppgi høyde, klær og andre kjennemerker. Dette er for meg galskap, da søket etter en person kunne vært snevret 30-70% i Oslo. Men neida, det ville jo vært å stigmatisere en gruppe, ikke sant. Jeg kommer til å bruke ordet "svartingkultur" når det passer inn i den setningen jeg vil si. For alltid. Anonymkode: 97190...a36
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #35 Skrevet 5. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man ser at utviklingen dessverre har blitt slik at både ord som "svarting" og "neger" nå er blitt ord som automatisk forbindes med rasisme. Dessverre. Snart blir nok ord som "farget" og "mørkhudet" det også, bare pga utstrakt bruk i forskjellige retninger. Om en person er etterlyst for et eller annet, skal man f.eks ikke lenger skrive om personen var farget eller hvit. man skal kun oppgi høyde, klær og andre kjennemerker. Dette er for meg galskap, da søket etter en person kunne vært snevret 30-70% i Oslo. Men neida, det ville jo vært å stigmatisere en gruppe, ikke sant. Jeg kommer til å bruke ordet "svartingkultur" når det passer inn i den setningen jeg vil si. For alltid. Anonymkode: 97190...a36 Jeg syns også det er synd at ord endrer mening. Men man er faktisk lite smart om man går rundt og bruker disse ordene I enhver situasjon. Og jeg regner med at folk forstår GODT hvorfor. Anonymkode: 892b4...b0b
retorikkqueen Skrevet 5. mars 2016 #36 Skrevet 5. mars 2016 Den 4.3.2016 at 14.15, AnonymBruker skrev: Fordi det er brukt for å få frem et poeng. Et negativt ett. (Ironi? Sette noe på spissen? Hørt om det?) Hvis jeg hadde flytta til et nabolag der det omtrent bare bodde asiatere, og gått rundt og sagt at jeg bodde i chinatown eller gulingby, eller at nabolaget mitt hadde i overkant av gulingkultur, så hadde folk sett på meg som rasist. På samme måte som når folk flyr rundt og sier at de bor et sted der det er svartingkultur, de bor i Kenya (selv om de snakker om et nabolag i Norge), svartingby eller hva de finner på å kalle det. "Svartingkultur" er bare et rasistisk ladet begrep, ikke noe geografisk, kulturelt eller politisk. Jeg vedder på at alle dere her inne klarer å finne på andre begrep å bruke om mørkhudede enn "svartingkultur". (chinatown blir også rasistisk ladet om man bruker det for å gjøre narr av asiatere) Anonymkode: 892b4...b0b Nå har du gjort det ganske klart for alle at du er fullstendig på bærtur. Du setter begrepet "svartingkultur" mot "chinatown"? Jeg håper virkelig du tuller. Alle vet at Chinatown har absolutt nada å gjøre med rasisme. Chinatown brukes ikke bare fordi majoriteten av folket som bor der består av kinesere, men også fordi utseende i disse områdene likner Kina, og maten som serveres der er for det meste kinesisk etc. Det er ganske tydelig at du heller ikke er bevisst på at det finnes steder kalt Little Italy, Greek Town eller Tehrangeles, bare for å nevne noen få ut av veldig mange.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #37 Skrevet 6. mars 2016 10 timer siden, retorikkqueen skrev: Nå har du gjort det ganske klart for alle at du er fullstendig på bærtur. Du setter begrepet "svartingkultur" mot "chinatown"? Jeg håper virkelig du tuller. Alle vet at Chinatown har absolutt nada å gjøre med rasisme. Chinatown brukes ikke bare fordi majoriteten av folket som bor der består av kinesere, men også fordi utseende i disse områdene likner Kina, og maten som serveres der er for det meste kinesisk etc. Det er ganske tydelig at du heller ikke er bevisst på at det finnes steder kalt Little Italy, Greek Town eller Tehrangeles, bare for å nevne noen få ut av veldig mange. Tror du må lese innleggene mine en gang til jeg snakker ikke om de bydelene her og der som faktisk heter chinatown. Men når folk bruker ordet for å snakke om fks et helt vanlig nabolag i Norge der det bor mange asiatere. Jeg har hørt sånne begreper bli brukt rasisistisk før. Uansett var det bare et lite eksempel som dere henger dere fryktelig oppi. Og jeg forbinder IKKE ordet med noe negativt. Jeg syns det skal brukes til det det brukes til, og når man bruker det som et rasistisk ladet begrep er man barnslig. Man er også barnslig om man flyr rundt og bruker andre merkelige ord om utlendinger også. (Som fks svartingkultur) Poenget mitt var bare å komme med fler eksempler der folk bruker begreper for å beskrive en gruppe mennesker, men bare ender opp med å se dumme ut selv. Det fins dessverre haugevis av sånne begreper. Og de beskriver ikke annet enn folks holdning til andre. Anonymkode: 892b4...b0b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå