Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurte på hva du  legger i begrepet "svartingkultur"? Grunnen til at jeg lurer er at jeg aldri hadde sett begrepet før jeg leste en tråd der det ble brukt her på KG.

Anonymkode: c198f...a20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne du ikke heller ha spurt om dette i den aktuelle tråden som handler om dette?

Fremfor å opprette en splitter ny tråd, bare for å spørre om dette?

Anonymkode: 85eef...e6e

• Liker 5
Skrevet

Jeg foreslår at du tar det med @O.G., da det var hun som presterte å lire det begrepet ut av seg i tråden du nevner!  Begrepet gir forøvrig ingen mening og sier mer om personen som bruker det enn om personer fra ulike afrikanske og nord- og søramerikanske kulturer. 

• Liker 10
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du ikke heller ha spurt om dette i den aktuelle tråden som handler om dette?

Fremfor å opprette en splitter ny tråd, bare for å spørre om dette?

Anonymkode: 85eef...e6e

Oida. Tar en ny tråd veldig mye plass på pcen din eller noe? :eeeh:hehehhehehehe

• Liker 3
Gjest Jessica
Skrevet
2 timer siden, Pterinochilus skrev:

Jeg foreslår at du tar det med @O.G., da det var hun som presterte å lire det begrepet ut av seg i tråden du nevner!  Begrepet gir forøvrig ingen mening og sier mer om personen som bruker det enn om personer fra ulike afrikanske og nord- og søramerikanske kulturer. 

Enig 😁😁

Skrevet
Den 28.2.2016 at 20.46, Pterinochilus skrev:

Begrepet gir fullstendig mening. Det er bare å lese det, så skjønner man det. Om ikke, er det nok personen som leser som ikke vil skjønne det og later som ingenting for å gjøre seg svært så politisk korrekt og fremstå som en høyt moralsk person.

Anonymkode: 97190...a36

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begrepet gir fullstendig mening. Det er bare å lese det, så skjønner man det. Om ikke, er det nok personen som leser som ikke vil skjønne det og later som ingenting for å gjøre seg svært så politisk korrekt og fremstå som en høyt moralsk person.

Hva legger du i begrepet da? Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i begrepet da? Ts

Akkurat det som står der.

På lik linje med: Ungdomskultur, subkultur, finkultur, ukultur osv. Alle disse typene kulturuttrykk oppsto av en grunn.

Her kan du sette deg inn i det:

https://no.wikipedia.org/wiki/Kultur

Håper dette kan være til hjelp, slik at du får svar på spørsmålet ditt:-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På lik linje med: Ungdomskultur, subkultur, finkultur, ukultur osv. Alle disse typene kulturuttrykk oppsto av en grunn.

hm ok. Så det er kultur basert på hudfargen til folk? Men hva med folk med helt lik hudfarge men forskjellige kulturer da? Sånn som mange indere og afrikanere. Hvordan fungerer begrepet da?

Inder.

4a-25-1.jpg

Afrikaner.

81814036-south-african-teen-culture-youn

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

hm ok. Så det er kultur basert på hudfargen til folk? Men hva med folk med helt lik hudfarge men forskjellige kulturer da? Sånn som mange indere og afrikanere. Hvordan fungerer begrepet da?

Inder.

4a-25-1.jpg

Afrikaner.

81814036-south-african-teen-culture-youn

Det fungerer logisk nok slik at afrikanere vil ha afrikansk kultur og indere har indisk kultur. Dette er en selvfølge da de kommer fra de respektive landene du spesifikt nevner.

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå med dette. Eller gjør du deg bare til, slik at du kan fremprovosere en diskusjon basert på uttrykket "svartingkultur" som du åpenbart ikke liker?

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fungerer logisk nok slik at afrikanere vil ha afrikansk kultur og indere har indisk kultur. Dette er en selvfølge da de kommer fra de respektive landene du spesifikt nevner.

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå med dette. Eller gjør du deg bare til, slik at du kan fremprovosere en diskusjon basert på uttrykket "svartingkultur" som du åpenbart ikke liker?

Jeg kan bare svare for meg selv og ikke AB som siterte deg over, men hvis noe skal kunnes defineres som tilhørende en spesifikk kultur så er du nødt til å kunne gi noen rammer for hva som definerer den spesifikke kulturen. Det jeg lurer på er hva som definerer en "svart" kultur kontra andre kulturer? Hvordan blir en kultur "svart"?  Hva har f.eks. Torres-øyene i Australia til felles med Cape Town, de indre eller østlige områdene av Baltimore og Sri Lanka, og hva gjør i så fall deres kultur til en "svartingkultur"? 

• Liker 5
Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du befinner deg i et diskusjonsforum så ser ikke helt problemet med å la vedkommende starte en diskusjon basert på uttrykket "svartingkultur" som du så åpenbart ikke har lyst å snakke om...

Forøvrig vet jeg ikke selv hva som menes med svartingkultur. Jeg vet ikke om jeg skal tenke på afroamerikanere eller innvandrere i Norge, eller lokalbefolkning i Afrika/Asia hvor det befinner seg mørke. Er ganske mangt så..

Endret av retorikkqueen
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svartingkultur er ett begrep du former som baserer seg på dine egne tanker og observasjoner. At mange ikke forstår begrepet er absolutt forståelig da ikke alle ser på innvandrere slik du og O.G gjør. 

Anonymkode: 173b7...2f3

• Liker 2
Skrevet
Den 29.2.2016 at 23.17, AnonymBruker skrev:

Finnes det også en spesifikk "hvit" kultur? I så fall, hvilke fellestrekk har denne? Hva har vi i Norge til felles med f.eks. tsjetsjensk kultur som gjør oss begge til en "hvit" kultur?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at land har forskjellige kulturer. Men begrepet var ikke "landkultur", så det er irrelevant. Begrepet var "svartingkultur", som du selv skriver betyr at det er en kultur basert på det første ordet, altså "svart". Derfor lurte jeg på hvordan begrepet fungerte når førstnevnte "svart", er likt (slik som mange indere og afrikanere har lik hudfarge", mens det andre ordet "kultur" er annerledes.

For øvrig stilte jeg bare et legitimt spørsmål på definisjonen av begrepet. For hvis definisjonen er kultur basert på hudfargen til folk "svart", da er det legitimt å spørre hvordan begrepet fungerer når det er folk med samme hudfarge men fra forskjellige land. Som mange indere og afrikanere.

AnonymBruker
Skrevet
Den 2.3.2016 at 1.13, retorikkqueen skrev:

Du befinner deg i et diskusjonsforum så ser ikke helt problemet med å la vedkommende starte en diskusjon basert på uttrykket "svartingkultur" som du så åpenbart ikke har lyst å snakke om...

Forøvrig vet jeg ikke selv hva som menes med svartingkultur. Jeg vet ikke om jeg skal tenke på afroamerikanere eller innvandrere i Norge, eller lokalbefolkning i Afrika/Asia hvor det befinner seg mørke. Er ganske mangt så..

Om du ikke nå klarer å forstå hva som ligger i begrepet, kan jeg ikke hjelpe deg videre. Som i alle andre uttrykk når det gjelder kultur, er det ikke gitt spesifike grenser for hva som akkurat havner innenfor eller utenfor. F.eks begrepet "ukultur" er noe som representerer noe som ikke har noe med kultur å gjøre. Som at en u-sving ikke er en i-sving. Eller at et utland ikke er et innland.

Man kan også si at "ubehag" er det motsatte av "behag". Mer logisk kan det neppe sies.

I denne diskusjonen er det derimot ikke selve svartingkulturen som diskuteres, men at noen ikke forstår eller rettere sagt vil forstå hva om ligger i uttrykket. I og med at ordet "svarting" er blitt negativt ladet opp gjennom tidene har noen av dere vanskelig for å ta uttrykket innover seg. Dere ville neppe "svart" her om det var noen som lurte på hva musikkultur var for noe. (les "svart")

Begrepet "svartingkultur" favner nok rimelig vidt, men slik jeg ser O.G har brukt det i sitt svar, forstår jeg det dithen at hun sikter til noe som ikke er pr nå noe vår kultur vanligvis representerer. Man kan nok utgå fra at om det blir mer flerkulturelt i Norge med tiden, vil svartingkulturen overta etterhvert. Dette sier seg selv, da det vil bli færre etniske nordmenn pga dette. Vi har ingen historie med svartingkultur her til lands.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 2.3.2016 at 7.27, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at land har forskjellige kulturer. Men begrepet var ikke "landkultur", så det er irrelevant. Begrepet var "svartingkultur", som du selv skriver betyr at det er en kultur basert på det første ordet, altså "svart". Derfor lurte jeg på hvordan begrepet fungerte når førstnevnte "svart", er likt (slik som mange indere og afrikanere har lik hudfarge", mens det andre ordet "kultur" er annerledes.

For øvrig stilte jeg bare et legitimt spørsmål på definisjonen av begrepet. For hvis definisjonen er kultur basert på hudfargen til folk "svart", da er det legitimt å spørre hvordan begrepet fungerer når det er folk med samme hudfarge men fra forskjellige land. Som mange indere og afrikanere.

Dette kan nok diskuteres, men jeg vil påstå at om en kommer fra et land der majoriteten av innbyggerne, eller de som etnisk stammer derfra er svarte, kan man nok si at landet har "svartingkultur". Det er da et begrep som sier noe om hva majoriteten av innvånerne består av.

Som i uttrykket "popkultur". Da vet man at kulturen rundt det man omtaler er pop.

AnonymBruker
Skrevet
Den 2.3.2016 at 1.27, Pterinochilus skrev:

Finnes det også en spesifikk "hvit" kultur? I så fall, hvilke fellestrekk har denne? Hva har vi i Norge til felles med f.eks. tsjetsjensk kultur som gjør oss begge til en "hvit" kultur?

Et meget godt spørsmål.

Jeg anbefaler denne:http://www.viten.com/nyviten/fredriksen.htm

Ikke et definitivt svar, men interressante refleksjoner rundt dette.

AnonymBruker
Skrevet
Den 2.3.2016 at 1.13, AnonymBruker skrev:

Svartingkultur er ett begrep du former som baserer seg på dine egne tanker og observasjoner. At mange ikke forstår begrepet er absolutt forståelig da ikke alle ser på innvandrere slik du og O.G gjør. 

Anonymkode: 173b7...2f3

Dette har da ikke noe med innvandrere å gjøre? Snarere er begrep som vil definere majoriteten av et land eller område, der begrepet har relevans.

AnonymBruker
Skrevet
Den 2.3.2016 at 1.09, Pterinochilus skrev:

Jeg kan bare svare for meg selv og ikke AB som siterte deg over, men hvis noe skal kunnes defineres som tilhørende en spesifikk kultur så er du nødt til å kunne gi noen rammer for hva som definerer den spesifikke kulturen. Det jeg lurer på er hva som definerer en "svart" kultur kontra andre kulturer? Hvordan blir en kultur "svart"?  Hva har f.eks. Torres-øyene i Australia til felles med Cape Town, de indre eller østlige områdene av Baltimore og Sri Lanka, og hva gjør i så fall deres kultur til en "svartingkultur"? 

Om Torres-øyene, Cape Town, de indre og østlige områdene av Baltimore og Sri Lanka har en fellesnevner som går på at disse stedene har en mer enn 50% overvekt av svarte innbyggere, vil man nok kunne si at stedene har en svartingkultur. Iallefall slik jeg oppfatter det. Dett er et relativt nytt begrep, jeg vil tro at f.eks utrykket "subkultur" er eldre.

Jeg tror ikke at de østlige områdene i Baltimore har en svartingkultur, men dette skal jeg ikke si sikkert da det er en stund siden jeg var der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...