Gå til innhold

Astma og trening

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen med astma her som dele sine erfaringer med meg?

Jeg har en moderat astma som endelig er godt medisinert med Seretide, Montelukast pluss Ventoline ved behov. Nå prøver jeg meg frem med å trene litt, blant annet fordi det skal være bra for lungefunksjonen. Jeg har mye mindre slim i lungene, men når jeg løper, så hender det likevel at jeg må spytte ut noe slim i løpet av treningen. Jeg går mye og tar litt intervalltrening der jeg presser meg noe, men ikke altfor mye. Skal det være sånn at jeg ikke skal trenge å spytte ut noe som helst slim hvis jeg er optimalt medisinert? Og er det risikabelt å presse seg for mye og risikere anfall? Jeg bor for tiden ikke i Norge, og dette gjør det lettere å trene om vinteren, siden det sjelden er kuldegrader her (tåler dårlig kulde). Men snart kommer pollensesongen, og jeg er også allergisk. Hvordan gjør dere det med utetrening i pollensesongen? Jeg har brukt å ta Ventoline før trening, men er det alltid nødvendig som en slags forebygging mot anfall?

Jeg synes dette er litt vanskelig, og fastlegen er ikke den beste på astmabehandling. Kanskje noen snille sjeler her kan hjelpe meg. :)

Anonymkode: a1157...1f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du så pass mye plager med astmaen at du bruker disse medisinene så skal du og ha kontakt med lungespesialist. Lungespesialisten skal kunne informere deg om hva og hvordan du skal forholde deg tilmdin lungesykdom. Råd om dette her inne og hvordan det fungerer for andre, kan være direkte helseskadelig for deg og din sykdom. 

Med astma har du og rett på inntil 24/årlige gratis behandlinger hos fysioterapeut for å få løst opp muskulatur og få veiledning mht trening. Gastlegen kan skrive rekvisisjon, og den kan brukes innen EU. Utenlands må du s3lv betale alt, og få refundert fra Helfo etter endt behandling. 

Hilsen en med alvorlig astma 

Anonymkode: c2b71...062

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har du så pass mye plager med astmaen at du bruker disse medisinene så skal du og ha kontakt med lungespesialist. Lungespesialisten skal kunne informere deg om hva og hvordan du skal forholde deg tilmdin lungesykdom. Råd om dette her inne og hvordan det fungerer for andre, kan være direkte helseskadelig for deg og din sykdom. 

Med astma har du og rett på inntil 24/årlige gratis behandlinger hos fysioterapeut for å få løst opp muskulatur og få veiledning mht trening. Gastlegen kan skrive rekvisisjon, og den kan brukes innen EU. Utenlands må du s3lv betale alt, og få refundert fra Helfo etter endt behandling. 

Hilsen en med alvorlig astma 

Jeg bor som sagt i utlandet, men flytter hjem om ca tre måneder. Derfor setter jeg ikke i gang med noe store greier hos lungespesialist så lenge jeg er her. Derfor var jeg interessert i hvordan andre med astma trener, ikke så mye om medisinering. 

At jeg har rett på gratis behandling hos fysioterapeut hadde jeg ingen som helst anelse om!! Takk for opplysningen! 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor som sagt i utlandet, men flytter hjem om ca tre måneder. Derfor setter jeg ikke i gang med noe store greier hos lungespesialist så lenge jeg er her. Derfor var jeg interessert i hvordan andre med astma trener, ikke så mye om medisinering. 

At jeg har rett på gratis behandling hos fysioterapeut hadde jeg ingen som helst anelse om!! Takk for opplysningen! 

Poenget mitt er at treningen din må tilpasses din astma. Astma fungerer ulikt fra person til person, den er ikke som vannkopper. Vannkopper og andre tilsvarende sykdommer følger et sykdomsforløp, der man på forhånd vet hva og hvordan vannkopper utvikler seg. Sånn er det ikke med astma. 

Ser du på idrettsutøvere med astma så har de alle sitt opplegg før trening og før konkuranser. 

• Liker 1
Skrevet

For en j****la dårlig oppfølging jeg har fått for astmaen min. Jeg kan jo nesten ingenting. :( 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...