Gå til innhold

Hva skal jeg servere?


xeyes

Anbefalte innlegg

Nå lurer jeg fælt på hva jeg skal servere svigermor og hennes nye type på onsdag.. Det er første gang hun skal spise middag hos oss så nå vil jeg gjerne imponere litt!

Sitter å tenker på litt forskjellige ting, MEN det skal ikke være pose-saus eller noe sånt. Er flink til å lage mat (min far er gourmet kokk) men har rett og slett gått opp for ideer.. Kom med ideer fort :)

Tusen takk!!

Klem fra xeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svenskbrud - ej inloggad

Här har du recept som duger åt kungar och definitivt åt svärföräldrar.

Förrätt:

Marinerad mozzarellasallad

4 pers:

4 buffelmozzarellor

1 liten burk crème fraiche

1/2 citron, tvättad och skalad med potatisskalare

salt och nymalen svartpeppar

1 handfull färsk mejram

2 färska röda chilifrukter, urkärnade och fint skivade

olivolja, extra jungfru-

Skär mozzarellorna i 1 cm-skivor och bred ut på ett stort fat. Bred över crème fraiche, salta och peppra. Hacka det tunna citronskalet fint. Pressa över en halv citron, strö över repad mejram. Ringla ca 4 msk olivolja över hela rätten.

Lägg detta på ristet ciabattabröd mums!!

Huvudrätt:

Kyckling och svamp i paket

2 pers:

2 kycklingfiléer à 200 g

1 handfull torkad karljohanssvamp

250 blandad svamp (t.ex. ostronskivling, skogschampinjon, shiitake, portobello), grovhackad

1 stort vinglas vitt vin

3 stora klickar smör

1 handfull färsk timjan

2 vitlöksklyftor, skalade och skivade

salt och nymalen svartpeppar

Riv av 2 ark ugnsfolie à ca 40 cm och lägg dem ovanpå varandra i en långpanna. Förslut tre av sidorna, låt den fjärde vara öppen. Värm ugnen till 225 grader.

Blanda alla ingredienserna i en skål, även kycklingen. Salta och peppra. Häll allt i paketet, förslut den fjärde sidan och värm upp långpannan på en het spisplatta i 1 min. Ugnsbaka sedan mitt i ugnen i 25 min. Lägg paketet på ett stort stekfat och öppna det vid bordet.

Dessert:

Crème brulée med choklad

4 pers:

3,75 dl vispgrädde

2 dl mjölk

3 vaniljstänger

8 äggulor

70 g strösocker

1 tsk kakao

100 g god mörk choklad, bruten i bitar

strösocker att bränna

Klyv vaniljstängerna och skrapa fram fröna. Hacka stängerna. Låt frön och stänger sjuda i mjölken och vispgrädden i 5 min.

Lägg äggulorna i en skål (som sen ska kunna rymmas i kastrullen) och vispa dem pösiga med sockret och kakaon. Häll vaniljgrädden långsamt i smeten under omröring.

Värm ugnen till 150 grader. Häll 3 cm vatten i den tomma kastrullen, låt det sjuda upp och sätt ner skålen med krämen. Låt krämen sjuda långsamt under omröring i 5 min. Sila bort

Dessa recept ha jag kopierat från JAMIE OLIVER - kocken!!!

länk : http://www.svt.se/kocken/

lycka till med svärföräldrarna!! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...