AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #1 Skrevet 28. februar 2016 Vurderer å dra på backpacking etter jul. Tenker mest på Asia( noen plasser i Thailand, Kambodsja og feks Bali ) men muligens Australia om det ikke blir for dyrt. Dvs: lyst til Australia også, men tar vel mange mnd ekstra å spare siden det er et dyrt land. Vil at det skal være mulig å gjennomføre, så da vil jeg gjøre det billigere. Tenker å være borte i 3 mnd. Så ja, hvor mye burde jeg spare sånn ca? Føler folk sparer langt over 100 000, og sier de ikke hadde klart seg på mindre. Mens noen sier en langt mindre sum. Asia er vel jo ikke så dyrt? Blir takknemlig for svar! Kom gjerne med råd om du har noen Anonymkode: 62fb4...7f0 1
Tibbie Skrevet 28. februar 2016 #2 Skrevet 28. februar 2016 Min første tanke var å si 100.000, ja. Det er ikke så dyrt i Asia, men det koster jo en del å reise. Regner med du ikke ha tenkt å haike hele veien Også er det jo tross alt tre måneder. Man bruker ALLTID mer penger enn planlagt Når du først er i gang, er det kjekt å ikke ha et veldig stramt budsjett, så prøv å ikke ha mindre enn 100.000 med. Blir det noe til overs, så er jo det vel og bra.
Duckie Skrevet 28. februar 2016 #3 Skrevet 28. februar 2016 100.000 for tre mnd i Sørøst-Asia er mye penger. Men det kommer jo helt an på hva slags standard man ser for seg. Min erfaring med backpacking er at man bor på hostels, spiser mye gatemat, og det blir mye strandliv. Reiser på dårligste klasse på tog. Blir minimalt med shopping, man får jo ikke med seg all verden i en sekk. Det kommer jo også an på hva slags planer man har, skal man f.eks. dykke mye går det en del penger. Attraksjoner og opplevelser er det ikke like lett å spare penger på.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #4 Skrevet 28. februar 2016 11 minutter siden, Tibbie skrev: Min første tanke var å si 100.000, ja. Det er ikke så dyrt i Asia, men det koster jo en del å reise. Regner med du ikke ha tenkt å haike hele veien Også er det jo tross alt tre måneder. Man bruker ALLTID mer penger enn planlagt Når du først er i gang, er det kjekt å ikke ha et veldig stramt budsjett, så prøv å ikke ha mindre enn 100.000 med. Blir det noe til overs, så er jo det vel og bra. Blæ, ja du har vel rett i det! har bare lyst å reise NÅ om du skjønner, hehe. Er vel ikke så kjekt å stå der å ikke kunne gjøre det man vil når man først er der , pga penger. Takk for svar, du er grei Anonymkode: 62fb4...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #5 Skrevet 28. februar 2016 6 minutter siden, Duckie skrev: 100.000 for tre mnd i Sørøst-Asia er mye penger. Men det kommer jo helt an på hva slags standard man ser for seg. Min erfaring med backpacking er at man bor på hostels, spiser mye gatemat, og det blir mye strandliv. Reiser på dårligste klasse på tog. Blir minimalt med shopping, man får jo ikke med seg all verden i en sekk. Det kommer jo også an på hva slags planer man har, skal man f.eks. dykke mye går det en del penger. Attraksjoner og opplevelser er det ikke like lett å spare penger på. Nei, ser ikke for meg luksus, men en helt ok standar. Orker ikke bo på et hostell i en skummel bakgate hver dag, men ser for meg at jeg sikkert må det noe av turen Shopping blir det ikke noe av, da jeg nok ikke får plass til dette med meg i sekken. Vet ikke helt hva utflukter osv koster. Er vel bedre med for mye enn for lite. Kjipt å måtte vente så lenge men takk skal du ha for svar iallefall ! :D Anonymkode: 62fb4...7f0
reiseglad Skrevet 28. februar 2016 #6 Skrevet 28. februar 2016 Legger du til Australia, er du straks opp på norske priser for å spise og bo. Selv en seng på hostels der koster flere hundre kroner natta. Hvis det kniper om økonomi, ville jeg prioritert tida mi i Asia, og så tatt turen til Australia når jeg hadde mere penger.
Gjest Linaria Skrevet 28. februar 2016 #7 Skrevet 28. februar 2016 Har hørt om folk som har klart seg på 20 000 og noen må ha mer enn 100 000. Det spørs jo helt hva slags standard du forventer, hvor mange opplevelser du tenker å dra på (om du skal du ta dykkekurs, ri elefant, reise til alle mulige turistattraksjoner, osv.), hva og hvor du tenker å spise, hvordan du vil reise. Jeg hadde ikke tenkt at det var helt krise om du ikke hadde 100 000 før du dro. Australia er selvfølgelig dyrere. Skal selv på Working Holiday til Australia til neste år om jeg greier å spare opp nok penger til å slippe inn i landet, men blir jo litt annerledes når man skal jobbe. Er vel ikke norske priser for å bo i Australia, da det finnes en del billige vandrerhjem der (som vi ikke har i Norge), men om man skal ha luksus, blir det jo noe annet.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #8 Skrevet 28. februar 2016 49 minutter siden, reiseglad skrev: Legger du til Australia, er du straks opp på norske priser for å spise og bo. Selv en seng på hostels der koster flere hundre kroner natta. Hvis det kniper om økonomi, ville jeg prioritert tida mi i Asia, og så tatt turen til Australia når jeg hadde mere penger. Takk for svar! I Australia var planen å leie bil og kjøre, og da kan man vel sove i bilen også. Men vinninga går vel opp i spinninga uansett hva. Føler det er litt dumt å ikke reise dit når man først er så nærme, men har bare så lyst å komme meg ut på tur. Da er det vel billigere å droppe slik at det er mulig å realisere turen. Anonymkode: 62fb4...7f0
Gjest Linaria Skrevet 28. februar 2016 #9 Skrevet 28. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! I Australia var planen å leie bil og kjøre, og da kan man vel sove i bilen også. Men vinninga går vel opp i spinninga uansett hva. Føler det er litt dumt å ikke reise dit når man først er så nærme, men har bare så lyst å komme meg ut på tur. Da er det vel billigere å droppe slik at det er mulig å realisere turen. Anonymkode: 62fb4...7f0 Hva med å ta en working holiday i Australia senere? Jeg kjenner følelsen av å ville besøke alle mulige steder "i nærheten" når man først er i en verdensdel, men de er egentlig ikke så nære hverandre og billige å reise til som det ofte er i Europa.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #10 Skrevet 28. februar 2016 19 minutter siden, Linaria skrev: Hva med å ta en working holiday i Australia senere? Jeg kjenner følelsen av å ville besøke alle mulige steder "i nærheten" når man først er i en verdensdel, men de er egentlig ikke så nære hverandre og billige å reise til som det ofte er i Europa. Helt sant, det går jo absolutt ann å gjøre. Haha ja, godt du forstår følelsen. Men det er vel en del av backpackinga : man rekker ikke å gjøre alt. Kanskje jeg heller kan besøke flere land i Asia for en mindre pris. Ahh, er så glade det finns folk som gidder å hjelpe. Takk! Anonymkode: 62fb4...7f0
Alan Smithee Skrevet 28. februar 2016 #11 Skrevet 28. februar 2016 (endret) Thailand og Kambodsja er relativt rimelige land å reise og bo i. Vi betalte aldri mer enn 12 dollar per natt når vi dro for noen få år siden, og det var med eget bad og inkludert frokost. Det billigste vi bodde, var fem dollar per natt, men da var standarden i dårligste laget. Det var heller ikke spesielt dyrt å reise rundt eller spise. Angkor Watt koster en del, men er definitivt verdt å få med seg! Vi brukte ca 25 000 på to mennesker på nesten fire uker, men det inkluderte flybiletter frem og tilbake. Man kan fint klare seg med lite penger i denne delen av Asia! Bali er ganske mye dyrere enn de tidligere nevnte landene. Det er dyrere å bo og spise, og det er dyrere å komme seg omkring. Spesielt Ubud er dyrt, siden det er veldig mange australiere som reiser dit. Om du vil dra denne veien, anbefaler jeg å få med andre deler av Indonesia i samme slengen - fantastiske vulkaner, store landskap, og, om du er villig til å reise forbi Lombok, komodovaraner! Men, her må du nok ha mer penger enn til resten av Sørøst-Asia. Vi brukte ca 35 000 på tre uker, samme to personer som tidligere. Litt dyrere biletter, men mest dyrere livsopphold. Om du tenker budjsett, kan det være lurt å holde seg unna. Endret 28. februar 2016 av Alan Smithee La til forbruk i Indonesia
reiseglad Skrevet 28. februar 2016 #12 Skrevet 28. februar 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! I Australia var planen å leie bil og kjøre, og da kan man vel sove i bilen også. Men vinninga går vel opp i spinninga uansett hva. Føler det er litt dumt å ikke reise dit når man først er så nærme, men har bare så lyst å komme meg ut på tur. Da er det vel billigere å droppe slik at det er mulig å realisere turen. Anonymkode: 62fb4...7f0 "Så nærme" er da rundt ni timers flytur fra de fleste destinasjoner i Sørøst-Asia.... Avstandene er store. Forresten, skal du reise alene? Å leie bil sammen med 1-2 til er jo noe helt annet enn å stå for utgiftene alene. Da går det an å leie en campercar og suse rundt. Men det blir dyrt likevel. Drivstoffprisen har øket, overnatting på campingplass (av og til vil du ha strøm og ordentlig dusj) og bompenger gjør at det ikke er så billig med bilferie lenger i Aussie, dessverre.
aglaea Skrevet 29. februar 2016 #13 Skrevet 29. februar 2016 100 000 for 3 mndr?? jeg reiste i 3 mndr i sør-øst asia og Australia og tror jeg brukte sånn 60 000. Og da bodde jeg ikke bare på hostels hele tiden heller, drog på en del utflukter osv. Så dersom du sparer veldig på pengene kan du nok bruke mindre enn det (særlig dersom du ikke drar til Australia), og du kan også bruke mer enn det. Det kommer litt an på om du reiser alene eller med andre. Det er ofte dyrere å reise alene, dersom man ikke bor på dorms, eller finner andre å dele rom med (ikke alle plasser det er dorms). Jeg reiste alene store deler av turen, så bodde en del på sovesaler, som er en utmerket måte å treffe andre på:) Åh kjenner jeg er misunnelig på deg som skal på langtur! 1
aglaea Skrevet 29. februar 2016 #14 Skrevet 29. februar 2016 Thailand og Kambodsja er ganske billige land, men kan f. eks foreslå Vietnam også. Fantastisk land, veldig billig og veldig greit å reise der når men reiser i samme område. 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #15 Skrevet 29. februar 2016 Den 28. februar 2016 at 20.31, Alan Smithee skrev: Thailand og Kambodsja er relativt rimelige land å reise og bo i. Vi betalte aldri mer enn 12 dollar per natt når vi dro for noen få år siden, og det var med eget bad og inkludert frokost. Det billigste vi bodde, var fem dollar per natt, men da var standarden i dårligste laget. Det var heller ikke spesielt dyrt å reise rundt eller spise. Angkor Watt koster en del, men er definitivt verdt å få med seg! Vi brukte ca 25 000 på to mennesker på nesten fire uker, men det inkluderte flybiletter frem og tilbake. Man kan fint klare seg med lite penger i denne delen av Asia! Bali er ganske mye dyrere enn de tidligere nevnte landene. Det er dyrere å bo og spise, og det er dyrere å komme seg omkring. Spesielt Ubud er dyrt, siden det er veldig mange australiere som reiser dit. Om du vil dra denne veien, anbefaler jeg å få med andre deler av Indonesia i samme slengen - fantastiske vulkaner, store landskap, og, om du er villig til å reise forbi Lombok, komodovaraner! Men, her må du nok ha mer penger enn til resten av Sørøst-Asia. Vi brukte ca 35 000 på tre uker, samme to personer som tidligere. Litt dyrere biletter, men mest dyrere livsopphold. Om du tenker budjsett, kan det være lurt å holde seg unna. Tusen takk for tips! Anonymkode: 62fb4...7f0
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #16 Skrevet 29. februar 2016 Den 28. februar 2016 at 20.57, reiseglad skrev: "Så nærme" er da rundt ni timers flytur fra de fleste destinasjoner i Sørøst-Asia.... Avstandene er store. Forresten, skal du reise alene? Å leie bil sammen med 1-2 til er jo noe helt annet enn å stå for utgiftene alene. Da går det an å leie en campercar og suse rundt. Men det blir dyrt likevel. Drivstoffprisen har øket, overnatting på campingplass (av og til vil du ha strøm og ordentlig dusj) og bompenger gjør at det ikke er så billig med bilferie lenger i Aussie, dessverre. Nei, skal ikke reise alene. Vi er to stk nei da var det vel ikke noe å spare der heller.. Søren Anonymkode: 62fb4...7f0
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #17 Skrevet 29. februar 2016 12 timer siden, aglaea skrev: 100 000 for 3 mndr?? jeg reiste i 3 mndr i sør-øst asia og Australia og tror jeg brukte sånn 60 000. Og da bodde jeg ikke bare på hostels hele tiden heller, drog på en del utflukter osv. Så dersom du sparer veldig på pengene kan du nok bruke mindre enn det (særlig dersom du ikke drar til Australia), og du kan også bruke mer enn det. Det kommer litt an på om du reiser alene eller med andre. Det er ofte dyrere å reise alene, dersom man ikke bor på dorms, eller finner andre å dele rom med (ikke alle plasser det er dorms). Jeg reiste alene store deler av turen, så bodde en del på sovesaler, som er en utmerket måte å treffe andre på:) Åh kjenner jeg er misunnelig på deg som skal på langtur! Åh deilig å se et sånt beløp. Deilig å vite at det faktisk GÅR. ja, gleder meg veldig. Er derfor jeg ikke føler jeg orker å spare i ett år akkurat, for er så reiselysten! Skulle helst dratt i går... hvor var din rute? Anonymkode: 62fb4...7f0
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #18 Skrevet 29. februar 2016 12 timer siden, aglaea skrev: Thailand og Kambodsja er ganske billige land, men kan f. eks foreslå Vietnam også. Fantastisk land, veldig billig og veldig greit å reise der når men reiser i samme område. Ja, har sett på Vietnam også. Ser ut som et vakkert land! Må lese meg opp, føler jeg kan for lite om det Anonymkode: 62fb4...7f0
aglaea Skrevet 1. mars 2016 #19 Skrevet 1. mars 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Åh deilig å se et sånt beløp. Deilig å vite at det faktisk GÅR. ja, gleder meg veldig. Er derfor jeg ikke føler jeg orker å spare i ett år akkurat, for er så reiselysten! Skulle helst dratt i går... hvor var din rute? Anonymkode: 62fb4...7f0 Jeg begynte i Australia, reiste til Thailand, Kambodsja, Vietnam og avsluttet i Kina. Definitivt verdt å gjøre det:) Vietnam er et av mine absolutte favorittland, så det anbefales!
prt90 Skrevet 1. mars 2016 #20 Skrevet 1. mars 2016 Den 28.2.2016 at 16.07, AnonymBruker skrev: Vurderer å dra på backpacking etter jul. Tenker mest på Asia( noen plasser i Thailand, Kambodsja og feks Bali ) men muligens Australia om det ikke blir for dyrt. Dvs: lyst til Australia også, men tar vel mange mnd ekstra å spare siden det er et dyrt land. Vil at det skal være mulig å gjennomføre, så da vil jeg gjøre det billigere. Tenker å være borte i 3 mnd. Så ja, hvor mye burde jeg spare sånn ca? Føler folk sparer langt over 100 000, og sier de ikke hadde klart seg på mindre. Mens noen sier en langt mindre sum. Asia er vel jo ikke så dyrt? Blir takknemlig for svar! Kom gjerne med råd om du har noen Anonymkode: 62fb4...7f0 100.000 kroner på 3 måneder i Asia?! Det er jo over 1000 kroner dagen, det kan du jo klare deg for i Norge. Var det ikke backpacking du skulle på? Hvor i alle dager tenker du å bruke så mye penger? Jeg og min samboer var 1 måned i Asia for et par år siden og brukte vel 20.000 kroner til sammen (+ flybilletter) og da levde vi ganske bra. Nå har kronekursen gått i vasken, så det har sikkert blitt litt dyrere, men 100.000 kroner i Asia høres mer ut som charterferie enn som backpacking 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå