AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #1 Del Skrevet 28. februar 2016 Dette må være den vanligste feilen jeg ser på hele KG. Eventuelt er det mulig at jeg ser det overalt fordi jeg har hengt meg opp i den feilen fordi det er den jeg tåler minst å se på. Jeg synes jeg ser minst én ny overskrift med denne feilen hver gang jeg er innom. Det er nesten utelukkende bruk av "ett" der det skulle vært "et". Dagens overskrifter som jeg kan finne i farta: "Hjelpe ett vennepar med å få barn" - så lenge du ikke hjelper to "Jeg ønsker å arrangere ett uforglemmelig utdrikningslag" - ja, det holder vel med det ene Jeg har hatt lyst til å lufte litt tanker lenge nå (haha, alt man henger seg opp i), så jeg starter heller en liten sutretråd på språkforumet i stedet for å kapre tråden til noen. Kanskje jeg er heldig og noen tar en titt innom og blir litt obs likevel. (Hint: "et" er en artikkel, "ett" er et tallord. De fungerer slik som "en" og "én"). Anonymkode: d6937...7f3 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #2 Del Skrevet 28. februar 2016 Ett er tall, ett eple ett vennepar. Et riktig valg, tror jeg for et vanskelig valg av antall T'er. @Arabella dette er vel ditt område? Anonymkode: a54d2...775 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 28. februar 2016 #3 Del Skrevet 28. februar 2016 Før i tida hørte et og ett til ulike ordklasser: artikler og tallord. Vi vet alle intuitivt at dette må være feil: orda må være nært i slekt, og heldigvis, i dagens grammatikk er dette blitt rettet på. Ordklassas navn er determinativ (bestemmerord). Den består av tre undergrupper: eiendomsord (min), pekeord (disse) og mengdeord eller kvantorer. Denne siste gruppa består av de tidligere kategoriene ubestemte artikler (en-ei-et), grunntall (en-to-tre) og ubestemte pronomen (hver, ingen, noen osv.) Et og ett er altså begge kvantorer; forskjellen er at ett uttales med trykk og presiserer antallet. Derfor er "Jeg fikk et eple" en nøytral opplysning, mens "Jeg fikk ett eple" legger vekt på at det var ett. Kanskje det menes at det var lite? Å vite om en skal skrive et eller ett burde altså være såre enkelt: les setninga opp, og uttales ordet med trykk, skal det skrives med dobbel t. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 28. februar 2016 #4 Del Skrevet 28. februar 2016 Det er ikke bare på KG denne vederstyggeligheten finnes. Ser den rett som det er på FB og på ymse blogger. Og hver gang jeg ser feil bruk av "et" og "ett", så blir jeg med ett gretten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 28. februar 2016 #5 Del Skrevet 28. februar 2016 Føler at de som skriver "ett" i stedet for "et" er så sinte Som om de legger skikkelig trykk på det. Det er som om det står i blokkbokstaver eller med fem utropstegn bak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 28. februar 2016 #6 Del Skrevet 28. februar 2016 Nordmenn er forresten i dag utrolig dårlig i norsk. Altså, man leser jo mer nå enn man noen sinne har gjort, HVORDAN ER DET MULIG?! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #7 Del Skrevet 28. februar 2016 2 timer siden, Tibbie skrev: Nordmenn er forresten i dag utrolig dårlig i norsk. Altså, man leser jo mer nå enn man noen sinne har gjort, HVORDAN ER DET MULIG?! Jeg er flinkere i engelsk enn mange briter og amerikanere, men samtidig må jeg innrømme at jeg klarer å blande et/ett noen ganger. Vet ikke hva det sier om meg? Kanskje jeg burde gitt faen i å lære meg så mye engelsk grammatikk og heller fokusert på norsken? Klarer også å blande og/å i blant. Men så korrekturleser jeg sjeldent, med mindre det er typ jobbsøknad, rapport eller eksamensoppgave. Anonymkode: 55c1b...6ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #8 Del Skrevet 28. februar 2016 4 timer siden, Tibbie skrev: Nordmenn er forresten i dag utrolig dårlig i norsk. Altså, man leser jo mer nå enn man noen sinne har gjort, HVORDAN ER DET MULIG?! Kanskje det er slik feil sprer seg? Vi leser mye, men det er ikke akkurat alt som er korrekturleste romaner. Man blir vel ikke nødvendigvis god i grammatikk eller språk generelt av å lese Facebookinnlegg og innlegg på norske nettforum.. :/ Anonymkode: d6937...7f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 28. februar 2016 #9 Del Skrevet 28. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det er slik feil sprer seg? Vi leser mye, men det er ikke akkurat alt som er korrekturleste romaner. Man blir vel ikke nødvendigvis god i grammatikk eller språk generelt av å lese Facebookinnlegg og innlegg på norske nettforum.. :/ Anonymkode: d6937...7f3 Ja, privat bruk av internett har nok bidratt mye til utviklingen av dårlig språk. Man leser en feil 100 ganger om dagen, så tror man at det er sånn det skrives. Men jeg regner med at disse folkene også leser teksting på tv, nyheter, bøker/blader, oppskrifter, rapporter... Vel, andre dagligdagse ting som ikke er skrevet at uutdannede folk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 29. februar 2016 #10 Del Skrevet 29. februar 2016 5 timer siden, Tibbie skrev: Ja, privat bruk av internett har nok bidratt mye til utviklingen av dårlig språk. Man leser en feil 100 ganger om dagen, så tror man at det er sånn det skrives. Men jeg regner med at disse folkene også leser teksting på tv, nyheter, bøker/blader, oppskrifter, rapporter... Vel, andre dagligdagse ting som ikke er skrevet at uutdannede folk? I tillegg til de punktene du ramser opp, så tror jeg autokorrekt og stavekontroll også er del av forklaringa på forringelsen av skriftspråket. Utover det så kan jeg tenke meg at det at man i dag skriver mindre for hånd også bidrar til flere skrivefeil. En kollega (fysikklærer) av meg så seg lei av skrivefeil, så når han holdt prøver, trakk han også poeng for skrivefeil. Var en heller effektiv metode å få elevene til å se over hva de faktisk hadde skrevet før de leverte inn prøven. Ganske surt å gå ned to karakterer bare pga. skrivefeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 29. februar 2016 #11 Del Skrevet 29. februar 2016 9 timer siden, Lafemmemauvaise skrev: I tillegg til de punktene du ramser opp, så tror jeg autokorrekt og stavekontroll også er del av forklaringa på forringelsen av skriftspråket. Utover det så kan jeg tenke meg at det at man i dag skriver mindre for hånd også bidrar til flere skrivefeil. En kollega (fysikklærer) av meg så seg lei av skrivefeil, så når han holdt prøver, trakk han også poeng for skrivefeil. Var en heller effektiv metode å få elevene til å se over hva de faktisk hadde skrevet før de leverte inn prøven. Ganske surt å gå ned to karakterer bare pga. skrivefeil. Det er jo genialt! Jeg ville nok gjort det samme om jeg var lærer, bare av irritasjonen over latskapen/dumheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #12 Del Skrevet 6. mars 2016 Djeses, alt folk skal irritere seg over... Anonymkode: 76fed...df0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #13 Del Skrevet 6. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Djeses, alt folk skal irritere seg over... Anonymkode: 76fed...df0 Du vet at f.eks. et svar og ett svar betyr to forskjellige ting? Anonymkode: 6f318...0bc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest canacas Skrevet 6. mars 2016 #14 Del Skrevet 6. mars 2016 Jeg innrømmer at dette er noe jeg sliter med. Jeg hater feilskriving, men et/ett kan jeg gladelig innrømme at jeg gjør feil. Det skjer av seg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anastasha Skrevet 13. mars 2016 #15 Del Skrevet 13. mars 2016 Den 29.2.2016 at 13.49, Tibbie skrev: Det er jo genialt! Jeg ville nok gjort det samme om jeg var lærer, bare av irritasjonen over latskapen/dumheten. Det kunne jeg også tenke meg, men kommer nok primært til å undervise i språkfag, så der er det 100% legitimt, minst. Spørsmålet er jo om det er lov å trekke 2 karakterer pga skrivefeil, hvordan var reaksjonene på dette? Noen som har gode forslag til hvordan man kan tilrettelegge for at nordmenn blir bedre til å formulere seg på norsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 13. mars 2016 #16 Del Skrevet 13. mars 2016 3 timer siden, Anastasha skrev: Noen som har gode forslag til hvordan man kan tilrettelegge for at nordmenn blir bedre til å formulere seg på norsk? Hva med å kopiere en viss legendarisk historieprofessor i Oslo: Hvis en student hadde vært så uheldig å levere en besvarelse der det stod at "årsaken til krigen skyldtes...", nektet han å lese videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå