Gå til innhold

Kjøpe bil for første gang...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg blir straks 18 og er nesten ferdig med billappen. Har derfor begynt å kikke litt på bil, og har noen spørsmål angående dette. Har sett på noen biler på Finn.no hovedsakelig vlolkswagen golf/polo i prisklassen 15 til 30 000. Men er veldig redd for at i den prisklassen er det mest biler som er billige å kjøpe, men vil koste mye med reparasjoner og må ofte inn på verksted. Så det første jeg lurer på er deres erfaringer med kjøp av brukt bil i den prisklassen og polo/golf som bil generelt. Det andre jeg lurer på er hva det vil koste å ha en sånn bil i året, tenker ikke bensinpenger, men årsavgift, forsikring ol.

Om dere har noen andre tips til type bil så vil jeg gjerne høre det å :)

Anonymkode: 4d28c...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Genevieve

Jeg har hatt volkswagen golf. Når de kommer ned i den prisklassen må man regne med at ting begynner å bli dårlig ja, slitedeler og slikt må gjerne byttes og det kan bli dyrt hvis du ikke kan gjøre det selv eller har noen til å gjøre det for deg. Det er vel egentlig her det blir dyrt i lengden. 

Regner med du bare skal ha ansvarforsikring, tror det ligger rundt 4-6000 i året, er noen år siden jeg eide bilen. Årsavgiften ligger nærmere 3000 tror jeg men dette må du sjekke ut. 

Skoda er forresten klin lik inni av interiør som VW fordi det er VW som eier begge merkene. Jeg har kjørt begge deler pga jobb og Skoda er en god bil å kjøre, liker begge. Merket Skoda klinger kanskje ikke like fint i ørene men. 

Alt i alt, veldig fornøyd med min golf og kunne godt kjøpt det igjen. Hvis du har muligheten til å legge litt mer enn 30000 i bilkjøpet så anbefales dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at jeg ikke kjøper bil som har gått over 100.000, fordi jeg vil at den skal leve relativt problemfritt i en del år fremover. Alderen trenger ikke ha så mye og si hvis den er fint behandlet, servicer er fulgt og den selvsagt ikke har rust. Pass på å sjekk når neste EU kontroll er. Det er tryggere å kjøpe av forhandler, selv om det finnes enkelte forhandlere man bør styre unna også.

Min første bil var forøvrig en VW Boble 1969 modell (og veteranbiler har ikke årsavgift), og en så gammel bli er jo grei nok om man kan, eller kjenner noen som kan, skru litt. De er mye enklere og fikse en moderne biler. Mange er dessverre rustne da, så jeg anbefaler det ikke sånn uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en gammel opel astra for 9000kr og fikset på ting til en pris på ca. 5000-7000. (Har heldigvis mekanikere i familien, så har bare betalt for delene) Gikk just gjennom eu-kontrollen nå, der røyk 800kr, kjøpte nye dekk, der røyk 1500 (husker ikke...) Årsavgifta på 3145 (tror jeg) kr kom just, i tillegg til ansvarsforsikringen, men for denne bilen og meg, - fordi den er hovedregistret på pappa koster det 1500kr i året. Altså har jeg brukt ca. 22 000kr på en nylig eu-godkjent bil hvor slitasjedeler just har blitt byttet og det derfor ligger til rette for at det forhåpentligvis ikke blir noen særlig overraskende utgifter de neste årene. Jeg fyller forøvrig også 18 om kort tid, så jeg gleeeder meg! 

Jeg har søsken og foreldre som har hatt gammel golf og passat i flere år og de har vært veldig fornøyde. Men delene og ansvarsforsikringen til opelen har vært billigere enn det de var til min brors golf. Han hadde forøvrig også en Skoda i noen år. Kan aldri huske at verken Golfen eller Skodaen var inne på verksted annet enn til eugodkjenningen? (Ikke passaten heller) Dog krasjet han begge bilene, så det kan jo hende bilene hadde falt fra hverandre dagen etterpå om han ikke hadde gjort det? :fnise:

Hvor mye du vil ha bilen på verksted kommer veldig an på hvor bilen har blitt kjørt, km.stand, hvor mye du kan gjøre selv av bytte av slitedeler, manuell/automat, rust (hva kan du eventuelt gjøre selv?), og hvor den skal bli kjørt. I tillegg til mange andre faktorer. Har du ingen venner/familie som kan hjelpe deg med denne avgjørelsen? :) 

Anonymkode: c1936...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I den prisklassen er det vel egentlig bare Toyota Corolla og den slags som gjelder? Hvorfor kjøpe tysk vræl som du vet vil gå i stykker fort?

Anonymkode: f7a86...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I den prisklassen er det vel egentlig bare Toyota Corolla og den slags som gjelder? Hvorfor kjøpe tysk vræl som du vet vil gå i stykker fort?

Hvodan skal jeg vite det? Er 17 og har null erfaring med bil. Er jo kanskje en grunn til at jeg ber om råd og erfaringer fra andre her inne...

Anonymkode: 4d28c...c5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke meningen å fornærme deg altså, det er bare slik jeg snakker/skriver. :) Ta gjerne en titt her:

http://m.finn.no/car/used/search.html?make=0.813&model=1.813.1389

Da kan du finne ut hva som passer deg: Jeg anbefaler manuell bensinbil (det er restriksjoner på diesel nå og automat bruker mer drivstoff + ingen kjøreglede). Så er nok stasjonsvognen litt dyrere enn de andre, så du må spørre deg om du vil ha dét. Siden sammenlikner du forskjellige biler som treffer dine behov etter pris og kjørelengde. Finn en bil som har vært til jevnlige servicer, kjøp gjerne av eldre folk. Prøvekjør med en bilkyndig, om du har anledning. Så er det bare tut og kjør. :)

Dette er fremgangsmåten for å skaffe seg en noenlunde billig, driftssikker bil. Vil du ha noe sprekere eller noe å imponere folk med, går du frem litt annerledes. Men jeg tenker at bil er transport, og det er meningsløst å bruke mer penger enn strengt tatt nødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat=ingen kjøreglede? Ja ja, godt at mann-mannesen er her :sFun_sleeping:

For bykjøring er automat best, og ja- jeg har kjørt begge deler mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Antoinette skrev:

Må si meg litt enig i at syns manuell gir meg mest kjøreglede. Selvfølgelig veldig greit og praktisk med automat på bykjøring, men ikke mitt førstevalg (jeg er jente og har faktisk en automat bil). Jeg liker best å gire selv og føler jeg har det mere morro med de bilene jeg har som er manuell:) godt vi er litt forskjellige:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Antoinette skrev:

Tja, vi har begge deler i familien - jeg kjører sjelden automaten. Kona mi liker ikke bilens automat heller, men den var veldig billig i sin tid og nekter å gå i stykker (Toyota Camry). Så det er vår oppfatning her i gården som jeg gledelig deler med andre.

Er du i tillegg fersk til å kjøre bil, er det jo uheldig ikke å praktisere den nye kunnskapen. Jeg synes også det er en fordel å prøve å få noe glede ut av en slik hverdagslig aktivitet som bilkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tysk vræl? Har du i det hele tatt hatt biler som Volkswagen, Opel eller Skoda? Jeg nekter å tro du har det. Det har vært nøyaktig like mye, om ikke mindre feil med de tyske bilene våre sammenligna med Toyotaer vi har hatt. Altså, veldig lite feil, og så godt som 90% av feilene er småting man kan fikse selv. 

Ville myyyyye heller gått for tysk/(Toyota) enn italiensk eller fransk "vræl".   

Anonymkode: c1936...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...