Zienna Skrevet 27. februar 2016 #1 Skrevet 27. februar 2016 - Hvis dere ikke går på badet nå, så får dere ikke pusse tennene! sier pappa. Spør om det blir fart i de to små på 3 og 6 år!? De vil jo absolutt ikke ha "smådyr" i tennene - Vi har veldig lite broccoli og gulerøtter, så vi må dele rettferdig på det vi har! sier han. Gjett om de elsker grønnsaker? - Vi gidder ikke å vaske hendene i dag, sier han, når den minste har vært på toalettet. Hun protesterer vilt, og forklarer pappa at man alltid må vaske hendene, for det har de sagt i barnehagen! Tenker på da jeg selv var småbarnsmor, og strevde så mye med dette. Kanskje et tips til dere som sliter med slike hverdagslige ting? 6
Teddi Skrevet 27. februar 2016 #2 Skrevet 27. februar 2016 Morsomt! Det er en sånn metode jeg ikke hadde klart å tenke ut selv. Kanskje fordi det hadde vært litt kjedelig hvis responsen hadde vært: "ok..." 1
Silfen Skrevet 27. februar 2016 #3 Skrevet 27. februar 2016 Kommer helt an på ungen. Noen av de småjævlene gjennomskuer deg uansett hva! 27
Zienna Skrevet 27. februar 2016 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2016 21 minutter siden, Teddi skrev: Morsomt! Det er en sånn metode jeg ikke hadde klart å tenke ut selv. Kanskje fordi det hadde vært litt kjedelig hvis responsen hadde vært: "ok..." Ja, jeg tenkte aldri heller ut denne metoden Nå ser jeg at den virker hos sønnen. Han blir nok gjennomskuet en vakker dag, men jeg tenker at de små vil synes det er morsomt når den tid kommer. Så spørs det jo også hvor gamle de er, for man må nok begynne tidlig. Ikke kjedelig, tror jeg, men kanskje overraskende
Zienna Skrevet 27. februar 2016 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2016 24 minutter siden, Silfen skrev: Kommer helt an på ungen. Noen av de småjævlene gjennomskuer deg uansett hva! Ser problemet. Enkelte krapyl er utstyrt med antenner som burde vært forbeholdt etterretningstjenesten! 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #6 Skrevet 27. februar 2016 Mannen min sier alltid: Jeg blir først på badet! Guttungen løper da på badet med en gang... Og jeg blir først å ha på meg skoene og jakka! Da skal guttungen selvsagt gjøre det først.. ;-) Det funker som fy her, og ting skjer uten masse mas. Anonymkode: 9ea72...d53 3
Hactar Skrevet 27. februar 2016 #7 Skrevet 27. februar 2016 Alle triks har en begrenset holdbarhet, men man kommer langt om man fornyer seg ved behov. Vi synger på senga, og tidligere fungerte "hvis du kommer nå, rekker vi å synge!". Da den metoden mistet sin kraft, begynte mannen å si "hvis du ikke kommer nå, synger jeg uten deg!" Og guttungen kommer styrtende med panikk i ansiktet, haha! Tydeligvis er det viktig at sang ikke skjer uten hans tilstedeværelse... 8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #8 Skrevet 27. februar 2016 Haha, sånt funker IKKE på min treåring Han er supertrassig om dagen (selv om trass selvsagt egentlig ikke eksisterer ), så vi har prøvd omtrent alle triks i boka- også de du nevner over. Han svarer omtrent alltid bare noe i likhet med "OK", eller "javel..", så sånne lure-manipuleringstriks har vi droppet for lengst. Anonymkode: 094b9...9d0 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #9 Skrevet 27. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mannen min sier alltid: Jeg blir først på badet! Guttungen løper da på badet med en gang... Og jeg blir først å ha på meg skoene og jakka! Da skal guttungen selvsagt gjøre det først.. ;-) Det funker som fy her, og ting skjer uten masse mas. Anonymkode: 9ea72...d53 Bare vent til han blir større og mister hodet sitt fordi han er ikke først på alt. Anonymkode: e2d97...c1a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #10 Skrevet 28. februar 2016 Mitt råd er at man ALDRI skal true med noe man ikke har tenkt å gjennomføre. Så truer du med at det ikke er mat resten av kvelden så er det ikke mat resten av kvelden - så man bør kanskje tenke seg litt om før man truer. Det andre trikset er å ikke høre på de som sier at "barn skjønner ikke sånt".. Jovisst skjønner barn grønnjævelig mye, og hvis du starter for seint med oppdragelse er du egentlig fucked. Anonymkode: 958e9...e98 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #11 Skrevet 28. februar 2016 19 timer siden, Zienna skrev: - Hvis dere ikke går på badet nå, så får dere ikke pusse tennene! sier pappa. Spør om det blir fart i de to små på 3 og 6 år!? De vil jo absolutt ikke ha "smådyr" i tennene - Vi har veldig lite broccoli og gulerøtter, så vi må dele rettferdig på det vi har! sier han. Gjett om de elsker grønnsaker? - Vi gidder ikke å vaske hendene i dag, sier han, når den minste har vært på toalettet. Hun protesterer vilt, og forklarer pappa at man alltid må vaske hendene, for det har de sagt i barnehagen! Tenker på da jeg selv var småbarnsmor, og strevde så mye med dette. Kanskje et tips til dere som sliter med slike hverdagslige ting? Pappa sier til barn, i innledningen, mens i avslutningen så tenker du på da du selv var småbarnsmor, hva mener du her? Denne måten å "lure" barn på er særs uheldig på sikt. (Og spør du meg så er dette konstruerte "metoder" uten rot i virkeligheten.) Ikke morsomt! Anonymkode: 7d32d...b89 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #12 Skrevet 28. februar 2016 Det der har da fleste av oss prøvd. Men de færreste har så dumme unger at de går på det. Anonymkode: 3cbb9...cf2 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #13 Skrevet 28. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne måten å "lure" barn på er særs uheldig på sikt. Anonymkode: 7d32d...b89 Hvorfor det? På hvilken måte? Anonymkode: 45ca5...e43
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #14 Skrevet 28. februar 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare vent til han blir større og mister hodet sitt fordi han er ikke først på alt. Anonymkode: e2d97...c1a Vel, de eldste har ikke fått noen problemer med å ikke være først iallfall. Alle barn fungerer ikke på samme måte skjønner du. Det kommer jo an på barnet hva slags triks man bruker i hverdagen for å gjøre ting enklere. Anonymkode: 9ea72...d53
Zienna Skrevet 28. februar 2016 Forfatter #15 Skrevet 28. februar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt råd er at man ALDRI skal true med noe man ikke har tenkt å gjennomføre. Så truer du med at det ikke er mat resten av kvelden så er det ikke mat resten av kvelden - så man bør kanskje tenke seg litt om før man truer. Det andre trikset er å ikke høre på de som sier at "barn skjønner ikke sånt".. Jovisst skjønner barn grønnjævelig mye, og hvis du starter for seint med oppdragelse er du egentlig fucked. Anonymkode: 958e9...e98 Veldig viktig det der. Har man først fortalt ungene hva konsekvensen blir, så må man holde ord. Det hender jeg ser barn på butikken med mor som maser om noe, og mor sier nei. Så treffer jeg dem i disken, og sannelig, der har barnet fått viljen sin. Da tenker jeg mitt.. Tror også at oppdragelsen må starte tidlig. Barn vokser på å lære, mestre og kjenne seg flinke. De må ikke undervurderes.
Zienna Skrevet 28. februar 2016 Forfatter #16 Skrevet 28. februar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Pappa sier til barn, i innledningen, mens i avslutningen så tenker du på da du selv var småbarnsmor, hva mener du her? Denne måten å "lure" barn på er særs uheldig på sikt. (Og spør du meg så er dette konstruerte "metoder" uten rot i virkeligheten.) Ikke morsomt! Anonymkode: 7d32d...b89 Pappaen her er sønnen min, og jeg er farmoren til de små Jeg synes ikke egentlig han lurer dem. Den eldste har gjennomskuet, og nå synes han det er veldig morsomt at han spiser alt det de andre ungene ikke gjør, fordi pappaen "lurte" ham. 1
Zienna Skrevet 28. februar 2016 Forfatter #17 Skrevet 28. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det der har da fleste av oss prøvd. Men de færreste har så dumme unger at de går på det. Anonymkode: 3cbb9...cf2 En riktig solstråle her, skjønner jeg
Zienna Skrevet 28. februar 2016 Forfatter #18 Skrevet 28. februar 2016 Den 27.02.2016 at 21.37, AnonymBruker skrev: Haha, sånt funker IKKE på min treåring Han er supertrassig om dagen (selv om trass selvsagt egentlig ikke eksisterer ), så vi har prøvd omtrent alle triks i boka- også de du nevner over. Han svarer omtrent alltid bare noe i likhet med "OK", eller "javel..", så sånne lure-manipuleringstriks har vi droppet for lengst. Anonymkode: 094b9...9d0 Ja, det nytter nok ikke på alle Men de VET at de ikke får pusse tennene om de ikke går på badet når pappa sier det. Det skjedde bare èn gang, og siden har det vært full fart. Det kalles vel ikke trassalder lenger, men å utvikle sitt eget "jeg". Kan være ganske krevende, men en viktig prosess for de små.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #19 Skrevet 28. februar 2016 Den 27.2.2016 at 19.55, Zienna skrev: - Hvis dere ikke går på badet nå, så får dere ikke pusse tennene! sier pappa. Spør om det blir fart i de to små på 3 og 6 år!? De vil jo absolutt ikke ha "smådyr" i tennene - Vi har veldig lite broccoli og gulerøtter, så vi må dele rettferdig på det vi har! sier han. Gjett om de elsker grønnsaker? - Vi gidder ikke å vaske hendene i dag, sier han, når den minste har vært på toalettet. Hun protesterer vilt, og forklarer pappa at man alltid må vaske hendene, for det har de sagt i barnehagen! Tenker på da jeg selv var småbarnsmor, og strevde så mye med dette. Kanskje et tips til dere som sliter med slike hverdagslige ting? Vel. Dette fungerer bare en svært kort periode før det biter deg i rompa. Jeg her veldig for å bruke humor i oppdragelse, men det kan bli for mye. Man får fort skjevhetten i at barna mangler litt respekt; Pappa blir den morsomme som de løper etter. Mamma blir den som må ta diskusjonene. På et eller annet tidspunkt så er det respektløst å snakke til barn som om de er stokk dumme også. 6 år....Da nærmer det seg. Humor ble ikke oppfunnet av foreldre. Unnskyld for surmaget innlegg, men det blir for dumt å ha 2 små barn og tro at dette er "Greia" i lengden. Når far ikke er hjemme, hva da? Når en forelder er den morsomme så er det en som skal lide....merk mine ord, askepott Anonymkode: f7f8e...168 3
Zienna Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #20 Skrevet 29. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel. Dette fungerer bare en svært kort periode før det biter deg i rompa. Jeg her veldig for å bruke humor i oppdragelse, men det kan bli for mye. Man får fort skjevhetten i at barna mangler litt respekt; Pappa blir den morsomme som de løper etter. Mamma blir den som må ta diskusjonene. På et eller annet tidspunkt så er det respektløst å snakke til barn som om de er stokk dumme også. 6 år....Da nærmer det seg. Humor ble ikke oppfunnet av foreldre. Unnskyld for surmaget innlegg, men det blir for dumt å ha 2 små barn og tro at dette er "Greia" i lengden. Når far ikke er hjemme, hva da? Når en forelder er den morsomme så er det en som skal lide....merk mine ord, askepott Anonymkode: f7f8e...168 For disse to små er der bare pappa, alle dager. Unntatt annen hver helg hos mamma (når det klaffer for henne). Han tror nok ikke det er greia over tid, og barna forstår egentlig cluet nå. Men de synes det er morsomt, og da er jo alt som det skal være. Ikke sant, prinsen!!? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå