Gå til innhold

Dere som har førskolebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lærer dere barna noe hjemme? Tenkte på ABC og tall. Kan de skrive navnet sitt? Og er barna medlem av bokklubben. 

Anonymkode: 31deb...71e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal lære å skrive og lese på skolen, kan de for mye før skolen, vil de fort bli lei og kjede seg i timene, og dermed falle ut... og ender med at de ikke gidder å gjøre leksene fordi de kan jo alt fra før. boring!

De lærer litt på førskolen, så jenta mi kan å skrive navnet sitt, er skjevhendt, så har en tendens til å skrive speilvendt :D

men det går seg nok til. 

Jeg stresser ikke med at hun skal kunne mest mulig til skolen i alle fall, det må gå på interesse. 
Min erfaring er at de blir like flinke uansett. 

Selv kjente jeg ikke igjen bokstavene da jeg begynte på skolen, jeg husker jeg så bare maurer hehe :D jeg kunne skrive navnet bare... men jeg lærte fort, og jeg ble en av de flinkeste i klassen :)

Så selv om barnet ikke kan å regne og skrive før de begynner på skolen, betyr ikke det at de ikke blir flinke :)
Det er jo derfor de skal begynne på skolen. 
Og modenheten varierer litt, noen er klare til å lese og skrive allerede som 4 åringer, mens andre ikke er det før de er i 6 års alder.

Og vi voksne, var jo 7 år før vi begynte på skolen... og mange av oss gikk ikke på barnehage engang :) 

likevel - på tross av manglende pedagogisk barnehagegang, var jeg blant de flinkeste og roligste i klassen.
Bråkebøttene hadde gått i barnehage, og de gjorde det mye dårligere enn meg....

så man kan jo kanskje diskutere det med hvor viktig er egentlig pedagogikk i barnehage? kanskje viktigere å lære ungene å vente på tur, å konsentrere seg om oppgaver og sitte stille i timen, rekke opp hånden og behandle andre med respekt, både voksne og barn.

Sosial kompetanse....

Anonymkode: 01e30...401

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke gjort noe spesielt for å lære dem noe. Eldste lærte av seg selv å skrive navnet sitt (husker ikke når han lærte det, men han kunne det på fireårskontrollen) og han lærte seg selv å lese før han var 5. Vi leser for alle hver kveld og det er nok med på å skape interesse for bøker. Ingen av våre er med i bokklubber, vi foretrekker å selv velge hvilke bøker våre skal ha og vi kjøper mange bøker. Selv om eldste kunne lese og skrive før skolestart har han ikke kjedet seg på skolen og han får til en viss grad tilpassede lekser.

De kommer til å lære både å lese, skrive og regne på skolen. Da er det viktigere og mer nyttig å lære førskolebarna det praktiske, dvs å kunne kle av og på klær/yttertøy selv, å kunne tørke seg på do og vaske hendene, blyantgrep og å holde orden på tingene sine.

Skrevet

Dattera mi går i første klasse og kan skrive navnet sitt, broren sitt, faren sin og min. Hun leser bøker på egen hånd. 

Anonymkode: b9e50...a6c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lærer dere barna noe hjemme? Tenkte på ABC og tall. Kan de skrive navnet sitt? Og er barna medlem av bokklubben. 

Lærer alt fra bokstaver til bilfarger og bilmerker når vi er ute. For et spørsmål. Unger er så mottakelige for info og lærdom at det er bare å fylle på i det uendelige.

Anonymkode: 0c9ac...e8c

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt førskolebarn kan skrive navnet sitt og de fleste bokstaver, men ikke ord. Hun kan ikke lese selv, men kjenner igjen enkelte ord.

Har ikke gjort noe får å lære. Kan løse enkle regnestykker med å regne på fingrene, f.eks. at jeg spør hva er 2 + 2.

Men veldig flink å tegne og kan en del ord både på spansk og engelsk.

Anonymkode: 01e30...401

Skrevet

Nå er ikke min sønn førskolebarn ennå men han kan nå alfabetet og telle til 100. Tall og bokstaver har han vært opptatt av siden han var 2 og fikk duplo med tall og bokstaver på. Skrive navnet sitt og mitt :) Kan en del engelsk ord og uttrykk, trafikkskilt, bilmerker osv. Det å kle på seg og gjøre seg klar når vi skal ut er han kjempeflink til. Helt vanlige ting for en fireåring. Mye av dette sjekker de jo og på fireårskontrollen, der så de at han hadde blyantgrepet inne, og kunne skrive navnet sitt og navn på alle fargene osv. I barnehagen så øver de jo og på mange av tingene som de skal ha inne til de begynner på skolen, spesielt siste året, det blir spennende. Vi er for øvrig ikke medlem i noe bokklubb, men jeg kjøper en del og så låner vi haugevis med oss fra biblioteket. :) 

Skrevet

Hun kan både lese og skrive, opptatt av tall og løser ganske store regnestykker med pluss, minus og noe gange. Hun har alltid vært interessert i sånt og leste enkle ord før hun var 4. Vi har aldri pushet henne, men har oppmuntret henne og stimulert henne der vi har følt det naturlig ved at hun har vist glede ved å lære. Faglig vil hun nok klare seg utmerket på skolen, men hun er mer usikker på andre måter. Tar lett til tårene, blir usikker når det blir for uoversiktlig med for masse folk etc., så hver sine utfordringer...

Anonymkode: c6c56...0ce

Skrevet

På grunn av at mitt barn har hatt sen språkutvikling, så jobber han nå mye med bokstaver (på grunn av at han må lære seg lyder). Dermed kan han veldig mange bokstaver, men jeg tror ikke han kan hele alfabetet enda. Han kan sette sammen enkelte bokstaver og ord, som is og sol. Kjenner igjen navnet sitt, kan skrive det (men kan også fort glemme eller blande litt på bokstavene). Kjenner igjen mange ord som kan leses på f.eks skilt, mamma og pappa, og lignende. Er nyskjerrig på dette med pluss og minus, så vi snakker en del om det. Jeg prøver å forklare ham hvordan det fungerer, men vi øver ikke spesifikt på det.

Bøker er veldig bra for barns språkutvikling, men uavhengig av det har vi tonnevis av bøker hjemme. En av mine største lidenskaper er bøker (jeg jobber til og med ekstra i bokhandel), så jeg prøver å pakke min lidenskap på barnet. Han elsker bøker og er nyskjerrig på lesing, så jeg håper det smitter. Men vi er ikke medlem av noen bokklubb.

Ellers så fokuserer vi ikke noe spesielt på å lære slike ting som bokstaver, lesing, regning, eller lignende. Jeg svarer om han spør selvfølgelig, og viser ham om han ønsker det. 

Men vi prøver å trene på enkelte ting som er greit å kunne når man begynner på skolen:

- Gå på do selv (altså at man skal tørke seg selv, huske å vaske hender, osv)

- Kle på seg selv 

- Huske på, holde styr på og kjenne igjen sine egne ting

- Vente på tur

- Konsentrasjon (kunne sitte stille)

- Tåle å tape ( eller ikke være en dårlig taper hvert fall)

De fleste ting går heldigvis veldig greit da, han bare sliter med konsentrasjon og det å ikke være en så utrolig dårlig taper. Men det kommer seg nok med tiden.

Ellers så er den sosiale kompetansen det aller viktigste ved skolestart.

Anonymkode: d2a25...f88

• Liker 1
Skrevet

Jeg gadd ikke lære min masse før skolestart.. Ikke fordi jeg var lat eller ikke hadde kunnskaper, jeg syntes det var viktig at hun fikk være barn mens hun var barn! :) Hun kunne skrive navnet sitt og kunne det de ellers lærte seg i maxiklubben. Eneste jeg har vært litt hard på har vært moral og etikk fordi jeg ikke vil ha et barn som mobber eller et barn som blir mobbet.

Det er sikkert både positive og negative faktorer med det, men jeg synes det var helt riktig og resultatet av vårt valg har vært at hun er den eneste på sitt trinn som får max score på prøver. Første halvåret på skolen var tøft, men siden dette halvåret har ingen kommet seg i nærheten av henne (5 år nå).
Det sosiale går helt supert, hun er en av de populære og heldigvis har hun fått så mye moral og etikk hjemmefra slik hun inkluderer alle (en av hennes gode venner har DS).

Anonymkode: 2c468...b11

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gadd ikke lære min masse før skolestart.. Ikke fordi jeg var lat eller ikke hadde kunnskaper, jeg syntes det var viktig at hun fikk være barn mens hun var barn! :) Hun kunne skrive navnet sitt og kunne det de ellers lærte seg i maxiklubben. Eneste jeg har vært litt hard på har vært moral og etikk fordi jeg ikke vil ha et barn som mobber eller et barn som blir mobbet.

Det er sikkert både positive og negative faktorer med det, men jeg synes det var helt riktig og resultatet av vårt valg har vært at hun er den eneste på sitt trinn som får max score på prøver. Første halvåret på skolen var tøft, men siden dette halvåret har ingen kommet seg i nærheten av henne (5 år nå).
Det sosiale går helt supert, hun er en av de populære og heldigvis har hun fått så mye moral og etikk hjemmefra slik hun inkluderer alle (en av hennes gode venner har DS).

Anonymkode: 2c468...b11

Etikk og moral er faktisk veldig viktig å lære bort :) Godt jobba.

Skrevet

Jeg lærer han å klare seg selv.. Skrive, lese osv er han ikke så interressert i, og de gjør allerede dette på førskolen.. 

Syns det er viktig å lære han å tørke seg bak etter do (dette har vi øvd på i ett år og han klarer det fint) huske uteklær og kle seg riktig etter været. Lære å høre etter, lære seg klokken litt.. Osv..

Han kan lese sitt eget navn\kjenne det igjen. Og han kan skrive det, halvveis hvertfall. Ikke med i noen bokklubb, kjøper bøker når det trengs.  

Anonymkode: 3af31...fc5

Skrevet

Vi øver på å lese, fordi hun er motivert og leser litt allerede, og fordi vi ikke gjorde det med nummer én, og vi så for en enorm fordel de som kunne lese hadde i første klasse. Ikke noe å sitte og kjede seg i klasserommet der, vårt barn har slitt for å ta igjen de flinke, det tar årevis. Forsprang er bare bra, og motiverende (dette er Osloskolen). Bokstavundervisningen i barnehagen er en vits, så vi leser og leker, peker og tuller og tegner, og låner "Leseløve"-bøker på biblioteket. 

Anonymkode: 98242...413

• Liker 1
Skrevet

Lærer ikke bort mer enn han selv vil. De lærer å skrive navn etc. i barnehagen, men han kunne det for sikkert to år siden. Ser at han nærmer seg å knekke lesekoden så vi leser litt da. Jeg vil jo ikke nekte utvikling :)

Anonymkode: 8b18a...d84

• Liker 1
Skrevet

Vi er ikke bokklubbmedlemmer. Har en del bøker, men er ikke helt flinke nok til å lese for førskolebarnet. Det blir noen ganger i uka, men ikke hver dag.

På førskolegruppa i barnehagen virker det å være fokus på nettopp de ting mange har ramsa opp her allerede, nemlig selvstendighet i praktiske ting, samarbeid, vente på tur etc. De har eksplisitt sagt at det ikke skal jobbes med lesing/skriving på førskolegruppa. 

Barnet vårt er veldig interessert i tall og regning, og kommer til å kjede rævva av seg i mattetimene dersom ikke skolen tilrettelegger. Det ble påstått ved innskriving at de vil få oppgaver tilpasset sitt nivå, og vi velger å tro på det framfor å nekte barnet å få nye regneoppgaver når han spør oss om det. Han elsker å sitte med regneoppgaver. 

Lesing og skriving, derimot,  er han lite interessert i, og vi pusher han heller ikke på det. Han lærte alfabetet (store og små bokstaver) for et par år siden, men mistet interessen. Han kan skrive navnet sitt. 

Å ikke la lærevillige, interesserte barn jobbe med lesing/skriving/regning fordi "de kommer til å kjede seg på skolen" høres for meg helt absurd fjernt ut. Og at de heller skal "få lov til å være barn"?? Femåringen min er fortsatt bare fem år selv om han kan 14+17, altså, ingen tvil om det 😂 For han er matteoppgaver nettopp en lek, og det er ennå ingen som har fortalt han at det er dustete, nerdete, kjedelig, tørt og vanskelig. 

Anonymkode: 8ab7a...e26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er så veldig viktig å øve på å lese og skrive. Dette bruker man utrolig mye tid på i skolen. Derimot synes jeg foreldre bør være bevisste på å lære barna mye annet! Feks. snakke om følelser og empati. Putte læring inn der man kan: mat, dyr, blomster, tradisjoner, eventyr.. Den beste måten å forberede barn på å lære å lese/skrive er å lese for dem/sammen med dem! Gi dem et positivt møte med bøker og introdusere dem for bøkenes fantastiske verden! Vis og lær barnet ditt å være kreativ, å være nysgjerrig, å være positiv.

Anonymkode: fa67a...d46

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med flere her i at det er viktigere å trene på praktiske ting, å fokusere på empati, å være en god venn, å kunne snakke om følelser osv. enn å sitte og trene aktivt på lesing før skolestart. Noe annet er jo selvsagt å lese for barna, dvs. stimulere interesse for bøker, samt å vise barna når de spør. Da sønnen min ville lære å skrive navnet sitt, sa jeg jo ikke nei til det. Men å sette av tid for å terpe med barna før skolestart, ser jeg virkelig ikke poenget med. Da tenker jeg heller at den uforpliktende barnehagetiden aldri kommer tilbake, og at de skal få leke og være barn så lenge de kan.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan lese, skrive (staver frem ordene) og alle bokstavene i alfabetet. Sliter med q, z og forskjell på v og w, men ellers flink. Hun liker matte og vi øver på tallrekker og pluss og minus hjemme. Ellers liker hun å lese selv, og leser alt hun finner rundt seg (typ: "der står det: samsung, phillips, makaroni, imsdal etc.). 

Hjemme er hun veldig mottakelig for kunnskap, men vi prøver å lære henne mer av praktiske ting. 

Anonymkode: 2b59a...8ea

Skrevet

Jeg pøser på med naturfag og samfunnsfag, og prøver å holde igjen norsk og matte. Med første gikk det bra, men med nummer to ble det vanskeligere fordi han lærte mye av sin søster. Og det er vanskelig å la være når de har så lyst. Han kjedet seg mer i første klasse enn henne, men det går nå bra det og. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...