Gå til innhold

Biteskinne mot tanngnissing - hodepine


Felicia Femina

Anbefalte innlegg

Hjelper det virkelig mot hodepine?

Jeg har hodepine og stiv nakke og kjeve hver eneste morgen...

Slutter man å gnisse tenner, eller hindrer skinnen det bare? Begynner man å gnisse tenner igjen om man slutter med skinnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har brukt biteskinne i over en mnd mot veldig vond kjeve og det har hjulpet ja. Hadde ikke hodepine, kun vondt når jeg tygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Høres ut som om bittskinne vil være aktuelt for deg ja. Unødvendig å ha slike problemer dersom det kan rettes på med noe så enkelt. Ta kontakt med tannlegen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hard biteskinne hjelper noe sånt som 60 %, myk biteskinne hjelper ikke i det hele tatt bortsett fra at det beskytter tennene.

Jeg er selvfølgelig en av de 40% som det ikke hjalp på.

Det finnes også noe helt nytt som de drev og testet på tannlegehøyskolen for to år siden. Ring dem og hør om det er kommet i salg ennå. Det er en bitteliten ting man plasserer mellom fortennene som spiller på bittrefleksene dine. Den skal være mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tannlegen min ville først sette inn en sånn dings "sukkerbit" i fortennene på meg. Det er det nyeste nå. Men har så skakke fortenner at den satte seg fast. Så jeg måtte bruke den gamle typen hard biteskinne i underkjeven. Virker helt ok den. Trodde det ville bli ubehagelig å sove med men merker det knapt.

Og det beste av alt..smertene forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man fortsetter vel å gnisse tenner. Poenget er at man ikke klarer å bite så hardt sammen at det går utover kjevemusklene. Og tannlegen sa at etterhvert som smertene forsvinner kan man gå over til å bruke skinnen f.eks annenhver natt istedetfor hver natt..etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg hadde samme problem. Tannlegen min anbefalte en spesiell biteskinne som er hard utenpå men myk inni, ikke noe ubehagelig å ha på i det hele tatt og nå er jeg mye mindre plaget med hodepine + at tennene slipper å slipes skakke hele tida :ler: Fikk satt på krone på begge framtennene først og så inn med skinne... Har derimot fått beskjed om at den må brukes hver eneste natt resten av livet, men synes ikke det er noe stort problem...

En annen grunn til hodepine kan være at du trenger briller! Jeg måtte ha det en periode også, pga var litt nærsynt, men det har korrigert seg selv med alderen :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skikkelig massasje av rygg nakke en gang, og etterpå var kjakene helt slappe. Føltes som at haka sank flere hakk. Tydelig at jeg var anspent ja.

Tannlegen min abefalte også en slik sukkerbit, men mente at det ikke var nødvendig slik det var nå. Den hindret at man beit så hardt i søvne, siden man stoppet når fortenne nådde sammen. Da ble det ikke så stort trykk på jekslene (kjevemusklene) som hvis man har en skinne som tillater at jekslene kan bites sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt med tannlegen her... Han sa det kostet rundt 400 kroner...!

Hva iallverden er det du betaler for da? Og hvorfor får du dekt det av trygdekontoret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pussicat ikke innlogget

Prisen kommer nok an på om den er hard eller myk og hvor mye av tenna den skal dekke.

Hvorfor jeg får dekket det av trygdekontoret aner jeg ikke. Tannlegen sa at trygdekontoret dekker det da jeg henvendte meg hos dem. Det jeg betalte for var: bittprøve, selve bittskinna, tilpassing av skinna (husker ikke om det stod mere på det papiret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om folk som faktisk bruker biteskinne om dagen også, da de er overstressa og da låser kjevene deres seg.

Selv har jeg en skinne, men bruker den ikke, selv om mannen min sier jeg gnisser tenner. Har vel ikke det helt store problemet, etter som jeg ikke har noen symptomer. Vanligvis ligger hele "bittskinne-prosessen" på kr 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg betalte 2400 men fikk tilbake 1800 hos trygdekontoret. Kom altså på rundt 600.

Det er en ny ordning som gjør at trygdekontoret dekker dette. Ikke mye å betale for å slippe smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Søkte litt og synst denne tråden passet tilhva jeg lurer på. Var med tannlege i dag, og ble henvist videre til spesialist fordi underkjeven min passer ikke sammen med overkjeven. Når jeg skal bite sammen og ta frem underkjeven glir underkjeven min ut til venstre og når jeg biter vanlig sammen er der mer kontakt mellom tennene på høyre enn venstre side. Har hatt en del smerter i den venstre kjeven min, i øret og frem i kinnbeinet.

Det jeg lurer på er om dere som har fått sånn skinne har hatt slike problem også? Altså en feil bitestilling av tennene. Lurer på hva som kommer til å gjørest med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

^Jeg har noe ala det samme. I følge tannlegen min går kjevene mine i sikk-sakk når jeg biter sammen. Jeg fikk en hard biteskinne for dette - primært fordi jeg holdt på å ødelegge tennene pga. gnissing og biting, men også fordi at den kunne hjelpe på å stabilisere musklaturen i kjeven.

For min del skyldes dette at jeg er hypermobil i de fleste leddene, så jeg venter på å få komme til utredning hos spesialist. Jeg kommer da også til å ta opp dette med kjeven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bittskinne og ødela den på ca 1 mnd.. Så det var pengene rett ut av vinduet..

He he jeg og, to stykker. De var av typen myk inni og hard overflate. HAr og prøvd den som er helt hard men den synes jeg er vond å ha på.

Kanskje vi skulle prøve en sånn "sukkerbit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt og synst denne tråden passet tilhva jeg lurer på. Var med tannlege i dag, og ble henvist videre til spesialist fordi underkjeven min passer ikke sammen med overkjeven. Når jeg skal bite sammen og ta frem underkjeven glir underkjeven min ut til venstre og når jeg biter vanlig sammen er der mer kontakt mellom tennene på høyre enn venstre side. Har hatt en del smerter i den venstre kjeven min, i øret og frem i kinnbeinet.

Det jeg lurer på er om dere som har fått sånn skinne har hatt slike problem også? Altså en feil bitestilling av tennene. Lurer på hva som kommer til å gjørest med det.

Jeg tror faktisk at man noen ganger må ha regulering for å rette opp bittet (dersom det er skjevt), det sa iallefall min tannlege til meg. Jeg har bittskinne, men synes ikke at det hjelper så veldig mot smerter, dessuten har jeg også mer smerter på den venstre siden enn den høyre... Håper at smertene dine forsvinner! Kan du ikke skrive hvordan det går hos spesialisten? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...