Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

For et år siden så dreit jeg meg ut. Jeg klarte å laste ned mackeeper og betale for et abonoment. Derfor ble skrivebordsbakgrunnen min skiftet, og bokstaver ble store, ble linker og ble helt ødelagt på internettsider. 

Dette fikk jeg fiksa opp i ved å avistalerere med et spesielt program. 

Men nå fikk jeg mail om at kontoen er trukket 480,02 kr, og på mailen står det en link som forteller meg å trykke her hvis jeg vil melde meg ut. Problemet er at jeg overhode ikke stoler på mailen og linken, og tørr ikke trykke. Noen tips til hvordan jeg melder meg ut på en annen måte? Dette ser jeg jo på bare svindel. Jeg betalte et abonomet for 12 måneder, også blir jeg automatisk trukket året etter. Noen av samme problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket kontoen din for å se om det virkelig er trukket penger? Det er ganske vanlig at det sendes ut mailer der de påstår at de har trukket penger, kun for å få deg til å trykke på linken.

Skrevet

Det er generelt en god idé å lese anmeldelser om programmer hos MacUpdate før man går til steget å laste dem ned. Man kan stole på Mac App Store, men bør være forsiktig ellers. MacKeeper er beryktet for å være søppel. Det lønner seg også å være forsiktig med utvidelser til nettleseren som ikke lastes ned fra produsenten av nettleseren sin egen oversikt over utvidelser. En produsent av Mac-programvare man bør være skeptisk til er kinesiske Wondershare, som også produserer programmer under en rekke andre navn, deriblant iSkysoft og Aimersoft.

• Liker 2
Skrevet

Hei, jeg gjorde samme tabben for noen år siden og lastet ned mackeeper.. har betalt automatisk noen ganger :o Var i kontakt med kundesupport (apple) angående en annen sak, og de fikk tilgang til pc-en. Support oppdaget da at jeg har mackeeper og sa at det måtte jeg fjerne. Det hun gjorde var å fjerne programmet (mener jeg, ingen utmelding i allefall). Etter det har jeg ikke mottatt reklamemail fra dem heller. Jeg bør nok sjekke for sikkerhetsskyld at jeg er utmeldt så jeg ikke blir trukket igjen. 

Skrevet

Takker for svar. Nå har det gått et par dager, og jeg har fortsatt ikke blitt trukket, så håper virkelig du har rett :) Etter at jeg fikk viruset, så ringte jeg Apple-butikken på Ullevaal, og de guidet meg gjennom, og fjernet programmet. Så macen har ihvertfall ingen problemer. 

Blir litt skremt når jeg hører du sier at man bare kan bli automatisk trukket sånn uten videre. Er det over et år siden macen din var på service? Hvis det er det så er det jo rart at jeg får mail og du ikke får, ettersom begge har nå fjernet det fra macen. 

9 timer siden, AnAngel skrev:

Hei, jeg gjorde samme tabben for noen år siden og lastet ned mackeeper.. har betalt automatisk noen ganger :o Var i kontakt med kundesupport (apple) angående en annen sak, og de fikk tilgang til pc-en. Support oppdaget da at jeg har mackeeper og sa at det måtte jeg fjerne. Det hun gjorde var å fjerne programmet (mener jeg, ingen utmelding i allefall). Etter det har jeg ikke mottatt reklamemail fra dem heller. Jeg bør nok sjekke for sikkerhetsskyld at jeg er utmeldt så jeg ikke blir trukket igjen. 

Den 26. februar 2016 at 20.56, Rosaboble15 skrev:

Har du sjekket kontoen din for å se om det virkelig er trukket penger? Det er ganske vanlig at det sendes ut mailer der de påstår at de har trukket penger, kun for å få deg til å trykke på linken.

Skrevet
2 timer siden, Trompeten skrev:

Etter at jeg fikk viruset, så ringte jeg Apple-butikken på Ullevaal, og de guidet meg gjennom, og fjernet programmet. Så macen har ihvertfall ingen problemer. 

Litt pirk, men allikevel: Det finnes per dags dato ingen kjente virus rettet mot OS X. MacKeeper kan godt omtales som skadelig programvare, men det er ikke et virus.

Skrevet
4 minutter siden, Klossmajor skrev:

Litt pirk, men allikevel: Det finnes per dags dato ingen kjente virus rettet mot OS X. MacKeeper kan godt omtales som skadelig programvare, men det er ikke et virus.

Det er bare tøys. Selvfølgelig finnes det virus for OS X også, det er bare ikke så mange av dem, og om man holder seg til AppStore er man rimelig trygg. 

Skrevet
18 minutter siden, prt90 skrev:

Det er bare tøys. Selvfølgelig finnes det virus for OS X også, det er bare ikke så mange av dem, og om man holder seg til AppStore er man rimelig trygg. 

Kan du nevne eksempler på virus rettet mot OS X?

Datavirus er per definisjon skadelig programvare som installerer seg selv. Trojanere er en tilstøtende kategori av skadelig programvare som det kjennes til eksempler på rettet mot OS X.

Skrevet
4 minutter siden, Klossmajor skrev:

Kan du nevne eksempler på virus rettet mot OS X?

Datavirus er per definisjon skadelig programvare som installerer seg selv. Trojanere er en tilstøtende kategori av skadelig programvare som det kjennes til eksempler på rettet mot OS X.

Nei. Datavirus installerer seg ikke selv. Et klassisk datavirus var et lite program som når det blir kjørt skriver seg selv inn i alle de andre programfilene på datamaskinen din. For å få et slikt datavirus må du med andre ord laste ned/kopiere og kjøre en infisert fil på din maskin. Disse virusene hadde sine glansdager på 80 og 90 tallet før internet kom for fult og folk kopierte dataspill fra maskin til maskin på disketter. Ettersom piratkopiering ikke fungerer på denne måten lenger, og moderne operativsystemer ikke lar deg modifisere programfiler på den måten lenger finnes knapt disse virusene lenger. Trojanere er mye det samme, men ettersom folk ikke kopierer programfiler fra maskin til maskin lenger, men heller laster dem ned fra internet så plantet man heller virus i programmer som blir lastet ned, eller utnytter sikkerhetshull i nettlesere for å få disse programmene til å bli kjørt automatisk når du f.eks går inn på en nettside.

Det som installerer seg selv over internett er Ormer, ikke virus. De kan infisere alt fra kjøleskapet ditt, bilen din og ruteren din og macen din uten at du bidrar noe selv til installeringen. 

http://www.kaspersky.com/internet-security-center/threats/mac

Skrevet

Herre jesus, hvor dum må man være for å laste ned Mackeeper???

Anonymkode: 47f9c...83b

Skrevet

I alle debatter viser det seg at hva som omtales som virus for Mac teknisk sett egentlig ikke er virus. De ender nær sagt alltid opp i kategoriene trojanere eller malware. Denne nettsiden tar for seg nettopp dette med misforståelser og sammenblandinger av begreper omkring skadelig programvare rettet mot Mac. Virus har blitt oppdaget rettet mot Mac OS X, men det begynner å bli ganske mange årene siden. Denne og denne lister opp kjente virus rettet mot Mac. Siste kjente tilfelle er altså fra 2006. Alle Kaspersky lister opp er teknisk sett trojanere, inkludert Flashfake.

Skrevet

Jeg har ikke blitt trukket for Mackeeper :) Så tror du kan ta det helt med ro Trompet :) Det er nok som det ble skrevet over her at det bare er for å få folk til å trykke på linken.Supportdamen jeg snakket med for noen uker siden sa at man faktisk ikke trengte noen virusprogram for mac, så det stoler jeg på.

Anonymbruker: Jeg anser meg ikke for å være dum. Derimot er jeg veldig glad for at flere andre her har svart seriøst og vært hjelpsomme. Kanskje du kan lære litt nettetikette fra dem?

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnAngel skrev:

Jeg har ikke blitt trukket for Mackeeper :) Så tror du kan ta det helt med ro Trompet :) Det er nok som det ble skrevet over her at det bare er for å få folk til å trykke på linken.Supportdamen jeg snakket med for noen uker siden sa at man faktisk ikke trengte noen virusprogram for mac, så det stoler jeg på.

Anonymbruker: Jeg anser meg ikke for å være dum. Derimot er jeg veldig glad for at flere andre her har svart seriøst og vært hjelpsomme. Kanskje du kan lære litt nettetikette fra dem?

Høres bra ut. Jeg har enda ikke blitt trukket, så jeg får bare følge med videre selvom jeg fikk mailen for 3-4 dager siden.

Takker for alle hjelpsomme svar, og jeg er helt enig med deg AnAngel ;) 

Skrevet
14 timer siden, AnAngel skrev:

Jeg anser meg ikke for å være dum.

Vel, du handlet dumt. Kan ikke skjønne at noen går på slikt, det er jo på linje med Nigeriabrev.

Anonymkode: 47f9c...83b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...