Gå til innhold

Bytte av fastlege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

jeg skal bytte fastlege men burde jeg ringe legesenteret først å be om utskrift av legejournalen med vedlegg før jeg "fysisk"bytter? Tenker om nåværende lege kan nekte meg utskrift siden jeg Ikke ønsker henne lenger? 

Anonymkode: 7d29f...3c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Journalen er din etter norsk lov, legen kan ikke nekte deg utskrift av den uansett hvilken bedriten grunn de finner på.
Tenker at legen ikke henger seg opp i om pasientene ønsker å bytte lege da...

• Liker 3
Skrevet

Ingen lege nekter deg utskrift, du kan fint bytte først. Som regel kommer forresten journalen på en cdrom som kontoret du bytter til legger rett inn i sitt datasystem. Fastleger er faktisk ikke sure for at folk bytter (tro det eller ei), noen ganger kan det sågar føre til lettelse og jubel når en krevende sjel endelig finner en annen...

Anonymkode: a6d44...cc8

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil ha time hos den nye legen fort, lønner det seg å be dem sende journalen fortest mulig. De kan ikke nekte deg utskrift av din egen journal, men det koster noen kroner å få den. Du kan også velge om du vil hente den selv, eller om du vil at de sender den direkte til det nye legekontoret. 

Lykke til med ny fastlege!

Skrevet

Det lureste er om du kan få nåværende legekontor til å overføre journalen elektronisk. Krever at legekontorene har journalsystem som kan snakke sammen. Det samme klreves dersommdu fårmjournalen ut elektronisk og ikke på papir.

Forøvrig skal det aldri være problem å få ut og overført journal. Det er hjemlet i Pasientrettigjetslovens paragraf 5.1.

Anonymkode: 3ea4c...ad5

• Liker 1
Skrevet

Men hvis jeg bytter fastlege på nett idag, blir dette registrert i sytemene til min nåværende fastlege eller blir det Gjeldene fra 1. Mars? 

Jeg vet ikke om de har cdrom på dette legekontoret , men ønsker å få ut hele journalen min med vedlegg da. 

Jeg hadde en situasjon der min lege mente jeg ikke trengte akutt time, men hvor jeg havnet på legevakten 3 timer etterpå så "krevende sjel" vil jeg ikke si jeg er, men tilliten og respekten er long gone desverre for denne legen. 

Ts

Skrevet

Byttet gjelder fra første neste mnd, så 1.mars hvis du bytter i dag ja. Da sender helfo ut oppdaterte lister elektronisk til fastlegene med hvem som er på listen, hvem som er kommet til og hvem som ikke lenger står på listen.

Anonymkode: a6d44...cc8

Skrevet

Du kan når som helst få utskrift av den, vent til du har behov for det

Skrevet

takk for mange gode tilbakemeldinger!

da har jeg byttet, men ønsker utskrift av journalen, er det noe annet jeg må huske på?

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...