Gå til innhold

Du som er nærsynt

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Fjaselina skrev:

Eg er 45, og har hatt relativt stabilt syn i mange år. No har det faktisk snudd, så optikaren snik seg til å justere styrken bittelitt ned av og til. Har no linsestyrke  -6,5 og -7,5. Har hatt 8,5 på det meste.

Lurer på om det roa seg ned tidleg i 20-åra. 

Det gir jo håp, om det faktisk kan bli litt bedre med årene. :)

Anonymkode: 5b952...495

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det gir jo håp, om det faktisk kan bli litt bedre med årene. :)

Anonymkode: 5b952...495

Det er sannsynligvis fare for progressive briller eller lesebriller i tillegg til linsene etterkvart....

Gjest canacas
Skrevet

Startet på minus 3 og minus 2,75 for 8 år siden, er nå på minus 0,75 på begge. Begynner nok på pluss om ett par år, alderen tynger :-) 

Gjest summesumbi
Skrevet

Jeg er snart 32, synet mitt har vært opp til -7.  Men ved siste brillekontroll i år  hadde det begynt så smått å bli bedre, var redd en stund for at det ikke ville snu. Bruker linser og briller

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leser du mye?

Anonymkode: afeab...360

Ja, på mobil. Veldig mye er jeg redd. 

Anonymkode: 4c9fb...308

Skrevet

Stabilisert? Skal man bli det altså? Jeg går jevnt nedover. Nå på -6.5 og jeg er 40 og ble diagnostisert tidlig i tenårene.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, på mobil. Veldig mye er jeg redd. 

Anonymkode: 4c9fb...308

Da blir det nok bare værre og værre. Eller det er iallfall kjent at det tar noen år fra man slutter å lese mye som student til øynene stabiliserer seg. Mobilen har sikkert samme effekt.

Anonymkode: afeab...360

Skrevet
13 timer siden, Margit Spat skrev:

Mitt syn var stabilt fra jeg var ca 25 og fram til jeg var omtrent 39. Jeg startet med -0,5 som 15-åring og endte med -1,75 da jeg var 25, så endringene gikk egentlig ganske sakte hos meg. Fra slutten av 30-årene har jeg merket endringer i motsatt retning. Nå tar jeg av meg brillene for å se ting på nært hold, og optikeren har begynt å mumle noe om progressive glass. 

Da har du kommet dit at du både har problemer med linsen og med musklene. To forskjellige tilstander.

Skrevet

Jeg tror det stabiliserte seg noenlunde da jeg var i midten av tjueårene, på rundt -2 på begge. Har bare tatt to synstester (er veldig ukomfortabel i slike situasjoner og unngår dem så godt jeg kan), men brillene jeg har nå har jeg hatt i syv år, og ser helt fint med dem. Burde sikkert få undersøkt det der igjen, må bare manne meg opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...