Gå til innhold

Status og veien videre - barnevern

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, daemonia skrev:

Har dere advokat allerede? :klo:

Og hvis det bare er 2 uker siden dere hadde første kontakten så forklarer jo det hvorfor de ikke har fått tillatelse til å innhente noe enda. Ut fra hva som er sagt i nyhetene den siste tiden har de vel 3-4 måneders frist på å gjennomføre undersøkelser, så det er nok den veien videre de vil snakke med dere om. 
De har bare underrettet dere om meldingen foreløpig slik jeg forstår det. Det er de nødt til å gjøre, og dere skal selvfølgelig gi deres versjon. 

Har dere ingenting å skjule, så avsluttes det innen fristen når de har hentet inn det de skal. Ikke stress. Ta i mot besøk, slapp av, og vis hvordan dere har det. 

Ja, vi valgte å ta advokat med en gang da vi følte oss helt hjelpesløse da vi fikk et brev fra barnevernet om at de har fått bekymringsmelding, også i forhold til å vite våre rettigheter. 

Saken er over 4 måneder gammel, men to dager før 3 månedersfristen gikk ut, ble det skrevet brev om at de forlenget til 6 måneder. Vi fikk ikke vite noe før 3,5 måneder etter at meldingen var sendt.

De sa på møtet sist at de ønsket å snakke med barnet, og dersom de skulle det, ble det tirsdag uken etter. Denne tirsdagen har passert uten at vi hørte noe. 

Advokaten mente det var positivt at vi hadde fått brev om en samtale og ikke innkalling til barnet, og at de da har bestemt seg for å ikke snakke med barnet. 

Men når du skriver det du skriver, så blir jeg veldig usikker.

Vil bare ha dette ut av verden. Lever i et vakuum og er sykemeldt. Klarer ikke å fungere rett og slett.

Anonymkode: 8987f...367

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi valgte å ta advokat med en gang da vi følte oss helt hjelpesløse da vi fikk et brev fra barnevernet om at de har fått bekymringsmelding, også i forhold til å vite våre rettigheter. 

Saken er over 4 måneder gammel, men to dager før 3 månedersfristen gikk ut, ble det skrevet brev om at de forlenget til 6 måneder. Vi fikk ikke vite noe før 3,5 måneder etter at meldingen var sendt.

De sa på møtet sist at de ønsket å snakke med barnet, og dersom de skulle det, ble det tirsdag uken etter. Denne tirsdagen har passert uten at vi hørte noe. 

Advokaten mente det var positivt at vi hadde fått brev om en samtale og ikke innkalling til barnet, og at de da har bestemt seg for å ikke snakke med barnet. 

Vil bare ha dette ut av verden. Lever i et vakuum og er sykemeldt. Klarer ikke å fungere rett og slett.

Jeg forstår godt at det er ubehagelig. Og når du skriver det du gjør så skjønner jeg jo at dere valgte advokat. 
Det var vel også oppe til diskusjon at barnevernet bryter loven ved å ikke overholde fristene, og at de drar det hele ut. Tror det var på TV2 det var så mye snakk om det. Denne uka tror jeg det var...? 

Jeg er ikke advokat, men som andre skriver her så er det jo vanlig at de besøker hjemmet og henter inn informasjon fra andre rundt barnet som helsestasjon, barnehage/skole, osv for å få et helhetlig bilde av hvordan det er. 
Men advokaten kjenner jo detaljene her, det gjør ikke jeg. 
De aller fleste tilfeller er jo ikke noe å være redd for så jeg tror du kan slappe helt av. 
Men om de skal på hjemmebesøk og du føler deg nervøs så si i fra til dem. Forklar hva du er nervøs for, og hvorfor det er ubehagelig. Det er bedre enn at de ser en stresset mor som ikke fungerer. 

Skrevet
1 minutt siden, daemonia skrev:

Jeg forstår godt at det er ubehagelig. Og når du skriver det du gjør så skjønner jeg jo at dere valgte advokat. 
Det var vel også oppe til diskusjon at barnevernet bryter loven ved å ikke overholde fristene, og at de drar det hele ut. Tror det var på TV2 det var så mye snakk om det. Denne uka tror jeg det var...? 

Jeg er ikke advokat, men som andre skriver her så er det jo vanlig at de besøker hjemmet og henter inn informasjon fra andre rundt barnet som helsestasjon, barnehage/skole, osv for å få et helhetlig bilde av hvordan det er. 
Men advokaten kjenner jo detaljene her, det gjør ikke jeg. 
De aller fleste tilfeller er jo ikke noe å være redd for så jeg tror du kan slappe helt av. 
Men om de skal på hjemmebesøk og du føler deg nervøs så si i fra til dem. Forklar hva du er nervøs for, og hvorfor det er ubehagelig. Det er bedre enn at de ser en stresset mor som ikke fungerer. 

Vi foreslo for advokaten at de gjerne måtte komme hjem til oss fremfor å ha møte med barnet fordi vi er usikre på hvordan barnet vil reagere på å skulle snakke med barnevernet (barnet vet jo godt hva bv er, da de vet at andre barn har blitt hentet), så vi er redd barnet vil reagere med redsel på et slikt møte. (Noe jeg skjønner godt, da vi selv er livredd). 

Men advokaten mente at de ikke kom til å gjøre det, da det går såpass store ressurser til dette. 

Vi har jo som sagt ingenting å skjule, og meldingen er bare oppspinn rett og slett, men man har jo så lite å stille opp med om bv bestemmer seg for noe annet. 

Ja, var veldig mye snakk om dette denne uken, og jeg er så redd de skal gjøre det til prinsippsak. Men, skjønner jo at bv bruker tid når de bruker evigheter på grunnløse meldinger. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi foreslo for advokaten at de gjerne måtte komme hjem til oss fremfor å ha møte med barnet fordi vi er usikre på hvordan barnet vil reagere på å skulle snakke med barnevernet (barnet vet jo godt hva bv er, da de vet at andre barn har blitt hentet), så vi er redd barnet vil reagere med redsel på et slikt møte. (Noe jeg skjønner godt, da vi selv er livredd). 

Men advokaten mente at de ikke kom til å gjøre det, da det går såpass store ressurser til dette. 

Vi har jo som sagt ingenting å skjule, og meldingen er bare oppspinn rett og slett, men man har jo så lite å stille opp med om bv bestemmer seg for noe annet. 

Ja, var veldig mye snakk om dette denne uken, og jeg er så redd de skal gjøre det til prinsippsak. Men, skjønner jo at bv bruker tid når de bruker evigheter på grunnløse meldinger. 

Hva er det bekymringsmeldigen gikk ut på? Og hvem som har sendt? Virker jo helt på trynet at folk må påkoste seg advokat på bakgrunn av bare bagateller/oppspinn?

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet

Er det ikke litt rart om dette er en avslutningssamtale,og samtidig nevne "veien videre?"

Er det avsluttet,blir det jo ingen vei videre? 

Må bare nevne at det er litt rart og også unødvendig å snakke med advokat etter en bekymringsmelding,og en samtale. Det er som om dere venter "en kamp",eller er mistenksomme/paranoide,eller mistet litt realitetssans. Du viser jo også skepsis her fordi du tror det kan bli en sak pga at saksbehandler er subjektiv. Vel,jeg bare reagerer litt på dette da.

Og plikter ikke BV å følge opp i tre måneder etter bekymringsmelding? I så fall kan det være det de vil snakke om?

Men håper det for deres alles skyld at dette ikke blir noen sak da.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette denne saken med vikarlæreren som meldte pga sønnen hadde vært frekk?

Anonymkode: fec27...7ec

• Liker 1
Skrevet

Det er påfallende at de utsetter i 3 måneder til. De har plikt til å få dette unnagjort så snart som mulig. Dere kan evt klage til Fylkesmann i neste omgsng...

Gjest Coolaid
Skrevet

Hvilke "anklager" påstander ble dere utsatt for ts ?

Skrevet
6 timer siden, Blomsterert skrev:

Er det ikke litt rart om dette er en avslutningssamtale,og samtidig nevne "veien videre?"

Er det avsluttet,blir det jo ingen vei videre? 

Må bare nevne at det er litt rart og også unødvendig å snakke med advokat etter en bekymringsmelding,og en samtale. Det er som om dere venter "en kamp",eller er mistenksomme/paranoide,eller mistet litt realitetssans. Du viser jo også skepsis her fordi du tror det kan bli en sak pga at saksbehandler er subjektiv. Vel,jeg bare reagerer litt på dette da.

Og plikter ikke BV å følge opp i tre måneder etter bekymringsmelding? I så fall kan det være det de vil snakke om?

Men håper det for deres alles skyld at dette ikke blir noen sak da.

Jeg aner ikke. har aldri vært borti bv før, og hadde i grunn aldri trodd at vi skulle havne der heller. Så jeg vet ikke hvordan gangen er, og hvordan de tenker når de innkaller. Advokaten mente hvertfall at det var positivt at vi hadde fått denne innkallingen. 

Det er slettes ikke sikkert at vi hadde trengt advokat i denne saken. Men vi valgte å søke bistand fordi vi ikke ante hva vi skulle gjøre, og for å ha noen med erfaring å støtte oss til. Selv om vi vet at vi ikke har noe å skjule, og at dette er grunnløse beskyldninger, så vet man jo ikke hva bv tenker. 

Nei, jeg tror ikke det blir en sak fordi saksbehandler er subjektiv, jeg sier at det er det som er så skummelt med bv, at det er saksbehandleren subjektive mening som gjelder til syvende og sist. De har så mye makt, og jeg er livredd, selv om vi ikke har noe å skjule. Det som gjør meg enda mer skeptisk er at både advokat og fastlege som har jobbet en del med dette bv-kontoret sier at de ikke er særlig dyktige... 

Bv plikter å følge opp innen 3 måneder, men i særlige tilfeller kan de utsette til 6 måneder. 2 dager før fristen gikk ut her har de bestemt seg for å utsette fristen.

Gjest Blomsterert
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke. har aldri vært borti bv før, og hadde i grunn aldri trodd at vi skulle havne der heller. Så jeg vet ikke hvordan gangen er, og hvordan de tenker når de innkaller. Advokaten mente hvertfall at det var positivt at vi hadde fått denne innkallingen. 

Det er slettes ikke sikkert at vi hadde trengt advokat i denne saken. Men vi valgte å søke bistand fordi vi ikke ante hva vi skulle gjøre, og for å ha noen med erfaring å støtte oss til. Selv om vi vet at vi ikke har noe å skjule, og at dette er grunnløse beskyldninger, så vet man jo ikke hva bv tenker. 

Nei, jeg tror ikke det blir en sak fordi saksbehandler er subjektiv, jeg sier at det er det som er så skummelt med bv, at det er saksbehandleren subjektive mening som gjelder til syvende og sist. De har så mye makt, og jeg er livredd, selv om vi ikke har noe å skjule. Det som gjør meg enda mer skeptisk er at både advokat og fastlege som har jobbet en del med dette bv-kontoret sier at de ikke er særlig dyktige... 

Bv plikter å følge opp innen 3 måneder, men i særlige tilfeller kan de utsette til 6 måneder. 2 dager før fristen gikk ut her har de bestemt seg for å utsette fristen.

Jeg forstår at dere ville søke noen med erfaring. Men håper du forsto mitt synspunkt ang det. Om en ser det utenfra,som jo jeg og andre her må gjøre. 

Ja,barnevernet har "makt",men de har langt fra ubegrenset makt. Det er altfor mange skremselspropagander mot dem,og veldig ofte kommer dette fra mindre ressurssterke mennesker som har,og har hatt en dårlig sak. Samtidig gjør BV feil,iblant grove. Men de feilene gjør de også ved å ikke ta meldinger på alvor. Når barn fortsatt forblir skadelidende altså. Tenker en på hvor mange saker de må ta hånd om,så er ikke feil de gjør så stor prosent.

En annen ting er at mange tror at BV's intensjon er å ta barn ut av hjemmet. Det er absolutt ikke målet deres. De vil bidra med hjelp. Veiledning,samtaler og tilrettelegging. Håper dette vil hjelpe deg med å se mer nøkternt på det da.

Jeg tar til etterretning at noen få melder fra pga "hevn",og fordi de ikke er særlig innsiktsfulle. De lager masse problemer fordi BV'ressurser blir brukt feil. Men stort sett gjør ikke andre dette med mindre de er oppriktig bekymret! Kommer meld fra barnehage,lærere,helsesøster og politi blir det tatt alvorlig da dette er personer/instanser med kunnskap og erfaring. Noen foreldre kan påstå at dette skjer pga uoverensstemmelser mellom foreldre og de som melder. Dette skjer ytterst sjelden,også fordi disse melderne har mer å tape på å melde på feil grunnlag. De er avhengig av å inngi tillit i yrket,og mister de den har de mye mer å tape på det ifh privatpersoner. 

Grunnen til at det meldes fra,er uro pga barns utvikling,oppsiktsvekkende uheldig og bekymringsverdig oppførsel over tid. Det er også omsorgssvikt som mangelfulle/dårllige klær,ang mat/næring og dårlig hygiene. Også ved rus og vold i hjemmet,eller mistanke om det. Alt dette er det jo naturlig å reagere på,og å melde fra om. Det er dog ikke alltid det meldes fra om av ulike grunner,og det er jo langt verre enn de som melder fra. 

Hvis dette ikke er noe dere har blitt meldt fra på bakgrunn av,så prøv å forstå hvorfor. Det er tross alt noe en vil ta alvorlig om en opplever barn sånn.

Hvis ikke noe av dette er tilfelle,vel,så har dere ingen grunn til bekymring! 

Nå syns jeg ikke det var helt heldig at legen uttalte dette. Må en først komme i kontakt med BV,så vil en jo høre at der er nettopp dyktige. Så vet ikke helt hva legen ville med dette.. At dere kunne forvente problemer?? Syns jo vedkommende burde vært heller beroligende jeg da,men mulig at h*n prøvde å trøste på en litt tankeløs måte: -)

Syns synd på deg pga sjokket du føler,og at du må bli sykmeldt pga dette! Jeg forstår at det er tøft!

AnonymBruker
Skrevet

I dag fikk vi telefon fra advokaten.... Til tross for at det er referatført at vi ikke ønsket bv skulle snakket med barnet alene men ha advokat og evt en omsorgsperson tilstede (noe vi var enige om) når det ble gjort, har de tatt seg til rette og snakket med alene. INGEN som har ivaretatt at dette blir gjort riktig. Så ringer de til advokaten etterpå og forteller det. 

Jeg er så sint at jeg kan sprekke! 

Er det rart man ikke har tiltro til bv? De gjør som de vil likevel! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag fikk vi telefon fra advokaten.... Til tross for at det er referatført at vi ikke ønsket bv skulle snakket med barnet alene men ha advokat og evt en omsorgsperson tilstede (noe vi var enige om) når det ble gjort, har de tatt seg til rette og snakket med alene. INGEN som har ivaretatt at dette blir gjort riktig. Så ringer de til advokaten etterpå og forteller det. 

Jeg er så sint at jeg kan sprekke! 

Er det rart man ikke har tiltro til bv? De gjør som de vil likevel! 

De har rett til å snakke med barnet alene.

Men jeg skjønner godt følelsene dine rundt det. Man får inntrykk av at det går prestisje i dette; når de først har somlet så mye må de liksom understreke alvoret...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den 26. februar 2016 at 21.01, AnonymBruker skrev:

Barnet vet godt hva barnevernet er fordi det vet at andre barn har BLITT HENTA?! Her mista du meg og min sympati. Mine barn har en vag formening om at det finns noen som hjelper barn som ikke har det bra. Vet du godt hva barnevernet er, er det de som henter barn og det er alt de gjør? Ærlig talt, nå syns jeg synd på sønnen din. 

Anonymkode: f3687...c5a

• Liker 5
Skrevet

De har rett til å prate med barnet ditt alene. Høres ut som du har skremt opp barnet sitt ift hva barnevernet er. Vet du egentlig selv hva barnevernet er? Syns det er noe som skurrer her. Hvertfall siden dere allerede har advokat, og barnevernet tydeligvis forholder seg til advokaten og ikke dere. Pleier vel å Være vanlig praksis at foreldrene blir informert av barnevernet når de har pratet med barnet. Med mindre dere er vanskelige å samarbeide med, da kan det Være enklest for barnevernet å forholde seg til kun deres advokat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vet godt hva barnevernet er fordi det vet at andre barn har BLITT HENTA?! Her mista du meg og min sympati. Mine barn har en vag formening om at det finns noen som hjelper barn som ikke har det bra. Vet du godt hva barnevernet er, er det de som henter barn og det er alt de gjør? Ærlig talt, nå syns jeg synd på sønnen din. 

Anonymkode: f3687...c5a

7 minutter siden, Strawberrygirl skrev:

De har rett til å prate med barnet ditt alene. Høres ut som du har skremt opp barnet sitt ift hva barnevernet er. Vet du egentlig selv hva barnevernet er? Syns det er noe som skurrer her. Hvertfall siden dere allerede har advokat, og barnevernet tydeligvis forholder seg til advokaten og ikke dere. Pleier vel å Være vanlig praksis at foreldrene blir informert av barnevernet når de har pratet med barnet. Med mindre dere er vanskelige å samarbeide med, da kan det Være enklest for barnevernet å forholde seg til kun deres advokat.

Har ikke skremt opp barnet i forhold til noe som helst, men vi bor på et lite sted, og det ble hentet to barn som de visste godt hvem var. Derfor vet de at bv kan hente barn som ikke har det bra. Men de vet også at bv er der for at barn skal ha det bra.

Problemet her er at vi hadde en avtale med bv om at de skulle få snakke med barnet men at det skulle være noen tilstede. De mente en omsorgsperson, vi mente omsorgsperson og advokat. Dette er også referatført av bv. Også turer de frem og gjør dette uten at barnet har noen sammen med seg. 

Vi har hatt advokat fra vi fikk brev i posten fordi vi ikke ante hva vi skulle gjøre og følte oss alene og hjelpesløs. Vi har alt på det rene, og føler dette er helt jævlig! Derfor er det trygt å ha en advokat i bakhånd. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke skremt opp barnet i forhold til noe som helst, men vi bor på et lite sted, og det ble hentet to barn som de visste godt hvem var. Derfor vet de at bv kan hente barn som ikke har det bra. Men de vet også at bv er der for at barn skal ha det bra.

Problemet her er at vi hadde en avtale med bv om at de skulle få snakke med barnet men at det skulle være noen tilstede. De mente en omsorgsperson, vi mente omsorgsperson og advokat. Dette er også referatført av bv. Også turer de frem og gjør dette uten at barnet har noen sammen med seg. 

Vi har hatt advokat fra vi fikk brev i posten fordi vi ikke ante hva vi skulle gjøre og følte oss alene og hjelpesløs. Vi har alt på det rene, og føler dette er helt jævlig! Derfor er det trygt å ha en advokat i bakhånd. 

Hva er grunnen til at barnevernet har tatt kontakt med dere i utgangspunktet?

Skrevet
15 minutter siden, Strawberrygirl skrev:

BV skal informere advokat, ikke foreldrene. Her gjør de het rett.

AnonymBruker
Skrevet

Å gud helpe meg for noen besserwissere som tydeligvis ikke har peiling annet enn det som høres fornuftig ut i eget hode. Nei, fastlegen utleverer ikke uten videre opplysninger til BV, og det er kun i enkelte tilfeller de kan kreve å snakke med barnet alene. Les nå lovverket før dere hevder å vite!

Anonymkode: bfc1a...6da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...