Gå til innhold

glemt p-pille og sex

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går går hadde jeg sex, men glemte å ta p-pilla mi, jeg har hørt, men er usikker på dette, om jeg nå velger å ta en pillefri uke (tar en slik uke når det passer meg ellers også uten noen problemer), er jeg da beskyttet slik en ville vært ved en pillefri uke? Tenker å dra på apoteket etter jobb, men tenkte å høre her om noen viste? 

Anonymkode: 6719e...893

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I går går hadde jeg sex, men glemte å ta p-pilla mi, jeg har hørt, men er usikker på dette, om jeg nå velger å ta en pillefri uke (tar en slik uke når det passer meg ellers også uten noen problemer), er jeg da beskyttet slik en ville vært ved en pillefri uke? Tenker å dra på apoteket etter jobb, men tenkte å høre her om noen viste? 

Hvilken p-pille bruker du?

Skrevet

Aner ikke egentlig, men fulgte samme plan som deg og nå har jeg en 1- ring :)

Anonymkode: f7c50...e11

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke egentlig, men fulgte samme plan som deg og nå har jeg en 1- ring :)

1-åring *

Skrevet

Huff da. Googlet litt, og leste at om en tar piller sammenhengende og har tatt de lengre enn 21 dager uten pause, så er sjansen liten, fordi kroppen har vært full i hormener så lenge. Men er vist størst sjans for å bli gravid de første dagene etter den pillefr uka, for da har kroppen lite av de hormonene i kroppen. Og det er ikke gått 10 timer siden jeg glemte den. Hadde vært fint om jeg hadde vært sikker om jeg tar den nå, kjærsten hadde nok ikke vært så happy om jeg hadde blitt gravid nå. Heller ikke meg Forsåvidt 😕

TS

Skrevet

Hadde tatt en angrepille for sikkerhets skyld - men det er jo meg, da.. :)

Anonymkode: 07706...b32

Skrevet
22 minutter siden, VinterSnø skrev:

Hvilken p-pille bruker du?

Bruker mikrogynon

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker mikrogynon

Dersom du har glemt å ta Microgynon

Dersom det er mindre enn 12 timer siden du skulle ha tatt tabletten, er ikke beskyttelsen mot graviditet redusert. Ta tabletten så snart du husker det, og ta neste tablett til vanlig tid.
Dersom det er mer enn 12 timer siden du skulle ha tatt tabletten, kan beskyttelsen mot graviditet være redusert. Jo flere glemte tabletter på rad, jo større er risikoen for at prevensjonseffekten er redusert. Risikoen for å bli gravid er størst dersom du glemmer å ta tablettene på starten eller på slutten av brettet. Du bør derfor følge retningslinjene nedenfor (se også diagrammet nedenfor).
  • Dersom du har glemt mer enn én tablett, bør du kontakte legen for råd.
  • Dersom du har glemt én tablett i uke 1
    Ta den tabletten du har glemt så snart du husker det (selv om det innebærer at du tar to tabletter samtidig) og ta neste tablett til vanlig tid. Bruk ekstra prevensjon (barrieremetode, f.eks. kondom) i tillegg de neste syv dagene. Dersom du har hatt samleie i uken før den glemte tabletten, er det mulig at du kan bli gravid. Fortell legen omgående om dette.
  • Dersom du har glemt én tablett i uke 2
    Ta den tabletten du har glemt så snart du husker det (selv om det innebærer at du tar to tabletter samtidig), og ta neste tablett til vanlig tid. Beskyttelsen mot graviditet er ikke redusert og det er ikke nødvendig å benytte ekstra prevensjon.
  • Dersom du har glemt én tablett i uke 3
    Ett av følgende to alternativer kan følges uten at du trenger å benytte ekstra prevensjon i tillegg:
1. Ta den tabletten du har glemt så snart du husker det (selv om det innebærer at du tar to tabletter samtidig), og ta neste tablett til vanlig tid. Start på neste brett med en gang det påbegynte brettet er tomt. Det skal med andre ord ikke gjøres noe opphold mellom brettene. Du vil sannsynligvis ikke få noen bortfallsblødning før du er ferdig med det andre brettet, men du kan oppleve småblødninger og gjennombruddsblødninger på dager du tar tabletter.
eller:
2. Du kan også slutte å ta tabletter fra brettet og begynne på neste brett etter en tablettfri periode på opptil 7 dager (inkludert den dagen du glemte tabletten). Når du bruker denne metoden, kan du alltid starte med neste brett på samme ukedag som før.
  • Dersom du ikke tok tabletter og deretter ikke hadde den forventede bortfallsblødningen i det første tablettfrie intervallet, kan du være gravid. Rådfør deg med legen din før du begynner på neste brett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...