Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av mann_86
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du har hørt om kosthold stemmer ikke

• Liker 3
Gjest Genevieve
Skrevet

Mhm, de sier jo at mye rødt kjøtt og feks smør kan gi magekreft da, vet ikke om det stemmer jeg men. Kommer sikkert til å bli sabla ned av lavkarbo og lchf entusiastene her nå men, jeg tror det er noe i det. Vi er jo omnivore/altetere så variasjon er vel nøkkelen. 

Skrevet
1 minutt siden, Genevieve skrev:

Mhm, de sier jo at mye rødt kjøtt og feks smør kan gi magekreft da, vet ikke om det stemmer jeg men. Kommer sikkert til å bli sabla ned av lavkarbo og lchf entusiastene her nå men, jeg tror det er noe i det. Vi er jo omnivore/altetere så variasjon er vel nøkkelen. 

Det er vel en viss forbindelse mellom kosthold og kreft i mage og tarm, men såvidt jeg vet er det ikke primært disse kreftformene som er vanligst hos barn.

Anonymkode: bcd7a...319

• Liker 1
Gjest Genevieve
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en viss forbindelse mellom kosthold og kreft i mage og tarm, men såvidt jeg vet er det ikke primært disse kreftformene som er vanligst hos barn.

Det vet jeg :) men TS har heller ikke bare diskutert kreft hos barn. 

Skrevet
5 minutter siden, Genevieve skrev:

Det kan ikke "gi" magekreft. Det kan øke forekomsten av magekreft. Litt som at passiv røyking øker forekomsten av lungekreft med 50% (høres mye ut? Egentlig ikke, det går fra 6 av 1 000 000 til 9 av 1 000 000). 

Medias fremstilling av empiriske studier medfører ikke riktighet.

• Liker 2
Gjest Genevieve
Skrevet (endret)
1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Det kan ikke "gi" magekreft. Det kan øke forekomsten av magekreft. Litt som at passiv røyking øker forekomsten av lungekreft med 50% (høres mye ut? Egentlig ikke, det går fra 6 av 1 000 000 til 9 av 1 000 000). 

Medias fremstilling av empiriske studier medfører ikke riktighet.

Flisespikkeri, jeg vet forøvrig hvem du er 

Endret av Genevieve
Skrevet
4 minutter siden, Genevieve skrev:

Det vet jeg :) men TS har heller ikke bare diskutert kreft hos barn. 

Nei, men det var en del av det hun funderte på (skulle vel skrevet "barn og unge") Kreft i mage/tarm er vanligst hos eldre, typisk etter fylte 60. 

Gjest Genevieve
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det var en del av det hun funderte på (skulle vel skrevet "barn og unge") Kreft i mage/tarm er vanligst hos eldre, typisk etter fylte 60. 

Det vet jeg, min Oldemor døde av det.

Skrevet
5 timer siden, Genevieve skrev:

Flisespikkeri, jeg vet forøvrig hvem du er 

Hvem jeg er?

Skrevet

Det er nok litt tilfeldigheter - men også arv. Det kommer før de forebyggende reglene om å trene, spise sunt osv.
jeg kjenner mange overvektige som spiser masse usunn mat og aldri trener som har blitt kjempegamle...

Fått hjertesykdom noen, men aldri kreft....

Så kost spiller ikke all rolle.

Derimot er det høy forekkomst av tarmkreft i min familie, men mest i høy alder, selv fikk jeg det i 30 årene....

Anonymkode: 057e5...a94

Gjest Genevieve
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok litt tilfeldigheter - men også arv. Det kommer før de forebyggende reglene om å trene, spise sunt osv.
jeg kjenner mange overvektige som spiser masse usunn mat og aldri trener som har blitt kjempegamle...

Fått hjertesykdom noen, men aldri kreft....

Så kost spiller ikke all rolle.

Derimot er det høy forekkomst av tarmkreft i min familie, men mest i høy alder, selv fikk jeg det i 30 årene....

Anonymkode: 057e5...a94

Har hørt om folk ned i 20 års alderen som har fått det og dødd av det fordi legene overså symptomene pga ung alder, så ja det er fullt mulig. 

Skrevet

Kreft er ikke en enkelt sykdom, men mange forskjellige. Noen rammer hovedsaklig barn, andre rammer hovedsaklig eldre. Noen former kan ha høyere risiko pga kosthold, de fleste ikke. Det har med miljø, genetikk, og tilfeldigheter å gjøre. Cellene i kroppen får mange mutasjoner per dag, men kan i de fleste tilfeller fikse disse relativt enkelt. Det er når disse ikke blir fikset at problemer oppstår. Miljøet kan øke mutasjonsratioer. Man kan arve genetiske feil som gir høyere sjanse for kreft. Og man kan ha uflaks og få mutasjoner som kroppen ikke klarer og fikse selv. Gjerne en kombo av disse, og dermed har man kreft. Men kreft i forskjellige celletyper og av forskjellige mutasjoner oppfører seg forskjellig fra hverandre, og krever forskjellige typer behandling. Det eneste de har til felles er at det av en av de nevnte grunner blir en ukontrollert cellevekst.

• Liker 3
Skrevet
16 timer siden, gutt_86 skrev:

Det sies at mesteparten av krefttilfellene skyldes kosthold

Men det er ikke slik det henger sammen, så da kan du slutte å tenke sånn.

Anonymkode: 45a28...875

• Liker 1
Skrevet
Den 26.2.2016 at 8.02, mini-mio skrev:

Det du har hørt om kosthold stemmer ikke

Kanskje, men det er mange hypoteser ute og går. Det "antas" at rødt kjøtt kan øke risikoen for mage/tarm-kreft bl.a. Lite er bevist.

Selv tror jeg gener spiller en større rolle. Jeg vet om mange som har levd et usunt liv med tobakk, alkohol og dårlig kosthold. De har ikke blitt syke, og blitt 80-90 år.. Jeg vet om sunne idrettsfolk som har fått kreft og dødd unge. Hvor er logikken da? Gener og tilfeldigheter er en større årsak enn kosthold.

Det eldste bekreftede funnet av kreftdødsfall er for 3200 år siden i Sudan.. Forskere har også mistenkt kreftfunn i en neandertaler som døde for 120.000 år siden. Jeg tipper at noen av disse neppe var offer for høyt nikotin, alkohol, bearbeidet kjøtt, eller sukker-forbruk. Så da kan man si at kreft ikke i utgangspunktet er kostholds-relatert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...