AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #1 Skrevet 25. februar 2016 Hei hundemennesker! Jeg vurderer å skaffe meg hund, og har sett litt på Kleinspitz. Synes rasen passer meg og min livsstil Det eneste negative er at de har lang pels. Dette synes jeg er fryktelig slitsomt, med snøballer på vinteren og alt mulig annet på sommeren som fester seg i pelsen.. Så da lurer jeg på hvordan er det å klippe pelsen på langhårede hunder. Tenker da på å kjøpe en barbermaskin, stille den inn på 0,5-1 cm og klippe all pelsen på hunden. Er dette ok? Evt. hvorfor ikke? Anonymkode: c21f1...8e9
Dricka Skrevet 25. februar 2016 #2 Skrevet 25. februar 2016 Det er du som bestemmer hvordan hunden din skal se ut, Vil du barbere hunden så gjør du det. Men kan hende det blir litt lite pels på vinteren? Kanskje ha det litt lengre på vinteren. Hvis den skal konkurrere og sånne ting så må du nok ha lang pels, men utover det er du fri til å velge selv.
Sapientia Skrevet 26. februar 2016 #3 Skrevet 26. februar 2016 Kleinspitz har en dobbelpels med underull og dekkhår. Det er ikke en klipperase. Selv om de selvsagt kan klippes så ødelegger dette pelsstrukturen og om mulig drar den med seg ennå mer inn. I tillegg vil den miste værbestandigheten sin og hunden kan bli både solbrent, blir lett våt og selvsagt kald. Om sommeren blir den også lettere varm enn dersom den har sin isolerende pels. Den isolerer nemlig også mot varme, da spesielt så lenge hunden ikke er i bevegelse og lager indre varme. Pelsen kan bli et litte h.... når den vokser ut igjen. Underulla vokser fortere enn dekkhåra, noen ganger vil ikke dekkhåra vokse skikkelig ut igjen (spesielt på litt eldre hunder) og du ender opp med en pels som lett over og ser ut som tjah... ikke pent i alle fall... Mens andre langhåra raser har en enkel pels, og de er det langt bedre å klippe i. Klassiske eksempler her er vel blant annet puddel, bichon frisé, löwchen og portugisisk vannhund. 6
Gjest Skrevet 26. februar 2016 #4 Skrevet 26. februar 2016 (endret) Spitz er ikke en hund du klipper. Den mister evnen sin og du får en hund du må beskytte mot kulda, mot sola og mye mer! Da må du ha dekken på vinteren hele tiden, du må regne med å spraye hunden md solkrem og insektsspray på sommeren. Du må passe på at den alltid er kjølt ned i varmen, for den egenskapen mister den når pelsen forsvinner. Jeg har selv to hunder med lik pels og vi har verken problemer med snøballer på vinteren eller kvist i pelsen på sommeren. Var kun en liten periode mellom valpepels og voksenpels at det var et problem. Nå er de så og si selvrensende i pelsen og er de sølete og ekle får de ligge i gangen og tørke før jeg gir de en rask runde med børsten og pelsen er fin og ren igjen!https://albertnorthvetclinic.wordpress.com/2013/05/30/shaving-your-dogs-coat-should-you-or-shouldnt-you/ Endret 26. februar 2016 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #5 Skrevet 27. februar 2016 Takk for svar kommer nok til å vurdere andre raser enn kleinspitz nå Anonymkode: c21f1...8e9
Gjest Skrevet 27. februar 2016 #6 Skrevet 27. februar 2016 Husk å sjekk opp pelsstell! Korthårede raser krever ofte mer pelsstell enn langhårede :-)
Bertinulf Skrevet 18. april #7 Skrevet 18. april Det er en myte at kleinspitz, andre spitzer og andre pelsrike hunderaser ikke skal klippes. Jeg har hatt spitzer i 20 år og alltid klippet de av dem som har hatt mest pels, om sommeren. Pelsen vokser ut og blir like fin siden. Uansett hvor "skamklipte" de har sett ut i juli. En av dem var t.o.m. premiehund. Hunder med veldig tykk pels blir lett altfor varme og lider i sommermånedene -- eller hvis de eies av et eldre menneske som holder tempen veldig høy innendørs.
AnonymBruker Skrevet 19. april #8 Skrevet 19. april om det ikke er en ødelagt rase/designerhund skal ikke hunder klippes. (- pudler ol.) Jeg har brukshund og klipper kun under potene for å hindre isklumper. Pelsen har flere funksjoner både sommer og vinter. Anonymkode: a8894...5fe
AnonymBruker Skrevet 19. april #9 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): om det ikke er en ødelagt rase/designerhund skal ikke hunder klippes. (- pudler ol.) Jeg har brukshund og klipper kun under potene for å hindre isklumper. Pelsen har flere funksjoner både sommer og vinter. Anonymkode: a8894...5fe Festlig at du nevner pudler spesielt. Pelsen deres er riktignok spesielt avlet frem, men det var opprinnelig ikke for utseendets del. Pelsen er tilpasset puddelens bruk som apporterende vannhund, og selv de tilsynelatende ganske fjasete og jålete puddelklippene har røtter tilbake til denne bruken. Anonymkode: 6e642...4ff 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #10 Skrevet 19. april Jeg hadde en tispe som måtte kastreres, og etter det "eksploderte" pelsen hennes. Fra å ha silkemyk semilanghårspels ble hun nærmeste en sau, med tykk ullpels som floket seg så snart jeg snudde ryggen til. Jeg kjøpte maskin og begynte å klippe henne ned til 0,6 cm en gang i måneden, og det fungerte helt fint. Så lenge man ikke skreller dem helt har de fortsatt beskyttelse fra underpelsen. Anonymkode: 96118...86e
AnonymBruker Skrevet 19. april #11 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Festlig at du nevner pudler spesielt. Pelsen deres er riktignok spesielt avlet frem, men det var opprinnelig ikke for utseendets del. Pelsen er tilpasset puddelens bruk som apporterende vannhund, og selv de tilsynelatende ganske fjasete og jålete puddelklippene har røtter tilbake til denne bruken. Anonymkode: 6e642...4ff Jeg mente egtl minus pudler ol for de må jo klippes så vidt jeg vet😉 Anonymkode: a8894...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #12 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 11.49): Jeg hadde en tispe som måtte kastreres, og etter det "eksploderte" pelsen hennes. Fra å ha silkemyk semilanghårspels ble hun nærmeste en sau, med tykk ullpels som floket seg så snart jeg snudde ryggen til. Jeg kjøpte maskin og begynte å klippe henne ned til 0,6 cm en gang i måneden, og det fungerte helt fint. Så lenge man ikke skreller dem helt har de fortsatt beskyttelse fra underpelsen. Anonymkode: 96118...86e Erfaren hundefrisør her. Det du beskriver er hva vi kaller "kastrat-pels". Det å kastrere spitz/polar-raser kan ofte ha en enorm betydning for pelsens struktur og naturlige rytme, nettopp fordi pelsens vekst er avhengig av blant annet hormoner. Man har jo fjernet et organ som produserer mye hormoner, og derfor påvirker dette pelsen. Pelsen kan bli mattere, og under røyteperioden vil man merke at pelsen vil ikke slippe like lett som den gjør på en hund som ikke er kastrert. Hos noen sitter det dønn fast. Røytepels som ikke vil slippe, kan være smertefullt å gre ut, og siden mange polar-raser kan være ganske pysete av seg, så kan det i enkelte tilfeller være snillere å bare klippe ned hunden i stedet. MEN - og det er et stort MEN - man skal i teorien ikke klippe ned raser som har dobbelpels. Dobbelpelsen har en funksjon - de glatte dekkhårene på toppen vil reflektere UV stråler, og hjelpe med å kjøle ned hunden om sommeren, og den tykke underullen vil hjelpe hunden å holde varmen om vinteren. Dersom man klipper dekkhårene på samme lengde som underullen så kan man ødelegge denne funksjonen, og pelsen som vokser ut kan i verste fall bli vanskeligere å ha med å gjøre. På mange måter vil pelsen være som en kastratpels. Dette gjelder ikke alle individer som har blitt klipt ned, men det er en himla stor risiko å ta fordi man vet ikke før man prøver. Noen individer tåler helt fint å bli klipt ned og pelsen vokser ut normalt igjen. Mange sier at polarhunden deres sliter sånn om sommeren - men jeg er så og si 100% sikker på at dette handler om at pelsen er full av død underull som ikke har blitt børstet ut godt nok. En godt bevart dobbelpels vil være luftig om sommeren, ikke være tykk og klumpete, og gi masse rom for å kjøle ned huden under all pelsen. Veldig mange av kundene mine sine hunder er ofte så tykke i pelsen at man klarer ikke å separere håret for å se ned til huden, når de kommer til meg for første gang iløpet av våren og tidlig høst. Det er ikke rart at disse hundene sliter i sommervarmen, når de drasser rundt på 2-3 kg med død underull som burde vært raket ut for flere måneder siden. Det er som å gå med boblejakke i 25 pluss. Derfor vil man i de fleste tilfeller anbefale å heller først prøve å gre ut pelsen skikkelig, bruke en blåser og en skikkelig god vask med gode produkter som fjerner mye fett og dritt som har samlet seg tett i pelsen - før man vurderer å klippe ned. Anonymkode: 7d7df...214 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå