Gå til innhold

Uke-telling og fare for spontanabort

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg bare lurer på om noen vet hvordan man regner uker når der gjelder den prosentmessige risikoen for spontanabort? Vanskelig å formulere helt konkret hva jeg mener :fnise: 

Men det sies for eksempel at sjansen for å miste i spontanabort er på 5% fra ca uke 8 - hva betyr egentlig det? Betyr det 8 fullgåtte uker, eller fra uke 7+1 (når man i praksis er i åttende uke)? 

Anonymkode: 2138d...35e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

fra uke 7+1

Ja.

Anonymkode: a2fa6...b53

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

risiko for spontanabort:

• 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % sjanse fra ca. uke 3.
  • 8 % sjanse fra uke 6.
  • 5 % sjanse fra uke 8
  • 2 % sjanse fra uke 9
  • mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort

Ja, det var dette jeg refererte til. Ville bare vite litt mer konkret hva som menes med uke 3, uke 6, uke 8 osv. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var dette jeg refererte til. Ville bare vite litt mer konkret hva som menes med uke 3, uke 6, uke 8 osv. 

Har svart deg, uke 3 er når du går fra 2 til 2+1 osv.

Skrevet

Uke 3 er fra 2-2+6 

uke 4 er fra 3-3+ 6, dagen etter 3+6 er du 4 fullgåtte uker. Håper du forstod hva jeg mente :)? 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har svart deg, uke 3 er når du går fra 2 til 2+1 osv.

Ja, takk for svar. Jeg mente bare å svare på det du skrev, for å si at det var den tabellen jeg tok utgangspunkt i da jeg stilte spørsmålet :)  

7 minutter siden, Jente23år skrev:

Uke 3 er fra 2-2+6 

uke 4 er fra 3-3+ 6, dagen etter 3+6 er du 4 fullgåtte uker. Håper du forstod hva jeg mente :)? 

Ja, tusen takk for svar! :) Og så syns jeg det er så fint med sånne som deg som svarer i en hyggelig tone, i motsetning til visse andre her på forumet... Hehe:fnise:

Skrevet

Både lege og jm fortalt meg at de regner 8 uker fra 8+0-8+6. At det er 8%sjanse fra 6+0, for da har du gått 6 uker.

i uke 6 er du i den sjette uken, og de regner fra antall fullgåtte uker :) 

• Liker 2
Skrevet

Det jeg ikke helt skjønner er at det står 25-30% sjanse ved unnfangelse og 15% sjanse fra uke 3. Hvis uke 3 er fra 2+1, så må jo dette være når unnfangelsen finner sted? Er derfor jeg tenker at de mener uke 3 etter 3 fullgåtte uker 😊

Skrevet

Nei, det er fullgåtte uker. Uke 3 er 3+1-6. Man sier man er i sin tredje svangerskapsuke når man er 2+1, men ut i fra tabell og statistikker osv er det fullgåtte.

Anonymkode: 46a5a...061

Skrevet

Okei, da ble ting litt klarere! Og dagene ble enda litt lengre, hehe. Takk for svar alle sammen :) 

Skrevet

De mener nok fullgåtte, hvis du sammenligner med andre lignende tabeller. Egentlig burde det jo stå i tabellen hva de mener, for det er stor forskjell på hva ulike kilder mener med "uke 6" for eksempel. Noen mener i uke 6, dvs frem til 6+0, mens andre mener 6 fullførte (dvs fra 6+0). De "magiske" 12 ukene er for eksempel 12+0. 

• 2 år senere...
Skrevet
På 25.2.2016 den 18.53, AnonymBruker skrev:

risiko for spontanabort:

• 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % sjanse fra ca. uke 3.
  • 8 % sjanse fra uke 6.
  • 5 % sjanse fra uke 8
  • 2 % sjanse fra uke 9
  • mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort

Gjelder denne fortsatt? For meg virker dette lite og gir meg håp, samtidig som jeg leser om og om igjen om SA her i forumet😬

Anonymkode: 268f8...679

Skrevet
På 26.2.2016 den 10.42, Gjest Sisti skrev:

De mener nok fullgåtte, hvis du sammenligner med andre lignende tabeller. Egentlig burde det jo stå i tabellen hva de mener, for det er stor forskjell på hva ulike kilder mener med "uke 6" for eksempel. Noen mener i uke 6, dvs frem til 6+0, mens andre mener 6 fullførte (dvs fra 6+0). De "magiske" 12 ukene er for eksempel 12+0. 

Bør man regne fra første dag i siste mens?

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder denne fortsatt? For meg virker dette lite og gir meg håp, samtidig som jeg leser om og om igjen om SA her i forumet😬

Det stemmer ja. Selv om det ser lite ut blir det en del til sammen :) feks om man tenker 100 gravide kvinner vil jo 25-30 stk miste. 

Anonymkode: 34127...a54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...