AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #1 Skrevet 25. februar 2016 Kan jeg ringe direkte til sykehus som har gynekologavdeling for en time, eller må jeg først dra til fastlegen og bli henvist? Anonymkode: 40e5d...bb7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #2 Skrevet 25. februar 2016 Du må til fastlegen, og vil mest sansynlig bli henvist til en gynekolog som evt kan henvise deg videre til sykehuset, hvis det vurderes at du trenger hjelp av spesialisthelsetjenesten. Selvfølgelig på generelt grunnlag, det kommer an på hva som feiler deg hilsen spl på gynekologisk avdeling. Anonymkode: d6980...e1a 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #3 Skrevet 25. februar 2016 Fastlegen henviser deg vel til en vanlig gynekolog? Alle trenger vel ikke å dra til sykehuset. Anonymkode: 1c25b...b49 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #4 Skrevet 25. februar 2016 Ok, tenkte kanskje det var der alle som skulle til gynekolog dro Problemet er bare det at jeg i en periode på noen måneder har hatt en slags stikkende smerte i området hvor eggstokkene og livmoren ligger. Begynner igrunnen å bli litt bekymret. Det er ikke ledig time med legen før i april. Og jeg skjønner liksom ikke vitsen med å dra til legen bare for at han skal henvise meg videre? Det er vel ikke fastlegen som gjennomfører undersøkelsen? TS Anonymkode: 40e5d...bb7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #5 Skrevet 25. februar 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg ringe direkte til sykehus som har gynekologavdeling for en time, eller må jeg først dra til fastlegen og bli henvist? Kom på etter jeg hadde svart at du kanskje lurte på abort. I såfall kan du ringe rett til sykehuset. Anonymkode: 1c25b...b49
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #6 Skrevet 25. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg skjønner liksom ikke vitsen med å dra til legen bare for at han skal henvise meg videre? Det er sånn det er. Hvis du er veldig bekymret kan du gå til en privat gynekolog. Jeg ville bedt om hastetime hos fastlegen eller hørt om andre leger ved samme kontor hadde mulighet. Forklar problemet. Anonymkode: 1c25b...b49 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #7 Skrevet 25. februar 2016 Fastlegen kan ta gu, evt ehnvise til avtalespesialist (gynekolog). Evt kan du kontskte privatpraktiserende. Anonymkode: 419ca...696 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #8 Skrevet 25. februar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, tenkte kanskje det var der alle som skulle til gynekolog dro Problemet er bare det at jeg i en periode på noen måneder har hatt en slags stikkende smerte i området hvor eggstokkene og livmoren ligger. Begynner igrunnen å bli litt bekymret. Det er ikke ledig time med legen før i april. Og jeg skjønner liksom ikke vitsen med å dra til legen bare for at han skal henvise meg videre? Det er vel ikke fastlegen som gjennomfører undersøkelsen? TS Anonymkode: 40e5d...bb7 De fleste offentlige gynekologer jobber på sykehus ja, jeg har fått henvisninger til gynekologisk poliklinikk på sykehuset. Ønsker du å gå til en privat kan du gjøre det. Du kan evt ringe legekontoret og spørre om legen kan sende en henvisning siden du vil til gynekolog, er ikke sikkert du må innom legen da. Uansett så plikter legen å ta deg inn på akuttime, eller før april når du har plager sånn. (Og jo, helst skal fastlegen gjøre undersøkelsen. Og hvis fastlegen ikke finner årsaken får du videre henvisning. Dette er for at trykket på spesielister ikke skal bli unødvendig høyt, fastleger utfører jo både celleprøver, tester for kjønnssykdommer og rutinesjekket under gynekologisk undersøkelse) Anonymkode: b3429...d98
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #9 Skrevet 25. februar 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må til fastlegen, og vil mest sansynlig bli henvist til en gynekolog som evt kan henvise deg videre til sykehuset, hvis det vurderes at du trenger hjelp av spesialisthelsetjenesten. Selvfølgelig på generelt grunnlag, det kommer an på hva som feiler deg hilsen spl på gynekologisk avdeling. Anonymkode: d6980...e1a Offentlige gynekologer finner man på gynekologisk poliklinikk. Det er helt vanlig å bli henvist dit. Ikke vanlig å bli henvist til privatpraktiserende med mindre man ber spesifikt om det. Anonymkode: b3429...d98
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #10 Skrevet 25. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Offentlige gynekologer finner man på gynekologisk poliklinikk. Det er helt vanlig å bli henvist dit. Ikke vanlig å bli henvist til privatpraktiserende med mindre man ber spesifikt om det. Det er mange gynekologer med driftsavtale, jeg går til en slik. Kanskje det er få gynekologer i distriktene, jeg vet ikke. Bor i Oslo. Anonymkode: 1c25b...b49 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #11 Skrevet 25. februar 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen henviser deg vel til en vanlig gynekolog? Alle trenger vel ikke å dra til sykehuset. Anonymkode: 1c25b...b49 En vanlig gynekolog i det offentlige er på sykehus. Jeg har kun vært med gyn på sykehus Anonymkode: d812b...1f2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #12 Skrevet 25. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En vanlig gynekolog i det offentlige er på sykehus. Nei, det finnes gynekologer med driftsavtale. Jeg går til en slik. Anonymkode: 1c25b...b49 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #13 Skrevet 25. februar 2016 Jeg måtte sjekke dette litt. Bare i Helse Sør-Øst er det 23 gynekologer med driftsavtale, det finnes nok en god del i resten av landet også. Anonymkode: 1c25b...b49 2
Grønt blad Skrevet 25. februar 2016 #14 Skrevet 25. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En vanlig gynekolog i det offentlige er på sykehus. Jeg har kun vært med gyn på sykehus Anonymkode: d812b...1f2 I min kommune har private gynekologer avtale med det offentlige, og man blir henvist dit. Gynekologen kan henvise videre til sykehus ved behov. 1
Gjest Sisti Skrevet 25. februar 2016 #15 Skrevet 25. februar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En vanlig gynekolog i det offentlige er på sykehus. Jeg har kun vært med gyn på sykehus Anonymkode: d812b...1f2 Men det finnes altså vanlige, offentlige gynekologer utenfor sykehusene også. Gaaanske mange, faktisk. Er jo ikke nødvendig at alle skal oppta plass på et sykehus.
peppermyntete Skrevet 25. februar 2016 #16 Skrevet 25. februar 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, tenkte kanskje det var der alle som skulle til gynekolog dro Problemet er bare det at jeg i en periode på noen måneder har hatt en slags stikkende smerte i området hvor eggstokkene og livmoren ligger. Begynner igrunnen å bli litt bekymret. Det er ikke ledig time med legen før i april. Og jeg skjønner liksom ikke vitsen med å dra til legen bare for at han skal henvise meg videre? Det er vel ikke fastlegen som gjennomfører undersøkelsen? TS Anonymkode: 40e5d...bb7 Jo, fastlegen skal helst undersøke deg med mindre du virkelig ikke vil. Ofte er det problemer som fastlegen kan løse og da er det ikke noe vits i å sende pasienten til gynekolog. Hvis du ønsker time før legetimen din kan du bestille privat, men det er en god del dyrere. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #17 Skrevet 25. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Offentlige gynekologer finner man på gynekologisk poliklinikk. Det er helt vanlig å bli henvist dit. Ikke vanlig å bli henvist til privatpraktiserende med mindre man ber spesifikt om det. Anonymkode: b3429...d98 Her tsr du feil, de fleste henvises avtalespesialist, altså gynekolog med driftsavtale med det offentlige utenfor sykehus. Anonymkode: 419ca...696 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #18 Skrevet 25. februar 2016 Hvis du forklarer problemet når du ringer, og sier at det er greit å få komme til en annen lege på kontoret pleier det å gå greit å få hastetime eller time fortere. Si at dette ikke er noe du kan vente med først til april, og så de månedene det evt. tar å komme til gynekolog. Ikke vær redd for å utdype om problemet til hun som tar telefonen, hun har like mye taushetsplikt som legen og hun hører alt mulig hver dag hun også Og til sykehus/driftsavtaledebatten: Jeg ble sendt til privatklinikk med driftsavtale av min fastlege når jeg skulle sette inn spiral. Men da jeg skulle utredes for vestibulitt ble jeg sendt til spesialist på gynekologisk poliklinikk på Ullevål. Det var samme pris begge steder forresten. Anonymkode: 1e048...a58 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå