AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #1 Skrevet 25. februar 2016 Jeg bruker egentlig bare kredittkort, og er lei av å betale årsavgift for visa-kortet som kun brukes når jeg må til fastlege, legevakt eller Posten. Altså veldig sjeldent. Jeg gidder ikke gå rundt med kontanter til disse tilfellene. Lurer altså på om det finnes et kredittkort (uten årsavgift) som alle i Norge tar? Anonymkode: 0dd0d...968
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #2 Skrevet 26. februar 2016 Nei. Men du kan jo kjøpe deg SpendOn Visa for bruk ved slike anledninger. Anonymkode: 89c2b...8d9
ajarRun Skrevet 26. februar 2016 #3 Skrevet 26. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Men du kan jo kjøpe deg SpendOn Visa for bruk ved slike anledninger. Anonymkode: 89c2b...8d9 Du er et geni. Betale 69 kroner for å slippe et gebyr på 39 kroner. Har du flere forbrukerråd for å spare penger? 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #4 Skrevet 26. februar 2016 Du får nesten velge: skal det være gratis, bruk kontanter. Vil du heller plundre med kort, bruk Visa-kort. Anonymkode: 30e23...47c 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #5 Skrevet 26. februar 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer altså på om det finnes et kredittkort (uten årsavgift) som alle i Norge tar? Anonymkode: 0dd0d...968 Det finnes mange kredittkort uten årsavgift, men det er ikke alle brukesteder som tar kredittkort. Anonymkode: cf770...235
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #6 Skrevet 26. februar 2016 Posten tar ikke kredittkort, kun debittkort. Anonymkode: 87a54...d7b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #7 Skrevet 26. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Posten tar ikke kredittkort, kun debittkort. Anonymkode: 87a54...d7b De tar kredittkort, men ilegger gebyr for bruken. Og det heter debetkort, ikke debitt. Anonymkode: 95641...41c 2
Anglofil Skrevet 26. februar 2016 #8 Skrevet 26. februar 2016 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: De tar kredittkort, men ilegger gebyr for bruken. Og det heter debetkort, ikke debitt. Anonymkode: 95641...41c Riktig og uriktig. En del velger å ha kredittkortavtal(er) på sine betalingsterminaler, men ikke alle. På terminalene der vi bor har de ikke kredittkortavtale og kan dermed ikke ta annet enn bankort med BankAxxept. TS: Det du må bruke på slike steder som tar kredittkortgebyr er bankkort med BankAxxept. Alle terminaler i Norge godtar BankAxxept (vel, 99%, man kan faktisk ha terminal med kun kredittkortavtale, men det høres til sjeldenhetene), men ikke alle velger å ha kredittkortavtale. Kredittkortavtale med f.eks Teller, Evalon, Swedbank osv koster penger for butikkene, og det er også grunnen til at en del velger å innføre gebyrer for forbrukeren, eventuelt å ikke ha det i det hele tatt. Mvh Yvonne Endret 26. februar 2016 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #9 Skrevet 26. februar 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: visa-kortet som kun brukes når jeg må til fastlege, legevakt eller Posten Hva skal du legitimere deg med hvis du ikke har bankkort med bilde? Førerkort, pass? Jeg synes det er greit å ha et legitimasjonskort det ikke er så stress å miste. Førerkort og pass må man jo møte opp for å få nytt av. Anonymkode: 54901...3ec
ajarRun Skrevet 27. februar 2016 #10 Skrevet 27. februar 2016 Den 26.2.2016 at 11.41, Yvonne skrev: Riktig og uriktig. En del velger å ha kredittkortavtal(er) på sine betalingsterminaler, men ikke alle. På terminalene der vi bor har de ikke kredittkortavtale og kan dermed ikke ta annet enn bankort med BankAxxept. TS: Det du må bruke på slike steder som tar kredittkortgebyr er bankkort med BankAxxept. Alle terminaler i Norge godtar BankAxxept (vel, 99%, man kan faktisk ha terminal med kun kredittkortavtale, men det høres til sjeldenhetene), men ikke alle velger å ha kredittkortavtale. Kredittkortavtale med f.eks Teller, Evalon, Swedbank osv koster penger for butikkene, og det er også grunnen til at en del velger å innføre gebyrer for forbrukeren, eventuelt å ikke ha det i det hele tatt. Mvh Yvonne Det er ikke posten som tar gebyret, det er kredittkortselskapene. Grunnen er at posten registrerer alle transaksjoner som kontantuttak. Regner med dette har noe med at de selger frimerker. Hvis de ikke registrerte det som kontantuttak kunne jeg jo bare kjøpt frimerker for kredittgrensen min på kort med bonus og så levert dem tilbake for å få pengene, for så å gjenta hele greia når regningen er betalt. Norwegian feks har ubegrenset bonus, da vil man med 40 000 i kredittgrense kunne få 400 i gratis flybilletter hver gang. På Ya Bank kan jeg velge 2% på alt, da ville jeg fått litt penger. Dette vil man rekke å gjøre 5 ganger i måneden, og så kan man reise på postens regning. Forøvrig er de som innbiller seg at det er dyrere å ta i mot kredittkort enn kontanter enten idioter eller skattesnytere. Det er mye svinn på kontanter, CashGuard er svindyrt, men det eliminerer svinnet. Halvtimen det tar å gjøre opp kassen før og etter skift er ikke gratis. Med vanlig kassasystem kan du regne med svinn som er mye høyere enn de 2-3% du må betale på visa og mastercard. Egentlig burde det være noen prosent billigere for kundene å betale med kredittkort, da det sparer brukerstedet penger. Dog er det jo det med gode kort. Ya Bank sitt gir meg 5% på dagligvarer, Norwegian 1% på alt, 365direkte på sko, bensin og klær (3.65% + noen øre på bensin), Flexivisa på elektronikk (4%), osv. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #11 Skrevet 27. februar 2016 Jeg tror grunnen til at Posten ikke tar kredittkort er fordi man kan betale regningene sine der. Anonymkode: f5174...557
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #12 Skrevet 27. februar 2016 Den 26.2.2016 at 4.40, AnonymBruker skrev: Du får nesten velge: skal det være gratis, bruk kontanter. Vil du heller plundre med kort, bruk Visa-kort. Anonymkode: 30e23...47c Hvor får man ut kontanter gratis uten kort? Stadig flere bor en dagsreise unna nærmeste fysiske bank. Anonymkode: 8a6bf...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #13 Skrevet 27. februar 2016 Den 26.2.2016 at 11.45, AnonymBruker skrev: Hva skal du legitimere deg med hvis du ikke har bankkort med bilde? Førerkort, pass? Jeg synes det er greit å ha et legitimasjonskort det ikke er så stress å miste. Førerkort og pass må man jo møte opp for å få nytt av. Anonymkode: 54901...3ec Det er jo de færreste bankene som fortsatt tilbyr bankkort med bilde, så det er lenge siden jeg har hatt annen id enn pass. Er jo heldigvis ikke ofte jeg trenger legitimere meg bortsett fra på reise. Anonymkode: 8a6bf...f8b 1
Anglofil Skrevet 27. februar 2016 #14 Skrevet 27. februar 2016 (endret) 29 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Det er ikke posten som tar gebyret, det er kredittkortselskapene. Grunnen er at posten registrerer alle transaksjoner som kontantuttak. Regner med dette har noe med at de selger frimerker. Hvis de ikke registrerte det som kontantuttak kunne jeg jo bare kjøpt frimerker for kredittgrensen min på kort med bonus og så levert dem tilbake for å få pengene, for så å gjenta hele greia når regningen er betalt. Norwegian feks har ubegrenset bonus, da vil man med 40 000 i kredittgrense kunne få 400 i gratis flybilletter hver gang. På Ya Bank kan jeg velge 2% på alt, da ville jeg fått litt penger. Dette vil man rekke å gjøre 5 ganger i måneden, og så kan man reise på postens regning. Forøvrig er de som innbiller seg at det er dyrere å ta i mot kredittkort enn kontanter enten idioter eller skattesnytere. Det er mye svinn på kontanter, CashGuard er svindyrt, men det eliminerer svinnet. Halvtimen det tar å gjøre opp kassen før og etter skift er ikke gratis. Med vanlig kassasystem kan du regne med svinn som er mye høyere enn de 2-3% du må betale på visa og mastercard. Egentlig burde det være noen prosent billigere for kundene å betale med kredittkort, da det sparer brukerstedet penger. Dog er det jo det med gode kort. Ya Bank sitt gir meg 5% på dagligvarer, Norwegian 1% på alt, 365direkte på sko, bensin og klær (3.65% + noen øre på bensin), Flexivisa på elektronikk (4%), osv. Ja, det var også det jeg skrev, hvis du velger leser hele min setning: "Kredittkortavtale med f.eks Teller, Evalon, Swedbank osv koster penger for butikkene, og det er også grunnen til at en del velger å innføre gebyrer for forbrukeren, eventuelt å ikke ha det i det hele tatt. " Jeg skriver ikke at kortinnløserne gir gebyret direkte til kunde. Med dette mener jeg altså: selskapene som gir kredittkortavtale (f.eks hvis Posten velger Teller som sin kortinnløser) gir gebyr til butikkene. Det er gjerne en viss prosent per transaksjon. Mange butikker velger derfor å gi dette videre til forbrukere ved å gi gebyr. Posten har selv sagt at de ikke ønsker sine kunder å bruke kredittkort, og har et ganske høyt gebyr for dette. En del brukersteder velger å ikke ha mulighet for å bruke kredittkort i det hele tatt. Forøvrig bruker jeg selv kun kredittkort nettopp fordi de gir mange gode fordeler. Mvh Yvonne Endret 27. februar 2016 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #15 Skrevet 27. februar 2016 365 direkte mastercard fra danske bank har en del gode vilkår og har ikke årspremie.. Anonymkode: ae4d2...d39
Anglofil Skrevet 27. februar 2016 #16 Skrevet 27. februar 2016 (endret) Gebyrfri Visa fra Santander er helt gebyrfritt (og har derfor heller ikke årsgebyr). Mvh Yvonne Endret 27. februar 2016 av Yvonne
Million Skrevet 27. februar 2016 #17 Skrevet 27. februar 2016 4 timer siden, ambivalentReaction skrev: Ya Bank sitt gir meg 5% på dagligvarer, Jeg synes dette hørtes så interessant ut at jeg sjekket på Ya bank sine nettsider. Der står det derimot ikke 5% på dagligvarer men 4%.... Er det du som har bommet på en prosent, eller har du noen spesiell avtale eller noe som gjør at du får mer enn andre?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #18 Skrevet 27. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: 365 direkte mastercard fra danske bank har en del gode vilkår og har ikke årspremie.. Anonymkode: ae4d2...d39 1 time siden, Yvonne skrev: Gebyrfri Visa fra Santander er helt gebyrfritt (og har derfor heller ikke årsgebyr). Mvh Yvonne Finnes mange kredittkort uten årsgebyr, men er likevel dyrt å bruke på feks Posten. Anonymkode: 8a6bf...f8b 1
Anglofil Skrevet 27. februar 2016 #19 Skrevet 27. februar 2016 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Finnes mange kredittkort uten årsgebyr, men er likevel dyrt å bruke på feks Posten. Anonymkode: 8a6bf...f8b Ja, selvfølgelig. Det er som sagt brukersted som ilegger gebyret hvis man handler hos dem (altså, brukersted velger dette fritt selv. Mange tar ikke gebyr, men noen velger å gjøre dette). Men ts etterspurte et kort uten årsgebyr, og det er det jeg refererte til. Mvh Yvonne Endret 27. februar 2016 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #20 Skrevet 27. februar 2016 Jeg bare antok at TS bruker vanlig bankkort hos Posten fordi hun vet hvor dyrt det blir med kredittkort der. Men kan jo tenkes jeg tok feil. Vet ikke om noe kredittkort som går på Posten uten dyre priser. Anonymkode: 8a6bf...f8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå