Gå til innhold

Pris per time for "trillepike"?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk 35 kr timen som dagmamma for to stk for 16-17 år siden. Det var med rydding og vasking av hus i tillegg.  Føler meg lurt nå:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig det er jeg som er helt ute av det med tanke på pris, men 150 kr per gang blir for meg litt hinsides. Det er 10 år siden nå, men i 2006 hadde ikke jeg 60 kr timen en gang, i min første "ordentlige" jobb som servitør på en cafe som 15-åring. 

Å betale to 11-åringer 75 kr per time hver syns jeg høres helt vanvittig ut, spesielt med tanke på at det er de som kom til oss og spurte om "jobb", og ikke vi som aktivt så etter barnepass. 

Jeg ser på de som ansvarlige nok, spesielt med tanke på at dette er et svært rolig område, så godt som uten trafikk, uten vann eller noe slikt som kan være farlig. I perioden det er snakk om at de skal passe barnet er det som regel også andre ute på lekeplassen med sine barn. Lekeplassen ligger ca 30 meter unna vårt hus, og jeg vil være på butikken ca 500 meter unna. 

De ber om 70 kr hver per time. Jeg kunne tenkt å gi 30-50 kr per stk per time. Dersom det fungerer bra vil jeg vurdere å bruke de samme jentene som barnevakt når de blir eldre (f.eks noen timer på kvelden), og da med høyere lønn.  

Er jeg skikkelig kjip her? Vi har ikke overflod av penger, så jeg tenker at vi er litt "greie" ved å gi dem jobb som trillepiker når vi egentlig ikke trenger det (jeg kan jo ta med meg barnet på butikken, det har jeg jo gjort hver gang til nå). 

TS

Anonymkode: 37336...bcf

Lønn skal vel reflektere arbeid og ansvar, uavhengig av alder på dem som utfører jobben. Du er villig til å gi de ansvar over barnet ditt, men verdsetter det til 30 kroner timen? 

Ber de om 70 kroner er nok ikke dette tall de har diktet opp selv. Dette er nok en fin kombinasjon av hva andre foreldre gir, samt hva deres egne foreldre har sagt de bør kreve.

Det du kan gjøre om du synes det blir for dyrt er jo å si at de kan passe barnet, men det holder at en av dem gjør det. Den som passer kan få 75 kroner timen, så kan de da velge om de vil bytte på å passe eller dele beløpet. Da fremstår du ikke som kjip og du betaler bra. Du kan da bruke dem som barnevakt når de blir eldre med samme type betaling til den ene som faktisk passer. Gir ingen mening å betale to personer for å gjøre en jobb som en person klarer helt fint alene.

• Liker 1
Gjest marteruz
Skrevet

Jeg fikk 150,- pr time på trilleturer da jeg var 13 år (15 år siden). Trillet lørdager og søndager + noen ganger etter behov når jeg var ledig etter skolen.De samme familiene brukte meg mye som barnevakt siden jeg kjente barnet og når det var over 3 timer fikk jeg 100,- timen. Da jeg ble eldre var jeg ofte barnevakt over natten fikk jeg 800,- og ca 1400,- for en helg + at jeg lånte bil til å kjøre dem på skole/aktiviteter og gratis mat. 

Skrevet
4 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Lønn skal vel reflektere arbeid og ansvar, uavhengig av alder på dem som utfører jobben. Du er villig til å gi de ansvar over barnet ditt, men verdsetter det til 30 kroner timen? 

Ber de om 70 kroner er nok ikke dette tall de har diktet opp selv. Dette er nok en fin kombinasjon av hva andre foreldre gir, samt hva deres egne foreldre har sagt de bør kreve.

Det du kan gjøre om du synes det blir for dyrt er jo å si at de kan passe barnet, men det holder at en av dem gjør det. Den som passer kan få 75 kroner timen, så kan de da velge om de vil bytte på å passe eller dele beløpet. Da fremstår du ikke som kjip og du betaler bra. Du kan da bruke dem som barnevakt når de blir eldre med samme type betaling til den ene som faktisk passer. Gir ingen mening å betale to personer for å gjøre en jobb som en person klarer helt fint alene.

Vel, det er selvsagt et poeng å betale det jeg syns det er verdt, og at lønnen gjenspeiler ansvaret. 

Skulle jeg betalt det jeg mener det er verdt å overlate ansvaret for det mest dyrebare jeg har i verden så hadde jeg ikke hatt råd til å betale noen for barnepass. Da er jo ingen pris for høy. 

Samtidig så er vel de færreste villig til å betale noe som helst for en tjeneste de ikke strengt tatt har behov for? 

Jeg snakket med moren til den ene av dem tidligere i dag, og luftet muligheten for at en av dem kunne være den ansvarlige som fikk lønn, og at de evt kunne bytte på. Det ble ikke sett på som aktuelt, jentene kommer visst som et team. Jeg nevnte at å betale to for å gjøre jobben til en ikke føles riktig (jeg vet at det er en annen jente i nabolaget som også ønsker seg oppdrag som trillepike, men nå var det disse to som spurte først), og det var hun for så vidt enig i. Hun fortalte at de har passet to barn tidligere. Det første barnet fikk de 60 kr i timen på deling for å passe. Det andre barnet fikk de 100 kr til sammen i timen for å passe. 

Moren fortalte at de ikke hadde satt noen pris for jentene, men at de prøvde å bruke jobben som trillepike som en måte å lære dem hvordan arbeidslivet fungerer. At man må søke jobb, må forvente å bli intervjuet, at man forhandler om lønn, må lære seg å spare osv. Den forrige "arbeidsgiveren" (som nå har flyttet) har visst til og med skrevet en "attest" til jentene :-) Jeg syns det høres ut som en skikkelig fin måte å gi jentene viktig lærdom, så jeg har lyst til å bidra litt til dette. 

Jeg vurderer å invitere dem på "intervju" der de kan møte barnet mitt her hjemme og bli litt kjent, og foreslå 1 time hver lørdag med 100 kr i lønn på deling i første omgang. Så kan vi ta en "oppfølgingssamtale" om en stund, og snakke på nytt om pris/arbeidstid osv dersom det går bra? 

Hva tenker dere? Høres det lurt ut, eller bare teit? 

TS :-)

Anonymkode: 37336...bcf

• Liker 3
Skrevet

Enig i mye av det du sier.

Du kan jo lære dem at det er ikke alltid den som er først ute som får jobben, så gir du hun som er alene og også var interessert jobben. Du må jo finne det som passer deg best, ikke betale dobbelt fordi de spurte først.

Var jeg deg så hadde jeg fått nummeret til alle disse, så hadde jeg byttet litt på det. Sett hvem barnet trives med, og om den ene ikke kan så kan du ringe de andre.

Du kan jo også foreslå 150 kroner for to timer. Kjekkere for barnet å være ute litt ekstra, og gir deg ekstra tid til ditt.

At de kommer som et "team" betyr ikke at du skal føle deg pliktet til å betale dobbelt. Du betaler for utført arbeid. Om det er en eller fem som går sammen om å utføre det får være opp til dem som skal ha betalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...