Gjest O.G. Skrevet 26. februar 2016 #21 Skrevet 26. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feedback man får er jo ganske unyansert i forhold til hva man får ansikt til ansikt. Man får jo ikke høre "Fytti, så stygg du er!" av familie og venner, men heller ikke "Heia, heia, du er den beste!" uansett hvilke valg man tar... Ts. Anonymkode: 6235f...804 Det får jeg høre av mine venner og familie når jeg f.eks viser meg i en makeup de ikke liker. Mora mi har tutret på meg i hele dag pga hun synes jeg sminker meg som "han Marilyn". En likhet jeg naturligvis ikke ser.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #22 Skrevet 26. februar 2016 ALLE som er kjendiser, om det er politikere, skuespillere, streamere, bloggere får tyn fra noen. Det er alltid noen som vill skrive negative greier. Jeg har vurdert å starte en blogg og da vet jeg at den harde kritikken ville vært en del av jobben, for å si det slik. Uansett hvem du er og hva du står for, så er det ALLTID noen som vil hate deg og irritere seg over deg. Tipper at til og med nå er det en person som blir irritert over det jeg skriver her. Sånn er det å være blogger. Takler man det ikke, så syns jeg man burde revurdere karrierevalget. Når det gjelder mer saklig kritikk, så burde det ihvertfall tåles. Hun der bloggeren som begynner på S et eller annet fikk saklig kritikk og spørsmål om hun er en dårlig rollemodell. Dette syns jeg er et veldig relevant spørsmål. Om jeg blir prest og synlig talerør i en menighet, så burde man kunne stille spørsmål om de holdningene jeg videreformidler er konstruktive. For eks om jeg snakket mye om at homofili var synd og det var forbudt i Bibelen, så burde man kunne gå inn og stille spørsmål ved det. Men når det gjelder rosabloggere, så er jo det de skriver om ganske hjernedødt, da det burde kanskje ikke komme som noen overraskelse at forfatterene oppfører seg barnslig, overlegent, overfladisk og skinnhellig. Anonymkode: 25d8f...c95
KBNS Skrevet 26. februar 2016 #23 Skrevet 26. februar 2016 Jeg tror rett og slett bloggerne blir litt blinde på hva som er saklig kritikk og hva som ikke er saklig. Selv om det sikkert finnes mange som klarer å legge igjen saklig kritikk til disse bloggerne, så tror jeg dessverre ikke kjernen av leserne deres klarer dette (unge jenter mellom 13-17/18 år tipper jeg). Dersom du får "hat" fra jenter i den aldersgruppen, så er det nok ikke så konstruktivt, men mer "fy faen for en jævla stygg og ekkel kjerring du er, du burde forsvinne fra internett". Ettersom en blogg i all hovedsak handler om bloggeren (selv om enkelte liker å påstå at bloggen bare er et glanset magasin eller en liten del av livet deres), så er det nok mer nærliggende å ta kritikken personlig også. For min del tror jeg hvertfall det hadde vært lettere å motta kritikk for en sang jeg hadde laget, eller en film jeg var med i, enn det hadde vært å motta kritikk for en blogg. Sangen eller filmen ville på en måte vært noe jeg hadde laget, og ikke nødvendigvis noe som representerer min personlighet veldig. Det ville også mest sannsynlig vært én av mange, så kanskje man får skryt for en annen sang eller film, også er det litt lettere å avfeie kritikken som "jaja, så ble det ikke så bra denne gangen". Bloggere får i bunn og grunn kritikk for å være seg selv, ikke for noe de har produsert. Kritikken går jo som regel ikke på det enkelte blogginnlegget, men mer overordnet på noe bloggeren gjør eller har som gjerne gjentar seg ofte (det være seg utseende, kropp, clickbait-innlegg, løgner, redigering osv osv). Jeg synes mye av kritikken bloggerne får er veldig berettighet (er jo bare å lese noen av trådene som omhandler enkeltbloggere her i forumet), men jeg synes jo ikke de fortjener å få høre at de er stygge og jævlige mange ganger om dagen. Tingen er at når de får høre slikt ofte, så føles det kanskje som et personlig angrep når de får høre, på en konstruktiv måte, at de f.eks er et dårlig forbilde, at de ikke har markert reklame riktig eller blir avslørt i løyner. Jeg synes definitivt at bloggere burde bli bedre på å motta/kjenne igjen konstruktiv kritikk. Særlig bloggere som er i aldersgrupper man kan omtale som "voksne". Det virker veldig dumt og useriøst når voksne damer avfeier konstruktiv kritikk med "nei, det har jeg ikke gjort, sagt, trodd, frontet, reklamert for, ment" når man har det svart på hvitt. De burde heller sette pris på kritikk som kan bidra til at de blir bedre. Skulle likt å se sjefen i Telenor, Statoil eller et liknende stort firma benekte, og prøvd å bortforklare en løgn de hadde servert sine kunder, som de hadde blitt tatt i og som virkelig ikke var til å bortforklare. Disse bloggerne, som påstår de selv er businesskvinner, burde i større grad vise seg som nettopp dét. Alle vet (til og med jeg, som studerer noe veldig fjernt fra markedsføring og merkevarebygging) at dersom et selskap blir tatt i løgn og fanteri, så må de legge seg flate. Det skjer hver gang. Det er den eneste måten å gjenoppbygge tillit og beholde troverdighet. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #24 Skrevet 27. februar 2016 Og med tanke på nettmobbing, burde ikke dette gjelde for bloggere selv også? Altså,når man mener at negative kommentarer som en blogger får er "nettmobbing", men personen har skrevet minst like ille kommentarer til andre i eget eller andres kommentarfelt. Er det ikke dobbeltmoralsk å mene at slike kommentarer er greit fra, men ikke til bloggeren? Ts Anonymkode: 6235f...804
super-s Skrevet 27. februar 2016 #25 Skrevet 27. februar 2016 Den 26.2.2016 at 15.53, AnonymBruker skrev: Det kan man vel se hos flere typer kjendiser, at de blir vant til at alt de foretar seg, som å klippe/farge håret eller slå opp med kjæresten, blir en stor nyhet og får mye oppmerksomhet. Da tar noen av, og går ut fra at andre synes de er viktige... Kanskje ekstra lett å bli sårbar eller oppblåst når man er blogger og "kjent for å være seg selv"? Og hva er det som driver folk til å bli "bloggdyrkere"? Enten de kjøper produktene bloggeren anbefaler, eller forsvarer dem med nebb og klør.. Hvilke mekanismer kan ligge bak? Feedback man får er jo ganske unyansert i forhold til hva man får ansikt til ansikt. Man får jo ikke høre "Fytti, så stygg du er!" av familie og venner, men heller ikke "Heia, heia, du er den beste!" uansett hvilke valg man tar... Ts. Anonymkode: 6235f...804 Det tror jeg kan handle om at når man leser en blogg over tid, så kan det etterhvert føles som at man kjenner vedkommende. Sånn tror jeg det er med andre kjendiser også. Hysteriet rundt kjendiser er annerledes nå enn før, fordi de er mye mer tilgjengelig via sosiale media. Istedenfor å lese fakta om dem i ukeblader, så leser man det de selv sier, og ser bildene de selv har lagt ut. Bloggere kommer man enda "nærmere" fordi de skriver om livet sitt. Det tror jeg gjør at leserne/fansen, spesielt de unge jentene, beskytter bloggerne som de ville beskyttet en venninne. Bloggerne "betror" seg jo til dem, og deler gleder, oppturer og nedturer med dem. For en ung jente kan det da bli vanskelig å skille dette. De ser ikke på dem som en offentlig person. De "kjenner" dem jo! Jeg tror dette også er grunnen til at de blir så påvirket av bloggere. De blir som "venninner", og når en venninne snakker om plastiske operasjoner, så blir man mer påvirket enn om en fremmed hadde gjort det.
Gjest Zeitgeist Skrevet 27. februar 2016 #26 Skrevet 27. februar 2016 9 minutter siden, super-s skrev: Det tror jeg kan handle om at når man leser en blogg over tid, så kan det etterhvert føles som at man kjenner vedkommende. Sånn tror jeg det er med andre kjendiser også. Hysteriet rundt kjendiser er annerledes nå enn før, fordi de er mye mer tilgjengelig via sosiale media. Istedenfor å lese fakta om dem i ukeblader, så leser man det de selv sier, og ser bildene de selv har lagt ut. Bloggere kommer man enda "nærmere" fordi de skriver om livet sitt. Det tror jeg gjør at leserne/fansen, spesielt de unge jentene, beskytter bloggerne som de ville beskyttet en venninne. Bloggerne "betror" seg jo til dem, og deler gleder, oppturer og nedturer med dem. For en ung jente kan det da bli vanskelig å skille dette. De ser ikke på dem som en offentlig person. De "kjenner" dem jo! Jeg tror dette også er grunnen til at de blir så påvirket av bloggere. De blir som "venninner", og når en venninne snakker om plastiske operasjoner, så blir man mer påvirket enn om en fremmed hadde gjort det. Veldig bra, og jeg mener du har helt rett i det du skriver. I tillegg bør man ikke glemme at man gjennom kommentarfeltet til en blogger, har man mulighet til å interagere med bloggeren selv, noe som igjen forsterker denne "venninne"-kjenslen.
super-s Skrevet 27. februar 2016 #27 Skrevet 27. februar 2016 24 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev: Veldig bra, og jeg mener du har helt rett i det du skriver. I tillegg bør man ikke glemme at man gjennom kommentarfeltet til en blogger, har man mulighet til å interagere med bloggeren selv, noe som igjen forsterker denne "venninne"-kjenslen. Ja, det er også et godt poeng. Samtidig er denne bloggeren en kjendis, og det gjør kanskje at de vil så gjerne at bloggeren skal se akkurat deres kommentar. Dette er egentlig et veldig interessant tema. Har ikke tenkt så mye over det før nå!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå